Toon posts:

extra vakken tijdens informatica opleiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nog enkele dagen en het volgende schooljaar begint weer. Terugkijkend op het vorige jaar moet ik zeggen dat ik wel aardige resultaten gehaald heb. Enkele mensen hebben mij aangeraden om tijdens een rustige periode een vak bij te doen.

Zo beweerd iemand dat een economisch vak wel eens handig zou kunnen zijn. Niet dat ik van plan ben om een eigen bedrijf te gaan beginnen, maar vooral aan bedrijfsgeorienteerde programma's zit vaak wel een economisch tintje. Verder zou je ook nog aan wiskunde kunnen denken, maar daar wordt tijdens de informatica opleiding denk ik al wel voldoende aan gedaan. Of je zou aan natuurkunde kunnen denken, maar dan denk ik dat je meer iets hebt aan een breedt en oppervlakkig vak.

Verder weet ik eigenlijk niet wat voor cursus aanbod er eigenlijk is. Om bij het bovenstaande voorbeeld te blijven: van een universiteit neem ik aan dat zij geen cursus "boekhouden voor dummies deel 1..3" geven.

Hoe denken jullie hierover? Is het handig om extra vakken erbij te nemen? Wat voor vakken zouden een mooie aanvulling op informatica kunnen zijn? Heb je zelf wel eens zoiets gedaan en hoe is dat gelopen?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het is natuurlijk alleen maar handig :)

hmm weet niet welke vakken je allemaal al hebt gehad, en wat je nog gaat krijgen, maar ik doe zelf informatiekunde, en daar wordt de nadruk gelegd op usability engineering (in het beginjaar that is).

Weet niet in hoeverre jij dat al hebt gehad, maar voor programmeurs lijkt me dat iig nooit weg :)

Ook een vak zoals cognitieve psychologie kan je best wel helpen bij het beter doorgronden hoe bepaalde processen werken. Modellen in de hersenen van de mens lijken nl schrikbarend veel op die van bepaalde modellen bij processen in computers en programma's.

En het ligt natuurlijk maar waar je interesse in. Als je er sowieso al geen bal aanlijkt, dan is het moeilijk om je er voor te motiveren.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik studeerde afgelopen jaar Technische Wiskunde in Delft, maar ga dit jaar beginnen aan Informatica aan de VU of de UU (kan niet zo goed kiezen :P).

Ik zit er zelf ook wel eens over te denken om af en toe een extra vak te volgen (liefts buiten de faculteit). Waarschijnlijk zou ik dan een filosofie vak kiezen (ik heb ook overwogen Informatica of Wiskunde plus Filosofie te gaan studeren, maar ik ben bang dat dat ten koste zal gaan van beide studies).

Het is natuurlijk ook nooit verkeerd om na je studie nog (een deel van) een andere studie te gaan doen. Studeren is immers veel leuker dan werken en er zijn zat interessante studies :9
Maar als je denkt dat je tijdens je huidige studie al echt tijd over hebt, lijkt het mij inderdaad een goed idee af en toe een extra vak te volgen. Ik denk dat je dan het meeste hebt aan vakken die niet te dicht bij je hoofdstudie komen, je verbreedt op die manier je kennis op gebieden waarmee je anders wellicht nooit diepgaand in aanraking zou komen. Ook als het je uiteindelijk alleen maar gaat om een goede baan (of een goed salaris, of misschien vind je dat hetzelfde ;)) is het heel verstandig je kennis naar andere gebieden uit te breiden. Je onderscheidt je op die manier van mogelijke collega's.

Op sommige universiteiten kun je ook een zogenaamde TWIN studie volgen. Wanneer je denkt dat Natuurkunde toch wat erg gemakkelijk voor je is, kun je bijvoorbeeld denken aan de TWIN Wiskunde/Natuurkunde aan de UU. Maar als je al een tijdje bezig bent is dat wellicht niet zo interessant.

Met het oog op een goede baan met bijbehorend salaris denk ik dat economische vakken naaste een technische studie als Informatica zeker nuttig zijn. Maar de vraag is natuurlijk of je ook geinteresseerd bent in deze vakken. Persoonlijk walg ik van alles dat onder de Bedrijfskunde of Economie faculteit valt en het plezier bij het studeren is een stuk belangrijker dan de eventuele 400 Euro die je in de jaren erna kunt verdienen (maar veel mensen denken daar anders over).

• -Tibo-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-Tibo-

ow = teh

Ik zit zelf ook een beetje eraan te denken om vakken erbij te doen want vorig jaar was dus echt te easy (Informatica 1e jaar Vu). Maarja wat dan? Het blijft lastig

• CodeVision
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-08 20:29
tomato schreef op 23 augustus 2002 @ 21:13:
Ik studeerde afgelopen jaar Technische Wiskunde in Delft, maar ga dit jaar beginnen aan Informatica aan de VU of de UU (kan niet zo goed kiezen :P).
Mag ik vragen waarom je niet in delft verder gaat?

