Toon posts:

OS voor Sun SparcStation 5? (BSD / LINUX / SOLARIS)

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SparcStation 5, 170Mhz CPU, 256MB RAM, 4GB SCSI HDD.

Ik heb er nu OpenBSD (3.1) op draaien, maar ik ben toch niet echt tevreden over de performance.
Ok het is een oud systeem, maar ik zou toch wel wat meer willen dan het nu is.

Wat is volgens jullie het meest geschikte OS voor deze bak? Hij dient voor simpele dingen, BitchX, nmap, beetje experimenteren enzo.

Ik dacht aan Debian (nu Woody eindelijk gereleased is).
Welke kernel (2.2 / 2.4 / dev) is het beste voor een Sparc32 (sun4m architectuur)?

Enige suggesties?

Peace!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 09:55

Whizzer

Flappie!

Ik heb zelf altijd zoiets als Solaris en Sparc zijn voor elkaar gemaakt, dus ik heb op beide Solaris 9 staan... Ik heb overigens het idee dat Solaris 9 een heel stuk sneller is dan Solaris 8...

Maarja, 'men' zegt dat diverse linux versies een stuk sneller zijn... Ik kies Solaris...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 18:29
Ik zou ook solaris kiezen, gewoon solaris 8 er op rossen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, als je er GNU/Linux op wil lijkt 2.4 mij de verstandigste keuze qua kernel. Maar je moet even kijken, de 170 MHz CPUs zijn andere CPUs dan die in de andere versies van de ss5, en het komt voor dat GNU/Linux daar problemen mee heeft. Je zult het waarschijnlijk moeten proberen om er zeker van te zijn of het lukt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:11:
Ik heb een SparcStation 5, 170Mhz CPU, 256MB RAM, 4GB SCSI HDD.
[..]
Ok het is een oud systeem, maar ik zou toch wel wat meer willen dan het nu is.
[..]
Met die configuratie die jij hebt heb je een best snelle bak ... Zou er lekker solaris op zetten :)

Verwijderd

fetcher schreef op 23 augustus 2002 @ 14:45:
Ik zou ook solaris kiezen, gewoon solaris 8 er op rossen :)
solaris 8 is trager dan solaris 9
ik denk dat solaris of linux weinig voor elkaar onderdoen kwa snelheid, zolang 't geen smp systeem is...

Verwijderd

Solaris no doubt! :)

Ik heb heb de iso's van solaris 9 gemirrored, je kunt ze downloaden als je wilt.

http://hosting.ti.mon3aan...rc_iso/sol-9-sparc-v1.zip
http://hosting.ti.mon3aan...rc_iso/sol-9-sparc-v2.zip

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

_nethack

We're all MAD here

Solaris draait daar denk ik best aardig op. Ik heb er hier eentje met (helaas maar) 64 MB en daarop draait het wel leuk. CDE is wel nogal traag maar dat ligt denk ik voornamelijk aan het geheugen (of het gebrek daaraan :))
Debian Woody draait ook prima. Ik heb dat er nu opstaan met kernel 2.2.20. versie 2.4 heb ik ook wel eens erop gecompileerd maar dat draaide niet echt stabiel (een paar keer een Oops mee gehad) en het compileren gaat traaaaaag...
(HD snelheid is ook niet om naar huis te schrijven van die machine, narrow scsi-2 van 5 of 10 MB/sec maximaal.)

edit: Solaris 9 draait inderdaad iets sneller dan Solaris 8

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
NetBSD draait ook lekker, maar ik vind Solaris een beetje "completer" aanvoelen - hoewel je natuurlijk NetBSD kunt tunen zoals je wilt. En idd, zoals gezegd, Solaris is natuurlijk "the real thing" om op sparc te draaien :)

Verwijderd

_nethack schreef op 23 augustus 2002 @ 23:34:
CDE is wel nogal traag maar dat ligt denk ik voornamelijk aan het geheugen (of het gebrek daaraan :))
Gebruik dan FVWM, BlackBox of OpenWindows...
Debian Woody draait ook prima. Ik heb dat er nu opstaan met kernel 2.2.20. versie 2.4 heb ik ook wel eens erop gecompileerd maar dat draaide niet echt stabiel (een paar keer een Oops mee gehad) en het compileren gaat traaaaaag...
je kan 't op een andere machine compilen (cross-compilen)
(HD snelheid is ook niet om naar huis te schrijven van die machine, narrow scsi-2 van 5 of 10 MB/sec maximaal.)
als je maar genoeg ram hebt is dat toch ook niet zo'n probleem? en linux kan software raid aan...

