MP stepping probleem

Pagina: 1
Acties:

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 19:52
Hoi allen,

Een klant van ons heeft een dual amd systeem met oa 1800+ MP processoren.
INBOXED!
Er zit dus zo'n "mooie" originele AMD fan op..
En ja hoor je raad het al. Deze maakt een herrie en heeft al enkele keren stilgestaan met als resultaat dat de cpu zodanig heet werd dat het systeem zichzelf uitschakelde.

Nu moet ik via onze leverancier een nieuwe CPU inboxed bestellen. Dit is al belachelijk voor woorden dat AMD niet eens losse fan's kan leveren..
Ik moet het hele zooitje terug sturen omdat 1 fantje het niet doet! |:( De CPU werkt nog prima.. Nee zegt amd alles moet terug. Nou lekker handig.....
Maar goed nu mijn probleem...
Ik krijg dus van de leverancier een nieuwe MP1800+ maar zeer waarschijnlijk ook met een andere stepping. de cpu's die er nu in zitten zijn van mei 2002.

Bij intel is het nodig om zelfde stepping te gebruiken. Weet iemand of dit ook geldt voor MP processoren?

Graag met enkele feiten en niet alleen met Ja of nee beantwoorden!

Alvast bedankt!

Verwijderd

Nee, je hoeft niet perse AMD's van dezelfde stepping te gebruiken. Het wordt wel door AMD aangeraden, maar het is zeker niet noodzakelijk. Als het maar op dezelfde kloksnelheid draait => als het maar dezelfde proc is.
Een kameraad van mij heeft dus 2 mp's van een verschillende stepping, weet natuurlijk niet uit mijn hoofd welke, en dat draait prima!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2002 16:54 . Reden: typo's en brakke syntax ;) ]

• Tmaster
hoi,

Kijk het probleem is dit: onze klant = universiteit twente.
Deze hebben 8x dual 1800+ mp machines allemaal geclusterd met linux. Het is een vette rekenmachine die dag en nacht draait en moet blijven draaien want stilstand kost veel geld..
Zo'n machine moet 100% betrouwbaar zijn..
Dus als AMD het wel aanraad zal er wel wat verschil in zijn als je toch verschillende steppings gebruikt? TOCH?
Het kan heel goed zijn als je een standalone machine hebt, die je voor wat bryce of photoshop gebruikt het geen enkele probleem is..

Dit zit toch ff wat anders in elkaar..
Wat kan er gebeuren als we toch 8 machines hebben waarvan er 15 dezelfde stepping hebben en 1 dus niet.. Kun jij garanderen dat deze nog net zo 100% betrouwbaar is als daarvoor?
Nee he, nou dat probleem heb ik dus nu...

Maar goed bedankt voor je reactie in iedergeval!

Verwijderd

Als je werkelijk zo een betrouwbare machine wilt hebben, zul je allereerst van je standaard koelers afmoeten en er een slk-800 ofzo opzetten. (als het past, bij mij dus niet, ik heb 2 7+ volcano's, zie de sign.) Pas dan kan je een discussie aangaan over steppings, want anders heeft dat toch geen zin.

Kijk, als het echt kwaad zou kunnen, dan werd het wel afgeraden of specifiek vermeld. Nee dus, het wordt aangeraden om dezelfde stepping te gebruiken. Praktisch gezien levert het gewoon geen problemen op als je dezelfde cores met verschillende steppings gebruikt.
Zoek ook maar eens op 2cpu, daar worden dit soort dingen wat vaker door het forum heen geslingerd.

Ennuh, graag gedaan hoor :*)

• Tmaster
ok je hebt je punt..
Kom ik weer... :)
de reden waarom we boxed amd processoren hebben gekozen is dat er 3 jaar garantie op zit !
Op de normale cpu's van AMD zit dus maar 1 jaar..
We hebben er 16 verkocht en wij als bedrijf leveren 2 jaar garantie op onze systemen..
Als er dus volgend jaar cpu's kapot gaan (kleine kans maar toch ze worden immers 24/7 belast) dan zouden wij dus voor de kosten op moeten draaien..
nu hebben we dus 3 jaar. Echter AMD geeft alleen 3 jaar als je hun coolers gebruikt!

