[Elektronica] Kerstverlichtig kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views sinds 30-01-2008

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07 13:13
Ik heb in mijn kamer een hele grote tl buis hangen maar gebruik ik nooit, dat ding geeft abnormaal veel licht en is niet lekker om in te zitten dus gebruik ik de kerstverlichting die ik nog heb, zon klein kerstboompje met lichtjes.

Gisternacht ineens begon het boompje iets feller te branden en ik snapte het al niet en ik was druk bezig met BattleField 1942 dus dacht van nah het zal wel en ineens na een minuut of 5 viel de boom uit, ik schrok een beetje en rook aan het boompje en hij rook verbrand. Sommige lampjes waren zo heet dat ze de slinger deden smelten. Hoe is dit nu mogelijk en hoe te voorkomen?
Ik heb nu een nieuwe set erin gedaan die ik toch nog had liggen, hoe is het mogelijk dat hij ineens zo fel ging schijnen en wat kan ik er tegen doen? Die setjes zijn best duur en ik kan het niet hebben dat ze nog een keer doorfikken.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

waarschijnlijk 1 lampje door gebrand, want die lampjes worden heet... gewoon die verbrande vervangen en dan zal het boompje hoogst waarschijnlijk wel weer branden :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Novah
Nee, bijna alle lampjes zijn helemaal met zwart beslagen, alle lampjes in de boom gingen ineens 2x zo fel branden en 5 min daarna vielen ze uit. Het is niet zomaar 1 lampje, ze bijna allemaal helemaal zwart en kapot.

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
misschien stroompiek?

Verwijderd

Het kan gebeuren bij kerstverlichting dat als er 1 lampje bijna doorbrand dat ie dan kortsluiting maakt, alle lampjes gaan dan enorm hard branden omdat ze meer stroom krijgen. Op een gegevenmoment brand er dan 1 lampje kapot maar alle andere doen het dan meestal ook niet meer. Gewoon ff nieuwe lampies erin (wel lastig aan te komen deze tijd van het jaar, maar Kersemis is niet meer ver)

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
Bij dit soort verlichting zit er in een lampje een soort schakeling die ervoor zorgt dat als er een lampje knapt dat de anderen dan gewoon doorbranden. Er zit dus per lampje een extra doorverbinding in. Alleen moet de spanning die door de keten loopt verdeeld worden over minder lampjes --> de lampjes gaan iets feller branden --> de kans bestaat dat door de hogere spanning er nog een lampje knapt en na verloop van tijd zullen alle lampjes het begeven. :(

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

als één lampje ineens kapot zou gaan, zeg 1 van de 25, dan zal de stroom die 25/24 (= 1.04) keer zo hoog worden. Dit is dit geval iets meer dan 4%, lijkt me niet dat ze hierdoor doorbranden.

Of je hebt een spanningspiek gehad, of er zijn meer dan de helft van de lampjes uitgebrandt.

• Novah
stroompiek zou kunnen, en die theorie van eentje neemt minder op de rest krijgen meer is volgesmij de goede, wat kan ik er tegen doen. Niet veel volgensmij. :/

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Nee helaas, misschien aansluiten op een verlengsnoer met "surge-protection", heb je in ieder geval geen last van spanningspieken meer :).

Succes met het kopen van nieuwe :)

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
Als je merkt dat er een lampje is geknapt, meteen vervangen.

BTW als er 1 lampje kapot gaat --> weestand lager --> stroom hoger + spanning hoger --> gaat dus dubbelop met het vermogen. Als een weerstand 2x zo laag wordt dan wordt het vermogen 4x! zo hoog.

• Novah
[ash] schreef op 24 augustus 2002 @ 17:33:
Nee helaas, misschien aansluiten op een verlengsnoer met "surge-protection", heb je in ieder geval geen last van spanningspieken meer :).

Succes met het kopen van nieuwe :)
Kunnen die pieken ook schade aan je voeding van je systeem opleveren of is je voeding daar tegen bestend. :?

Verwijderd

I'm dreaming of a white christmas.... trees start smoking, lights are broken... I'm dreaming of a...... >:)

Verwijderd

W00T, ik heb gewoon alles vervangen door leds en in het begin van het snoer een 5W weerstand opgenomen(waarde weet ik zo niet) er gingen 460 LEDs in Filmpje! PicS!!

Verwijderd

DAMAGE schreef op 24 augustus 2002 @ 17:07:
waarschijnlijk 1 lampje door gebrand, want die lampjes worden heet... gewoon die verbrande vervangen en dan zal het boompje hoogst waarschijnlijk wel weer branden :)
de lampjes moeten branden
HET BOOMPJE ZELF HOEFT DE FIK NIET IN

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 17:39:
I'm dreaming of a white christmas.... trees start smoking, lights are broken... I'm dreaming of a...... >:)
roflmao

Verwijderd

Novah schreef op 24 augustus 2002 @ 17:39:
[...]
Kunnen die pieken ook schade aan je voeding van je systeem opleveren of is je voeding daar tegen bestend. :?
jonge die lampjes gaan gewoon een keer stuk beperkte levens duur :P, als er ene spanings piek was was alles kapot, door dat er 1 stuk ging kreeg je een ketting reactie

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:04
mmm, goed idee, zoek nog een alternatief voor kaarsjes als ik 's avonds wat wil lezen oid ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:26

Jaymz

Keep on moving !

Dit gaat no way over computergerelateerde electronica ;)

Dus is een slotgeval het logische vervolg ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.