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 11:15:
Gebruik dan FVWM, BlackBox of OpenWindows...
I know :) gebruik zelf Windowmaker als er weer eens Solaris opstaat (wil per week nog wel eens wisselen, ding is een hobby geval)
je kan 't op een andere machine compilen (cross-compilen)
Enig idee van een goede howto hoe een crosscompiler op te zetten en te gebruiken ?(compileren voor sparc op een x86 machine)
als je maar genoeg ram hebt is dat toch ook niet zo'n probleem? en linux kan software raid aan...
Klopt, maar genoeg ram heb ik helaas niet in dat ding. En raid is alleen leuk als je er een tweede scsi controller inzet, als je raid0 gaat gebruiken, maar de schijven hangen beide aan dezelfde trage scsi bus dat schiet je er nog niks mee op :) (de scsi bus is de bottleneck, niet de schijf)

Verwijderd

_nethack schreef op 24 augustus 2002 @ 12:56:

Enig idee van een goede howto hoe een crosscompiler op te zetten en te gebruiken ?(compileren voor sparc op een x86 machine)
Misschien dit?
http://www.objsw.com/CrossGCC/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met het installeren van Debian Woody op die ss5.
Solaris heb ik toch even links laten liggen, aangezien ik een ruime ervaring heb met linux en nog niet veel met Sol (vroeger een paar SunOS remote roots gedaan haha maar daar mag ik niks over zeggen >:))
Tot nu toe gaat het vlot, de kernel loopt al, ben mijn .deb packages aan het installen.

Zou dit bakkie KDE trekkeN :) ? Vorige keer had ik er (met OpenBSD) X + Fluxbox opstaan en dat was goed te doen.
Alleen kan ik slechts 8bit colors krijgen, waarschijnlijk omdat er in de SBUS een CGsix zit (TGX framebuffer).

Nu nog een s24 zien te vinden voor op de AFX bus (als die nog ergens te krijgen is :D)

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Een 24bits framebuffer schijnt op die machine heel erg traag te zijn... Ik heb ook een cgsix (turbogx) en in 8 bits loopt het best aardig qua beeld. KDE is op die van mij erg langzaam, maar ik heb een stuk minder memory dan jij. Het is het proberen waard denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja dan doe ik ook de moeite niet om naar zo'n s24 framebuffer te zoeken.
Voor wat ik mijn Sparcje gebruik, kan 8bit er eigenlijk nog goed mee door :)

Ik heb er nu KDE op draaien, en dat gaat redelijk vlot!
Als ik een nieuwe prog opstart duurt het wel lang natuurlijk (HDD is bottleneck) maar eenmaal in het RAM geheugen gaat hij nog goed vooruit! Zelfs browsen in Konquerer :)

Nu nog mijn debian distro wat finetunen, heeft nu kernel 2.2.20 (2.2.21 is uit) en KDE 2.2 (ik wil 3 :D).

Voor wat gebruik jij je sparcstation Operations ? (wat zijn specs (hw & sw)).

Nu nog sparen voor een Ultra 60 :9~

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Ik heb een Sparcstation 5, 170MHz, 64MB RAM, 4GB schijf, TurboGX framebuffer (CG6), Sun GDM-20D10 20" scherm.

Ik draai er (momenteel ;)) Debian Woody op, hoewel het OS nog wel eens wil wisselen als ik aan het klooien ben.
Hij wordt voornamelijk gebruikt als (x) terminal. Dat scherm staat op 1152x900, en zowel in tekstmode (linux console framebuffer heeft dan heeeel veel data tegelijk op het scherm; iets van 132x60 ofzo) als in X. Programma's draaien dan op een Athlon 1333 machine die ik als server en router/firewall gebruik.

