Toon posts:

[Redhat] Installatie crash op 486

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer al een tijdje redhat op een oude 486 te installeren: 66mhz, 32mb ram, onboard video, onboard ethernet en ik heb er een sbLive! ingeramt (<- overkill? :P) maar het probleem is dat het halverwege de ftp install van zowel redhat 7.1, 7.2, 7.3 en 6.2 vage tekst door het beeld loopt (tijdens het installen van de RPM's) met unexpected shutdown, dan vage foutmeldingen en een stack trace en dan "u can now safely shut your computer down" of iets in die trend

wat is hier aan de hand, en welke distro's zijn er nog meer die via een diskette, dus niet cd-rom, via ftp kan installeren?

Verwijderd

Debian 3.0 :Y)

Dat zal wel de beste distro zijn voor je oude bak, maar ook bv. SuSE 7.3 kan via het netwerk geïnstalleerd worden. Eigenlijk kan je zowat alle distro's op deze manier uitproberen, het is gewoon een kwestie van smaak.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog nooit met debian gewerkt, volgens mij wat te veel werk, slackware kan volgens mij niet via ftp alleen nfs en suse is een evaluatie versie toch?

het hoeft niet veel te zijn, alleen een distro met ondersteuning voor de sbLive en mpg123, als laatste ijs moet hij een samba share kunnen mounten?

Verwijderd

mpg123 op een 486 DX/66 ? Ik vrees dat dat niet veel zal opleveren. Tenzij je downsamplet naar 8bit en mono geluid wil accepteren.

SuSE is een volledige versie & Debian is gemakkelijk te gebruiken. Elke moderne distro heeft een samba client aan boord (indien niet standaard, gemakkelijk na te installeren over het netwerk).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, stack trace.... Dat betekent dat de kernel iets heel erg niet gaaf vind. Houdt er rekening mee dat je hardware brak zou kunnen zijn (je kunt het btw ook eens zonder die SBlive proberen, die zou ook problemen kunnen geven).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Oh, mp3... Een 486DX2/66 kan een 128 kbit stereo mp3 niet afspelen. Mono gaat wel, downsamplen helpt misschien, maar das ook ongeveer het maximum.

Enneh, ohja: Welke Linux distro moet ik nemen? ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Kun je niet beter met een floppy-mp3-player werken?

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=16772

Amacdys --- Linux-mp3-player --- werkt hier perfect op allerlei hardware, een 486 dx66 heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat je hiermee de meeste kans hebt.

(edit: typo en aanvullingen)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is wat ik zocht, eerst suse ff afwachten dies nou een of anders image van 38meg aant downe (amd pcnet123 netwerk module had parameters nodig, als ik nix invulde laad ie niet maar als ik op spacie ram werkt het perfect :D)

enne is er geen geluidskaart die hardware matig mp3 kan decoden?

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 23 augustus 2002 @ 13:02:
Hmm, stack trace.... Dat betekent dat de kernel iets heel erg niet gaaf vind. Houdt er rekening mee dat je hardware brak zou kunnen zijn (je kunt het btw ook eens zonder die SBlive proberen, die zou ook problemen kunnen geven).
nee de sbLive! is geen probleem, vroeger crashte ie onder DOS ook wel eens, maar dat was een warmte probleem is namelijk zo'n super kleine kast met maar 1 cooler erin die alles koelt, wel superstil maar ik heb zelf ff wat cooling eropgeknalt, de cooling die ik nu gebruik houd zelf mijn geOCde athlon cool dus daar ligt het niet aan. Als de hardware defect zou zijn dan zou DOS ook niet goed draaien he

en helaas, die floppy mp3 speler kan geen samba share mounten, en al mijn mp3s staan op mijn file server

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 13:40:
enne is er geen geluidskaart die hardware matig mp3 kan decoden?
Die bestaan ja. Ik denk niet dat de Live dit al aan boord heeft, of zelfs de Audigy, maar ik ben er wel vrij zeker van dat Crystal ooit eens zo'n chip heeft gemaakt. Het moet ook mogelijk zijn met de Audigy, omdat die soundchip eigenlijk vrij 'general purpose' van opzet is.

