Toon posts:

EEPROM AGP Kaart programmeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Systeem:
Mainboard: Soltek SL-75-KAV
Processor: AMD-Athlon XP 1800+
HD's: 1x 15 GB Maxtor, ATA100 7200 rpm. (PROGRAMDISK)
1X 40 GB Seagate ,,,, (OPSLAGDISK)
Sound-Blaster LIVE! Platinum 5.1.
Hercules 3D Prophet II MX.
Panasonic Panaflat PF 90 Flatscreen CRT. (19" 133 Hz @ 1024*768!) (100Hz@1600*1200.) Worden niet meer gemaakt.. :'(
Besturing:
Dual Boot: Win XP Prof. + Win98SE.

Mijn probleem:

Als ik opnieuw opstart, gaat de monitor
op standby en is het systeem dood. Soms gaat de monitor wel aan. Je zier de
melding "BIOS checksum error".

Op advies van een medewerker een computerwinkel heb ik met het
progje NVFLASH.EXE geprobeerd de BIOS van mijn AGP kaart (G-Force II MX) te
updaten. "Dat zou wel eens kunnen helpen." Dit deed ik uiteraard in veilige DOS- Mode. Maar op een of andere
mysterieuze wijze mislukte dat. Nu is de EEPROM van mijn AGP-Kaart leeg en
kan ik hem ik hem niet gebruiken.

Ik ben intussen te weten gekomen dat je met een ISA - Grafische Kaart de
bios weer terug kan zetten in de AGP - Kaart. (2 grafische kaarten tegelijk)
Daarvoor is software nodig om de EEPROM van de AGP Kaart te activeren.

Mijn vragen aan jullie: Welke software? Waar kan ik die software
downloaden?

Veel dank als jullie me hiermee kunnen helpen. Groeten van Mordachai.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb al eerder contact gehad met Mordachai over dit probleem.

Hij vertelt dat als ie een voodoo3 erin zet dat de bios melding nog steeds verschijnt, dus lijkt het me een mobo BIOS kwestie ipv video BIOS ... Oplossing is dus denk ik o.a. mobo bios opnieuw flashen om van die melding af te komen.

Oplossing voor corrupte video BIOS lijkt me booten met een PCI videokaart, maar ook die AGP erin en in bios (ik geloof:) init display first op PCI zetten. Dan alsnog NVFLASH draaien om de AGP kaart opnieuw te flashen.

Pikant detail: Mordachai belt de lokale pc boer en legt het probleem voor. PC boer zegt dat het probleem in de video BIOS zit, en dat ie deze het best opnieuw kan flashen. Flashen gaat dus verkeerd maar het lijkt erop dat de AGP het probleem helemaal niet was. Vervolgens wil de PC boer niet meer helpen omdat verkeerd flashen een probleem van de klant is, en dat terwijl zij een verkeerd advies geven. Lekker zootje daaro :(

Maareeh wat is de visie van andere mensen?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

BIOS image van je gewone BIOS downloaden, en BIOS image van je videokaart downloaden. Posting zetten hier of in een nl.comp nieuwsgroep dat je iemand nodig hebt die twee EEPROM's voor je kan programmeren. Reageert over het algemeen vrij snel iemand op die voor een paar euro's de chips wil programmeren voor je.
Chips eruit, met de pootjes in foam steken en opsturen.
Als ze terug zijn steek je de chips weer in en werkt alles weer :). Ga even langs de betere electronica-zaak voor een chip-trekker, bespaar je jezelf veel tijd mee (en ook veel ellende mocht je zoals velen uitschieten met je kleine schroevendraaiertje).
En nog het verzoek om niet snel wat aan te nemen van iemand in een computerzaak, de gemiddelde computerkennis daar is over het algemeen bedroevend.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 22:19
Heb je ook al gekeken of het back-up batterijtje van je moederboard nog goed is?
Bij mn broertjes compu was ook dat batterijtje leeg en die geeft ook iedere keer Checksum error en dat soort meldingen tot we er een nieuw batterijtje in deden

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*