Toon posts:

[C++] Variable buiten de loop opvragen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus een variabele buiten deze while loop opvragen. Iets dat niet zo moeilijk zou moeten zijn. Maar toch lukt het niet. Ik heb al in de help gekeken, maar daar kon ik het niet echt vinden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
while(l<k){

int ding;
                int ding2;

ding = DataModule1->SelectQuery->FieldValues[iets];
             ding2=ding2+ding; 
            l++;
}
AnsiString DINGETJE=ding2;

Ik dacht dat ik public: boven int ding2 moest zetten en dan private boven l++; , maar toen kreeg ik een expression syntax error. Ik gebruik Borland Cbuilder 6 en ik heb weinig tot voldoende ervaring met C++.
Ik hoop maar dat iemand het weet.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je dat ding in een while lus gaat declaren zal zijn scope zich ook tot deze while lus beperken. Als je wilt dat een variable ook buiten die while lus zichtbaar is, zal je hem dus buiten de while lus moeten declareren.

In jouw geval zou ik dat doen boven de while statement, omdat je hem in en na de statement nodig bent. Dit is trouwens wel erugh basic hoor, ik raad je aan om je eerst even te verdiepen in scopes.

Verwijderd

Topicstarter
int ding;
int ding2;

while(l<k){

ding = DataModule1->SelectQuery->FieldValues[iets];
ding2=ding2+ding;
l++;
}
AnsiString DINGETJE=ding2;

Zo dus?

Verwijderd

Topicstarter
Grappig dat tegelijk posten...

Verwijderd

Wordt er een exception geworpen of komt er (g)een waarde terug, bij het vullen van ding??

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Catapult: eerst ff beter lezen...

Verwijderd

Topicstarter
ding krijgt wel een waarde, maar ding2 kon zijn waarde niet overbrengen naar DINGETJE, omdat de scope dus niet goed was.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

tip voor gang-ster: je moet ff duidelijke variable namen gebruiken. ding,dingetje, ding2 zijn echt not done.

*moet denken aan zijn 1e jaar toen mensen variablen batman en spiderman noemden* :D

Verwijderd

Topicstarter
Dat heeft een reden...In mijn programma hebben ze hele mooie namen, compleet met hoofdletters na woorden, als deze uit meerdere woorden bestaat: updateKolom bijv. enz. In hetzelfde programma in PHP kregen we wel namen als querie, kwerie, kwerie2, sql2, sql1, skul enz. In C++ hebben we dat afgeleerd... :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Alarmnummer schreef op 24 augustus 2002 @ 15:06:
*moet denken aan zijn 1e jaar toen mensen variablen batman en spiderman noemden* :D

om onze docente te pesten hadden wij wel eens verzonnen namen als zork, plonk, dang, plop enzo :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

.oisyn schreef op 24 augustus 2002 @ 15:28:

om onze docente te pesten hadden wij wel eens verzonnen namen als zork, plonk, dang, plop enzo :Y)
Hehe, bij ons peste ze dan gewoon terug met 1-en :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zoijar schreef op 24 augustus 2002 @ 16:32:
[...]

Hehe, bij ons peste ze dan gewoon terug met 1-en :)

wij kregen voor het practicum geen cijfer, bovendien kon ze wel tegen een geintje :) (en zeker met het geklungel van de rest van de klas vond ze het toch al niet erg)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1