[.NET] ASP.NET of (internet deployed) Windows Forms?

Pagina: 1
Acties:

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwerpen van een applicatie waarmee onderdelen van een website beheerd kunnen worden. Ik ga geen details geven over de applicatie zelf verder, omdat het niet relevant is en het de aandacht van het probleem afleidt. Ik zit echter met een UI dilemma. Ik moet nu kiezen voor de opzet van de User Interface en ik zit te twijfelen tussen twee opties:

Web interface (ASP.NET)
Voordelen:
  • Vanaf de meeste pc's bereikbaar zonder een programma te moeten installeren
  • .NET Framework hoeft niet geïnstalleerd te worden
    Nadelen:
  • Lagere performance (hoewel het in vergelijking met ASP 3.0 een stuk beter is)
  • Minder krachtig voor geavanceerde applicaties
  • Gedeeltelijk het wiel opnieuw uitvinden

Windows Forms (al dan niet internet deployed)
    Voordelen:
  • Hoge performance
  • Werkt 'lekkerder'
  • Geschikt en ontworpen voor geavanceerde applicaties
    Nadelen:
  • .NET Framework moet geïnstalleerd zijn bij de client
  • Applicatie moet geïnstalleerd worden op client pc (tenzij gebruik wordt gemaakt van internet deployment)

Wanneer gebruik wordt gemaakt van internet deployment van windows forms, wordt het formulier van een webserver gehaald en is het dus ook vanaf elke pc te benaderen, zolang het .NET Framework geïnstalleerd is. De applicatie wordt niet in 1 keer gedownload, maar alleen de onderdelen die nodig zijn.

Vraag
    Mijn vraag dus: wat kan ik het beste doen? Moet ik kiezen voor het installatiegemak of voor het gemak tijdens het werken en de kracht van de applicatie? In principe kan alles wat ik wil via ASP.NET wel, maar met het gebruik van Windows Forms kunnen die dingen beter uitgewerkt worden en werkt het een stuk prettiger.
  • Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Greyfox
    • Registratie: Januari 2001
    • Laatst online: 30-08 17:13

Greyfox

MSX rulez

asp.net en windows form lijken met .NET zo erg op elkaar dat de voordelen van windows forms niet meer zo groot zijn.

MSX 2 rulez more

• mulder
    • Registratie: Augustus 2001
    • Laatst online: 09:50

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik zie niet zo in waarom je minder geavanceerde applicaties met ASP.NET zou krijgen? Het is alleen de voorkant die verschilt. Ben het er mee eens dat Windows Forms nog steeds wat lekkerder werken en prettiger te ontwikkelen zijn, maar verder zijn de verschillen niet bijzonder groot.

oogjes open, snaveltjes dicht

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
    Don Facundo schreef op 23 augustus 2002 @ 10:16:
    Ik zie niet zo in waarom je minder geavanceerde applicaties met ASP.NET zou krijgen? Het is alleen de voorkant die verschilt. Ben het er mee eens dat Windows Forms nog steeds wat lekkerder werken en prettiger te ontwikkelen zijn, maar verder zijn de verschillen niet bijzonder groot.

Ja klopt, maar ik zeg ook:
    In principe kan alles wat ik wil via ASP.NET wel
    Het kost alleen veel werk om de interface net zo prettig te maken als wanneer gebruikt wordt gemaakt van Windows Forms. Allerlei controls opnieuw schrijven en dan nog zal de webapplicatie niet zo lekker werken als een windows form

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
    Greyfox schreef op 23 augustus 2002 @ 10:13:
    asp.net en windows form lijken met .NET zo erg op elkaar dat de voordelen van windows forms niet meer zo groot zijn.

