Toon posts:

Vage vastlopers 2.4.5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ineens al 2x in 2 weken tijd echt een keiharde vastloper op mijn linux servertje. (2.4.5)

Ik heb in die tijd niks veranderd of wat dan ook (daarvoor was het zonder problemen met uptimes alleen afhankelijk van Essent, stroomuitval dus)

Tijdens deze vastlopers draait NAT overgens nog wel (kan dus op de client pc's wel internetten)

Kan ik ergens vinden wat de oorzaak kan zijn :?
(/var/log/messages/ kan ik niks bijzonders vinden eigenlijk)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:47

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een vastloper onder linux is meestal te wijten aan defecte hardware.
Daarnaast draai je wel een oude kernel, 2.4.19 is immers al lang uit..

het zou kunnen wijn dat je geheugen kaput is, dat gaf bij mij ook soms echte vastlopers.

Probeer eens het geheugen te swappen, en kijk of het dan nog steeds voorkomt. (het heeft de laatste tijd aardig geonweerd dus kapot geheugen is niet uit te sluiten.. :(

Verwijderd

Upgrade allereerst naar 2.4.19. Als ie dan nog vastloopt kun je het geheugen proberen te swappen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Als hij nog wel route maar verder niks doet moet je eens even kijken of de poorten nog wel open zijn en of je wat op de console kunt.
Als hij nog wel route, de poorten zijn open maar je kunt er niks mee en je kunt op de console typen maar niet inloggen dan is de HD een goede verdachte.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan dus iid helemaal niks meer typen.. misschien dan toch de hd, tis al een oud beestje..

thxs voor alle antwoorden

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Maakte de hdd misschien een paar rare geluiden? (getik ofzo) spin-down en spin-up achterelkaar? zoja.. dan heb je zeker een goeie kans dat je hdd kapot is.

Ik heb al sinds mijn sserver op amd k6-2 400 draait (niet overgelocked) vage crashes en een heeeele slome X-server. Geheugen 319 MB @ 100 Mhz. In het log staat helemaal niets. Memory test komt zodra mijn Gentoo bak klaar is met compileren.

[edit]
Alles is destijds vervangen. Van een el-cheapo mobo naar een Aopen AX59pro met nieuwste bios. Myson (vaag k*tding) 10/100 mbps netwerk, 10 mbps (Compaq) netwerkkaart (internet). Geen geluid. Riva TNT2 M64 (al andere kaart geprobeerd)

Kernel is 2.4.19

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt helemaal niets meer typen? Dan is een HD probleem wat minder waarschijnlijk. Hangt er een monitor aan, en zoja, stond er iets raars als een stack trace of een kernel panic op het scherm?

• LollieStick
absoluut nichts... De crashes zijn er vooral tijdens intensieve taken, compilen etc. Ook de X-server laat wel eens een muisje en toetsenbordje hangen. Pingen naar IP wil niet meer. Volledig weg dus. Hardeschijf kan het niet zijn. Schijf is nog niet zo verschrikkelijk oud en maxblast certificeerd de drive gewoon. Zou het dus, lijkt mij, niet kunnen zijn. Ik denk dat de CPU naar de hemel begint te lopen.

edit:

Venster verplaatsen in KDE geeft een load van 100% :? Weet niet of je er wat aan hebt, maar lijkt me niet normaal. Op de andere pc's blijft het tussen de 15 en 25% hangen.

[edit1]
Kernel panics zijn er soms wel, maar meestal niet. Als ze er zijn, zijn ze er tijdens compileren, gevolgd door een segmentatie fout (geen crash meestal). Hetzelfde voor stack traces.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, auw... Dat klinkt als brakke HW. Misschien brakke kernel of brakke support voor chipset, maar dat is niet heel erg waarschijnlijk.

• LollieStick
Ik heb eigenlijk helemaal geen experimental aan staan. Alleen ACPI gebruik ik, maar als ik dat uit zet helpt het niets. Kernel is net een paar dagen oud.

Het is een gewone VIA 586b (MVP3) chipset. Zonder on-board stuff. USB wordt niet gebruikt. X-server gebruik ik wel eens om op een Webmin server te komen.

KDE versie 3.0.3 en QT versie 3.0.5-r1 (van Gentoo). SuSE heeft hetzelfde probleem n.b. met de standaard kernel. Memory test ga ik zo doen. Ander Gentoo bakkie is bijna klaar met compileren.

• LollieStick
Memory test vliegt ie gewoon door. Geen enkele error op de tests. Nog ideeën deadinspace of iemand anders?

Verwijderd

Ja, geef de computer een high load (compileren van kernel ofzo), zodat gcc crasht met signal 11 (gokje?). Reboot de comp dan meteen en draai memtest86. Misschien geeft ie dan wel errors. Zo ja: jouw geheugen heeft te scherpe timings. Daat heb ik nou al op 2 computers gehad...

Verwijderd

Zou het ook niet kunnen zijn dat de fan op je CPU niet meer helemaal ok is ? De K6 CPU's (vooral de oudere versies zonder 3DNow!) worden verschrikkelijk warm en werden door AMD zonder het minste beetje 'headroom' verkocht. Breek je kast es open, zet er een grote ventilator naast die koude lucht in de kast blaast, en compileer dan wat kernels in een loop. Ik gok op een oververhitte CPU. Jammer dat je dat niet kan nakijken, want hardware monitoring in de BIOS zal zo'n goedkoop SuperSocket7 moederbordje wel niet hebben.

Probeer anders es een torture test van Prime 95 om zowel je geheugen, CPU als FSB in een keer te testen. Als een computer door zo'n test komt, verklaar ik hem meestal stabiel.

• LollieStick
Geen van beide tot nu toe. CPU zit op 29 graden. Signal 11 idd ja, maar nog steeds geen mermory errors. Heb intussen een andere CPU op gezet (K6-2 550 Mhz) maar mocht ook niet helpen.

Goedkoop moederbord is het niet, maar heeft geen hardware monitoring in het bios :( Het is een AOpen AX59 Pro. Tweede vage punt is: Windows draait perfect :?

Verwijderd

Die computer is dus zonder fouten door de torture test van Prime95 gekomen, en ook door die van memtest86 ?

Dan zou ik het ook niet meer direct kunnen zeggen. Misschien is de Power Supply Unit wat brakjes (daar heb ik de laatste tijd al veel problemen mee gehad/over gelezen), zodat er korte powerspikes op het moederbord komen. Dat het dan wel goed draait onder Windows wil absoluut niets zeggen: vroeger overclockte ik m'n CPU nogal hard, en onder Windows98 bleef ie soms een week draaien, maar onder eender welke Linux distro ging ie na een paar uur op z'n bek.

Als je nog een reserve ATX(AT?)-PSU hebt, probeer die dan eens uit. Heb je anders ook al eens met een minimale hardware setup geprobeerd ? Enkel CPU, 1 reep geheugen, en een PCI/ISA videokaart. En dan geleidelijk aan hardware toevoegen tot je de schuldige (een NIC die bv. kortsluit) er uit kunt halen ?

• LollieStick
Ik heb al een andere ATX-supply geprobeerd, 1 reep geheugen en pci kaart ook al. NIC's heb ik ernog niet niet uit gehaald. dat ga ik morgen even proberen.
Pagina: 1