Toon posts:

Relisys monitor onscherp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Relisys 17" en die is al onscherp & wazig zolang ik hem heb. Dat was nooit een probleem, maar nu ik met mijn nieuwe kaart (ASUS V8420) WEL hoge resoluties haal, is het een groot probleem.

Ik heb alle resoluties(tot 1600x1200), kleurdieptes(tot 32bit), en refreshrates geprobeert, ook degauss helpt niets.

Het is een probleem nu, en ik vraag me af of er nog iets is wat ik er zelf aan kan doen, heb geen geld voor nieuwe monitor

Verwijderd

heb ik precies hetzelfde, is gewoon de kwaliteit van het scherm...

zou toch maar gaan sparen voor een nieuwe

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Onscherp kun je binnen in de monitor afstellen met de Focus-regelaar (mocht 'ie wat donker of overdreven licht zijn kun je dat corrigeren met de Screen-regelaar). Let wel op met de hoogspanning in de monitor, je moet de regelaars namelijk verstellen op het moment dat het scherm aan staat. Gebruik geisoleerde schroevendraaiers en doe voorzichtig.
Als je de kap van de monitor af hebt gehaald zie je een groot zwart blok op de printplaat (achterin, er komt een kabel uit die naar de zuignap op de beeldbuis loopt) met 2 of 3 draaiknoppen erop. Je kunt er een kruiskop-schroevendraaier insteken om ze te verdraaien. Het werkt het beste als je dit met twee personen doet, iemand om te kijken en iemand om de regelaars te verdraaien.
Gebruik de resolutie die het meest onscherp is, als je die goed krijgt zien de andere er ook acceptabel uit.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Zoals Tony dus al aangeeft: Dit is te gevaarlijk voor een iemand die er niet vaker mee heeft gewerkt. Het is misschien beter even in de familie of kennissen te zoeken naar iemand met ietwat meer ervaring in electro, voordat er gewonden gaan vallen... :|

----offtopic-----
Jesus Tony, je gaat toch niet zomaar iemand, zonder ervaring, aanraden om met een schroevedraaier en een (open) beeldbuis aan de gang te gaan.... :?

Verwijderd

Topicstarter
Tony ontzetend bedankt, ik ga het proberen zodra ik iemand heb gevonden!

-----offtopic-------
T maak je niet druk, ik heb al heel wat ervaring met pc's, elektro ed. Alleen nog nooit een monitor open gehad....komt wel goed, en anders kom ik misschien nog wel in het nieuws.....

;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt de spanning van een beeldbuis afkrijgen, en dat is heel simpel. Ik heb het ook wel eens gedaan bij m'n TV beeldbuis om een printbreuk te solderen.

Er zit een dikke kabel vanaf de hoogspanningsgenerator die naar de beeldbuis toe gaat. Meestal zit er een rubberen kapje overeen op de achterkant van de beeldbuis. Aan de beeldbuis zit een metalen frame dat aan de massa hangt.

Als je een kabel met klemmetjes hebt, dan kun je de electrode die in de beeldbuis steekt verbinden met het frame zodat de spanning weglekt. Wees niet bang voor vonken ofzo, want er loopt nauwelijks stroom.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Exirion schreef op 23 augustus 2002 @ 17:05:
Wees niet bang voor vonken ofzo, want er loopt nauwelijks stroom.
WEES DOODS- EN DOODSBANG VAN VONKEN!!!

Die beeldbuis bevat als je monitor net uit staat voldoende energie voor een acute hartstilstand. Een vol opgeladen beeldbuis heeft een energie-inhoud van 75 joule. Da's voldoende om direct het loodje van te leggen.

Ze moeten je opsluiten. Gevaarlijke gek!

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Ik heb zelf dus ook een relisys (737 geloof ik). In de achter kant van de kap heb ik een gleuf gefreest met mijn dremeltje en nu kan ik er altijd bij zonder dat je gevaar loopt een oplawaai te krijgen.
En eh dat is wel zo verstandig want de scherpte verloopt na een week of twee. Dan hoef je niet iedere keer die kap eraf te halen :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Burne schreef op 23 augustus 2002 @ 17:10:
Die beeldbuis bevat als je monitor net uit staat voldoende energie voor een acute hartstilstand. Een vol opgeladen beeldbuis heeft een energie-inhoud van 75 joule. Da's voldoende om direct het loodje van te leggen.
Heb jij enig idee hoe gevoelig het menselijk lichaam is voor stroom? Dan weet je ook dat een dodelijke hoeveelheid stroom niet veel voorstelt.
Ze moeten je opsluiten. Gevaarlijke gek!
Tuurlijk jongen :z Wie heeft er hier nu ervaring? M'n vader heeft vele jaren lang allerlei electronica met hoogspanning (ook monitoren en TV's) gerepareerd, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

gevaar loopt een oplawaai te krijgen.
En waar heb je een schroevedraaier gevonden met een isolatie die de 8000 volt die op de focus-potmeter staat kan overleven? Ik heb wel eens schroevedraaiers gezien voor 4240 volt, maar 8000 of 27500 is echt niet te koop.

