Plaatje op 8ergrond in tabel? Probleem met design.

Pagina: 1
Acties:

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Hallo mensen,

Ik was gisteren maar weer eens begonnen aan een nieuwe design. Bij m'n vorige design werkte ik met frames, maar dat oogde niet goed dus nu ben ik maar overgestapt op tabellen. Ik heb op mijn pagina dus een tabel staan, daarin staat het design, dus zegmaar het plaatje, waarin de site komt. Nu wil ik over dat plaatje typen, de tekst moet immers in het plaatje. Maar hoe moet ik dat doen? Gewoon typen lukt niet.. Kan je het plaatje misschien op de 8ergrond zetten in de tabel? Ik zal ff de bron van m'n pagina hieronder plakken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<html>
<head>
<title>Nieuw design</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body bgcolor="023502" text="#000000">
<center>
  <table width="648" height="100%" border="0">
    <tr>
      <td bgcolor="023502" height="410">[img]"images/definitievelogovector_32_le.gif"[/img]
        </td>
    </tr>

</table>
</center>
</body>
</html>

Voor de volledigheid ook nog even een screenie...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/nieuwscreenie.gif

Ik wil dus tekst hebben in het lichtere groene gedeelte....

Verwijderd

code:
1
2
3
...
<td background="images/definitievelogovector_32_le.gif" ...
...

Of je kunt er natuurlijk layertjes overheen gooien :)

Verwijderd

Of je hakt hem in stukken... en gebruikt meerdere tables, en de table waar de tekst moet komen doe je gewoon de goede kleur achtergrond op...

• JJapie
In stukken hakken lijkt me niet zo'n goed idee, ik wil het plaatje gewoon als 1 geheel houden. Ik denk dat ik eerst maar eens probeer om het plaatje op de achtergrond te douwen. En anders eens ff kijken wat we met layers kunnen.

Het probleem van het op de achtergrond plaatsen is dat je dan dus bij een hoge resolutie meerdere keren dat plaatje ziet, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Is hier een oplossing voor???

Ik denk dat ik het dan toch maar eens met layers probeer. Dat is niet zo moeilijk.

.edit: zowel het op de 8ergrond plaatsen van de afbeelding als het werken met layers is niet handig. Bij de layers krijg je dat je bij een pagina met een andere resolutie de tekst op een hele verkeerde plek komt te staan. Of kan je de layer op 1 of andere manier koppelen aan een bepaalde plek. Dus dattie altijd in het groen midden blijft zitten?
En hoe kan je een nieuw tabel-onderdeel in het groene deel maken? Dat zou al een hoop helpen. Dus dat je een tabel deel over het plaatje heen plaatst. Of is dat niet mogelijk??

• Thijsmans
  • Laatst online: 09:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

http://www.prammenhanger.nl/got/huis.html wordt dus bedoeld. Dat is ook de beste oplossing imho, want layers worden door de ene browser anders behandelt dan door de andere. Tabellen daarintegen worden overal goed ondersteund. Mijn voorbeeld is niet pixelperfect, dat zou twee minuten meer kosten en mag je zelf doen, maar het principe moet duidelijk zijn.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• JJapie
Prammenhanger schreef op 23 augustus 2002 @ 10:49:
http://www.prammenhanger.nl/got/huis.html wordt dus bedoeld. Dat is ook de beste oplossing imho, want layers worden door de ene browser anders behandelt dan door de andere. Tabellen daarintegen worden overal goed ondersteund. Mijn voorbeeld is niet pixelperfect, dat zou twee minuten meer kosten en mag je zelf doen, maar het principe moet duidelijk zijn.
Juist, dat is een goede oplossing, hier ga ik maar eens mee aan het werk. Mijn dank _/-\o_

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
:?

Je kunt toch gewoon een background-image in de TABEL zetten??

code:
1
<table style="background-image: url('pad/naar/plaatje.gif'); background-repeat: no-repeat;">

Of ben ik nou gek :?

Probleem is wel dat het plaatje niet mee vergoot als de tabel groter wordt ;)

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• JJapie
eddie19 schreef op 23 augustus 2002 @ 10:55:
:?

