[Camcorder] Lager voltage gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben met een klein projectje bezig en tis in principe de bedoeling om een 'verdraaibare', 'zoombare' webcam te 'maken' - maar daar gaat mijn vraag niet over.

Ik heb dus een 'oude' camcorder (Panasonic NV-MC10E) en werkt wel redelijk goed (voor een webcam dan). Alleen er is een klein probleem: de voeding heeft het een tijdje geleden begeven. Nu hebben we een lader en accu's alleen die accu's zijn allemaal naar de kl*ten en dat is geen werken (half-uurtje bezig -> accu leeg).

Die voeding die leverde 9,6 volt aan de cam (als je hem rechtstreeks aansloot) en (ik dacht) 14,6 aan de accu (om te laden).

Het lijkt me onverstandig om 'de lader' (een ander apparaat wat we er later bij hebben gekocht, dus ook rond de 14,6 levert) rechtsreeks aan de cam te hangen (is ook niet rechtstreeks mogelijk, moet ik met plakband in de weer, je kent het wel ;)). Dus ik zou dan een accu als 'buffer' kunnen gebruiken, maar ook dat zal niet zo 'netjes' zijn.

Dus ik zie daar een oude computervoeding liggen op mijn bureau en die verzorgt me dus 5 en 12 volt. Een gouden middenweg: de 7,5 volt.

Ik heb altijd gemerkt dat als je lagere spanning op apparaten zet dat ze dan 'minder' of niet werken. Eigenlijk nog niet echt daarmee kapot gemaakt.

Mijn vraag is dus: kan er 7,5 volt op die cam (die dus oorspronkelijk 9,6 volt nodig heeft). En zou 12 volt ook kunnen. Ik denk ja en nee maar het zou zonde zijn dat ik die camera stuk maak.

De camcorder is overigens 7,8 watt en gelijkspanning (dôh)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij hogere voltages heb je natuurlijk altijd het risico dat het kaduuk gaat...

Maar ik denk, dat dat lager voltage wel wil. De accu wordt namelijk opgeladen naar de spanning die erop staat. Maar zodra de accu gebruikt wordt, zakt deze spanning, totdat de spanning onder de minimum voltage van de cam komt.. De cam gaat dan als het goed is automatisch uit, om te diepe ontlading te voorkomen.

Dus je zou het gewoon even moeten proberen met je 7 volt.. Ja, 7 ja :P En niet 7,5 V Als je de 12 als + en 5 als - gebruikt, is dat een potentiaal-verschil van 7V :)

En dan maar hopen dat de cam een lagere minimum-voltage heeft :)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

kun je niet tussen de 12 en de 3.3 v hangen? krijg je 8.7, lijkt er al meer op

Gregor van Egdom Krekr

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Osiris schreef op 23 augustus 2002 @ 23:45:
Maar ik denk, dat dat lager voltage wel wil. De accu wordt namelijk opgeladen naar de spanning die erop staat. Maar zodra de accu gebruikt wordt, zakt deze spanning, totdat de spanning onder de minimum voltage van de cam komt.. De cam gaat dan als het goed is automatisch uit, om te diepe ontlading te voorkomen.
Het is meestal zo dat een accu met een hoger voltage wordt geladen. Mara je hebt wel gelijk
Dus je zou het gewoon even moeten proberen met je 7 volt.. Ja, 7 ja :P En niet 7,5 V Als je de 12 als + en 5 als - gebruikt, is dat een potentiaal-verschil van 7V :)
Rekenfoutje van me :P, maar dat klopt idd.
En dan maar hopen dat de cam een lagere minimum-voltage heeft :)
[/quote]
Die heeft die dus blijkbaar wel, bij 7 volt wil die niet 'starten' de voedingsfan gaat wel even wat harder draaien maar verder niks.
krekrrr schreef op 24 augustus 2002 @ 01:23:
Dat lijkt me idd een beter idee, ik zal dat is gaan proberen. Ik weet alleen niet of een AT-voeding wel een 3.3v 'lijn' heeft.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Kleine aanvulling: http://www.hardwarebook.n.../pc/motherboardpower.html

AT-voeding geeft dus geen 3.3 volt oid. Het zou dus met 2 x 5 volt ook moeten werken. Alleen hoe krijg ik dat parallel? Iemand een idee?

Verwijderd

5V parallel aan 5V = 5V, dare heb je dus niks aan.
En tussen 12V en 5V kan alleen als de stroom uit de 5V lijn groter is dan uit de 12V.
Er kan namelijk geen stroom de 5V uitgang in.