Je loopt dus nog altijd risico op brandwonden, gescheurde spieren, een acute hartstilstand en meer van dat fraais.

(Als je 8000 volt door je bovenarm jaagt trekt je biceps zo snel en krachtig samen dat je een behoorlijk risico loopt een spierscheuring op te lopen.)

Verwijderd

SHHITT, dan heb ik meerdere malen behoorlijk gevaar gelopen. Ik heb ook wel eens een monitor proberen te reparen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Even een officieel document op internet gezocht over beeldbuis/TV reparaties. Dit zijn dus officiele instructies voor monteurs:
Ontlaadprocedure

1.Schakel de hoofdvoeding naar de overhead uit.
2.Bevestig het ene uiteinde van een 2 mm2of dikkere draad aan deschacht van een schroevendraaier met een geïsoleerd handvat.
3.Bevestig het andere uiteinde van de draad aan de frameaarding van deoverhead.
4.Met het geïsoleerde handvat in uw hand schuift u de punt van deschroevendraaier onder de beschermdop van de anodedraad aan debovenkant van de CRT.
5.U kunt een zacht “pop”-geluid horen wanneer de module wordtontladen. Raak de metalen verbinding onder de dop aan totdat de“pop”-geluiden ophouden.
Zie jij een verschil met wat ik net zei? Dacht het niet nee :Z

Kortom, blaas niet zo hoog van de toren in het vervolg met 'ze moeten je opsluiten' enzo.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Burne schreef op 23 augustus 2002 @ 17:15:
En waar heb je een schroevedraaier gevonden met een isolatie die de 8000 volt die op de focus-potmeter staat kan overleven?

Waar heb jij het toch over? Die potmeters zijn van KUNSTSTOF en er staat dus ook GEEN 8000 Volt op. Ik heb zo vaak monitoren bijgeregeld, en dat kun je zelfs zonder schroevedraaier met je handen doen. Slim is het niet, maar het kan prima.

Een gewone schroevendraaier voldoet in ieder geval zeker.

Je zit hier gewoon pure onzin te verkondigen!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Exirion schreef op 23 augustus 2002 @ 17:14:
[qoute]Heb jij enig idee hoe gevoelig het menselijk lichaam is voor stroom? Dan weet je ook dat een dodelijke hoeveelheid stroom niet veel voorstelt.
Er zijn geen dodelijke 'hoeveelheden stroom'. Het enige wat telt is de energie-inhoud. Doordat je lichaam een bepaalde weerstand heeft kan er bij een lage spanning nooit voldoende stroom lopen om in de buurt van energie-niveau's te komen die tot schade leiden.

Kijk je wel eens ER? Ze beginnen reanimaties altijd met 75J, en verhogen dat tot 360J, voordat de patient opgegeven wordt. Bij 360J loop je overigens forse brandwonden van de paddles op. Als je met 75J op het juiste moment iemand uit boezemfibrilatie kunt krijgen, kun je 'm met 75J op het verkeerde moment inkrijgen. En dan ben je dood. Want die ambulance komt niet binnen twee minuten voorrijden.
Tuurlijk jongen :z Wie heeft er hier nu ervaring? M'n vader heeft vele jaren lang allerlei electronica met hoogspanning (ook monitoren en TV's) gerepareerd, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
Ik heb zelf jarenlang monitors gerepareerd. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Opmerkingen over klemmetjes en je niets van de vonken aantrekken zijn DOM. Je -*[MOET]*- altijd het verplichte verhaal over gevaarlijk, geisoleerd materiaal, oppassen, niet alleen, alleen als je *weet* wat je doet enzovoort erbij vermelden.

Anders laat je mensen risico's lopen waarvan ze zelf niet inzien hoe groot ze zijn.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Burne schreef op 23 augustus 2002 @ 17:30:
Kijk je wel eens ER?
Da's een soort medisch GTST he? Nee, die onzin kijk ik niet.
(Ik weet namelijk van verschillende arsten dat die serie medisch gezien totaal nergens op slaat. Net zoiets als de wetenschappelijke waarde van x-files en star wars).

