DAP Speakers + AMP

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 22:00

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Ik wil van mijn Raveland speakers af.
Dus nu ben ik op zoek gegaan naar een 2de hands set omdat ik pas 15 ben en dus niet zoveel geld tot mijn beschikking heb.

Nu kwam ik een set tegen wat bestaat uit het volgende.
1x DAP A-700 http://www.dap-audio.com/audiogear/amplifiers3.htm
2x DAP MDJ 215 http://www.dap-audio.com/audiogear/djrange.htm

dit kost €650,-

Kunnen mensen me vertellen of hier een goed geluid uit komt voor een semi-professionele drive-in?

Ik heb de search al gebruikt maar vond weinig over de DAP speakers en AMP's
Ja ik weet het, er is ook nog Fohn e.d. maar dat is gewoon te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb persoonlijk weinig ervaring met DAP spul, maar ik denk dat die amplifier van jou een beetje klein is voor de speakers die je hebt uitgezocht. misschien kun je ook beter iets betere kwaliteit speakers proberen te krijgen, in plaats van de duurste versie uit een goedkope serie te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 17:53:
Ik heb persoonlijk weinig ervaring met DAP spul, maar ik denk dat die amplifier van jou een beetje klein is voor de speakers die je hebt uitgezocht. misschien kun je ook beter iets betere kwaliteit speakers proberen te krijgen, in plaats van de duurste versie uit een goedkope serie te nemen...
ik kan de twee speakers los kopen voor €300,- dat wil ik best doen.
ze zijn dus 350watt RMS dus ook een 350Watt RMS of meer versterker hé.

Die A-700 is 250Watt RMS dus daar heb je wel gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat die amp het wel trekt, als je de amp maar niet laat clippen blijven de speakers het prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem geen DRAP! Het is echt zwaar troep qua versterkers en speakers! Spaar liever iets door voor echte, heb ervaring met DAP en het is echt om te huilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 18:34:
Neem geen DRAP! Het is echt zwaar troep qua versterkers en speakers! Spaar liever iets door voor echte, heb ervaring met DAP en het is echt om te huilen
kijk daar zat ik dus al op te wachten.

je hebt het A fantastisch onderbouwd,
B ik heb gewoon niet meer geld en wil niet 64 jaar sparen voor een stel speakers.

Vertel me nou eens wat er mis mee is en waarom, daar heb ik wat aan, hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou kijk, mijn neef, gelokt door de lage prijs, had een DAP versterker RADON900 gekocht... Nou 1 feestje en hij lag op de vuilnisschroot want hij deze mooie versterker met zijn aantrekkelijke prijs klapte dus al na een uur door! Mooi dan, geen zekeringen kapot maar overhit... ff laten staan en hij ging weer verder maar als je dan op een feest zo staat, sta je toch ff lullig te kijken als je versterker het om een duistere reden begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 19:17:
Nou kijk, mijn neef, gelokt door de lage prijs, had een DAP versterker RADON900 gekocht... Nou 1 feestje en hij lag op de vuilnisschroot want hij deze mooie versterker met zijn aantrekkelijke prijs klapte dus al na een uur door! Mooi dan, geen zekeringen kapot maar overhit... ff laten staan en hij ging weer verder maar als je dan op een feest zo staat, sta je toch ff lullig te kijken als je versterker het om een duistere reden begeeft.
kijk dat is al beter.

Maar ik ben raveland gewend dus alles is beter dan dat.
die DAP speakers kunnen toch echt wel een zaal van 7 meter breed en 12 meter lang vullen terwijl er 80 a 100 mensen in zijn?

Ze hebben twee woofers hé!

Het is voor mij gewoon nog te duur om al die andere merken, die in jou ogen goed zijn te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Stryker_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:05
Is tweedehands geen optie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Aan jouw reacties te zien heb je in je gedachten je centen al uitgegeven aan Dap (of zit ik er nu helemaal naast?)
Kijk, om er mee te spelen is het natuurlijk best leuk spul. Maar verwacht gewoon niet dat het crispy klinkt of dat je er knetterstrak mee kunt beuken. Als je dat wilt kun je toch beter sparen tot je iets van 1000 Euro hebt. Dan is er tweedehands vast wel wat beters te vinden!

