So-Dimm 133 mogelijk op 100 icm intel 440mx chipset?

Pagina: 1
Acties:

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Ik ben van plan om het geheugen van mijn laptop uit tebreiden naar 256 ipv 128.

Nou vroeg ik me af of geheugen uitbreiding (vaak) merk specifiek is, of dat het mogelijk is dat ik een standaard dane-elec reepje erin stop.

Ifso, dan is het volgende probleem 133mhz, de laptop draait namelijk op 100mhz, is het net zoals met PC's dat hij terug schakelt naar 100 als je er 133mhz geheugen inpropt?

De laptop heeft geen fixed geheugen, dus hij kan geen gezeik krijgen met al eventueal aanwezig geheugen!

Het betreft een fujitsu-siemens lifebook B 2175. Iemand ervaring?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
geen ervaring, maar volgens mij past het snellere geheugen zich gewoon aan aan het langzemer geheugen (100mhz) maar ik kan het het mis hebben (wat ik al zei, geen ervaring hiermee)

One World Concepts

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ze zijn inderdaad backwards compatible. Meer hierover staat ook in de FAQ :)

• HermeS
B_FORCE schreef op 23 augustus 2002 @ 13:10:
geen ervaring, maar volgens mij past het snellere geheugen zich gewoon aan aan het langzemer geheugen (100mhz) maar ik kan het het mis hebben (wat ik al zei, geen ervaring hiermee)
Zoiets hoop/denk ik ook, tenminste met pc's heb ik die goede eigenschap wel gezien.

Toen was het ook al op een gegeven moment zo dat wanneer je Moederbord op 100mhz liep je beter 133 kon kopen omdat dat goedkoper was.

Het 100 mhz is ongeveer 21% duurder.
Ze zijn inderdaad backwards compatible. Meer hierover staat ook in de FAQ
ook met So-dimms, icm een laptop chipset?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HermeS schreef op 23 augustus 2002 @ 13:15:
ook met So-dimms, icm een laptop chipset?
Ja, zoals ik net al zei :)

De hardware verschilt helemaal niet van een doornormale desktop chipset, alleen kan de interface hier en daar wel verschillen..

• HermeS
Okay bedankt. Alleen nu kwam ik net opde dane elec site, en daar zegt de memory configuratordat ik een special type moet hebben. en dus niet de standaard (goedkope) SO-dimm :( kan ik nu problemen verwachten met standaard So-dimm geheugen?

Verwijderd

133 MHz memory in een 100 Mhz bordje geeft geen problemen!
En volgens deze link naar shop.tweakers.net zou er 64MB Non-Removable memory in de Fujitsu-Siemens B-2175 zitten en je maar kan uitbreiden naar max. 192 MB. (64 + 128)
[update]
Das handig.... twee "Dane"-configurators en twee verschillende uitkomsten.....
De ene heeft wel een 256MB module en shop.tweak niet
reden des te meer om heeel goed op te letten bij de aankoop van memory...
[/update]

• HermeS
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 13:28:
133 MHz memory in een 100 Mhz bordje geeft geen problemen!
En volgens deze link naar shop.tweakers.net zou er 64MB Non-Removable memory in de Fujitsu-Siemens B-2175 zitten en je maar kan uitbreiden naar max. 192 MB. (64 + 128)
klopt, maar die gegevens hebben ze verkeerd neer gezet. er zit geen fixed geheugen in, en het max is 256! (gelukig :) ) :D

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27

GaMeOvEr

Is een hork.

HermeS schreef op 23 augustus 2002 @ 13:28:
Okay bedankt. Alleen nu kwam ik net opde dane elec site, en daar zegt de memory configuratordat ik een special type moet hebben. en dus niet de standaard (goedkope) SO-dimm :( kan ik nu problemen verwachten met standaard So-dimm geheugen?

Ja, dat kun je zeker verwachten.

De problemen die je kunt verwachten zijn de volgende :

- Het geheugen wordt überhaupt niet herkend.
- Het geheugen wordt herkend en geteld en daarna hangt je laptop
- Het geheugen wordt herkend en geteld en je lappie boot, maar is zo instabiel als de pest.

De optie die je in ieder geval niet hebt is de volgende :

- Je laptop doet het stiekem wel feilloos met "standaard" geheugen.

Niet doen dus. ;)

Aannames zijn fataal.

• HermeS
GaMeOvEr schreef op 23 augustus 2002 @ 14:41:

[...]

De optie die je in ieder geval niet hebt is de volgende :

- Je laptop doet het stiekem wel feilloos met "standaard" geheugen.

Niet doen dus. ;)
hmm das goed k*t, dammed.

Maar waarom bieden ze dan -standaard- So-dim aan?
Maar in ieder geval bedankt voor de tip, zal eens even mailen met shop.tweakers.net of ze die speciale so-dimm van dane-elec kunen bestellen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HermeS schreef op 23 augustus 2002 @ 13:35:
klopt, maar die gegevens hebben ze verkeerd neer gezet. er zit geen fixed geheugen in, en het max is 256! (gelukig :) ) :D
Ja dat klopt, in principe is de Intel i440MX is niets anders dan een samengesmolten Northbridge en Southbridge van een 440BX chipset. Het heeft dus dezelfde geheugenondersteuning: maximaal een 128Mbit 16Mx8 reepje per slot (wat dus weer 256MB is). Die ene Dane Elec 256MB SoDIMM gaat dus wel werken :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27

GaMeOvEr

Is een hork.

HermeS schreef op 23 augustus 2002 @ 14:53:
[...]

hmm das goed k*t, dammed.

Maar waarom bieden ze dan -standaard- So-dim aan?
Maar in ieder geval bedankt voor de tip, zal eens even mailen met shop.tweakers.net of ze die speciale so-dimm van dane-elec kunen bestellen.

Dat bieden ze aan omdat "clone laptops" er vaak wel prima mee overweg kunnen.

In een Dell of een Compaq doet die Dimm het ook niet, in een Acer of een Asus weer wel.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1