tv-out kwaliteit mpeg kaart vs geforce

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:13
ik heb eens zitten kijken, een tv-out van een geforce is wel ok, maar niet de kwaliteit die een standalone dvd speler heeft.
een mpeg kaart heeft wel diezelfde goede beeldkwaliteit van een standalone.
misschien hebben de huidige geforce 4 kaarten wel een goede/perfecte tv-out maar dat weet ik dus niet.

mijn hele vraag nu is eigenlijk waarom is de beeldkwaliteit van een mpeg kaart zo veel beter dan een geforce en waarom zetten ze op een geforce niet dezelfde chips als op een mpeg kaart ? :?

weet iemand hoe het zit de tv-out kwaliteit van de huidige geforce (4) kaarten ? en hoe de kwaliteit van een ati radeon is in vergelijking met een mpeg kaart ?

even voor de verduidelijking, ik heb een geforce 2 mx met tv-out en een cinemaster mpeg kaart.

hopelijk kunnen jullie me helpen om dit "probleem" wat duidelijker te maken. :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kwaliteit van de huidige geforce 4's vind ik nog steeds vrij matig (ik spreek uit ervaring met een geforce4 ti4200 van club3d). Je hebt nog steeds niet helemaal beeldvullend beeld (zwarte balken boven, onder, links, rechts) en soms kronkelt het beeld een beetje. Met TV-tool valt dit een beetje te corrigeren maar niet optimaal. Mijn eigen radeon 8500 geeft een veel betere tv-out kwaliteit, alleen boven en onder een klein stukje zwart (zie je toch niet bij films).

Maar waarom de kwaliteit niet supergoed is weet ik ook niet, de kaarten worden natuurlijk duurder als ze betere componenten gaan gebruiken, maar dat zou bij de topmodelen niet zoveel uit moeten maken lijkt me. Maar misschein hebben de mensen simpelweg het geld niet over voor een goede tv-out; het is een soort extraatje wat niet zo belangrijk is om veel extra voor te betalen.
Een andere oorzaak kan zijn dat alles in 1 chip geintegreerd zit, en die dus een beetje goedkoop moet blijven (omdat die op alle goedkope en dure kaarten hetzelfde is).
Ik heb me iig ook wel afgevraagd waarom ze dat niet goed kunnen maken. Want hierom heb ik geen geforce gekocht maar een radeon; die heeft gewoon perfecte tv-out, en kan in spellen ook prima meekomen. (itt matrox die nog weer een betere tv-out schijnt te hebben)

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Freez schreef op 23 augustus 2002 @ 22:23:
ik heb eens zitten kijken, een tv-out van een geforce is wel ok, maar niet de kwaliteit die een standalone dvd speler heeft.
een mpeg kaart heeft wel diezelfde goede beeldkwaliteit van een standalone.
misschien hebben de huidige geforce 4 kaarten wel een goede/perfecte tv-out maar dat weet ik dus niet.

mijn hele vraag nu is eigenlijk waarom is de beeldkwaliteit van een mpeg kaart zo veel beter dan een geforce en waarom zetten ze op een geforce niet dezelfde chips als op een mpeg kaart ? :?

Omdat de tv-out componenten van een GeForce "low-budget" zijn, niet slecht ofzo, maar ook niet de beste (want de kaart is gemaakt voor 3d spellen en niet echt voor tv). Daarintegen is een mpeg-kaart specifiek gemaakt voor tv-out en wordt daar alle aandacht op gevestigd, er zitten dus ook duurdere componenten op. Zouden ze dezelfde componenten op een GeForce zetten dan zouden die kaarten een stuk duurder worden.

weet iemand hoe het zit de tv-out kwaliteit van de huidige geforce (4) kaarten ? en hoe de kwaliteit van een ati radeon is in vergelijking met een mpeg kaart ?

In principe is de beeldkwaliteit van de tv-out niet echt verbeterd ten opzichte van een GF2/3, dat komt omdat ze (meestal) gebruik maken van dezelfde chips (chronotel b.v.).

even voor de verduidelijking, ik heb een geforce 2 mx met tv-out en een cinemaster mpeg kaart.

hopelijk kunnen jullie me helpen om dit "probleem" wat duidelijker te maken. :)
Zo, en laat de anderen nu maar lekker verder discussieren ;).

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:13
maar waarom steken de makers van videokaarten dan niet iets betere tv-out chips in die video kaarten, ze zullen dan wel iets meer kosten maar ik denk dat een groot gedeelte van de mensen die graag films kijken via de computer hier wel iets meer voor over hebben, althans ik in ieder geval wel.

Verwijderd

Freez schreef op 23 augustus 2002 @ 23:15:
maar waarom steken de makers van videokaarten dan niet iets betere tv-out chips in die video kaarten

Die vraag is hierboven eigenlijk al beantwoord, de GeForce kaarten zijn natuurlijk primair bedoeld voor gamers naast het gewone 2d werk. De tv-out mogelijkheid zit erbij, maar is en blijft een ondergeschoven kindje tot nu toe. Ik heb echter van genoeg kanten nu gehoord en gelezen (heb het niet zelf gezien) dat de kwaliteit van de huidige GF4-kaarten toch echt beter is dan die van de GF2MX bijvoorbeeld. :)

Ik heb zelf een Hollywood+ kaartje in mijn pc zitten en de kwaliteit daarvan vanuit de S-video aansluiting is werkelijk verbluffend, als je een goeie kabel gebruikt is de kwaliteit gewoon vergelijkbaar met een goeie standalone-DVDspeler inderdaad. :)

Met een beetje geluk en prutsen kun je overigens ook divx bekijken via de Hollywood+ kaart (zie de search), en die zie je dan inderdaad ook met een aanzienlijk betere kwaliteit op je tv verschijnen. :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Maar ik denk dat je tv en kabel en aansluitingen :), ook belangerijk is :P. Want als jij een klote stekker hebt, die gewoon niet goed is is je kwaliteit ook laag :P. Heb je een slechte tv is je kwaliteit ook laag.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:56
Je mag toch hopen dat je een tv hebt die niet volledig benut wordt door de tv-out. Anders kan je beter een nieuwe tv kopen in de plaats van computer componenten

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Ik wil kabels gaan kopen om mijn tv in en out alsnog te gaan gebruiken, de tv staat namenlijk nogal ver van mijn pc af dus heb ik een winkel gevonden waar ik tegen een zeer betaalbare prijs 15 meter lange kabels kan kopen.

Is dit wat?
http://www.elektronicaonline.nl

Het ziet er beetje vaag uit en kan niet onder rembours, ik weet niet of ik dit moet doen, kan iemand misschien ff kijken hoe het kan dat dat zo goedkoop is?
Pagina: 1