Edit: Die versterker is te krap ben ik bang. Dan kun je wachten op clippen en tweeters die klaar zijn voor de vuilnisbak. Beetje zonde dus.

Ga nou eerst naar een behoorlijke versterker kijken en pas dan naar de boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies! Heb ik ook toendertijd ook gedaan. Ik kocht een 1000Watt Dynacord versterker voor 400 piekies. Echt super, want ik kreeg er jaren later 1200piek voor terug! En ook Professional Audio speakers zijn 2e hands vollop te krijgen. Ik had 750watt speakers (2x) gekocht voor 500 piek (set). Waren ook gewoon goed. Maar je moet wel weten wat je koopt en zeker weten dat het goed is. Dus testen enzo. Ik had gewoon een deal met die vent gesloten dat ik zijn spullen 1 avondje mocht lenen voor een feestje (tegen een borg van 100 piek geloof ik). Werkte super en heb dus uiteindelijk voor 900 gulden (hij wilde 1000 en heb er toen nog 100 piekies af kunen pingelen) een set PA speakers met een super versterker.
De speakers heb ik 2 jaar later gedumpt daar ze na al die drive-inns echt verrot waren, maarja who cares? ik kreeg voor die versterker 1200piek dus heb uiteindelijk 300 gulden winst gemaakt op dat spul. :7

Ik had de spullen uit zo'n krantje. (de particulier, of de vondst enzo) Internetsites zoals marktplaats bestonden toen nog niet.
Diegene waar ik het van kocht had een band gehad, maar de band was uit elkaar gegaan en hij verkocht de zooi. (tegen hele schappelijke prijzen :-)
Ik had al wel ervaring met PA spullen en wist dus wel precies welke merken ik wel wilde en welke niet enzo. Ook gewoon een kwestie van grondig research doen van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01

JT

VETAK y0

DAP is troep. Hoge tonen zijn schel en aggresief, bas bonkt en krijg je alleen maar hoofdpijn van en NIET omdat het zo geweldig hard gaat en midden is scherp.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
dit is al 2de hands

http://www.licht-geluid.nl/snuffelsite/default.asp
daar heb ik het gevonden die aanbieding van DAP.

Omdat ik deze reacties heb gelezen zie ik af van DAP, vooral wat JT zei over de tonen.
Ik denk dat ik voor een mooi 2de hands set van 1000Watt ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wattages boeien niet zo, zorg dat de speaker flink veel rendenment heeft :) Een speaker met een gevoeligheid van 100 DB gaat bij 50 watt net zo hard als een speaker met 97 DB gevoeligheid en 100 watt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op 23 augustus 2002 @ 17:27:

2x DAP MDJ 215 http://www.dap-audio.com/audiogear/djrange.htm

dit kost €650,-

Kunnen mensen me vertellen of hier een goed geluid uit komt voor een semi-professionele drive-in?
Ik heb aardig ervaring met een kleiner voorgaand model uit deze serie speakers dat je wil kopen. Dit is ook een keer aangeschaft omdat het toen voor weinig kon worden aangeschaft. Helaas is het nog steeds in gebruik en dacht altijd dat het mindere geluid (niet echt laag en erg dof klinkend) door de versterker/mixer werd veroorzaakt. Nadat er een draadje loslag van de hoorn heb ik deze na reparatie eens aan mijn eigen audio versterker gezet en uit die ervaring kan ik je meedelen dat je er echt niet veel mee zult opschieten als je deze koopt ipv je raveland behoud.

Wat het vermogen voor een bijpassende versterker betreft denk ik dat dit niet geheel correct wordt weergegeven aangezien de bass van deze speakers al bij een kwart begon te vervormen en da's ongeveer een watt of 37 (als volume liniear is en anders dus een stuk minder) . En dat ligt niet aan de versterker aangezien deze normaal gesproken iets moelijker aanstuurbare speakers voedt.

