Toon posts:

Slackware + HPT372

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Slackware 8.1 en een systeem met een HighPoint HP 372 controller.
Nu ziet Slackware mijn controller niet in de installatie, maar gewoon 2 losse hdd's.
Iemand een oplossing voor mij zodat ik toch de raid controller kan gebruiken? :? Het gaat om raid 0.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Je kunt of de driver gebruiken van de controller die bij highpoint staan http://www.highpoint-tech.com/ of je kunt proberen met de drivers die standaard bij de kernel zit, maar dat betekent dat je zelf een kernel moet gaan compilen voor op de install diskette.

Verwijderd

Geef eens wat duidelijker aan wat er nu wel en wat er nu niet wordt herkend. Heb je een RAID array en wordt die niet herkend en de controller + individuele schijven wel ? Of wordt de hele IDE controller niet herkend? Heb je de raid.s bootdisk gebruikt of gewoon de bare.i?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de controller bios ingesteld dat het een raid 0 moet worden. Slackware herkend de array al zeker niet en volgens mij ook niet de controller. Tenminste niet goed. VOlgens mij ziet hij de poorten op de controller als gewone IDE poorten en dan ziet hij dus vanzelfsprekend de array niet. Hij ziet gewoon onder het loaden 2x Maxtor.... schijven. Ik heb niet de raid.s geprobeerd, wel de ide.s en de raid.s als ik het goed heb en natuurlijk gewoon de bare.i

Op de highpoint site heb ik al gekeken, maar daar hebben ze alleen complete packages met bootdisk enzo voor RH enzo, maar niet voor slack. Ook staat er een open resource driver, maar hoe installeer ik die als ik Slack nog moet installeren :?

Verwijderd

Je moet de door mij aangegeven bootdisk gebruiken + rootdisks. Het wordt dus een floppy boot en dan pas installatie vanaf cd.
raid.s bootdisk
install.1 t/m install.5 rootdisks
Deze op floppy zetten (met RAWRITE onder win of dd onder Linux) en dan booten vanaf diskette. Als het goed is wordt dan ook het RAID gedeelte van je HPT controller aangestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit vanavond thuis proberen. Alvast bedankt!!! _/-\o_
Ik laat jullie weten of het gelukt is! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:16:
Ik ga dit vanavond thuis proberen. Alvast bedankt!!! _/-\o_
Ik laat jullie weten of het gelukt is! :)
zo werkt ie ja, maar je kan hem ook vanaf cd booten die raid.s (F3 indrukken als je bootoptie moet meegeven). Mijn highpoint deed het perfect zo.

Verwijderd

Ah oke, ik zit al een tijdje zonder brander dus ook zonder Slackware cd. Tot zover alleen maar NFS installaties en installaties vanaf harddisk gedaan. Dus die mogelijkheid had ik nog niet gezien :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 16:56:
Ah oke, ik zit al een tijdje zonder brander dus ook zonder Slackware cd. Tot zover alleen maar NFS installaties en installaties vanaf harddisk gedaan. Dus die mogelijkheid had ik nog niet gezien :)
sterker nog, ze hebben tegenwoordig alle kernels op de cd staan ;) Maar helaas zijn de bootflops weer niet op de cd te vinden. Handig toen ik me routertje (die dus niet boot vanaf cd) wilde herinstalleren....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd. raid.s van flop of cd, maar bijde kom ik niet verder mee.
Onder het booten vind hij wel een controller dit keer, maar hij geeft allemaal rare tekens zoals gezichtjes blokjes etc... als naam.
Het ziet er naar uit dat hij de controller toch niet goed herkend... Misschien te nieuw?
Tevens ziet hij me array dus niet..
Iemand nog een tip voor me wat nu te doen :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:38:
[...]

zo werkt ie ja, maar je kan hem ook vanaf cd booten die raid.s (F3 indrukken als je bootoptie moet meegeven). Mijn highpoint deed het perfect zo.
Wat voor HP controller heb jij dan?

