Internet delen problemen

Pagina: 1
Acties:

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik heb net geprobeerd een netwerkje aan te leggen aan mijn BabyXL ADSL modem/router, maar het werk niet echt naar behoren. Ik heb een search bij tweakers gedaan maar kon niks vinderen over aan en uitgaande link lampjes bij routers, dus hier is mijn probleem:

Het schema is als volgt:

ADSL modem
|
Edimax Broadband Router
|
3COM switch (op poort 2 van de Router) + PC "Balie" (op poort 1 van de Router)
|
PC "Hoek" (switch poort 1) + PC "Keuken" (switch poort 2) + PC "Boekenkast" (switch poort 3)

Zolang ik mijn Edimax router firewall uit laat staan, werkt "Balie" perfect. Alleen bij de lampjes die horen bij de verbinding naar de 3com zie ik dat zowel het 10/100M als het Link/ACT lampje zo nu en dan uit gaan en ik de verbinding met de 3 computers aan de 3com switch verlies. Behoorlijk irritant dus.

Zodra ik mijn Edimax router Firewall aan zet, werkt ook "Balie" niet meer goed en knipperen zo nu en dan ook de beide lampjes op de edimax van de verbinding naar die computer (Balie) (Ook de lampjes naar de 3Com blijven knipperen) en krijg ik "network cable disconnected"error. Internet op de overige drie computers is dan helemaal niet meer vooruit te branden (Vertraagt die firewall mijn http requests of is het gewoon het stapelen van en de connectieproblemen met "Balie" en met de 3com switch?).

Heeft iemand enig idee hoe ik de edimax router goed aan de praat krijg. In eerste instantie zonder firewall, maar uiteindelijk het liefst met firewall? Overigens staan alle clients op DHCP voor IP en DNS. Zolang de lampjes aan staan werkt alles: Bestanden delen, internet etc. Als ze uitgaan valt alles opeens stil.

Alvast bedankt!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

volgens mij heb je een berg collisons waar je eng van wordt.

probeer alles eens op 100 half duplex of 10 half duplex te draaien en kijk ff je kabels naar over geen vreemden knikjes inzitten.

firewall aan of uit is puur een instellings fout en kan ik je niet bij helpen want heb ik geen verstand van

[ Voor 0% gewijzigd door Dreamer op 24-08-2002 00:26 . Reden: firewall gelul ]

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

de verbinding edimax--3com

Hoe is die ? crossed of straight ?

You don't need eyes to see, you need vision

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

leffe_blond schreef op 24 augustus 2002 @ 01:03:
de verbinding edimax--3com

Hoe is die ? crossed of straight ?
als dit verkeerd is dan zou het sowieso niet doen

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Kijk eens heel goed of poort 1 en 2 niet dezelfde zijn (1 uplink en de andere straight). Ik vermoed dat dat niet zo is, en dat dus balie en de internet verbinding fysiek op een zelfde poort zitten. Dat kan niet goed gaan.

Forget your fears...
...and want to know more...

• NtT6
Ik vergat te zeggen: Ik heb al een paar verschillende poorten gebruikt in de router: onder andere balie op 1 en switch op 4. Aetje, de internet verbinding zit in de MPX (?) poort, dus ik snap niet wat je bedoelt.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

dreamer schreef op 24 augustus 2002 @ 01:45:
[...]

als dit verkeerd is dan zou het sowieso niet doen
moest het netwerk WEL werken hadden we nu geen topic... ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt dus 2 aparaten die kunnen conecten . je hebt de router waarchijnlijk dezelfde configuratie gegeven als de "inbel pc" dat kan hij waarchijnlijk niet echt waarderen

maar kom eens op met de ip adressen subnetmasks van het hele zootje (inc wan en lan kant op router)

Iperf

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Hoeveel poorten heeft die switch??

Je moet er altijd 1 vrij houden...dacht ik te weten...dus 3 PC's op 1 switch dan moet je wel een 5 poorts hebben..3 poorten voor de PC's...1 Uplink en daarnaast niet gebruiken= 5

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom zou je er eentje moeten vrijhouden? Wat wel zo is is dat indien je de uplink gebruikt, EN deze uplink "gedaisychaind" is met een gewone poort, dan mag je de gewone poort niet gebruiken. Waneer je dergelijke hub hebt dan zal dat altijd op de een of de andere manier op de hub vermeld staan.

• NtT6
Instellingen zijn als volgt (ik heb nu statische IP's en geen DHCP meer) en ik blijf hetzelfde probleem houden :(

WAN IP (via ADSL Modem): 146.50.160.176

1 DNS: 145.18.40.50
2 DNS: 145.18.39.16

Gateway:192.168.2.1
IP "Router":192.168.2.1
IP "Balie":192.168.2.101
IP "Hoek": 192.168.2.102
IP "Keuken":192.168.2.103
IP "Boekenkast": 192.168.2.104

Verwijderd

Brige anders je conections.

• NtT6
Bridge mijn connections? Iets meer info aub, begrijp niet precies wat je bedoelt.
Pagina: 1