Dus advies ... spaar nog maar even verder en koop wat echt PA spul op de 2dehands markt ... dan heb je tenminste iets waar je je niet aan ergert en alweer binnen een jaar wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 21:26:
[...]

Ik heb aardig ervaring met een kleiner voorgaand model uit deze serie speakers dat je wil kopen. Dit is ook een keer aangeschaft omdat het toen voor weinig kon worden aangeschaft. Helaas is het nog steeds in gebruik en dacht altijd dat het mindere geluid (niet echt laag en erg dof klinkend) door de versterker/mixer werd veroorzaakt. Nadat er een draadje loslag van de hoorn heb ik deze na reparatie eens aan mijn eigen audio versterker gezet en uit die ervaring kan ik je meedelen dat je er echt niet veel mee zult opschieten als je deze koopt ipv je raveland behoud.

Wat het vermogen voor een bijpassende versterker betreft denk ik dat dit niet geheel correct wordt weergegeven aangezien de bass van deze speakers al bij een kwart begon te vervormen en da's ongeveer een watt of 37 (als volume liniear is en anders dus een stuk minder) . En dat ligt niet aan de versterker aangezien deze normaal gesproken iets moelijker aanstuurbare speakers voedt.

Dus advies ... spaar nog maar even verder en koop wat echt PA spul op de 2dehands markt ... dan heb je tenminste iets waar je je niet aan ergert en alweer binnen een jaar wil verkopen.
ik ben al overtuigd, maar ik weet niet welke merken te kopen, vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen dap!! als je zo graag nieuw wilt spaar dan iig door naar peavey eurosys of JBL TR serie ofzo. En koop liever 2e hands een leuke SA of Dynacord set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ik ben vanmiddag hier in A'foort in een zaak geweest waar ze dap verkopen en daar heb ik de de MDJ 215 gehoort en ik vind het helemaal niet zo slecht.,

Komt dit nou omdat ik geen goed gehoor heb, jullie zeikerds zijn of ik stel niet zulke hoge eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

NOFI, maar dan stel je weinig eisen :X En behalve de geluidskwaliteit kan het bijvoorbeeld ook snel kapot gaan als je de volumeknop wat hoger draait op een feest.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
JT schreef op 24 augustus 2002 @ 20:48:
NOFI, maar dan stel je weinig eisen :X En behalve de geluidskwaliteit kan het bijvoorbeeld ook snel kapot gaan als je de volumeknop wat hoger draait op een feest.
wat stel jij dan aan eisen, ik weet niet precies de nieuw prijzen over de speakers waar jij over praat, maar ik vind die speakers van peavey e.d. gewoon nog te duur, ik heb een inkomen van 200 a 250 euro per maand, hoe moet ik dan ooit van die dure speakers kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:23
Sparen of 2e hands kopen, kijk een op www.licht-geluid.nl/forum en zoek daar even op DAP, dan weet je genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Idd, sparen of 2dehands of een combo daarvan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iCe01 schreef op 24 augustus 2002 @ 23:13:
Sparen of 2e hands kopen, kijk een op www.licht-geluid.nl/forum en zoek daar even op DAP, dan weet je genoeg
Nou dat forum vind ik wel beetje niet leuk hoor, allemaal van die meelopers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé snow-king woon je ook in A'foort. En welke winkel was je langsgeweest?Toech niet die ene bij de varkensmarkt (vlakbij DE Slegte en v/d Kam)? Dat is niet zo'n hele fijne winkel vind ik.Ga gewoon is langs bij Heuff of bij Feedback en luister daar is wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 23:32:
[...]