• BaRF
  • Laatst online: 11:55

BaRF

bijna kerst

kun je niet gewoon een simel adaptertje kopen? universele hebben ook 9v erop, dan doet ie het zeker :) kost 7 euro ofzo?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

koop een 7809 of een 7810 in je electronica winkel ...
die sluit je aan op de 12 volt en er komt 9 of 10 volt uit
of iets met een lm317

Iperf

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

krekrrr schreef op 24 augustus 2002 @ 01:23:
de plus 3.3 volt is niet ontworpen on stroom te onvangen .. wel te leveren
zou waarschijnlijk niet werken

Iperf

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 22:13:
5V parallel aan 5V = 5V, dare heb je dus niks aan.
En tussen 12V en 5V kan alleen als de stroom uit de 5V lijn groter is dan uit de 12V.
Er kan namelijk geen stroom de 5V uitgang in.
Daarom. Maar bij een 'normale' transformator met meerdere spoelen is dit wel mogelijk maar een computervoeding is geen transformator dus dat ging niet door idd.
BaRF schreef op 24 augustus 2002 @ 22:45:
kun je niet gewoon een simel adaptertje kopen? universele hebben ook 9v erop, dan doet ie het zeker :) kost 7 euro ofzo?
Met die trafo's wordt je vaak 'opgelicht'. Je denk een heel goed ding te kopen en dan kan die 540 mA (4.86VA) op 9v leveren :(. En die camera heeft dus 7.8 watt nodig dus er zijn heel wat mA's tekort.
fish schreef op 24 augustus 2002 @ 22:53:
koop een 7809 of een 7810 in je electronica winkel ...
die sluit je aan op de 12 volt en er komt 9 of 10 volt uit
of iets met een lm317
De Conrad gids ligt voor m'n neus ;), alleen ik heb eigenlijk een snelle oplossing nodig en bij de locale elektronica-boer betaal ik 2x zoveel :/ (dan Conrad)

Maar ik heb dus wel een adapter (wel meerdere) maar geen van hen levert de 867 mA die ik nodig heb (7,8/9). Ik heb er wel een van 540 mA maar dat is 1/3 te weinig geloof ik. Ik heb wel de 'zoeker' van de camera afgehaald, zou dat veel uitmaken?

(ik ben dus bang dat als ik hem aansluit dat ik dan die adapter opblaas)

• BaRF
  • Laatst online: 11:55

BaRF

bijna kerst

bouw een klein weerstand schemaatje er tussen? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Kijk es op marktplaats of ebay daar worden regelmatig defecte camera's aangeboden waarvan de voeding nog wel goed is,heb de mijne er ook vandaan getoverd

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
idd gewoon een 7809 gebruiken

die kost 3x nix dus voor je elecltronicaboer hoef je niet bang te zijn

als je het dan helemaal perfect wilt hebben zet je in de massa lijn van de 7809 een diode
en dan kom je op 9.7V uit :)

Repareren doe je zo.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
BaRF schreef op 25 augustus 2002 @ 10:06:
bouw een klein weerstand schemaatje er tussen? :)
Een weerstand waar 1 A door moet kunnen is wat prijzig ;)
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 10:20:
Kijk es op marktplaats of ebay daar worden regelmatig defecte camera's aangeboden waarvan de voeding nog wel goed is,heb de mijne er ook vandaan getoverd
Eentje gezien idd, maar dat was dan alleen een voeding voor 15 euro, en dat vind ik een beetje teveel van het goede.
Sine schreef op 25 augustus 2002 @ 11:36:
idd gewoon een 7809 gebruiken

die kost 3x nix dus voor je elecltronicaboer hoef je niet bang te zijn

als je het dan helemaal perfect wilt hebben zet je in de massa lijn van de 7809 een diode
en dan kom je op 9.7V uit :)
Dat lijkt met een beter plan. Is alleen die 7809 rechtstreeks op 230V AC aan te sluiten? Of gaat die naar 12v naar 9.7v? Ik dacht dat ik dit gelezen had in de specificaties.
En waar moet ik die diode over plaatsen over de 'IN' en de 'UIT'?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik wil ff slim doen :) en gooi dit er even uit..

pak de -12 en de 5 volt = samen 17 nu kan je een spannings deler maken (2 weerstanden) en dan heb je ff de goeie weerstanden nodig (ff R=U / I enz) en je hebt de goede spanning!
je kan ook wel meteen van de 12 volt een spannings deler maken maar dan zit je met de weerstanden dat ze zoveel watt moeten zijn.

dit is dus een goedkope manier (met een 7809 is beter :) )

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Die 7809 komt na je 12V, beslist niet aansluiten op 230V.

Dat grapje met die diode in de massaaansluiting werkt normaal gesproken natuurlijk wel, maar ik ben bang dat je in dit geval net wat spanning tekort komt.
De verschilspanning Uin en Uuit id (2,3V) is waarschijnlijk net iets te weinig.
Pagina: 1