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 2. Welk device moet ik vervolgens mounten? geen hd0 ofzo natuurlijk
Bij RH is dit sda, maar bij slackware?

Verwijderd

/dev/ataraid/d0 voor je Raiddisk
/dev/ataraid/d0p1 voor je eerste RAID partitie
enz.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn command: mount /dev/ataraid/d0
Linux: mount: can't find /dev/ataraid/d0 om etc/fstab or etc/mtab

Ook geprobeerd:

Mijn command: mount /dev/ataraid/d0p1
Linux: can't find /dev/ataraid/d0 om etc/fstab or etc/mtab

Ik doe dit na het inloggen onder root na booten van diskettes of cd voor de setup
Zal normaal toch moeten werken als drivers ingeladen werden van me controller :?

Me controller word nog niet gevonden dus :(.
Ik zie ook geen devs in de ataraid dir staan :(
Tips? :?

Verwijderd

Je zou niks hoeven te mounten met het handje, heb je partities gemaakt met cfdisk /dev/ataraid/d0 ? Het kan best zijn dat Slackware deze controller nog niet ondersteund aangezien de driver kennelijk niet in de standaard kernel zit. Er is op de Highpoint site wel een patch te downloaden maar dat vereist dus een reeks werkend Linux systeem.
dmesg | more zou wellicht meer info kunnen geven over het wel/niet herkennen van je controller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een draaiend linux systeem, zou je me misschien daarmee kunnen helpen?
Ik heb geen idee hoe wat te doen.

Verwijderd

Download de patch van highpoint-tech en patch daarmee deze conform de ingesloten instructies een schone kernel. Kopieer de Slackware kernel config van bijvoorbeeld bare.i in de kernel source dir als .config. Zet met make menuconfig de support voor je Highpoint controller & ataraid aan. Sla de configuratie op en geef een
code:
1
make dep && make clean && make bzImage
. Als het goed is heb je dan een kernel en die kun je dan op een bootdisk zetten. Daarvoor kun je ftp://ftp.bit.nl/mirror/s...ware-8.1/kernels/makedisk gebruiken, maar je moet wel even goed kijken hoe dat script werkt, ik denk dat je wat aanpassingen moet doorvoeren.

Oh ja, het is wel handig als je bak waarop je compileert dezelfde compiler versie heeft, zijnde gcc 2.95.3

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het weer proberen :) thx!

Verwijderd

Topicstarter
3) Build the driver (example for RedHat 7.2 i686 type kernel):
# make KERNELDIR=/usr/src/linux-2.4.7-10 RH72=1
Available make options:
KERNELDIR=...
Specify kernel source directory.
BOOT=1
Define __BOOT_KERNEL_BOOT.
SMP=1
Define __BOOT_KERNEL_SMP for SMP kernels.
RH72=1
Build driver on Red Hat 7.2 for i686 kernel.
RH72=1 ATHLON=1
Build driver on Red Hat 7.2 for athlon kernel.

Hier loop ik dus direct al vast.
Wat voor command regel moet ik gaan gebruiken? :?
Ik heb een athlon pc dus dat athlon zal er ook wel bij moeten
Maar dat boot gedeelte van die kernel en wat in de plaats te zetten voor RH72=1?
Kan je me de exacte regel zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het uitgevoert tot stap 3 met command make KERNELDIR=/usr/src/linux-2.4.18 ATHLON=1

Doet ie goed. Maar wat dan? Ik krijg er wel een hpt37x2.o bij.
Volgens de readme moet ik die met insmod toevoegen. Werk ook goed, hij ziet dan een HP controller van mijn type.

Maar wat jij bedoeld met in kernel source dir zetten enzo :?
Als ik dus config naar de dir doe /usr/src/hp.... zoals in document en doe dan make menuconfig zegt ie dat ie nix te doen heeft.