Nieuwsgroepen lezen met tin gaat erg fijn op dat scherm bijvoorbeeld. Programma's op het apparaat zelf draaien is vrij langzaam, zeker als het grote programma's als openoffice en mozilla betreft. (Dat doe ik later wel op die Ultra60 ;))

Verwijderd

Topicstarter
Damn het is gewoon cool om eindelijk iemand Nederlandstalig te vinden die zijn Sun-stuff kent :) Tot nu toe ben ik best tevreden over Woody, morgen ga ik wel alle rotzooi eruit halen die ik niet nodig heb (dingen zoals The GIMP heeft ie blijkbaar ook geïnstalleerd bijvoorbeeld).
Andere mensen zouden denken shit man wat een oude rommelbak (de ss5) maar het is gewoon zo leuk om op zo'n oerdegelijke Sun je mail af te halen met mutt en wat te irc-en met BitchX :D
Mijn scherm is een GDM-1662B spijtig genoeg, die van jou is een stukje groter :)
Maar ik heb heel het systeempje kunnen kopen voor 250 EUR (ss5 + ss2 + 2 maal een type 5 keyboard + 3 maal type 3 muis + sun kleuren scherm 16inch (13w3 connector))
Een goede prijs denk ik toch ?
Met de ss2 heb ik wel een probleem, want hij heeft dus geen RJ45 connector :(
Hoe kan ik die dan aansluiten op mijn Ethernet? (bestaat er een verloop-stukje voor een AUI naar RJ-45 ?)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 23:18:
Damn het is gewoon cool om eindelijk iemand Nederlandstalig te vinden die zijn Sun-stuff kent :) Tot nu toe ben ik best tevreden over Woody, morgen ga ik wel alle rotzooi eruit halen die ik niet nodig heb (dingen zoals The GIMP heeft ie blijkbaar ook geïnstalleerd bijvoorbeeld).
Portability staat redelijk hoog op Debians prioriteitenlijst :)
Andere mensen zouden denken shit man wat een oude rommelbak (de ss5) maar het is gewoon zo leuk om op zo'n oerdegelijke Sun je mail af te halen met mutt en wat te irc-en met BitchX :D
Rommelbakjes zijn leuk :)
* deadinspace heeft zelf een 60 MHz PA-RISC bakje
Maar ik heb heel het systeempje kunnen kopen voor 250 EUR (ss5 + ss2 + 2 maal een type 5 keyboard + 3 maal type 3 muis + sun kleuren scherm 16inch (13w3 connector))
Een goede prijs denk ik toch ?
Das nie bepaald duur... ss5's zijn redelijk gewild, en € 250 is een vrij gewone prijs voor een gemiddelde ss5. Maar 170 MHz en (vooral) 256 MB ram kost normaal toch wat meer.
Alleen 16" is wat klein, meestal worden ze geleverd met 19" afaik.
Met de ss2 heb ik wel een probleem, want hij heeft dus geen RJ45 connector :(
Hoe kan ik die dan aansluiten op mijn Ethernet? (bestaat er een verloop-stukje voor een AUI naar RJ-45 ?)
Die bestaan wel ja, maar of / hoe goed ze werken weet ik niet. Kun je geen coax kaartje in een andere bak duwen en dan bridgen?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Transceiver UTP <--> AUI is vrij normaal , zou redelijk goed te vinden moeten zijn
(anders heb ik er wel eentje voor je). Werkt ook prima voor 10 Mbit.
(AUI is altijd 10 Mbit)

Rommelbakjes zijn leuk !
* u_nix_we_all moet nog eens wat rommelen met z'n Sun Sparc ELC.
iemand een netboot image voorhanden voor zo'n ding ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe deadinspace, zo'n HP/PA-RISC ding wou ik eerst nog kopen :)
Maar toen kreeg ik een veel beter aanbod van zo'n ss5.

Bedankt u_nix_we_all voor de tip, ik ga nu op zoek naar zo'n connectortje (de locale hardware shop kan er wel een voor me vinden denk ik).