Maar als je al zo'n kaart zou vinden (en er ook voor de extra rekenkracht wil betalen), dan nog zit je met een probleem. Normale programma's zoals mpg123, XMMS of wat dan ook kunnen de capaciteiten van deze kaart niet gebruiken, omdat ze geprogrammeerd zijn om de host CPU te gebruiken. Als je al het werk op de geluidskaart zelf wilt afwenden, dan moet je bv. onder Windows een propiëtaire MP3 speler gebruiken die speciaal is geschreven voor die kaart. Als dit onder Windows al geen succes was, dan mag je welgeteld 1 keer raden of er zo'n clients voor GNU/Linux bestaan :'(

Veel ontwikkeling in die richting is er de dag van vandaag ook al niet meer, want zeg nu zelf: heeft zo'n nieuwe Athlon XP aan 2.6Ghz Quantispeed hulp nodig bij het decoderen van een MP3 streampje ? :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, dan kom je al op een MPEG (dus zowel video als geluid) kaart uit... De bekenderen daarvan worden wel ondersteund door GNU/Linux, en bijvoorbeeld mplayer (die tegenwoordig ook audio-only mpeg aka mp3 kan) kan daar gebruik van maken.
Maar daar hangt een prijskaartje aan en het kost de nodige moeite.... Het is dan handiger om een pentium-90 oid te zoeken. Je kunt ook een andere bak laten decoden en dan over het netwerk streamen, maar dan moet je dus wel een andere bak hebben die 24/7 decode.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb steek dalijk wel ff een PII die ik nog heb liggen inelkaar, nadeel dak weer een grote kast krijg he :'( maar die mp3 diskette werkt ook niet:

hij probed en vind mijn sbLive! maar zegt dat hij niet ondersteund wordt :'(
is er geen diskette distro met:

- support voor sbLive, met /dev/dsp
- ssh
- een sounddeamon die het mogelijkmaaktde /dev/dsp van mijn server te linken met de /dev/dsp van de 486

zo zou ik gewoon mijn server mp3's laten afspelen en het geluid komt er via het netwerk op mijn 486 weer uit, lijkt me ook mogelijk niet?

de modules die ik dus nodig:

emu101
pcnet123

Verwijderd

Topicstarter
owja, mijn server decode zonder problemen, is een celly 700 met 256mb, anders ook nog een celly 1ghz met 512mb beschikbaar :) die 2 zijn mail en webservers en zijn via mijn 100mbit netwerkje over een switch met die 486 verbonden dus kwa rekenkracht over het netwerk 24/7 is er geen tekort

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dan kun je op je 486 gewoon een kale distro installen die als soundserver fungeert (met esd ofzo), en dan op je server mp3s afspelen naar die 486. Moet gewoon kunnen, maar of het op één flop lukt weet ik niet (nouja, als je de flop zelf maakt waarschijnlijk wel, maar dat is niet makkelijk).

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 23 augustus 2002 @ 14:55:
Dan kun je op je 486 gewoon een kale distro installen die als soundserver fungeert (met esd ofzo), en dan op je server mp3s afspelen naar die 486. Moet gewoon kunnen, maar of het op één flop lukt weet ik niet (nouja, als je de flop zelf maakt waarschijnlijk wel, maar dat is niet makkelijk).
ik kan geen distro's installen, redhat, suse en mandrake netwerk installs blijven halverwge hangen??, en ik heb geen cdrom drive, er zit een ide schijf op van 1gig maar de kabel is vastgesoldeerd :( dus cd-rom eraanhangen kan niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:59:
ik kan geen distro's installen, redhat, suse en mandrake netwerk installs blijven halverwge hangen??, en ik heb geen cdrom drive, er zit een ide schijf op van 1gig maar de kabel is vastgesoldeerd :( dus cd-rom eraanhangen kan niet
Hmm, dat wijst dan toch duidelijk op een hardwareprobleem. Haal eens een bootflop van memtest86, en laat je geheugen es over de rooster leggen door dat programma. Er is een grote kans dat het geheugen brak is. Maar er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de harde schijf (bad sectors), en dat moet nagekeken worden met een progje dat je van de website van de fabrikant van je HD kan downloaden.

Tenslotte: vastgesoldeerde IDE kabel ? Dat ben ik nog nooit tegen gekomen. Wie heeft die computer geassembleerd dan ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mezelf net een l33t PII 233mhz gebouwd :P met 64mem had k nog allemaal liggen, hier zit alleen geen netwerk kaart op, dus ik ahd nog een isa conrad kaart ofzo :? liggen dalijk ff wat drivers proberen :D
Pagina: 1