Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Air-duct

Pagina: 1
Acties:

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 08:50

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
Hoi piepels,

ik heb van de week een xp2200 besteld en aangezien m'n huidige tb 1ghz al 50 graden idle wordt met een loeier van een koelblok+80mm fan, zat ik eraan te denken om een nieuw koelsysteem aan te brengen. Watercooling is te duur voor me, dus ik ging op zoek naar andere mogelijkheden. Ik stuitte op het gebruik van zgn "airducts".

Helaas waren de meeste plaatjes op het internet erg onduidelijk en op het got forum stonden wel wat topics alleen waren de plaatjes allemaal al offline :( dus ik heb niet echt een goed beeld gekregen van hoe een airduct er precies uit hoort zien.

Nu had ik zelf het volgende in m'n hoofd (let btw niet op m'n 13373 ps skillz ;)):

Afbeeldingslocatie: http://www.the-geniuz.com/pics/airduct1.jpg

de stippellijntjes stellen een flexibele buis voor, die als het ware strak om de heatsink heen zit, zodat de enige airflow die van invloed is op de cpu-koeler van achter de case wordt aangezogen naar de extraction fan bovenin.

De flexibele buis heb ik al, stukkie aluminum-achtig pijp van 1mtr, die temperaturen tot 300 graden kan hebben (ff geleend van m'n werk ;)).

Mijn vraag is nu dus: Heb ik zo een beetje goed beeld van een airduct?

En zo ja, bestaat er het risico niet dat de cpu te warm wordt bij het aanzetten van m'n pc, omdat er niet direct een kouwe luchtstroom over de heatsink loopt, aangezien deze eerst ff een klein afstandje moet overbruggen.

Als er mensen zijn met goede voorbeelden (plaatjes) van goed werkende airducts, dan vind ik ze heel lief _/-\o_

alvast bedankt :)

edit: d0h, vergeten topictitel aan te passen |:( Misschien een modje zo vriendelijk om het te veranderen naar "[airduct]Hoe ziet dat er precies uit?" O-)

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
Ziet erg erg goed en leuk uit :) Ik ben ook zoiets van plan. En nee aan het begin wordt ie niet te warm hoor. Ik raad je wel aan om een grote, goede heatsink te nemen en het beste kun je daar ook een fan op doen. <- hoeft nu niet omdat ik nu zie dat je de koude lucht direct achter je cpu vandaan haalt. De meeste halen het natuurlijk van voren maar doet hoeft natuurlijk niet met een duct. :)

Coolertest: http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
ja, heb hier nog een loeier van een koperen koelblok liggen :) zo-eentje

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Verwijderd

Volgensmij zou een duct recht tegenover je processor beter zijn door de kortere aanzuigweg.De fan van je cooler blijft gewoon waar die nu is. En het hitte wordt gedumpt in je case.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je op de plaats van je cpu een gat in de zijkant van de kast maakt, kun je een duct van dat gat naar je heatsink+fan maken, dan heb je je cpu-fan ook meteen als intake-fan. Dit scheelde bij mij 4 graden.

• kutkip
amahusu schreef op 23 augustus 2002 @ 15:48:
ja, heb hier nog een loeier van een koperen koelblok liggen :) zo-eentje
Da's idd wel een beste alleen weet ik niet of dat handig is om mee te werken. Een vierkante (zoals de Alpha 8045) is misschien handiger maar ik weet niet of je het geld er voor over hebt? En natuurlijk moet je eerst hiermee proberen want anders zou je het voor nix kopen :P
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:52:
Volgensmij zou een duct recht tegenover je processor beter zijn door de kortere aanzuigweg.De fan van je cooler blijft gewoon waar die nu is. En het hitte wordt gedumpt in je case.
Ik denk niet dat dat echt gaat werken. Er zit nl geen outtake in z'n kast dus wordt de rest vrij warm in z'n kast. En volgens mij is de afstand even groot. (veschilt natuurlijk erg per kast, bij mij iig wel)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Dit is erg fout. De intake pompt de warme lucht van je voeding terug naar je cpu. je cpu word dus gekoeld met warme lucht.

>Systeemspecs<

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Nimrod|IA schreef op 23 augustus 2002 @ 20:11:
Dit is erg fout. De intake pompt de warme lucht van je voeding terug naar je cpu. je cpu word dus gekoeld met warme lucht.
euhm de intake zit zover mogelijk onderaan en onder de voeding, de outtake zit helemaal bovenaan. klopt dacht ik, hoewel het mooier was als de intake nog lager was

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
ik heb ook een outtake 80mm fan in de zijkant zitten, ter hoogte van de cpu :), ga morgen maar es ff wat dingetjes uitproberen.