De monitor had mischien ietsje groter gemogen, maar die 16inch is al bijna zo groot als een flatgebouw (en zo zwaar als een bulldozer) dus ik wil me geen 19inch inbeelden :)

En correctie voor mijn vorige post, ik had er geen ss2 bijgekregen, maar een ss1!
Daar ga ik een simpele Debian shell server van maken, dan dient hij toch voor iets :)

Sparc is verslavend weet je? Als ik alleen woonde (lees : zonder ouders) kocht ik direct nog wat spullen bij :) Sparcstation 20 ofzo, lekker SMP en 24bit framebuffer. Leuk routertje erbij en Debian w00t! >:)

Voor die netboot : je kan die ELC normaal gezien netbooten met vele *NIX varianten, bij OpenBSD vind je er een duidelijk "how-to" over!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 19:21:
.....
Bedankt u_nix_we_all voor de tip, ik ga nu op zoek naar zo'n connectortje (de locale hardware shop kan er wel een voor me vinden denk ik).
......
Voor die netboot : je kan die ELC normaal gezien netbooten met vele *NIX varianten, bij OpenBSD vind je er een duidelijk "how-to" over!
Hmm OpenBSD, of NetBSD misschien , ik zal eens kijken , bedankt.

Die transceiver is typisch zoiets wat je ff op een beurs voor moet zijn ofzo,
ik weet niet of zoiets nu nog nieuw gelevert wordt, en dat wil je ook helemaal
niet.
Maar het zijn typisch van die dingen waarvan er een berg in de kast
liggen bij de netwerkafdeling van een groot bedrijf..... :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Ja krijg door dit topic echtw elw eer zin om met sun te spelen

heb een ss5 170mhz 256mb 2x2gb maar ik heb ook nog 2x 4.5 gb sca kan ik die ook erin zetten want vorige pogingen gingen mis hij pakte ze niet

en ik heb een javastation en een ipx met aui converter naar utp:)

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

* Whizzer is ook heeeeeel erg blij met z'n SparcStation 4 en 5. Binnenkort met quad-ethernet in de SS5 :Y)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 19:21:
Hehe deadinspace, zo'n HP/PA-RISC ding wou ik eerst nog kopen :)
Maar toen kreeg ik een veel beter aanbod van zo'n ss5.
Mja, die van mij was erg goedkoop (HFl 125). Hij heeft niet zo'n vette specs (60 MHz, 32 MB ram, 2 GB SCSI-2 HD, 8 bit framebuffer, geen monitor), maar het is gewoon een leuk ding. De gozer van wie ik hem kocht had hem gekregen van zijn werk ofzo en wist er zelf duidelijk erg weinig van af.

Over netwerk install gesproken... Pux heeft geen CDrom maar alleen een floppydrive. Maar we konden geen 1.44 MB floppy images vinden (alleen 2.88), dus die floppydrive is nooit gebruikt (ik zou niet eens weten of hij werkt), we hebben hem van het netwerk geboot met een Debian install-image, en dan vervolgens een net-install (goh :P) gedaan... 100% netwerk :) Wel lekker hackish... fijn met BOOTP en TFTP werken, en met die "BIOS" van die bak prutsen.

Valt het jullie trouwens ook op hoe mooi en netjes die bakken van binnen in elkaar zitten?
De monitor had mischien ietsje groter gemogen, maar die 16inch is al bijna zo groot als een flatgebouw (en zo zwaar als een bulldozer) dus ik wil me geen 19inch inbeelden :)
Yup, Sun monitoren zijn loodzwaar, en sommige modellen hadden 22" monitoren. Ga maar alvast push-ups doen :+

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Sun hardware is voorzover mij bekend (ik ken weinig sun machines behalve mijn eigen) behoorlijk degelijk spul, die kast van die SS5 (mooi design btw) zit stevig in elkaar :)
(En de cdrom spelen (standaard 5.25" toshiba geval) zit lekker stevig op zijn plaats met een ruime hoeveelheid ducktape (ja je bent een hobbyist of je bent het niet :Y) ))
Dat beeldscherm wat ik heb (20") is inderdaad niet te tillen...wat een loodzwaar kreng is dat, blij dat me bureau er nog niet onder bezweken is...

Verwijderd

ss5 @ 170MHz | 128M | 2 x 9.1G 10k | 22"

Een prima machine als je X terminals, Kleine X shell dozen en firewalls ervan bouwt. Zelf heb ik openbsd (2.7..3.0) en solaris 5.{5.1|6|7|8} op die dozen gedraaid, en imo is (behalve als firewall) solaris meer geschikt. Ik heb nu een stakke getuned'e 5.8 draaien, met gemirrorde disken (via Solstice disksuite), zonder X, als firewall draaien, en afgezien van een brakke hme interface (heeft soms problemen met mp3 streaming) is het een prima, en vooral snelle machine (al helemaal als je ze vergelijkt met andere dozen uit die tijd), met een van de mooiste designs ooit...

