Op hoeveel mA superfelle blauwe LED's?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 22:15
Ik heb ook een paar van die superfelle blauwe leds bij de inkoopaktie gekocht.
Maar op hoeveel mA moeten ze lopen?
De FAQ zegt dat er tussen de 10 en 20 mA over een LED moet lopen. Is dit nog anders bij deze soort speciale LED's?
En anders: tussen de 10 en 20 mA is een vrij groot verschil, hoeveel mA is aan te raden?

Verwijderd

5 MM blauwe led 2200 MCD inkoopactie

5 MM blauwe led
Specificaties:
-Doorsnede: 5 mm.
-Kleur: blauw
-Lichtintensiteit: 2200mcd
-Spanning: 3,4 - 4 Volt
-Stralingshoek: 32°
-Golflengte: 470 nm
-Prijs p.s. € 1,34

Verwijderd

ehmm..... et kan aan mij liggen hoor, maar hoe wil jij het aantal mA dan gaan regelen??? als je toch het goeie voltage erop zet ben je toch klaar :? maargoed, zoveel verstand heb ik ook weer niet van electronica dus zal et wel aan mij liggen

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Waar heb jij het nou over :?

Ze werken op een bepaald voltage, en de bedrading en de led zelf zorgt voor bepaalde weerstand waaruit je het Amperage kan berekenen...

Verwijderd

gelukkig, ik heb zo te horen nog een medestander :)

Verwijderd

Het gaat hier meer om het voltage volgens mij... Als het voltage voldoet aan de specs van de LED's hoef je je nergens zorgen over te maken.. Als je dus de 12v of 5v van je computervoeding aftapt moet je er wel fff een weerstand tussen zetten... anders brand je led door.. (zoek maar fff op GOT, zijn genoeg topics over..) De amperes mogen heel hoog zijn, maakt verder niet uit voor de led's, zo lang ze maar het minimale vereiste krijgen... (is geloof ik 0.05 mA (toch?))...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 09:28

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 00:02:
ehmm..... et kan aan mij liggen hoor, maar hoe wil jij het aantal mA dan gaan regelen??? als je toch het goeie voltage erop zet ben je toch klaar :? maargoed, zoveel verstand heb ik ook weer niet van electronica dus zal et wel aan mij liggen[/quote]

Neuh.... Een led neemt een bepaalde spanning. De rest van de schakeling bepaalt de hoeveelheid stroom die door de led loopt.

[quote]Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 00:05:
gelukkig, ik heb zo te horen nog een medestander :)[/quote]
:{

Nee dus; dat zegt hij dus absoluut niet.

Ik meen dat je voor de blauwe leds ook gewoon 20 mA moet nemen.

Dus rekenen maar.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Bullshit die 20mA is misschien alleen nodig aan stroom om te zorgen dat de LED op volle lichtsterkte brand... het gaat om het voltage dat is het enige waar je op moet letten... te laag en hij doet het niet, te hoog en je sloopt je LED

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

n00bs schreef op 25 augustus 2002 @ 00:15:
Bullshit die 20mA is misschien alleen nodig aan stroom om te zorgen dat de LED op volle lichtsterkte brand... het gaat om het voltage dat is het enige waar je op moet letten... te laag en hij doet het niet, te hoog en je sloopt je LED
Bullshit zeg je?

Even wat zaken over diodes

Diodes werken op (vrijwel) constante spanningen.

Als je bijvoorbeeld een rode led neemt, zal die in een schakeling 1,2V 'opnemen'.

Stel dat je diezelfde diode in een serie zet met een willekeurige weerstand, dan staat er over die rode led 1,2 volt en de rest van de spanning over de weerstand. Daarmee is de weerstand de factor die de stroom bepaalt/beperkt. Hoe groter de weerstand, hoe kleiner de stroom en omgekeerd.