Nou dat forum vind ik wel beetje niet leuk hoor, allemaal van die meelopers :X
Het zijn bijna allemaal eigen ervaringen hoor, en die mensen hebben er echt wel verstand van!
Ik heb zelf ook een DRAP CD-speler, maar die slaat bij het minste geringste al over. Ik heb nu 2 CDJ-100s'jes en die bevallen toch veel beter >:) . Dus koop dan meteen iets duurdere apparatuur in plaats van goedkoop spul, of huur anders eerst je spullen en spaar dan ondertussen door voor.
Zelfs een CD-koffer van dap was al kapot bij levering en de CD's pasten er niet eens in. 8)7
Dus mijn advies: geen DAP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 11:47:
Hé snow-king woon je ook in A'foort. En welke winkel was je langsgeweest?Toech niet die ene bij de varkensmarkt (vlakbij DE Slegte en v/d Kam)? Dat is niet zo'n hele fijne winkel vind ik.Ga gewoon is langs bij Heuff of bij Feedback en luister daar is wat!
Ja van Hove...

Heuff daar huur ik regelmatig Syrincs of Fohn speakers, maar dat is te duur voor me..

Waar zit Feedback, dat ken ik namelijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doublehomme
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
nou, kijk eens hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luister als je er de kans toe hebt eens naar Audience Delight, EAW of Meyer en probeer dat in gedachte eens te vergelijken met de rest wat je allemaal gehoord het. Dat klinkt toch 1000 x beter of niet soms?? Deze speaker sets zijn natuurlijk niet te betalen maar dat is iig een beter referentie punt dan DAP,Raveland etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 20:33:
Luister als je er de kans toe hebt eens naar Audience Delight, EAW of Meyer en probeer dat in gedachte eens te vergelijken met de rest wat je allemaal gehoord het. Dat klinkt toch 1000 x beter of niet soms?? Deze speaker sets zijn natuurlijk niet te betalen maar dat is iig een beter referentie punt dan DAP,Raveland etc.
ik zal eens goed de tijd gaan nemen en veel gaan luisteren met de zelfde CD zodat ik goed kan horen wat de verschillen zijn en vervolgens ga ik op zoek naar een 2de hands aanbieding van het merk wat mij het beste beviel.

si dat een goed idee? ja toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prima en spit http://www.licht-geluid.nl/ ff om als je nog meer tijd hebt (het forum dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Snow_King schreef op 25 augustus 2002 @ 22:33:
[...]

ik zal eens goed de tijd gaan nemen en veel gaan luisteren met de zelfde CD zodat ik goed kan horen wat de verschillen zijn en vervolgens ga ik op zoek naar een 2de hands aanbieding van het merk wat mij het beste beviel.

si dat een goed idee? ja toch?

Dat is idd een prima idee. Op de site van Heuff staat trouwens ook een gigantische vraag en aanbod. Als je een merk hebt uitgekozen (zowel amps als speakers), dan zou je daar een oproep kunnen doen (met budget erbij). Dan krijg je echt geheid reacties. Ik heb daar ook een oproep gedaan naar Crest versterkers uit de Vs serie (aanrader trouwens, Crest kwaliteit voor heel weinig geld), kreeg heel snel twee reacties en heb allebei benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is zelfbouw voor jou geen optie? Scheelt je best wel wat in geld, en je kan het zo bouwen als je zelf wilt. Dan een goede 2e hands eindversterker erbij, of desnoods 2 monoblokken, en je hebt iets heel wat beters.

Bij luidspreker units denk ik dan aan Beyma of RCF, iets in die geest, paar hoorns erbij. Plaatje mdf, wat fineer. Ben je net zoveel kwijt voor iets wat veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10 20:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Even voor de duidelijkheid:

klankkleur moet je zelf beslissen, ga altijd eerst ff luisteren voor je wat koopt.
ik vind DAP rotzooi... zeg maar de zwager van yoko...

en dan het belangrijkste: je versterker...