Anyways, gewoon alles ff proberen op die machine, en gebruiken wat je bevalt..

Verwijderd

Topicstarter
Cool topic is dit nu :)

Weten jullie trouwens nog leuke plekken om aan SUN stuff te geraken ? (of oude HP / SGI / IRIX spullen?) Want ik ben altijd wel op zoek naar Sparcjes :)

De gewoonlijke dingen die ik check zijn : ebay (niet veel op te vinden) en marktplaats.org

Victorb : ss5 rulez, je hebt identiek dezelfde bak als mij :)

Wat ik raar vind, debian herkent bij mij wel de architectuur (sparc) en het systeem (SPARCstation 5) maar bij de cpu (als ik uname -a doe) zegt hij steeds "unknown".
Terwijl dmesg mij wel de juiste info geeft (170Mhz, 169,9 BOGOMIPS).

Whizzer wat voor specs hebben die SPARCstations? Wat bedoel je juist met die quad-ethernet, maak je er een router van ? >:)

Waren hebben jullie je spullen vandaan gehaald?

Deadinspace : yeah man, dat is die goede hacker-mentaliteit!
Het lukt niet van de eerste keer, toch blijven proberen, zelf dingen vinden, blijven zoeken tot het gewoon werkt!
De eerste keer dat ik OpenBSD op mijn ss5 wou installeren heb ik er ongeveer 4 dagen over gedaan tot ik een volledige X-install had lol.

r3b00t heb jij echt 10.000RPM SCSI schijven aan je ss5 hangen?

Jongens ik wil een SS20 please thank you :)
Lekker 4xSMP en 512MB RAM! (plus die 24bit framebuffer).

Verwijderd

Een leuke winkel waar ze regelmatig 2e hands Sun en SGI spul hebben is: http://www.nowthatsit.nl/. Kijk regelmatig op hun site, want het wisselt snel wat ze hebben.

Ik heb voor de rest geen aandelen in die winkel, maar ben gewoon een tevreden klant.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 00:05:
Weten jullie trouwens nog leuke plekken om aan SUN stuff te geraken ? (of oude HP / SGI / IRIX spullen?) Want ik ben altijd wel op zoek naar Sparcjes :)
Marktplaats kijk ik regelmatig als ik geld en interesse heb (heb ik Pux ook vandaan). Maarja, die kende je al.
De juiste kennissen hebben helpt natuurlijk ook ;)
Wat ik raar vind, debian herkent bij mij wel de architectuur (sparc) en het systeem (SPARCstation 5) maar bij de cpu (als ik uname -a doe) zegt hij steeds "unknown".
code:
1
2
[marcelm@nothing marcelm]$ uname -a
Linux nothing 2.4.18 #1 Thu Jun 6 14:08:22 CEST 2002 i686 unknown unknown GNU/Linux

:)
Kan zijn dat die informatie uit de kernel image wordt geplukt, en die informatie is bij het compilen niet beschikbaar (omdat die kan varieren)...
Check /proc/cpuinfo eens.
r3b00t heb jij echt 10.000RPM SCSI schijven aan je ss5 hangen?
Das lekkere overkill dan...
Jongens ik wil een SS20 please thank you :)
Lekker 4xSMP en 512MB RAM! (plus die 24bit framebuffer).
Hmm, dat gaat je een lieve duit kosten gok ik, zeker die 512 MB ram is niet goedkoop, maar een SS20 met 4 CPUs kost ook het een en ander.

Trouwens, speaking of ram, mijn HP bakje heeft ECC RAM, weer iets waar je de duidelijk veel hogere kwaliteit dan PCs aan af kunt zien (SCSI ook btw).
Alleen liegen de nieuwprijzen er ook niet om ;(

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 00:33:
Een leuke winkel waar ze regelmatig 2e hands Sun en SGI spul hebben is: http://www.nowthatsit.nl/. Kijk regelmatig op hun site, want het wisselt snel wat ze hebben.