En nu kan je natuurlijk altijd wel een andere cooler er op zetten immers hoe kan AMD nu weten welke cooler je hebt gebruikt! klopt.
maar bij defect moet je alles terug sturen ook fan (heb ik nagevraagd bij AMD zelf via hun hotline)
Dus dan moeten we dus ook 16 x amd coolers apart houden. tja je moet ergens een grens trekken en dat gaan we dus niet doen.. (die coolers allemaal apart bewaren enzo)

Ik bekijk het anders: als AMD markt aandeel van INTEL wil winnen moeten ze goeie service verlenen. Eigenlijk begint het al om sowieso goeie CPU coolers(+fan)te leveren. Mochten die zwak blijken te zijn moeten ze een goeie omruil service leveren..
Wat ze nu doen is gewoon bagger....

Dan heeft intel het beter voor elkaar.. Die kunnen elk onderdeeltje apart leveren binnen 24 uur voor IPI members (en dat zijn wij)

Verwijderd

Ik wist toch wel dat je een goede reden had, zeker gezien je signature ;)
Als je die dingen toch terug moet sturen, vraag dan gelijk hoe dat zit met die steppings -wat het officiele standpunt van AMD is in ieder geval- en kwak dat nog ff hier neer, voor de volledigheid.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Enige wat AMD aangeeft als SMP eis m.b.t. de cpu's is dat beide MP's op dezelfde frequentie moeten draaien. Dus elke combo van twee maal MP1800+ moet werken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Stom van AMD zeg..

Misschien wel een optie, sja, tis omslachtig, maar uiteindelijk wel het goedkoopste :'( (al was het maar om de downtime die er nu gemaakt wordt):

Schroef alleen een andere fan in die comps (laat de heatsink maar lekker zitten..) en flikker die fans van AMD in je bureaula. Mocht de klant ooit nog terugkomen, dan pak je die fan uit de bureaula, terugschroeven en retour AMD. Als de klant niet terugkomt kunnen de fans na 3 jaar direct richting dev/null// :P

edit:

Misschien nog een leuke tip... Als het echt betrouwbaar moet zijn kun je proberen iets te maken met 2 fans, als er dan eentje uitvalt ligt het systeem niet meteen plat. Dan moet die kapotte fan eigenlijk nog wel vervangen worden, maar dan kun je daarmee wachten tot de nieuwe fan er is... Scheelt weer downtime...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Tmaster
tja ik ben bang dat we toch geen andere keuze hebben dan een nieuwe 1800+ er in te doen.. EN hopen dat het systeem net zo betrouwbaar is
Maandag zal er een keuze gemaakt moeten worden..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

Dat gaat misschien heel gek klinken maar euhh .....

Waarom koop je gewoon niet een andere fan (niet die van AMD) ?
Je hebt zelf ondervonden dat die door AMD geleverde onbetrouwbaar is. :P

Je bent zelf erg bezorgd over de stabiliteit van je systeem maar je wil wel een zelfde fan riskeren die reeds voor het uitzetten van het systeem gezorgd heeft.
Dan vind ik wat gek :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Predator schreef op 24 augustus 2002 @ 10:57:
Dat gaat misschien heel gek klinken maar euhh .....

Waarom koop je gewoon niet een andere fan (niet die van AMD) ?
Je hebt zelf ondervonden dat die door AMD geleverde onbetrouwbaar is. :P

Je bent zelf erg bezorgd over de stabiliteit van je systeem maar je wil wel een zelfde fan riskeren die reeds voor het uitzetten van het systeem gezorgd heeft.
Dan vind ik wat gek :)
Heeft ie al gezegd :
Tmaster schreef op 23 augustus 2002 @ 18:22:
En nu kan je natuurlijk altijd wel een andere cooler er op zetten immers hoe kan AMD nu weten welke cooler je hebt gebruikt! klopt.
maar bij defect moet je alles terug sturen ook fan (heb ik nagevraagd bij AMD zelf via hun hotline)
Dus dan moeten we dus ook 16 x amd coolers apart houden. tja je moet ergens een grens trekken en dat gaan we dus niet doen.. (die coolers allemaal apart bewaren enzo)
En tóch zou ik die 16 AMD koelers dan maar ergens anders bewaren. Dat is werkelijk het goedkoopste, en kost de minste downtime.

Vervelend, maar tis niet anders :'(

Anders moet je alleen nog Intel procs verkopen ;) Maar dan ben je wat klanten kwijt ben ik bang :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Tmaster
inderdaad.
AMD is niet alles maar ze blijven wel de snelste reken processoren!

Ik laat jullie wel weten wat de oplossing wordt..
Pagina: 1