Paar vraagjes over Giga-Byte 8IHXP mobo...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Hallo daar :)

Ik heb hieronder een interessante thread gelezen over dit mobo (had m'n vragen daar al gepost, maar volgens mij leest niemand die draad meer). Ik zit er zelf ook aan te denken om dit mobo te kopen, maar nu zit ik nog met een paar vragen.

Is het verschil tussen PC800 en PC1066 geheugen zo duidelijk merkbaar in de praktijk ?? Zit namelijk te twijfelen tussen meteen 512 mb PC800, of eerst 256 mb PC1066 en dan later nog eens 256 mb.

Moeten de geheugen modules nog altijd per twee worden geplaatst ?? ik had dit ergens gelezen, maar ik weet niet of dit zo is.

Die P4 die ik ga kopen is boxed, dus dan zit er geloof ik een koeler bij ?? Is dit wat qua kwaliteit of zeggen jullie van koop maar meteen een andere ;) P.S. Ik ga trouwens niet meteen overklokken, alleen als ik vind dat het echt nodig is :)

Verder zit ik ook te twijfelen tussen 2x 40 Gb ibm schijven in een raid(0) opsteling of 1x 80 Gb western digital met 8 mb cache. Heb namelijk gehoord dat raid alleen extra performance oplevert met grote bestanden, iets wat ik eigenlijk niet doe (ik bedoel dan iets met video enzo). Mijn activiteiten zullen voornamelijk bestaan uit games en programmeren :)

Hoe zit het trouwens met het voltage van het AGP-slot (1,5 v) ?? Zijn er beperkingen wat betreft de kaarten die ik er in zou kunnen plaatsen ??

Greetz

P.S. Offtopic vraagje : iemand al een idee wanneer de ATI 9500 uitkomt ?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

ProgrammerX schreef op 23 augustus 2002 @ 02:29:
Hallo daar :)

Ik heb hieronder een interessante thread gelezen over dit mobo (had m'n vragen daar al gepost, maar volgens mij leest niemand die draad meer). Ik zit er zelf ook aan te denken om dit mobo te kopen, maar nu zit ik nog met een paar vragen.
Ik ga het niet checken, maar die draadjes kun je na een uur of 24 ook gewoon kicken, en hopen dat iemand je vraag dan antwoord.
Is het verschil tussen PC800 en PC1066 geheugen zo duidelijk merkbaar in de praktijk ?? Zit namelijk te twijfelen tussen meteen 512 mb PC800, of eerst 256 mb PC1066 en dan later nog eens 256 mb.
Zou ik zo niet weten, maar dat hangt ook af van de toepassingen die je wil draaien.
Die P4 die ik ga kopen is boxed, dus dan zit er geloof ik een koeler bij ?? Is dit wat qua kwaliteit of zeggen jullie van koop maar meteen een andere ;) P.S. Ik ga trouwens niet meteen overklokken, alleen als ik vind dat het echt nodig is :)
Zit een koeler bij, en die volstaat natuurlijk prima voor de standaard clockspeed. Ik dacht dat er ook wel goed mee te OCen was, maar om het onderste uit de kan moet je natuurlijk een andere (waarschijnlijk veel duurdere :)) koeler hebben.
Verder zit ik ook te twijfelen tussen 2x 40 Gb ibm schijven in een raid(0) opsteling of 1x 80 Gb western digital met 8 mb cache. Heb namelijk gehoord dat raid alleen extra performance oplevert met grote bestanden, iets wat ik eigenlijk niet doe (ik bedoel dan iets met video enzo). Mijn activiteiten zullen voornamelijk bestaan uit games en programmeren :)
Met raid kan je game misschien iets sneller laden, voor proggen denk ik dat het niet extreem veel nut heeft. Raid 0 brengt wel een verhoogd risico met zich mee : als één van je schijven ermee nokt ben je 80 GB kwijt..