Maar dan aan jou een vraag: heb jij 10 jaar ervaring met een vader die zwaar hartpatient is, waardoor je heel veel artsen hebt gesproken, heel veel over hartproblemen hebt geleerd, en een vader hebt die ondanks alles nogsteeds zonder angst een TV beeldbuis ontlaadt?

(dus kom nou aub niet met ER aanzetten zeg.... ik schiet bijna in een lach)
Ik heb zelf jarenlang monitors gerepareerd. Ik weet echt wel waar ik het over heb.
Daar twijfel ik nogsteeds aan.
Opmerkingen over klemmetjes en je niets van de vonken aantrekken zijn DOM. Je -*[MOET]*- altijd het verplichte verhaal over gevaarlijk, geisoleerd materiaal, oppassen, niet alleen, alleen als je *weet* wat je doet enzovoort erbij vermelden.
Ja, duh... Natuurlijk moet alles geisoleerd zijn, want anders kun je die buis net zo goed met je blote handen ontladen :D Lijkt me een beetje overbodig om te zeggen, niet waar? En wat is er dom aan om te zeggen dat je niet bang hoeft te zijn voor vonken? Heb jij ooit vonken gezien bij het ontladen? Ik niet :) Volgens mij heb jij een hele dikke duim.
Anders laat je mensen risico's lopen waarvan ze zelf niet inzien hoe groot ze zijn.
Iedereen weet dat beeldbuizen levensgevaarlijk kunnen zijn, dus het spreekt voor zich dat je dit soort dingen voorzichtig moet doen. Maar verder is het doodsimpel en kan iedereen het.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Exirion schreef op 23 augustus 2002 @ 17:20:
Even een officieel document op internet gezocht over beeldbuis/TV reparaties. Dit zijn dus officiele instructies voor monteurs:

Zie jij een verschil met wat ik net zei? Dacht het niet nee :Z
Ik zie iets met geisoleerde draad en geisoleerde schroevendraaiers wat bij jou ontbreekt. En ik vind dat nog lang niet ver genoeg gaan.

Pak gerust een vol opgeladen buis bij z'n gnap. Als je het overleeft praten we verder over hoe dat voelt.

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_safety.html is goed leesvoer.

En Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Werkplaats%20Benodigdheden_bestanden/TT-HV40.jpg is wat je aan isolatie nodig hebt voor 27500 volt.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Exirion schreef op 23 augustus 2002 @ 17:40:
Iedereen weet dat beeldbuizen levensgevaarlijk kunnen zijn, dus het spreekt voor zich dat je dit soort dingen voorzichtig moet doen. Maar verder is het doodsimpel en kan iedereen het.
Je gaat er nogal blindelings van uit dat 'iedereen' dat wel weten zal. Je weet dat het 'advies' wat je op een webforum geeft aanleiding kan zijn tot juridische maatregelen? Een fout 'advies' kan de ouders van de voormalige tweaker naar een rechter laten stappen om schadevergoeding en smartegeld te laten eisen.

Vraag je vader maar eens of hij weet wat een K7 is. Ik heb er een, en ik kijk er nog regelmatig een avondje TV op. En ik hou dat ding al twintig jaar in leven.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Burne schreef op 23 augustus 2002 @ 17:46:
Pak gerust een vol opgeladen buis bij z'n gnap. Als je het overleeft praten we verder over hoe dat voelt.
Ten eerste: ja, dat overleef je als gezond mens prima. De intensiteit van de schok hangt af van wat voor schoenen je draagt en op wat voor ondergrond je staat. De kans dat je een hartstilstand krijgt is klein.

Maar dat is hier helemaal niet aan de orde. Waar we het hier over hebben, is dat je deze ingreep met simpel gereedschap kunt uitvoeren, en jawel... zonder vonken! :Y)
En [afbeelding] is wat je aan isolatie nodig hebt voor 27500 volt.
Schitterend zeg. Maar overdreven :)
Weet je wat? Blijf jij het op jouw manier doen, en ik op de mijne.

De discussie over het gevaar van hoogspanning is eindeloos omdat er zoveel factoren meespelen, en de mate van veiligheid bij de ingreep is iets waarover je van mening kunt verschillen.

