[WC] CPU temp stijgt met kamertemp

Pagina: 1
Acties:

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Nu is dat natuurlijk normaal, zowel bij waterkoeling als bij luchtkoeling. Gaat de kamertemp omhoog, dan zal de koelende lucht minder warmte wegnemen, en dus gaat de temp omhoog. Maar in mijn geval gaat het toch wel erg rap.

Specs:
P4 2.0 @ 2.6 Ghz (@ 1.6 volt)
Dangerden Maze 3 waterblok
Suzuki Alto radiator
Eheim 1250 pomp

Het is vannacht eindelijk afgekoeld in m'n kamer, het is nu 20 graden. CPU temp (stressed) is nu 46 graden, redelijk netjes. Zodra het echter warmer wordt gaat die temp flink omhoog, minstens evenredig, maar zelf nog iets sneller ook. Dus elke graad stijging in kamertemp veroorzaakt iets meer dan een graad stijging in CPU-temp. En dat vindt ik vrij veel voor een waterkoeling-setup. Dezelfde setup gaf op mijn PIII 500@666 geen krimp. Of het nou 18 of 30 graden was in m'n kamer, dat ding was 32C.

Ik heb dus zo het vermoeden dat er 1 (of meerdere) onderdelen van de setup aan zijn max zit. Die trekt het maar nét en elke nadelige verandering in kamertemp kan hij niet meer aan. Mijn watertemp gaat net zo hard met de kamertemp mee omhoog als de CPU, dus ik heb het vermoeden dat m'n rad het net niet trekt. (er hangt een dikke Delta HP 120mm aan, en zelfs als ik die op de straaljager-stand zet wordt het water niet veel koeler)
Zit ik goed met m'n redenatie? Zou een extra rad de setup beter bestand maken tegen wat hogere kamertemperaturen?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

De enige manier waarmee je onder de kamer (lucht) temp kunt komen, is natuurlijk met een peltier onder het koelblok.

:?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 09:13:
De eige manier waarmee je onder de kamer (lucht) temp kunt komen, is natuurlijk met een peltier onder het koelblok.

Waar slaat dit nou weer op?

Ik had ongeveer hetzelfde (nu draai ik met peltier, das weer een ander verhaal).

Setup: Maze 2-1, black ice met delta 120mm en een sicce 1300 l/u.

Alleen, als ik de delta op straaljager zet, dan heeft het wel nut. Watertemp daalt dan ongeveer 4 graden. CPU 3 geloof ik.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Waar het op slaat, is dat je de radiator met lucht koelt, dus als het warmer wordt, is ook het koelwater vanzelf warmer.

Behalve gekke oplossingen als water uit een grot gebruiken ;) , is een peltier de enige manier om van de luchttemp onafhankelijk te zijn. En dan nog loopt de temp van het water omhoog als het buiten warmer wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 09:18:
Waar het op slaat, is dat je de radiator met lucht koelt, dus als het warmer wordt, is ook het koelwater vanzelf warmer.

Behalve gekke oplossingen als water uit een grot gebruiken ;) , is een peltier de enige manier om van de luchttemp onafhankelijk te zijn. En dan nog loopt de temp van het water omhoog als het buiten warmer wordt.
BONGGGGGGGG

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Toch vind ik een bong nog steeds geen oplossing, aangezien je water zo snel verdampt dat je elke dag ongeveer bij moet vullen :P