Ik heb voor de rest geen aandelen in die winkel, maar ben gewoon een tevreden klant.
Die hebben inderdaad best leuk spul zo af en toe, heb ik die van mij ook vandaan :)

• SvMp
  • Niet online
Wat dacht je van Solaris?
Het is toch een Sun bak? Draai er dan lekker het native OS op.
Solaris 7, 8 of 9 dus.
Beetje zonde om daar Linux op te zetten, dat kan namelijk ook wel op een of andere pentium 100 bak.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Whizzer wat voor specs hebben die SPARCstations? Wat bedoel je juist met die quad-ethernet, maak je er een router van ? >:)

Waren hebben jullie je spullen vandaan gehaald?
SparcStation 4 : 110MHz | 160 MB RAM | 2,1 GB | Solaris 9 | DDS3 interne stream (geleend/gekregen)... Goed vol dus... harde schijf zit voor < 40% vul, dus dat gaat goed

SparcStation 5 : 170 MHz | 256 MB Ram | 4,3 GB | Solaris 9 | Binnen 2 weken met Quad-kaart... Ook goed vol, alleen nog effe een 4,3 erbij en mirror opzetten... Straks lekker Checkpoint Firewall-1 hierop draaien... 5 interfaces, wat een luxe, heb ik er nog eentje over... Uuuuuhm, oke, dat wordt dan buren-segment...

Spullen haal ik overal en nergens vandaan, beide Sun's komen van NowThat's IT, tape-streamer is overgebleven op het werk, geheugen en quad kaart komen van Ebay... Handig dat er een vestiging van ons in de USA zit, alle producten op ebay die alleen binnen de USA worden verstuurd gaan gewoon naar die vestiging en vervolgens stuurt die ze door naar ons... })

Verwijderd

Topicstarter
r00t@despair:~$ cat /proc/cpuinfo
cpu : Fujitsu TurboSparc MB86907
fpu : reserved
promlib : Version 3 Revision 2
prom : 2.29
type : sun4m
ncpus probed : 1
ncpus active : 1
BogoMips : 169.57
MMU type : Fujitsu TurboSparc
invall : 38
invmm : 1974
invrnge : 5381
invpg : 35364
contexts : 256

• u_nix_we_all
  • Niet online
Cool topic is dit nu :)

Waar hebben jullie je spullen vandaan gehaald?
Hmm , dat komt allemaal uit het "circuit", meestal afgeschreven bij bedrijven,
voor een habbekrats mee te nemen, of zoals ik regelmatig roep:
"wil ik wel op een milieuvriendelijke wijze afvoeren" , vertel ze dat ik het "voor deze ene keer" wel gratis wil doen.

En ik heb enkele vrienden die ook dezelfde hobbies / interesses hebben , en
je ruilt dan nog wel eens wat , of je krijgt iets / geeft wat weg.........

Mijn duurste unix workstation is mijn indy geloof ik... dat mocht ik hebben
voor een 56k modem. :9~

[ Voor 0% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-08-2002 16:55 . Reden: typo ]

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

btw nog ff een klein vraagje, misschien weet iemand van jullie dat...

Ik wilde van de week eens kijken hoe zo'n sun het headless doet. Ik toetsenbord afgekoppeld, pc serieel op de eerste compoort aangesloten, minicom aangezwengeld, solaris9 cdtje erin (Software 1 van 2 cd) en em aangezet.
Ik kreeg inderdaad netjes de obp meldingen, kon met een break signaal de boot afbreken, 'boot cdrom' en gaan met de installatie.
Eerste deel van de installatie gaat prima, zelfde idee als de installatie op de console van de machine zelf.
Echter na een reboot gaat ie normaal gesproken (op de console) verder met een X programma (java ding) om benodigde packages van de software 2 cd te installeren. Dat kan ie nu natuurlijk niet doen omdat er geen x is geinstalleerd, en ik met een seriele 'terminal' werk.
Hij geeft een bak java foutmeldingen en sluit af met het bericht dat bij de volgende boot deze webstart dinges nogmaals wordt gestart.

Weet iemand wat de juiste manier is om zo'n installatie te doen over een seriele console op een headless machine?

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Ik weet het niet meer zeker, maar probeer eens op een ok-prompt het volgende:
ok> boot cdrom - install

Vergeet de spatie na de - niet!!!!

Pagina: 1