- dus eerst ff zo'n kort pijpje met een 80mm fan, van de zijkant van de kast naar de cpu (+ fan op de koeler)
- en ook ff zo'n hele tunnel van de achterkant naar de bovenkant (wat ik in m'n tekeningetje heb staan) zonder fan op m'n koeler.

zal morgen wel ff pics en andere details posten :)

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Waarom draai je de outtake aan de zijkant niet om?
Maak van papier even een tunnel naar je proc ik denk dat het zeker een paar graden scheelt.
Zorg wel dat er ergens anders B.v. boven een outtake zit met voldoende capaciteit.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Oeps was je al van plan

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
ja, ben nu druk aan het knutselen met karton en ducktape :p

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde setup als de topicstarter en vroeg me af of het meer efficientie zou opleveren door de lucht van de intake aan de voorkant, met een platte schuine plaat aan de achterkant van de kaarten langs de kaarten te leiden en als een soort schans de lucht tegen de cpu te richten. Nu blaast de intake in principe de lucht tussen de kaarten.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Nimrod|IA schreef op 23 augustus 2002 @ 20:11:
Ik heb zelf een soortgelijke opstelling ooit gemaakt, er wordt idd warme lucht van de voeding opgesnoven, ik heb dat opgelost door een 80mm buis met een hoek van 90 graden achter op de voeding te plaatsen, dan wordt die warme lucht netjes afgevoerd :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 21:47
Als je je plan met de bovenstaande tips optimaliseerd koelt het volgens mij best goed

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
rite, net ff zo'n kleine duct van de zijkant van m'n case naar de cpu inelkaar geknutseld. Idle temp is nu 48 graden tov de 51 graden zonder airduct

Afbeeldingslocatie: http://www.the-geniuz.com/temp1.jpg

ga morgen aan de slag met de lange versie want vind wel dat ie lager moet kunnen :+

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Hehe, zoiets heb ik ookal gemaakt.
(Hoewel het bijna mn processor heeft gekost, omdat de heatsink eraf was gevallen omdat ik de bevestiging clips eraf had gehaald |:()

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/GoT/fanduct1.jpg
Een kleine fan zit aan de onderkant en blaast 'koele' lucht door de heatsink.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/GoT/fanduct2.jpg
De warme lucht van de heatsink wordt direct afgezogen door de 80mm fan.

De processor was echt een stuk koeler geworden, had geen echte temps, maar hij voelde lauw aan i.p.v. warm ervoor. Helaas heb ik de fanduct over de heatsink er af moeten halen, maar het bovenste gedeelte is er nog steeds :).

System specs

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Tentacle1 wat voor cpu heb jij?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
damn, ziet er netjes uit tentacle :) wat voor materiaal heb je gebruikt?

Verwijderd

Ik zou mijn intake aan de zijkant van de kast plaatsen recht boven je CPU. En dan een soort schoorsteen naar boven die de lucht eruit zuigt.

want hoewel warme lucht uit de voeding opstijgt is die intake fan achterin je kast onder de voeding fan niet echt optimaal.

Maar ja moet je wel gaan dremelen ;)

• kutkip
Ik heb goed nieuws :) Ik heb ff een test-setupje gemaakt en de temp (stressed) daalde van 54 naar 45 8-) Had gewoon een plastic zakje om de cpu fan gedaan (die naar de heatsink blaast) en aan het uiteinde ervan een 80mm fan. (Deze: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=209 )

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
kutkip schreef op 25 augustus 2002 @ 17:18:
Ik heb goed nieuws :) Ik heb ff een test-setupje gemaakt en de temp (stressed) daalde van 54 naar 45 8-) Had gewoon een plastic zakje om de cpu fan gedaan (die naar de heatsink blaast) en aan het uiteinde ervan een 80mm fan. (Deze: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=209 )
ik snap de setup nie? B)

je hebt dus een zakkie over je cpu fan gedaan?

• kutkip
amahusu schreef op 25 augustus 2002 @ 19:52:
[...]

ik snap de setup nie? B)

je hebt dus een zakkie over je cpu fan gedaan?
Ja :) Zo'n hard plastic zakje, die je met zo'n soort 'rits' dicht kan duwen. Die heb ik dus over m'n cpu fan gedaan met elastiek eromheen, en aan de andere kant een gat gemaakt en daar een 80mm fan in laten blazen. Die werd vastgehouden door van dat uiterst stijve draad.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

bobo1on1:
Hehe, ik leef nog steeds met een AMD Athlon 700 Mhz Slot A :)

amahusu:
Ik had plasic van een verpakking gebruikt waar een whiteboard in zat. Lekker makkelijk knip- en snijbaar en goed te lijmen (met secondelijm). Denk maar in de richting van de verpakking van een bak room-ijs ofzo, zo'n soort plastic.

^ Kijk, zulk knutselwerk is altijd effectief :) ^

System specs

• kutkip
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=332 <- Ik ga deze kopen :) Nu alleen nog ff op fz-hardware w8en totdat ze me de maten van de uiteinden sturen. (er staat alleen bij de diameter) En welke fan moet meer lucht verplaatsen: De fan die de lucht in de buis blaast vanaf "buiten" of de fan die in m'n heatsink blaast :?
Pagina: 1