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Mijn temperatuur is niet zozeer kamertemperatuur afhankelijk, vreemd maar waar.
Momenteel is mijn kamertemperatuur 25 graden en mijn stressed temperatuur is max. 41.
Toen mijn kamertemperatuur 31 graden was, toen had ik een stressed temperatuur van max. 43 graden.
De idle temperatuur is bijna altijd 3-4 graden boven mijn mainboard temperatuur. Mijn mainboard temperatuur is momenteel dus 26 graden en het water 27 graden. Mijn idle temperatuur (nu tijdens het internetten en luisteren naar MP3's) is momenteel 30 graden. (Mijn idle temperatuur is bijna altijd 30 of 31 graden als mijn mainboardtemperatuur tussen de 24 en 28 graden is.) De mainboard temperatuur is altijd max. 1 tot 2 graden boven de kamertemperatuur.
Er klopt denk ik toch iets niet in jouw setup. Mijn processor is een 2000@2800MHz bij 1.78volt vcore, dus hij geeft nog meer warmte af dan jouw processor op dit moment. Voor de rest gebruik ik een airco radiator van een Rover Estate en een Vtech pompje van 1400liter/uur.
Ik zou toch eens kijken hoe strak je waterjacket is aangedraait, hoe je Arctic Silver is aangebracht en of het waterjacket wel recht op de core zit.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
De enige manier waarmee je onder de kamer (lucht) temp kunt komen, is natuurlijk met een peltier onder het koelblok.
Wie heeft het over temperaturen onder kamertemp dan? Dat verwacht ik niet en daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat mijn CPU meer dan evenredig oploopt met m;n kamertemp. En dat wil ik niet.
Mijn temperatuur is niet zozeer kamertemperatuur afhankelijk, vreemd maar waar.
Zo vreemd is dat niet. Het betekend gewoon dat jouw koeling een overcapaciteit heeft. En dat was bij míjn vorige setup ook, en dat wil ik nu dus weer.
Ik zou toch eens kijken hoe strak je waterjacket is aangedraait, hoe je Arctic Silver is aangebracht en of het waterjacket wel recht op de core zit.
Dat zou wellicht schelen in de aanvankelijke CPU temp, maar dat verandert niets aan het feit dat mijn CPU (en het koelwater!!) zoveel warmer worden als m'n kamer opwarmt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

sowieso is die temp. niet echt laag, maar bij mijn geeft een stijging van de temp. van het WATER met 4 graden een procc verschil van 3-4 graden, dus valt wel mee. de kamertemp. verschilt dus nog meer.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
_ferry_ schreef op 23 augustus 2002 @ 22:51:
sowieso is die temp. niet echt laag, maar bij mijn geeft een stijging van de temp. van het WATER met 4 graden een procc verschil van 3-4 graden, dus valt wel mee. de kamertemp. verschilt dus nog meer.
Ja, ok... dat je CPU temp sterk stijgt met je watertemp kan ik inkomen, lijkt me ook niet erg. Maar dat mijn watertemp dus zo omhoog schiet wanneer de kamertemp een paar graden stijgt valt me een beetje tegen... :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 09:13:

Dit heeft dus helemaal nergens mee te maken...

Maar ik denk dat je een grotere rad nodig hebt, je geeft zelf al aan dat je denk dat je niet genoeg capaciteit hebt. Als je water warmer wordt in verhouding tot de kamertemp (zoals bij jou) dan zit je net aan de grens. Eigenlijk zou je em een langere periode op de warme temp moeten houden om te kijken of je temp dan blijft stijgen alleen gaat dat heel lastig aangezien je aan de kamertemp weinig doet. Wat je kan proberen is een 2e fan op je rad te zetten, als dat past dan...

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 02:21:
Maar ik denk dat je een grotere rad nodig hebt, je geeft zelf al aan dat je denk dat je niet genoeg capaciteit hebt. Als je water warmer wordt in verhouding tot de kamertemp (zoals bij jou) dan zit je net aan de grens. Eigenlijk zou je em een langere periode op de warme temp moeten houden om te kijken of je temp dan blijft stijgen alleen gaat dat heel lastig aangezien je aan de kamertemp weinig doet. Wat je kan proberen is een 2e fan op je rad te zetten, als dat past dan...
Na een aantal uur 100% stress (koetje) stabiliseert de temperatuur zich, het blijft niet oplopen dus.... Een 2e fan op de rad gaat niet veel helpen, er zit nu al een Delta HP 120mm op met een fanduct. Als dát al niet genoeg airflow geeft, dan gaat een extra fan ook niet meer helpen. Ik denk eerder dat ik te weinig rad heb voor de airflow dan te weinig airflow voor de rad. Ik denk dat ik nog maar eens op zoek ga naar een extra radje van de sloop...

Pagina: 1