Verwijderd

Voor een Athlon compileren is weinig nuttig met gcc-2.95.3 aangezien die dat nog niet kent.
Als je de stappen hebt ondernomen heb je kennelijk een module gemaakt. Dat kan wel maar is niet handig, beter is dat je de support in de kernel hebt zitten en niet als module aangezien je root filesystem (waar dus die module opstaat als file) die support in de kernel nodig. Ik zal morgen wel even kijken hoe nu verder , nu geen zin in, moet nog even precies die instructies van de driver doornemen. :)

Verwijderd

Dit gaat niet werken aangezien de driver in Slackware alleen als module kan worden geconfigureerd. Dus als de standaard 2.4.18 (2.4.19 ook) kernel nog geen support heeft voor deze driver is er geen manier om je systeem te kunnen booten. Wat je beter kunt proberen is een van de door Highpoint gesupporte distro's te nemen en kijken of je daar iets mee kunt.
In Slackware zou je kunnen installen door de modules te laden. Ik voorzie echter een probleem als je na installatie je systeem wilt booten. Totdat er een patch is die support in de kernel kan verzorgen zie ik geen optie om Slackware te booten met een drive aan deze controller als / (root-fs).

Software RAID is een goed alternatief voor deze controllers, aangezien het merendeel van de RAID functionaliteit toch door je CPU wordt gedaan.
Anders wordt het denk ik SuSE, RedHat, Caldera of Turbo Linux,

Maar miscchien dat iemand anders nog een goed idee heeft .

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik nu in slackware een nieuwe kernel compile en dan deze stappen uitvoer..
Dan heb ik toch een bootdisk met de goeie kernel?
Krijg ik dan bij de isntallatie niet gewoon de vraag welke kernel wil je installeren (zo heb ik dat bij RH al eens gehad geloof ik)

Verwijderd

De vraag welke kernel je wilt installeren komt idd voorbij. Maar je kunt de drivers voor je controller alleen als modules bakken en niet IN de kernel, hetgeen het onmogelijk maakt om te booten vanaf je RAID partitie in Slackware. Als de kernel idd ingebakken ondersteuning (evt dmv patch) zou hebben dan gaat het verhaal op, nu niet aangezien het modules zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu aan isntalleren. Array word perfect gezien.
Aan het eind zal ik wel naar me console switchen en dan een installatiescript proberen van 1 van de andere distributies. Welke lijkt het meeste op slack?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon de opstart bestanden editen en dan die module erin zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon de opstart bestanden aanpassen en die module erin zetten?

Verwijderd

Nogmaals, de driver als module gaat niet werken als je root-fs op een schijf staat die aan die controller hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand gehoord dat het toch mogelijk moet zijn om de kernel te compilen met de support voor HPT372 controller.

Er zou ergens een howto moeten zijn. Iemand die enig idee heeft waar ik die zou kunnen vinden? Heb al op google gezocht, maar daar kan ik nix nuttigs vinden.

Verwijderd

Oke er is een patch beschikbaar tegen 2.4.18. Die dien je los te laten op de kernel-source, kerneltje bakken, bootdisk maken en dan zou het moeten werken. Pak wel de config van de RAID.s kernel om je kernel te maken.
http://www.timj.co.uk/linux/kernel-hpt372-18.patch
ftp://ftp.bit.nl/mirror/s...8.1/kernels/raid.s/config

Die highpoint-drivers zou je dan kunnen negeren verder.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 14:21:
Oke er is een patch beschikbaar tegen 2.4.18. Die dien je los te laten op de kernel-source, kerneltje bakken, bootdisk maken en dan zou het moeten werken. Pak wel de config van de RAID.s kernel om je kernel te maken.
http://www.timj.co.uk/linux/kernel-hpt372-18.patch
ftp://ftp.bit.nl/mirror/s...8.1/kernels/raid.s/config

Die highpoint-drivers zou je dan kunnen negeren verder.
This will let you boot OK, and use the additional IDE channels provided by the RAID controller. However, that's only as normal IDE channels, not as part of a RAID array.

Of heb ik dat fout?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit! kernel 2.4.19 ondersteund de hpt372 controller :)
ff flop maken en dan rammen met die bak :)

janjanjansen! Bedankt voor je tijd!!! ook de anderen ofc.
Pagina: 1