Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ik denk dat internetverslaving gewoon ook een verslaving is, net als alle andere obsessies die mensen kunnen hebben.
Daarom denk ik niet dat het specialer is dan andere verslavingen, het is alleen een nieuwe vorm.
Bij de meeste mensen gaat het toch op en neer (bij mij tenminste wel). Een tijdje veel internetten en dan heb ik er weer effe helemaal genoeg van. Tot ik toch weer nieuwsgierig ben... haha
Daarnaast lijkt het me dat een dergelijk fenomeen allang bekend zou moeten zijn door al die soap-addicts in dit land.:)
Wat je misschien wel krijgt, is dat er mensen komen die totaal geen ervaring hebben met face-to-face interactie. Zulke mensen zijn er natuurlijk altijd geweest, maar mogelijk worden het er meer onder invloed van internet.
Dat zou je misschien "Sociale Invaliditeit" kunnen noemen, maar dat is geen correcte term. Op het net zijn wel degelijk sociale structuren, alleen werken die anders dan in "real life".
"This is the noise that keeps me awake."
Dat denk ik niet. allereerst: welke emotionele vaardigheden zouden dan beschadigd raken?
Daarnaast lijkt het me dat een dergelijk fenomeen allang bekend zou moeten zijn door al die soap-addicts in dit land.:)[/quote]Er is inderdaad een dergelijk fenomeen bekend bij soap-addicts.. believe it or not. Het is bijgenaamd "het doktersromansyndroom" en komt voor bij mensen die veel doktersromannetjes lezen en/of veel soap kijken. Het gaat vaak om mensen die een dergelijk saai leven leiden dat ze allerlei plots, intriges e.d. gaan bedenken en min of meer naspelen uit de verhalen die ze ter tijdverdrijf lezen/zien. Er zijn gevallen bekend van overspel, afpersing, zelf moord (maar dat was een twijfelgeval omdat de persoon in kwestie toch al labiel was). De moraal (normen en waarden, bla bla bla) die in deze verhalen heerst, nemen de "verslaafden" aan als hun eigen moraal. Dat wil zeggen dat ze mensen die er andere opvattingen op nahouden veroordelen.
Deze verhalen gaan die mensen hun emotionele en sociale leven overheersen. Als ze een paar dagen geen doktersroman lezen/geen soap zien, worden ze prikkelbaar, slapen ze slechter en wordt hun emotionele reactievermogen minder (bv. minder zin in gezelschap e.d.).
Soortgelijke verschijnselen zijn te zien bij 'TV-verslaving' en 'internetverslaving'.
Deze vormen van verslaving verschillen overigens niet zo heel veel van andere verslavingen, zoals roken, koffie drinken, zelfs softdrugsverslaving.
Ontwenningsverschijnselen van internetverslaving: je verveelt je, je bent prikkelbaar, je hebt geen trek, geen slaap (maar ook geen zin om op te staan). In ernstiger gevallen kan je denken aan: een algemeen gevoel van angst, slapeloosheid, misselijkheid, duizeligheid, afname van weerstand. In extreme gevallen kan voorkomen: paniekaanvallen, hartkloppingen, braken. Er is één geval bekend van iemand die in coma raakte toen zijn internetverbinding bij Eneco (UPC) langer dan tien minuten uitviel. (Gelukkig heb ik altijd een laptop bij me, zodat ik in het ziekenhuis meteen weer mobiel kon internetten.)
Okee, de voorbeelden zijn niet wetenschappelijk vastgesteld, en eigenlijk alleen de mildste vormen zijn geconstateerd, maar dit verloop geeft een beeld weer van ontwenningsverschijnselen.
Dat van die coma had ik zelf verzonnen
Maar ff serieus nou.. die soap-verslaving bestaat echt, en er is over een verslaving te spreken als een gewoonte voor iemand een sociaal en/of lichamelijk probleem gaat vormen en stoppen niet lukt - denk bijvoorbeeld aan iemand die later van huis gaat en eerder thuis komt van zn werk om te chatten; de telefoonrekening te hoog wordt, en al een paar keer bedreigd is met ontslag omdat zij/hij niet lang genoeg aanwezig is.
Bloed, zweet & koffie
Verwijderd
Maar je hebt ook toch je werk, school ect. , dus social life:)
Niet op voorraad.
Bloed, zweet & koffie
ik zelf surf denk ik zo`n 3 uur per dag plus nog een uur ICQ/chatten en dat zeker 6 dagen per week
plus nog 30 min gamen en een uurtje of 3 werk voor school op de pc lijkt me een goed recept voor RSI .
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ikzelf trek van maandag-vrijdag toch zeker 6 uur per dag, waarschijnlijk nog wel meer (ik wil het niet tellen). Het weekend kick ik dan af
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Verwijderd
Dat een internetverslaving invloed heeft op je sociale functioneren IRL is wel een feit. Al de tijd die je achter de compu doorbrengt, kun je tenslotte niet doorbrengen met anderen face-to-face. Maar ook dat is weer net als elke verslaving... (tenzij je verslaafd bent aan 'mensen-om-je-heen) Dat laatste heb ik trouwens wel eens: als ik erg lang binnen (al dan niet achter de compu ben geweest, moet ik even naar een omgeving waar veel mensen zijn: mensen ademen
Verwijderd