Vraag aan de verkoper (of zoek het op) wat je versterker doet bij overbelasting of oververhitting of andere problemen.
Als je daar namelijk als DJ staat te draaien en je versterker schakeld gewoonweg UIT om af te koelen is dat niet echt leuk hoor. Kan namelijk wel ff duren.
Je moet een versterker hebben die je vooraf waarschuwt (door een lampje ofzow) of die wel uitschakeld maar die je dan meteen met een reset knopje weer in kan schakelen.
(en dan na de reset even rustig aan doen natuurlijk...)
Ik had zelf (gelukkig) een PA versterker met reset. 1x in 6 jaar is die versterker uit zichzelf uitgegaan (door overbelasting)... na een drukje op de reset ging ie vrolijk weer aan. 10 sec stilte... en da's eigenlijk al erg...
Er zijn ook versterkers die regelen het zelf, zodra er een probleem aan zit te komen (bv oververhitting) geven ze het aan en gaan automatisch minder vermogen leveren... (zit wel een prijskaartje aan)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Jag schreef op 26 augustus 2002 @ 03:27:

[...]

Dat is idd een prima idee. Op de site van Heuff staat trouwens ook een gigantische vraag en aanbod. Als je een merk hebt uitgekozen (zowel amps als speakers), dan zou je daar een oproep kunnen doen (met budget erbij). Dan krijg je echt geheid reacties. Ik heb daar ook een oproep gedaan naar Crest versterkers uit de Vs serie (aanrader trouwens, Crest kwaliteit voor heel weinig geld), kreeg heel snel twee reacties en heb allebei benut.
ik ga dat btw maar eens doen ja, ik denk ook aan zelfbouw, alleen dan moet ik wel heel goed nadenken over hoe ik het bouw..

offtopic:
Mijn Oma woont ook in Bunnik!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Snow_King schreef op 26 augustus 2002 @ 13:51:
[...]

ik ga dat btw maar eens doen ja, ik denk ook aan zelfbouw, alleen dan moet ik wel heel goed nadenken over hoe ik het bouw..

offtopic:
Mijn Oma woont ook in Bunnik!! :D

Zelfbouw moet je alleen doen als je handig bent, gereedschap hebt en geduld hebt. Maar het is wel rewarding. Dit is een site met wat bouwplans voor PA speakers. De maker wilt ook wel helpen als je hem een mailtje stuurt.
Een andere plek om te kijken voor zelfbouw is Pi speakers. Kan je zowel kits krijgen (een zelfbouwpakket met drivers, hout en electronica), als bouwplannen. Kijk, dat is wel van een andere kwaliteit dan die DAP meuk, maar ook beter dan Syrincs enzo. Maar wel een stuk lastiger en tijdrovender dan gewoon een setje in de winkel kopen.
Er zijn ook versterkers die regelen het zelf, zodra er een probleem aan zit te komen (bv oververhitting) geven ze het aan en gaan automatisch minder vermogen leveren... (zit wel een prijskaartje aan)
Ach ja, dat doen alle versterkers bijna tegenwoordig. Alleen de echte low end modellen niet. In mijn Crest amps zit DC protectie (schakelt ie zichzelf uit), bij overtemp gaat de gain omlaag en fans op max, als de amp clipt vermindert hij de gain. Er zit short circuit beveiliging op, current inrush beveiliging. En bovendien werkt ie 100% bij spanningen vanaf 200 Volt, dus van spanningsdips heeft ie ook geen last. En ik vergeet vast nog wel iets.
Overigens heb ik nog nooit een amp die de geest gaf meegemaakt, en ik heb er toch al heel wat in actie gezien. Tegenwoordig worden er ook echt gewoon vet oversizede amps gebruikt (1 kW + 400 Watt voor een topkast bijvoorbeeld), en hebben luidsprekers allemaal een eigen processor die crossover, EQ is, maar ook beveiligt tegen overschrijden van max excursie en overhitten van de voice coil. Het is gewoon bijna niet meer stuk te krijgen. Alleen de drivers verslijten en gaan wel eens stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat je versterker belangrijker is voor je geluid dan de speakers. Als je speakers aanschaft besteed dan evenveel aan de amps als aan de boxen. En tja crown/crest als je er aan kan komen voor een leuke prijs meteen doen. Ik heb vroeger zo'n oud bakbeest gehad die het wel begaf Eerst hadden we een Peavey CS-400 en daarna een CS-800. De CS-800 heeft het na een paar maanden begeven. Niet verwonderlijk als je ziet hoe het eruit ziet vanbinnen en gezien de leeftijd was het dan ook niet zo erg. Die Renkus Heinz die we nou hebben die heeft netjes de toriodaal in het midden en aan de zijkanten twee tunnels met fans aan de in- en uitgangen met daarin de torren. Alles netjes gescheiden. De binnenkant zegt echt een hoop over hoe een amp presteert. Als je echt wil weten hoeveel vermogen een amp kan leveren kijk dan even achterop hoeveel vermogen een amp verbruikt en trek er 20% vanaf en je weet hoeveel hij (theoretisch) kan leveren. Ik weet niet wat voor muziek je draait maar ik gok op top40, hard/trance house en R&B dan is het ook wel verstandig om wat meer vermogen op de bas te nemen als je bv 2 x 800 w op de bas zet dan kom je met 2 x 400 op de toppen meestal wel toe. Voor band optredens en PA ligt dit helemaal anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 02:30:
Ik denk ook dat je versterker belangrijker is voor je geluid dan de speakers. Als je speakers aanschaft besteed dan evenveel aan de amps als aan de boxen. En tja crown/crest als je er aan kan komen voor een leuke prijs meteen doen.