Ik heb er ook wel eens over gedacht om extra vakken erbij te nemen. Dit was echter aan het begin van het jaar, en halverwege het jaar liep bij mij de boel een beetje de soep in, ik ga nu dus eerst maar eens alles weer recht zetten, daarna zien we wel weer ;)

"I do not fear computers, I fear lack of them"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, ben nu aan het werk, zal ze vanavond wat beter doorlezen. In de tussentijd hoor ik graag meer.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten wordt het Banchelor Master systeem ingevoerd op de universiteit. Ik had vlak voor m'n vakantie samen met nog een paar jongens een gesprek bij de studieadviseur en die vertelde dat in dat nieuwe systeem ruimte wordt opengelaten voor andere vakken (profileringsruimte), waarvan de studiepunten dus meetellen. Stromingen als bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie komen hierdoor te vervallen. Je kan dan specifieke vakken die je voor je master opleiding nodig hebt in die profileringsruimte doen (of een cursus Nederlands ofzo, als je als programmeur op wilt vallen >:) ).
Zelf volg ik overigens de aankomende twee jaar het oude programma. Als ik alles maar haal dan wordt dat vanzelf naar het nieuwe systeem omgezet.

Mmm. bedenk me net dat ik toen ik bij die studieadviseur was beter ook naar de regelingen van extra vakken had kunnen vragen...

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
tomato schreef op 23 augustus 2002 @ 21:13:

...
Ik heb afgelopen twee jaar Werktuigbouwkunde in Delft gedaan en ga dit jaar Informatica aan de UU doen :). Misschien komen we elkaar nog eens tegen (als je tenminste voor de UU kiest).

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 09:48:
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten wordt het Banchelor Master systeem ingevoerd op de universiteit.
sterker nog, dat _is_ al ingevoerd (deze vakantie dus), bij de meeste studies op de bijv. TUDelft kan je niet anders meer dan een B/M-opleiding volgen.
Weliswaar is het zo geregeld dat je zonder problemen zowel voor B als M ingeschreven kan zijn en dus niet nog meer studie-vertraging oploopt dan je gemiddeld al hebt ;)
Zelf volg ik overigens de aankomende twee jaar het oude programma. Als ik alles maar haal dan wordt dat vanzelf naar het nieuwe systeem omgezet.
Het is de bedoeling dat dat zonder problemen en zonder gedoe gedaan moet worden, de eerste twee jaar van een opleiding moeten voorlopig gewoon ook de eerste twee van de bachelor kunnen zijn etc.
Mmm. bedenk me net dat ik toen ik bij die studieadviseur was beter ook naar de regelingen van extra vakken had kunnen vragen...

Die verschilt per universiteit geloof ik, vooral wat studiepunten betreft (als ik als informaticus bij de faculteit bouwkunde een programmeervak ga volgen krijg ik daar vast geen studiepunten voor ;) )
Maar ik geloof niet dat ze er echt moeilijk mee doen verder.
Let wel dat er over het algemeen van uit gegaan wordt dat als je die keuze vakken graag al in je eerste 2a3 jaar doet je wel gewoon de rest van de vakken blijft volgen.
In het laatste stuk mag je pas (bij ons iig) vakken "niet doen" (je moet gewoon X studiepunten halen, niet perse door vakken T, U, V en W te volgen).
Komt er dus op neer dat extra vakken in principe ook extra tijd kost.

Verwijderd

Ik ben zelf vorig jaar met 2 studies begonnen en dat liep niet helemaal volgens plan( 2 halve P's is geen handig resultaat).
Een paar tips: Doe alleen extra vakken omdat je die leuk vindt en niet voor de studiepunten of omdat die leuk zouden staan op je cv.
Doe alleen extra vakken als je echt tijd over houdt en zodat je hoofdstudie zonder vertraging kunt vervolgen.
Overleg in ieder geval met je studieadviseur want die willen je graag ondersteunen in dit soort dingen, in tegenstelling tot de meeste docenten die vaak moeilijk doen over vrijstellingen.
En kijk niet alleen maar naar extra vakken, er zijn nog diverse andere dingen die je ernaast kunt doen zoals een project beginnen of in een bestuur van een vereniging gaan zitten.
Het belangrijkste is wees eigenwijs ;)

Verwijderd

Smackers schreef op 24 augustus 2002 @ 09:52:
[...]

Ik heb afgelopen twee jaar Werktuigbouwkunde in Delft gedaan en ga dit jaar Informatica aan de UU doen :). Misschien komen we elkaar nog eens tegen (als je tenminste voor de UU kiest).
Ga je nog op introkamp, want wij komen elkaar zeker tegen, a.j.b.w.i.b.(als je begrijpt wat ik bedoel).

• Smackers
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 15:19:
[...]

Ga je nog op introkamp, want wij komen elkaar zeker tegen, a.j.b.w.i.b.(als je begrijpt wat ik bedoel).
Nee, ik ga niet naar kamp, maar we zullen elkaar vast tegen komen.

