koeler van oude voeding gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Ben net achter 2 koelertjes geweest, en heb zo een airflow in kast gecreerd, temp van cpu is 5° gezakt (49) en van mobo 10° (33). Ik zou nog een oude fan die ik uit een voeding kan halen ook willen gebruiken om de grafische kaart beetje te koelen. Welke draadjes moet ik daarvoor waar aansluiten. Ik dacht een in het rood, en het ander in het gele ??

De twee koelers die er nu bijzitten, zitten op zelfde voedingsdraad van de HD. Is het beter om een andere daarvoor te nemen ?? Mn 5V heeft nu 'maar' 4.970V, en mn 3,3 'maar' 3,29V. Is dit nog voldoende ? (ik heb 300watt chieftec voeding)

lord-evil

Verwijderd

rood = 5
geel = 12

Verwijderd

het maakt vlg mij weinig uit aan welke draad van je voeding de fan zit, in je voeding komen ze toch weer bij mekaar :). Met die voltages zit het ook wel goed, valt ruim binnen de marges van +/- 10%.
Op hoeveel volt wil je je fan gaan laten draaien?
geel-zwart = 12v
rood-zwart = 5v
geel-rood = 7v
geel-zwart + potmeter is variabel :P

Verwijderd

Moet je wel een dure potmeter pakken anders gaat ie knetteren...

• mandroid
potmeter ?

na mn 2 ventilatorkes te hemmen geinstalleerd, hebbek nog es 3DMark2001 gebenched, 293 punten bij :) :)
nu 9693

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 16:43:
geel-zwart = 12v
rood-zwart = 5v
geel-rood = 7v
dit heb ik nou al vaker op got voorbij zien komen.
maar nou heb ik toch een vraag.
je hebt 2 zwarte draden, maakt het dan niet uit welke zwarte draad je pakt?

• mandroid
kheb uit die oude voeding ook de heatsinks gehaald, kga proberen om samen met die ventilator, een pci koeler te maken, waarbij de heatsinks net onder mn grafische kaart zitten, zodat de kaart gekoeld wordt :)

• mandroid
Ik heb hem es op de verschillende manieren aangesloten, en blijkt dat ie enkel op 12V werkt (geel-zwart), bij de andere verbindingen begint hij ook wel te werken, maar valt hij na 3 seconden ofzo uit.
Draait wel een stuk minder snel dan mn twee nieuwe die ik deze morgen gekocht heb (ThermalTake). Je voelt het verschil qua luchtverplaatsing direct. wel jammer :(
Pagina: 1