Je kunt toch gewoon een background-image in de TABEL zetten??

code:
1
<table style="background-image: url('pad/naar/plaatje.gif'); background-repeat: no-repeat;">

Of ben ik nou gek :?

Probleem is wel dat het plaatje niet mee vergoot als de tabel groter wordt ;)
Ja precies.... Da's een probleem. Het idee van Prammenhanger was erg goed.
Ik heb nog wel een vraag voor hem: Hoe heb je die plaatjes zp opgesplitst? Hoe kan je dat dus zegmaar pxelprefect krijgen?

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het beste is slicen met photoshop, maar daar kan ik je niet mee helpen (ken het zelf niet echt :) ), maar met gewoon de select-tool kan je het zelfs in paint nog maken :) Tip: zet zwarte pixels neer op de begin en eindpunten van de verschillende selecties, zodat je niet hetzelfde deel nog een keer selecteert.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• JJapie
Prammenhanger schreef op 23 augustus 2002 @ 11:05:
Het beste is slicen met photoshop, maar daar kan ik je niet mee helpen (ken het zelf niet echt :) ), maar met gewoon de select-tool kan je het zelfs in paint nog maken :) Tip: zet zwarte pixels neer op de begin en eindpunten van de verschillende selecties, zodat je niet hetzelfde deel nog een keer selecteert.
Ok, bedankt, laat ik het eens gaan proberen (ben er ook niet zo goed in :'()

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb het gevonden, thx to chem @ irc.

1. Open Photoshop, en laad het plaatje van het huis.

2. Selecteer vervolgens de slice-tool (niet de slice-select tool maar de slicetool, zit onder hetzelfde tabje), en deel het plaatje op in de gewenste delen (ik had 1 lange voor het dak, daaronder een rij van drie: de gele muur (1), het groene vlak incl. gele bodem (2), en het halve gele muurtje tot de zijkant (3)).

3. Klik nu op bestand, save for the web, en dan linksboven op de slice-select tool, en klik op het dak. Deze verandert nu van kleur, en klik op OK, Photoshop slaat de slices nu op als plaatjes in een tabel.

4. Dan zoek je alleen de goede cel (door een paar letters te zetten na een plaatje, gaat makkelijker), en zet je het plaatje als achtergrond van de cel door het pad te kopieren en neer te zetten in de zelfgeschreven background="url" eigenschap van de betreffende cel.

Klaar! :)

Als het te moeilijk is, contact me dan even per icq, anders mail ik het wel even (ik heb hem hier nl. goed liggen :) )

[ Voor 0% gewijzigd door Thijsmans op 23-08-2002 11:19 . Reden: /n tjes, overzichtelijker :) ]

• JJapie
Prammenhanger schreef op 23 augustus 2002 @ 11:18:
Ik heb het gevonden, thx to chem @ irc.

1. Open Photoshop, en laad het plaatje van het huis.

2. Selecteer vervolgens de slice-tool (niet de slice-select tool maar de slicetool, zit onder hetzelfde tabje), en deel het plaatje op in de gewenste delen (ik had 1 lange voor het dak, daaronder een rij van drie: de gele muur (1), het groene vlak incl. gele bodem (2), en het halve gele muurtje tot de zijkant (3)).

3. Klik nu op bestand, save for the web, en dan linksboven op de slice-select tool, en klik op het dak. Deze verandert nu van kleur, en klik op OK, Photoshop slaat de slices nu op als plaatjes in een tabel.

4. Dan zoek je alleen de goede cel (door een paar letters te zetten na een plaatje, gaat makkelijker), en zet je het plaatje als achtergrond van de cel door het pad te kopieren en neer te zetten in de zelfgeschreven background="url" eigenschap van de betreffende cel.

Klaar! :)

Als het te moeilijk is, contact me dan even per icq, anders mail ik het wel even (ik heb hem hier nl. goed liggen :) )
Ok, ik zal het zo proberen en anders hoor je van me...

Ik denk dat het gelukt is... Dat met die sliceselecttool werkte voor geen meter :? Ik kon niets selecteren ofzo?!?! Maar goed, tis wel gelukt volgens mij, ik kan helaas niet op me ftp komen door de proxy dus ik kan het nu nog ff niet laten zien, maar zodar dat gaat zal ik het wel ff showen :D
Pagina: 1