Het is niet de SPANNING maar de STROOM die je led molt (in tegenstelling tot wat jij zegt)

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

zorg dat de voltage precies goed is afwijking van +/- 10 % mag.
het aantal amperes maakt niets uit al lever je 20 ampere de led neemt maar 20 mA op als hij dat nodig heeft

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

wfvn schreef op 25 augustus 2002 @ 00:30:
[...]

Bullshit zeg je?

Even wat zaken over diodes

Diodes werken op (vrijwel) constante spanningen.

Als je bijvoorbeeld een rode led neemt, zal die in een schakeling 1,2V 'opnemen'.

Stel dat je diezelfde diode in een serie zet met een willekeurige weerstand, dan staat er over die rode led 1,2 volt en de rest van de spanning over de weerstand. Daarmee is de weerstand de factor die de stroom bepaalt/beperkt. Hoe groter de weerstand, hoe kleiner de stroom en omgekeerd.

Het is niet de SPANNING maar de STROOM die je led molt (in tegenstelling tot wat jij zegt)
Ik heb t over de VOEDING.... dat maakt geen Bal uit wat de MAX output(A) is... omdat zoals ik al eerder zei... (als je goed gelezen had) de stroomsterkte door de led bepaald wordt door de draad en de led (de weerstand van dit al samen).

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

En daar hebben we d'r nog één....

Even een handig stappenplan:

1) Zoek de specs van de diode (LED) op: bedrijfspanning en maximale stroomsterkte
2) Trek de bedrijfspanning af van de geleverde spanning van de voeding (batterij etc); dit is de 'weg-te-werken spanning'
3) De benodigde weerstand bereken je door de weg-te-werken spanning te delen door de gewenste stroomsterkte (die dus de maximale stroomsterkte niet dient te overschrijden)

en voila.... uw benodigde voorschakelweerstand die ervoor dient te zorgen dat je LED niet teveel stroom door z'n bast krijgt....

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

n00bs schreef op 25 augustus 2002 @ 00:34:
[...]

Ik heb t over de VOEDING.... dat maakt geen Bal uit wat de MAX output(A) is...
In dat geval vind ik de opmerking nog veel onzinniger:
De maximale stroomoutput doet totaal niet ter zake (de minimale wel btw); de maximale stroomoutput wordt pas bereikt als de voeding belast wordt met een minimale weerstand.
Maar de stroom wordt (indien de voeding genoeg kan leveren) niet bepaald door de voeding, maar door de aangesloten schakeling.
omdat zoals ik al eerder zei... (als je goed gelezen had) de stroomsterkte door de led bepaald wordt door de draad en de led (de weerstand van dit al samen).
n00bs schreef op 25 augustus 2002 @ 00:04:
Ze werken op een bepaald voltage, en de bedrading en de led zelf zorgt voor bepaalde weerstand waaruit je het Amperage kan berekenen...
Da's heel erg fijn, maar waar denk je die gegevens vandaan te halen?

De normale gegevens bij een led zijn de Uf (of Vf) en de If oftewel bedrijfsspanning en bedrijfsstroom. Dat verhaal van die weerstand van de led en de bedrading wordt bij mijn weten nooit genoemd....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FF voor de duidelijkheid!

Een led heeft een bepaalde karakteristiek .......je kan het zowel spanning als stroom regelen

Zoals je weet maat het voor een gewone diode niet echt uit hoeveel stroom je er doorheen jaagt want de spaning blijft ongeveer hetzelfde ... zolang de stroom maar niet te hoog wordt is er niks aan de hand

een led kan hier wat slechter tegen
Het gebied in die spanningsverandring tov de stroom is maar heel klein (lees moeilijk te regelen) als de spanning ook maar iets to hoog is stijgt de strrom enorm ... en je ruikt een brandlucht

Met de stroom kan je dat heel makkelijk berekenen ....... spanning is nagenoeg constant over de diode/led dus als we gebruik maken van een voorschakelweerstand weten we daar ook de spanning over (Uvoeding-Uled) dus als je weet wat de maximale stroom mag zijn weet je ook de weerstand . (Uvoding-Uled)/Iled