Ik doe het gewoon met een ordinaire schroevendraaier waar een kabel met klemmetjes aan geklemd zit, waarbij de andere kant aan het frame hangt. Schroevendraaier onder de isloatiekap steken om de electrode aan te raken, even wachten, en klaar :)

Maar ja, als je alles uit boekjes leert dan is het natuurlijk doodeng om het zo te doen B)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Burne schreef op 23 augustus 2002 @ 17:54:
Vraag je vader maar eens of hij weet wat een K7 is. Ik heb er een, en ik kijk er nog regelmatig een avondje TV op. En ik hou dat ding al twintig jaar in leven.
Net even gevraagd, en die kent ie ja. Hij heeft er honderden van gerepareerd, en hij kon ze haast blind repareren (het zijn zijn woorden, niet de mijne ;) ) Ze hebben in meerdere merken/types gezeten en daarna kwamen de K8 en K9, waarbij de K9 het eerste halfgeleider toestel met insteektprinten was oid? (ik heb niet z'n hele verhaal aangehoord ;) )

edit:
overigens had ie het erover dat die K7 uit eind jaren '60 is, dus dan moet ie zeker veel ouder dan 20 jaar zijn

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De mijne is van februari 1968. Ik heb 'm sinds 1983 ofzo. Het grootste probleem de komende tijd gaat de triode worden. Los van de verkrijgbaarheid van onderdelen is de reeks K7, K8, K9, K11, K40 inderdaad blind te repareren.

Een K9/K11 gaat in tien tot twintig minuten de deur uit. Meest eenvoudig te repareren tv ooit. Ik zou je geen zinnige schatting van het aantal K9 en K11-jes wat ik gerepareerd heb kunnen geven. Gemiddeld 10 per dag een aantal jaren lang.

Overigens: De K7 heeft een 11-tal (geloof ik) transistoren, de K8 meer. Latere philips-chassis hebben nog maar 1 buis.

Verwijderd

Ik blijf liever met me tengels van de binnenkant van een monitor af.

En dat adviseer ik ook aan alle mensen die nog nooit een monitor van binnen gezien hebben.

En Exirion: Dat je vader dat allemaal zo goed kan is omdat ie er ervaren in is. Ik denk niet dat je daar hier veel van zal tegenkomen. Ik zou het niet zomaar afdoen als eenvoudig, een monitor bijstellen aan de binnenkant. Very tricky business.

edit:

Deze Monitor Repair Mini-Manual is wel de moeite waard door te lezen. :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Burne schreef op 23 augustus 2002 @ 18:39:
Een K9/K11 gaat in tien tot twintig minuten de deur uit. Meest eenvoudig te repareren tv ooit. Ik zou je geen zinnige schatting van het aantal K9 en K11-jes wat ik gerepareerd heb kunnen geven. Gemiddeld 10 per dag een aantal jaren lang.

Bij m'n vader hetzelfde verhaal. Hij is vanaf begin jaren '60 tot begin jaren '80 de enige radio/TV reparateur in de Bijlmermeer in A'dam geweest, dus het was hele dag heen en weer slepen met TV's :)

Daarna is ie in de meet- en regeltechniek gegaan en heeft de TV's gelaten voor wat het was. Tegenwoordig zijn TV's toch al lastiger zelf te repareren omdat alles geintegreerd is, en er meestal een nieuwe printplaat in wordt gezet als er problemen zijn.

Jullie zijn een uitstervend soort denk ik :P

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 18:41:
En Exirion: Dat je vader dat allemaal zo goed kan is omdat ie er ervaren in is. Ik denk niet dat je daar hier veel van zal tegenkomen. Ik zou het niet zomaar afdoen als eenvoudig, een monitor bijstellen aan de binnenkant. Very tricky business.

Nogmaals, ik heb het zelf ook vaak gedaan. Uiteraard moet het voorzichtig gebeuren, maar in principe kan iedereen het.

Verwijderd

Nogmaals, ik heb het zelf ook vaak gedaan. Uiteraard moet het voorzichtig gebeuren, maar in principe kan iedereen het.
Dat bedoel ik ook, jij (en je vader) weet wat te doen.
Wie zegt dat de topicstarter behept is met de skills om het zelf te doen?

Ik kan zo een zwik mensen uit m'n omgeving aanwijzen die dat niet hebben en het dan maar gaan proberen met alle gevolgen van dien.

Stel dat de persoon in kwestie 13 is (wat gezien z'n nick onwaarschijnlijk lijkt) , wat heel goed kan voorkomen hier en denkt: "Als een mod zegt dat het eenvoudig is, dan kan ik het!".

Het gaat hier wel om hoogspanning, geen batterijspeelgoed.
Pagina: 1