hier zijn volgens mij al eens vragen over geweest, maar aangezien ik met de search niet veel kon vinden (wist ook totaal niet waar ik op moest zoeken)
probeer ik het zo maar even

clickable
(vergeef mij mijn fotosoep kunsten
)
het is dus mijn bedoeling om een fan die op mijn moederbord aangesloten is,
aan en uit te kunnen zetten dmv een schakelaar
de fanmonitoring, dus het aantal rpm, wil ik nog wel af kunnen lezen
kan ik dan gewoon het draadje van de 12V dat van de fan naar het moederbord loopt onderbreken, en daar een schakelaar tussen zetten?
of kan ik dat beter niet doen omdat ik dan de kans heb om mijn moederbord te slopen?
(wat dus absoluut niet de bedoeling is)
ik wil dit zo doen omdat er 2 casefans als outtake achterin mijn kast zitten
bovenstaande is de luidruchtigste en wil ik daarom aan/uit kunnen zetten, maar deze fan beschikt alleen over een 3-pins aansluiting
de andere is zeer stil, maar heeft geen echte aansluiting, gewoon 2 draadjes waarvan er 1 op de 12V en 1 op de grond draad zit aangesloten,
en deze blijft dus continue draaien
probeer ik het zo maar even
clickable
(vergeef mij mijn fotosoep kunsten
het is dus mijn bedoeling om een fan die op mijn moederbord aangesloten is,
aan en uit te kunnen zetten dmv een schakelaar
de fanmonitoring, dus het aantal rpm, wil ik nog wel af kunnen lezen
kan ik dan gewoon het draadje van de 12V dat van de fan naar het moederbord loopt onderbreken, en daar een schakelaar tussen zetten?
of kan ik dat beter niet doen omdat ik dan de kans heb om mijn moederbord te slopen?
(wat dus absoluut niet de bedoeling is)
ik wil dit zo doen omdat er 2 casefans als outtake achterin mijn kast zitten
bovenstaande is de luidruchtigste en wil ik daarom aan/uit kunnen zetten, maar deze fan beschikt alleen over een 3-pins aansluiting
de andere is zeer stil, maar heeft geen echte aansluiting, gewoon 2 draadjes waarvan er 1 op de 12V en 1 op de grond draad zit aangesloten,
en deze blijft dus continue draaien