Dat is ook de reden waarom dit een dilemma wordt. :P De twee technieken groeien zo naar elkaar toe dat de voor- en nadelen vervagen. Dan zijn het dus kleine factoren die moeten bepalen voor welke techniek je gaat. En het kiezen tussen deze kleine factoren is nu even lastig en daar heb ik jullie hulp bij nodig :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• mulder
    • Registratie: Augustus 2001
    • Laatst online: 09:50

mulder

ik spuug op het trottoir

ErectionJackson schreef op 23 augustus 2002 @ 10:20:
    Het kost alleen veel werk om de interface net zo prettig te maken als wanneer gebruikt wordt gemaakt van Windows Forms. Allerlei controls opnieuw schrijven en dan nog zal de webapplicatie niet zo lekker werken als een windows form
    Dat werk valt wel mee, goede leerschool toch?

De afweging is natuurlijk: Wat prefereert de klant?

oogjes open, snaveltjes dicht

• maikel
    • Registratie: Januari 2001
    • Laatst online: 09:11
    ErectionJackson schreef op 23 augustus 2002 @ 10:20:

[...]

Ja klopt, maar ik zeg ook:

[...]

Op wat voor controls doel je hier ??
    Er zijn namelijk al een hele hoop controls beschikbaar in ASP.Net die je heel snel kunt implementeren.

• gotcha
    • Registratie: Oktober 1999
    • Laatst online: 29-07 18:20
    het verschil in het deployment lijkt me hier toch wel het meest belangrijke.
    als je echt wilt krijg je die webapplicatie ook wel gebruiksvriendenlijk enzo.
    vraag is eerder of de klant/gebruikers er blij van wordt dat ie vanalles moet installeren. ik weet wel dat systeembeheerders van onze klanten steeds minder gelukkig worden van het op tientallen/honderden systemen installeren/bijwerken van dezelfde applicatie. zij vragen dus voortdurend of er niet een webapplicatie kan komen.
    ik weet niet in wat voor situatie je applicatie toegepast gaat worden, maar bedenk dat het deployment van webapplicaties wel zo heerlijk simpel is :-) als het kan, doe het dan (ooit wordt je er gelukkig van)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
    Het enige echte verschil hier is of het .NET Framework geïnstalleerd moet worden. De applicatie zelf kan gewoon internet deployed worden, waardoor men niets hoeft te installeren, net als bij een webapplicatie. Ik denk alleen dat het nog iets te vroeg is om te kunnen verwachten dat mensen het .NET Framework moeten installeren of niet? :/

Verwijderd

ErectionJackson schreef op 24 augustus 2002 @ 10:14:
    Het enige echte verschil hier is of het .NET Framework geïnstalleerd moet worden. De applicatie zelf kan gewoon internet deployed worden, waardoor men niets hoeft te installeren, net als bij een webapplicatie. Ik denk alleen dat het nog iets te vroeg is om te kunnen verwachten dat mensen het .NET Framework moeten installeren of niet? :/
    Het is imo nog best wel wat aan de vroege kant ja :) Veel mensen (ik ken je doelgroep niet dus misschien geldt dit niet in dit geval) hebben nog niet van het .Net framework gehoord, of snappen niet wat het nut er van is. Als je ze duidelijk kunt maken wat het .Net framework kan en wat er zo nuttig aan is kun je misschien al iets meer verwachten van je klanten :)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
    Misschien moet ik zorgen dat Microsoft mij zelf even komt backuppen om hun .NET Framework te promoten haha :D

Verwijderd

Stel jezelf de volgende vragen:

* Hoeveel waarde zal je doelgroep(websitebeerders??!??) hechten aan een snelle performance van je applicatie
    * Hoe snel moet het beest af zijn? Maw. hoeveel concessies kun je doen aan je beschikbare ontwikkeltijd
    * Ga je voor diezelfde doelgroep in de toekomst meer applicaties bouwen (in dat geval kan het erg handig zijn de CLR en de BCL al bij de gebruiker te hebben staan.)
    *Staat de fucntionaliteit van je applicatie in verhouding tot een volledige lokale deployment (framework + app). Als het gaat om heel beperkte functionaliteit, kan ik me voorstellen dat een lokale deployment overkill zou kunnen lijken.

Je hebt gelijk dat de grens tussen voor en nadelen van beide manieren aan het vervagen is, maar voor elke specifieke situatie kun je toch wel degelijk een best practice benoemen.
    Pagina: 1