Sja, ik zou zeggen dat het andersom is, maar goed. Een goede versterker is zeker wel prettig, zowel voor het geluid als de veiligheid van de speakers en de act. En Crest voor een leuke prijs is wel te doen, ik heb dit versterkerrack samengesteld:

Met van onder naar boven:
Vs-1500 voor Fl1800,-
Vs-1100 voor Fl1100,-
Vs-450 voor Fl750,-
Allemaal 2e hands natuurlijk, nieuw zijn ze het dubbele. Het type nummer staat trouwens voor wat de amps totaal aan vermogen kunnen leveren bij een impedantie van 4Ohm. Dus voor de Vs-1500 is dat dus 2x 750 Watt bij 4 Ohm.

Het enige wat ik slecht aan Crest amps vind, is dat ze relatief veel fan noise maken vergeleken met andere merken. Maar voor disco is dat natuurlijk geen enkel probleem (met die geweldige dynamiek die daar inzit :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice rackje :) alleen beetje weinig vermogen voor zulke grote bakken maar ja boeiend als het voor een vaste installatie is. Waar dient dit rackje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als het hoog rendement speakertjes zijn heeft ie ruuuiiiiim genoeg vermogen, helemaal voor op een gewoon kamertje.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik denk toch dat ik dan voor zelfbouw ga, ik ben erg handig (jaja, ik weet het, ik heb eigendunk :P )

Ik ben nu zelf twee kisten aan het maken (19") voor al mijn apparatuur en deze lukken zeer goed (pics komen er aan)

Ik heb goeg gereedschap en heb geduld en tjd genoeg om aan dat soort dingen te beginnen.

Ik ga wel op zoek naar een 2de hands crest ofzo.
Ik denk dat ik maar eens begin met speakers + AMP vanm 500Watt MAX, rond de 300W/RMS
Daar kan ik toch een aardig zaaltje mee vullen of niet?

Waar kan ik op inet zien wat beyma stuff kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Misschien voor aparte subjes iets meer vermogen ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 18:14:
nice rackje :) alleen beetje weinig vermogen voor zulke grote bakken maar ja boeiend als het voor een vaste installatie is. Waar dient dit rackje voor?