De vraag hierboven is heel valide....
en meestal hebben die speciale led wat meer stroom nodig als je de specs niet hebt ku je alleen maar experimenteren ... begin bij 10mA zou ik zeggen

en doe het met een voorschakelweerstand, dat is gewoon het beste

Iperf

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

n00bs schreef op 25 augustus 2002 @ 00:15:
Jij snap het niet helemaal 8)7

als er stroom door de led loopt staat er ook spanning over ... is geralateerd aan elkaar

Iperf

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Niet om het 1 of ander, maar een felle witte led, zal past echt lekker fel zijn op 50mA. Vaak gebruikt men 20mA omdat ze dan nog steeds fel zijn, maar iets langer mee gaan...
Omdat die dingen max 4 volt nodig hebben als doorlaatspanning, kan je ze ongestraft op 5 volt aansluiten, maar als je het netjes wilt doen, kan je een weestandje pakken 20Ohm voor 50mA en 50 Ohm voor 20mA. (volgens de formule V=IxR, waarbij v het verschil is tussen voedspanning en doorlaat spanning en I de stroom door de led is)

Dus 5 volt 20 mA : V=5-4=1, I = 0,02, R = 1/0,02 = 50 Ohm

Ik hoop dat je het allemaal een beetje snapt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Maximaal 4V en dan ongestraft op 5V?
Dat wil ik zien....

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Ongelovelijk wat hier voor dingen verkondigd worden! :o :o :o
Natuurlijk maakt het uit hoeveel stroom er door de LED loopt, sterker nog: het is heel erg belangrijk. Een LED heeft een maximumstroom waarbij de levensduur gegarandeerd is. Bij gewone LEDs is dit 20 mA, bij de hele felle is het hoger. Als je ze bij Conrad besteld staat het vaak op de website vermeld of staat er een linkje naar een datasheet.
Als je zomaar wat spanning op de LED zet zal die LED helemaal niks regelen want dat kan een LED helemaal niet.

Ik raad je aan om op internet de maximale stroom op te zoeken, als je tenminste zo lang mogelijk plezier wilt hebben van je LEDs...

P.S.: waarom denk je dat een mens makkelijk 10000 volt van een statische ontlading of n schrikdraad kan hebben, maar 220 volt soms dodelijk is? Juist, de stroomsterkte is veel hoger van het lichtnet. ;

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
omg :o

k ben het totaal eens met DiGiSTORM_

wat een electronica n00bs
nofi uiteraard :)

er is zelfs een led faq ergens geloof ik ....

1. spanning over een led is niet erg spannend.

2. gewoonweg spanning op een led zetten is gewoon dom . <-- (punt)

3. De stroom door een led is wel belangrijk

waarom heb je dan de spaning nodig ?
nou om onderandere de weerstand te bereken die voor je led komt

een paar drempelspanningen van leds :

rood 1.2V
groen 1.6V
geel 1.8V

een normale led brand voluit bij 20mA
een super heldere led wil vaak wat meer hebben een 35mA is daar normaal

dus hoe bereken je dat dan ?

Spanning waar je de led op wilt aansluiten - drempelspanning / stroom = weerstand

dus U - Ud / I = R

bv een rode led op 12 V bij 20 mA

12 - 1.2 / 0.02 = 540 Ohm die bestaat niet dus pak je de dichts bij zijnde 470 of 680 dus

Repareren doe je zo.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27
Dus om het nog even over de blauwe leds uit de IA te hebben:
Sine schreef op 25 augustus 2002 @ 11:55:
een super heldere led wil vaak wat meer hebben een 35mA is daar normaal
Als je et ledje op 5 volt aan wilt sluiten en zeg op een 3,5-3,6 volt wilt hebben,

5 - 3,6 / 0.035 = 40 Ohm?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
als je nu had gezegd met een drempelspanning van 3.6V ja ...

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Rode, gele en groene LEDs hebben tegenwoordig een drempelspanning van ca 2V.
Was altijd 1.6V, hangt van de materiaalsoort af.
Pagina: 1