Toon posts:

Meten belasting netwerk gedurende RIS en MSI installaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijd voor een nieuwe omgeving (NT4 en w9x/nt clients naar W2k met XP clients), dus tijd voor zwaardere belasting van ons netwerk zal men hebben gedacht.

Het idee is nu dat men pc's over het netwerk middels RIS en MSI pakketten wil gaan installeren. Aan mij de vraag : Kan dat op ons netwerk en bij hoeveel machines tegelijkertijd wordt het netwerk overbelast.

Wat hebben we : 2x 3com corebuilder 9k met ieder een layer 3 blade, een trunk tussen beiden, een switching fabric, 14 Fiber Optic Gigabit FD poorten. De core van het netwerk dus. Beide corebuilders zijn in redundante vorm ingericht. We gebruiken VRRP dus eigenlijk maar 1 layer3 blade dus ook maar 1 gateway.

Aan de frontend hangen 3com 1100 (10MB) en 3300 (10/100MB) switches. Zij hangen in een stack van maximaal 96 poorten. Uplink op 1 Gbp/s FD. Alle servers op 3300's op 100MB/FD.

Mijn meting had de volgende planning :

- Active perl en mrtg installeren op een pc.
- SNMP controleren op alle switch poorten.
- Op elk netwerkknooppunt van RIS pc tot aan RIS server een MRTG mee laten lopen zonder RIS installatie actief (Nul meting)gedurende een week tijdens werktijd en liefst in piektijden.
- Op elk netwerkknooppunt van RIS pc tot aan RIS server een MRTG mee laten lopen met RIS installatie actief (extra belasting 1 pc die RISt en MSIt) gedurende een installatie en tijdens werktijd en liefst in piektijden.
- Op elk netwerkknooppunt van RIS pc tot aan RIS server een MRTG mee laten lopen met RIS installatie actief (extra belasting 10 pcs die RISt en MSIt) gedurende gedurende een installatie en tijdens werktijd en liefst in piektijden. (wel communiceren met klanten dat er een test plaats vind waar zij hinder van kunnen ondervinden :) )

Is dit een goede methode ? weet iemand een betere/andere ? Ben ik iets vergeten. Het is een globale weergave van de planning. :*)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Hmm, MRTG moet je hier niet gebruiken tijdens een RIS installatie, aangezien deze alleen gemiddelde waardes weergeeft... Als je de actuele data wil kunnen zien zul je iets anders moeten gebruiken, bijvoorbeeld STG (http://leonidvm.chat.ru/)... Het ziet er hetzelfde uit als MRTG, alleen is dit een application en kun je in installen per hoeveel millisec's ie moet lezen..

Heeeeeeel handig tooltje vind ik...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Als je echt goed wil meten en zien waar het allemaal mis gaat zou ik je aanraden om een goede tool als End2End (tegenwoordig geïntegreerd in AppManager 5.0) van NetIQ te gebruiken. Hiermee kun je agents installeren op machines, routers, etc en hiermee exact meten waar de evt bottlenecks in je netwerk zitten. Zeg er wel bij dat het geen gemakkelijke tool is, maar als je er eenmaal mee leert werken is het geweldig.

De nederlandse distributeur zit in Amsterdam (http://www.innovative-it.nl)

Ik heb zelf een tijd met dit product mogen werken en het is echt geweldig. Ik kon precies zien in welk stuk van SAP de vertraging optrad toen we een groot performance probleem met SAP hadden. Iedereen zei dat het het netwerk was, maar het bleek dus uiteindelijk een stukje in SAP te zijn wat niet helemaal optimaal geconfigureerd stond.

Verwijderd

Topicstarter
IK heb niets aan STG. Kan nl. geen poort nummer voor een 3com 3300 switch mee geven zoals binnen mrtg. Helaas is het bij ons niet toe gestaan om apps te installeren om end2end monitoring te doen (hoe jammer ik dit ook vind). Zal toch eens kijken op de site.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

als je 3com 3300 switch snmp ondersteund (wat je ook voor MRTG nodig hebt btw) dan kun je met STG ook uit de voeten... Je zoekt uit welke oid je moet hebben en aan de slag kun je hoor... MRTG werkt hetzelfde als STG doet, alleen doet STG het veeeeeeeel regelmatiger dan MRTG...

Misschien dat je aan deze links iets hebt... Kun je in ieder geval de oid's uit de mib bestanden halen...

http://www.somix.com/software/mibs/
http://www.somix.com/software/mrtg/

edit:

even klein voorbeeldje uit de praktijk geven.... met STG lees ik meer dan regelmatig snel even allerhande Cisco apparatuur uit, van een 1603 router tot een Catalyst 2924 en Cisco 6509, alles per poort!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje getest met RIS installaties meten op een switchpoort d.m.v. mrtg. Nu is het probleem dat MRTG om de 5 minuten polled. Ook zijn die gegevens dan een gemiddelde van de afgelope 5 minuten (?). Ik heb nu een tool gedownload genaamd SolarWinds Networktools. Hier zit een optie SNMP-Graph in. een gratis evalutatie is te downloaden op solarwinds.net. Hiermee kan de polling om de 10 seconden plaats vinden. Heeft iemand hier ervaring mee ? is dit een goede tool voor de RIS/MSI meet doelstelling ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het trouwens ook met STG geprobeerd alleen werkt 3com met RMON values en poort nummers (bv een stack van 4 3300 switches is port 1 van unit 1 : 101 en port 24 van unit 4 : 424) Dit kan je in STG niet opgeven helaas.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Polling om de tien seconden is al een stuk beter als je piekbelastingen wilt gaan meten. Niets weerhoudt je er trouwens van om zelf een scriptje te maken dat iedere X seconden je switches pollt en in een bestandje/database gooit zodat je er later zelf analyses op kunt doen. Een paar regeltjes perl of een ander scripttaaltje zou voldoende moeten zijn...

Overigens staat er een spelfout in je signature :) En je kunt modules voor je netwerkdriver gebruiken maar laten we daar maar niet over beginnen in PNS ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben netwerkbeheerder en geen programmeur in perl of in een andere taal. Tevens heb ik daar hier niet de tijd/zin voor omdat ook nog eens te gaan uitzoeken. maar je hebt wel gelijk (wil je ze programmeren ? _/-\o_ )

Ik zal mijn sig aanpassen! Heeft iemand trouwens ervaring met Solarwinds Networktools ? Is die optie SNMP Graph wat ? Ze hebben trouwens ook legio export mogelijkheden ingebouwd !
Pagina: 1