[linux] log bijhouden van software

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
goeie{morgen,middag,avond,nacht}

Ik ben bezig om zelf vanaf nul een linux systeem te compileren met hulp van Linux From Scratch. Dit is, voor wie het niet kent, een boek dat beschrijft welke pakketen je nodig hebt en hoe je ze moet installeren om een werkend linux OS te krijgen.

Omdat ik niet alles nodig heb volg ik niet de hele handleiding en maak ik af en toe wijzigingen aan instellingen die beter voor mijn situatie zijn. Geen probleem, maar mijn vraag is deze: in hoe verre houden jullie tweakers een logboek bij van de geinstalleerde software?

Zeker in de open-source OS-sen kun je programma's op verschillende manieren installeren. Later kan het van belang zijn om te weten hoe een programma is geinstalleerd (om bijvoorbeeld te upgraden). Op mijn vorige systeem had ik een tekst bestand waarin ik bij hield welke pakket ik installeerde, welke versie, datum en configuratie. Dit is veel werk en is het is lastig om het overzichtelijk te houden en later weer iets terug te zoeken.

Ik zou graag van jullie horen wat jullie hierover te zeggen hebben:
- In hoeverre is het van belang dat je een logboek bij houdt?
- Wat vermeld je allemaal in een logboek?
- Hoe hou je een log bij van configuraties (van bijv een DHCP en DNS server, mail etc). Je kan natuurlijk een .diff bestandje maken van twee opelkaar volgende versies maar is dit de moeite waard?

Chris

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Configuratie staat veelal in /etc dus die backup ik naar een andere machine. Verder sla ik de ./configure commando's op in een bestand die in de source dir blijft staan. Builddata en versies kun je wel zien aan de datum van de executable op de -v/-V/--version optie.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 11:50:
Verder sla ik de ./configure commando's op in een bestand die in de source dir blijft staan.
Laat je dan ook alle broncode staan? Dit lijkt me een beetje verspilling van schijfruimte. En bij het installeren van een nieuwere versie verwijder je waarschijnlijk de oude source-dir. Je kunt dan later niet meer de geschiedenis terug vinden van de geinstalleerde software.

Chris

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Ik heb het LFS-boek van de versie die ik heb geinstalled ook bewaard, daar staan alle ./configure-commando's in.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

euhm, eigenlijk niet...
Mijn installs dir staat wel heel erg vol met gecompilde sources etc, maar nu je het zo zecht zou het indied wel iets zijn...
(# rm `find <prgname>`)

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Alle broncode van zelf gecompileerde software staat gewoon op mijn schijf. Ik heb ruimte zat (60GB dedicated Linux) dus geen probleem. Versies die door elkaar lopen ? Dacht het niet, er staat (bijna) altijd een versienummer in de directory naam van de source. En sources van programma's die geupgrade zijn gooi ik weg.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2002 12:30 . Reden: toevoeging ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik hou van alle installaties een log bij:
Ik registreer versies, de bron (URL), configuratie-bestanden, weetjes, tips&tricks.
Ook geef ik aan hoe goed iets voldoet in een bepaalde omstandigheid (b.v. welke software doet het goed bij mijn scanner, en welke kernel-modules had ik ook alweer nodig voor dat ding ?).
Ook staan een links in naar bugs en issues waar ik tegenaan gelopen ben, en die ik evt. later nog eens ga proberen.

Het log is een heel simpel textbestand dat op mijn desktop staat gesymlinkt, en waar je dus heel snel dingen aan kan toevoegen, en heel snel dingen in kan terugvinden.
Daarnaast heb ik backups van belangrijke of bewerkelijke configuratiebestanden (kernelconfig, XF86config, Samba, fstab etc., omdat ze een hoop tijd sparen)

"Mijn leven met Gentoo" is nu zo'n 14 A4-tjes lang, en ik gebruik het zeer geregeld.

Verwijderd

ik houd geen logboek bij... is tot nu toe nog steeds niet echt nodig gebleken... belangrijke config files staan niet in een log of iets dergelijks, maar upload ik gewoon naar een ftp.. alle config files die dus op die ftp staan, zijn in mijn ogen 'belangrijk'...

:)

Verwijderd

De installaties van de OSen en belangrijke hardware gegevens zet ik op papier :) daar zitten ook een lijsten bij van de extra software die bij dat OS erbij gekomen is. LFS is bij mij totaal 3 A4-tjes lang... ook oplossingen waar ik langer dan een half uur naar gezocht heb en de backup procedures staan op papier. Op schijf heb ik 20tal textbestandjes staan met korte uitleg van bv lm-sensors, samba, mysql enz.
Pagina: 1