Voor thuis, goed he :)? Ik wilde drie poweramps, en HiFi poweramps zijn al snel erg duur. PA amps zijn goed 2e hands verkrijgbaar, zelfs drie dezelfde nog wel. En die Crest amps klinken gewoon echt goed. Dat ze bizar veel vermogen leveren is alleen maar een bonus. Ik heb wel de fans veranderd zodat fan noise zo goed als nul is geworden.
Als je links kijkt zie je dat ze met zijn drieen (samen met de rest van mijn kamer) op dat ene prikpuntje zitten, met gewoon een shuko. En de aardedraad loopt er gewoon los naartoe die ook echt heel fout met de CV verbonden is (ik weet het, de elektrische veiligheid is niet ideaal).
Dat ze zo groot (en zwaar!) zijn, is de prijs die je betaalt voor dat ze zo goedkoop zijn (relatief tov de Professional serie). Als je kleine lichte amps wilt die toch veel vermogen leveren moet je QSC nemen ofzo. Alle amps in de Vs serie zijn 3He hoog.
Ik denk dat ik maar eens begin met speakers + AMP vanm 500Watt MAX, rond de 300W/RMS
Daar kan ik toch een aardig zaaltje mee vullen of niet?
Ik zou eens beginnen met denken in spl ipv in Watts. Het gaat niet om wat je in de speaker kan stoppen, maar om wat er eruit komt. Er zijn speakers waar je 1 kW op kan zetten en dat je nog tekort komt. En er zijn speakers die in dezelfde situatie met een paar honderd watt genoeg geluidsdruk generen. Het ligt helemaal aan het rendement (en ook aan de frequentie respons, want dat bepaalt weer de EQ, en dat bepaalt meer het benodigde vermogen).
Ik zou beginnen met twee amps en een simpele analoge 24 dB/octaaf crossover en een 31 bands grafische EQ. Of gewoon 1 amp als je budget niet toereikend is om meteen met apart sublaag te beginnen. Je kan ook voor biamped tops gaan.

Qua speakerdesign: niet zelf doen. Je moet niet zelf weer het wiel gaan uitvinden als er genoeg ontwerpen zijn voor jou situatie. De twee links die ik gaf kan je prima mee aan de slag, zeker op pi speakers staan echt een hoop speaker ontwerpen. En die lui weten waarschijnlijk heel wat beter hoe de vork in de steel zit dan jij :).

Wat is je budget eigenlijk voor het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem als speaker iets van beyma of rcf. Deze hebben een goeie SPL en p/k verhouding. Bi-ampen is inderdaad voor dixo ideaal. 300 watt RMS gaat echt tegenvallen op den duur. Ik zou 500 of 750 watt per kanaal op het laag icm met een paar hoogrendement kasten en speakers en je bent op de goede weg. Ik denk dat 300 tot 500 watt op de toppen wel in orde is. 2e hands kun je mooi aan een actief filter komen. Misschien kun je een Behringer eens proberen, voor beginners geeft zo'n apparaat veel functies voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

400 watt met speakertjes met een gevoeligheid van 103 DB is toch echt wel voldoende voor een beginner.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik wilde een speaker design gaan maken wat bij die ene speaker design site staat.
http://www.btinternet.com/~speakerplans/sp/page13.html die als sub (daar wil ik mee beginnen)
dan deze http://www.btinternet.com/~speakerplans/sp/page16.html daarna bouwen..

Ik neem die sub, omdat daar maar een woofer voor nodig is, maar denk je dat ik het red voor 500 euro zoiets 2x te maken? ik weet echt niet wat die zooi kost namelijk!

Anders moet ik voor 500 euro twee speakers zoeken, zonder AMP.
dat mag zowel sub als full-range zijn..

ik zie dit net 2de hands:
Te koop Aangeboden: Te koop 2 x de 15 GT 200 Basspeaker van Beyma 300 Watt RMS 101 db zijn een half jaar oud 175 Euro p/st
is dat duur!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die plans van jou die zijn wel goed ik zag even snel PD (precision device) dit is serieus spul wordt gebruikt in mach sets. Zo'n PD 18" driver kost meestal rond de 800 euro per stuk. Ik denk dat die Fane speaker leuker is. De 18XB kost een stuk minder dan de PD en werkt ook perfect. Zo'n coupled cavity oftwel 6de order bandpass gaat bruut bonken }) wel een high pass filter net onder het -3dB punt anders kan de speaker heel snel overlijden omdat hij geen geluid meer geeft terwijl de speaker wel veel moeite doet. Die drivers die in dat lijstje staan kunnen wel wat vermogen gebruiken dus 2 x 1kW is wel lekker om te hebben :9 . als je wat over de klank wilt weten kijk eens op www.diysubwoofers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Snow_King schreef op 28 augustus 2002 @ 22:04:
[...]