Verwijderd

Topicstarter
LuNaTiC: Ook een vak zoals cognitieve psychologie kan je best wel helpen bij het beter doorgronden hoe bepaalde processen werken. Modellen in de hersenen van de mens lijken nl schrikbarend veel op die van bepaalde modellen bij processen in computers en programma's.
M'n zus volgt psychologie. Die heeft inderdaad onderwerpen die hierover gaan. Ik krijg alleen wel de kriebels als ik die stapel met boeken van m'n zus zie ;)

Ik moet eigenlijk een vak hebben waar je niet veel uit je hoofd voor hoeft te kennen. Bij informatica zijn meeste tentamens open boek :P (hoewel dat natuurlijk ook nadelen kan hebben).
tomato: Ik studeerde afgelopen jaar Technische Wiskunde in Delft, maar ga dit jaar beginnen aan Informatica aan de VU of de UU (kan niet zo goed kiezen ).
Goh, ben niet de enige die op het laatste moment iets regelt >:)
Wel zonde van je ene jaar dan, maar misschien dat je vrijstelling kunt krijgen voor bepaalde wiskundige vakken?
Smackers: Ik heb afgelopen twee jaar Werktuigbouwkunde in Delft gedaan en ga dit jaar Informatica aan de UU doen . Misschien komen we elkaar nog eens tegen (als je tenminste voor de UU kiest).
Ik ben misschien studentassistent bij practica's van imperatief programmeren (wordt gegeven aan eerste jaars uu-ers in de eerste periode). Laat ik het zo zeggen, ik had me ingeschreven, werd aangenomen, maar daarna niets meer gehoord.
ACM: Die verschilt per universiteit geloof ik, vooral wat studiepunten betreft (als ik als informaticus bij de faculteit bouwkunde een programmeervak ga volgen krijg ik daar vast geen studiepunten voor)
Mwa, ik bedoelde een extra vak ook als extra, dus dat ik er geen studiepunt voor krijgt kan me niet zo heel erg veel schelen. Ik ga geen informatica vak opofferen voor een vak aan een andere faculteit ;)
Smackers: Nee, ik ga niet naar kamp, maar we zullen elkaar vast tegen komen.
Tja, echt veel zul je niet missen. Ik ben vorig jaar op kamp gegaan. Ik moet zeggen dat het best leuk was en je leert meteen een aantal mensen kennen (in ieder geval van gezicht).

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 15:16

morphje

let's all love lain

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 23:40:

Ik moet eigenlijk een vak hebben waar je niet veel uit je hoofd voor hoeft te kennen. Bij informatica zijn meeste tentamens open boek :P (hoewel dat natuurlijk ook nadelen kan hebben).
Hmmmm, dat hebben wij bij ons op de HBO (thrijswijk) ook. Vooral de tentamens programmeren zijn best interessant

leraar c++ eerste les "wie snapte er C in voorgaande semester goed? wie droomt in C? " Die 6 personen die hun hand opstaken kregen als antwoord (gna gna gelukkig stak ik me hand op) "juist jullie hoeven alleen een beetje op te letten en te snappen, de rest moet des te harder werken om het te halen"

Feit is dat je bij dat soort vakken het moet snappen ipv te leren. Als je het niet snapt, dan moet je wel heel goed je best doen om het te leren. DAAROM zijn dat soort tentamens openboek.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Smackers schreef op 24 augustus 2002 @ 18:15:
Nee, ik ga niet naar kamp, maar we zullen elkaar vast tegen komen.
Uhhh, verrassing ;) * Glimi gaat ook eerste jaar UU doen. Zie jullie allemaal donderdag/maandag/dinsdag enzo wel.

• Smackers
  • Niet online
Glimi schreef op 26 augustus 2002 @ 09:59:
[...]

Uhhh, verrassing ;) * Glimi gaat ook eerste jaar UU doen. Zie jullie allemaal donderdag/maandag/dinsdag enzo wel.
Jij bent dus ook niet naar het kamp ;). Dan zie ik je idd donderdag.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Tja, na het eerste jaar met twee vingers in m'n neus en één arm op m'n rug te hebben gehaald had ik ook grote plannen om allerlei extra vakken te gaan volgen in het tweede jaar. Zelf dacht ik dus aan wat extra wiskunde, maar het maakt natuurlijk niet uit wat je kiest. Maar omdat mijn motivatie in het tweede met rasse schreden achteruit ging en ik het liefst met twee vingers in m'n neus en twee armen op m'n rug zat is het er eigenlijk nooit meer van gekomen ;) . Zowiezo zou ik je aanraden om alleen vakken extra te volgen voor je eigen plezier en uit eigen intresse, niet omdat het leuk staat op je cv. Als je het voor je cv doet praat je vaak over economische en organisatorische vakken en mocht dat soort kennis ooit relevant voor je worden heb je dat zo met een cursusje bij gespijkerd. No offence namelijk, maar economische/management kwaliteiten ed. zijn m.i. meer een karaktertrek en instelling dan afhankelijk van opgedane kennis (die is namelijk een makkie).

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Pagina: 1