Ik wilde een speaker design gaan maken wat bij die ene speaker design site staat.
http://www.btinternet.com/~speakerplans/sp/page13.html die als sub (daar wil ik mee beginnen)
dan deze http://www.btinternet.com/~speakerplans/sp/page16.html daarna bouwen..

Ik neem die sub, omdat daar maar een woofer voor nodig is, maar denk je dat ik het red voor 500 euro zoiets 2x te maken? ik weet echt niet wat die zooi kost namelijk!

Anders moet ik voor 500 euro twee speakers zoeken, zonder AMP.
dat mag zowel sub als full-range zijn..

ik zie dit net 2de hands:

[...]

is dat duur!?

Ik zou niet zo snel 2e hands drivers kopen. Zoiezo is het lastig om 2e hands een driver te vinden die is geschikt is voor wat je wilt bouwen, maar je weet ook niet wat er allemaal mee gebeurd is met die drivers.
Als je nieuw gaat kopen, kan je waarschijnlijk het net redden om twee subs te bouwen voor 500 euro. Ik zou een mailtje sturen naar die gast van die site en hem het probleem voor leggen. Hij helpt je dan waarschijnlijk wel verder. Hij kan dan ook gedetailleerdere tekeningen geven als je ze wilt bouwen, want die ga je wel nodig hebben. Het zal trouwens nog niet meevallen om zo'n bandpass sub te bouwen.
Die topkast die je erbij hebt uitgezocht, kan trouwens niet samen met die bandpass sub. Een bandpass sub heeft maar een heel beperkt gebied waarin hij werkt (vandaar ook de naam). In het geval van wat jij wilt bouwen is dat van 40 tot 100Hz. Die topkast zal geen response geven vanaf 100Hz, eerder vanaf zo'n 400Hz ofzo. Dus je moet of een andere sub bedenken, of een (quasi)full range topkast vinden.
Je kan ook een set 4pi theater series nemen, heb je een full range speaker voor 230 dollar per stuk (ex hout). Kan je er altijd nog een sub bijbouwen later.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zo grappig dat iedereen DAP een kutmerk vind, terwijl ik vroeger juist te horen kreeg dat DAP echt de bom was...

Verwijderd

de bom ja een knal en daarna oren kapot :D

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
http://www.btinternet.com/~speakerplans/sp/page17.html stel ik begin met die Full-Range speakers dan kan ik later toch nog verder gaan met twee subs daar onder plaatsen?

Ik ga die man maar eens een mailtje sturen.

edit:

Ik zie net de foto's van mensen die zelf speakerrs bouwen en dat die er toch wel moeilijk uit.
Ik denk dat ik daar beter niet aan kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Snow_King schreef op 29 augustus 2002 @ 09:27:
http://www.btinternet.com/~speakerplans/sp/page17.html stel ik begin met die Full-Range speakers dan kan ik later toch nog verder gaan met twee subs daar onder plaatsen?

Ik ga die man maar eens een mailtje sturen.

edit:

Ik zie net de foto's van mensen die zelf speakerrs bouwen en dat die er toch wel moeilijk uit.
Ik denk dat ik daar beter niet aan kan beginnen.

Dat is wel een erg lomp grote kast, die bovendien ook doordat er vijf drivers gebruikt worden ook duur zal zijn.

En wat betreft dat ingewikkeld zijn, ja dat klopt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Jag schreef op 30 augustus 2002 @ 03:53:

[...]

Dat is wel een erg lomp grote kast, die bovendien ook doordat er vijf drivers gebruikt worden ook duur zal zijn.

En wat betreft dat ingewikkeld zijn, ja dat klopt :).
ik ziet het wel...
Pagina: 1