Ik weet trouwens niet of ik wel IBM zou nemen :X. Neem in ieder geval geen 75GXP dan... En zorg voor koeling...
Hoe zit het trouwens met het voltage van het AGP-slot (1,5 v) ?? Zijn er beperkingen wat betreft de kaarten die ik er in zou kunnen plaatsen ??
Ja, 3,3 V only kaarten werken dan niet.
Greetz

P.S. Offtopic vraagje : iemand al een idee wanneer de ATI 9500 uitkomt ?? :P
9500? Heb ik iets gemist?

Als je de 9700 zoekt : hier
En de 9000 is ook genoeg te vinden in de pricewatch, even naar http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/49 en ctrl+f...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgrammerX
Ik ga het niet checken, maar die draadjes kun je na een uur of 24 ook gewoon kicken, en hopen dat iemand je vraag dan antwoord.
Dit is pas mijn eerste post hier, dus dat wist ik niet :)
Met raid kan je game misschien iets sneller laden, voor proggen denk ik dat het niet extreem veel nut heeft. Raid 0 brengt wel een verhoogd risico met zich mee : als één van je schijven ermee nokt ben je 80 GB kwijt..

Ik weet trouwens niet of ik wel IBM zou nemen :X. Neem in ieder geval geen 75GXP dan... En zorg voor koeling...
Maar het is dus niet zo dat ik slechtere performance heb als ik zou besluiten raid te gebruiken. Ik heb gewoon een beetje het gevoel (na het lezen van de review bij ome tom van die western digital schijf) dat ik gemiddeld een betere performance heb met die wd dan met een raid opstelling gezien mijn computergebruik.
Ja, 3,3 V only kaarten werken dan niet.
Wat is tegenwoordig het meest gebruikt eigenlijk ?? Ik dacht (of misschien meer hoopte) dat dat nu toch wel meer gestandaardiseerd zou zijn.
9500? Heb ik iets gemist?
Misschien wel ja :) De 9500 is een iets afgeslankte versie van de 9700 en komt dacht ik in ongeveer oktober. Ik ben gewoon erg benieuwd naar de prestaties van dit ding. Zit eigenlijk een beetje te twijfelen tussen een ATI 9500, ATI 9700 (geen pro) of een Geforce4 4200 (die van point view met dat snelle geheugen) die dan flink wordt overgeklokt (afhankelijk van de prijzen dan :) )

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 14:53
Er is een aanzienlijk verschil tussen PC800 en PC1066 geheugen. Sysoft Sandra scores van PC800 geheugen liggen op 2450, met PC1066 geheugen op 3150. Dit zijn scores zonder overclocken. Het heeft echter geen zin PC800 memory te mixen met PC1066. Het snellere geheugen wordt dan namelijk naar de lagere waarde teruggeclockt. RDRAM wordt inderdaad altijd per twee modules geplaatst.

De standaard koeler is prima als je niet wilt overclocken. Ik weet niet tot hoever die reikt bij overclocken. Als je dit wel wilt doen, kan het geen kwaad een andere koeler te nemen.

RAID 0 brengt je een forse performance boost. Als je bedenkt, dat je disks (afgezien van CD/DVD en floppy) zo'n beetje het traagste onderdeel van je PC is, is elke significante verbering merkbaar en niet alleen voor grote bestanden. Kijk eens op www.tomshardware.com. Die hebben net een uitgebreid verhaal over RAID gepubliceerd. Ik het zelf 2x 80 GB IBM Deskstar 120 GXP ingebouwd en ben zeer onder de indruk van de performance (Sysoft Sandra score van ruim over 51000). Ik weet zo niet wat de Western Digital drives doen, maar er is in het disks forum een thread met allerlei scores.

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgrammerX
RAID 0 brengt je een forse performance boost. Als je bedenkt, dat je disks (afgezien van CD/DVD en floppy) zo'n beetje het traagste onderdeel van je PC is, is elke significante verbering merkbaar en niet alleen voor grote bestanden. Kijk eens op www.tomshardware.com. Die hebben net een uitgebreid verhaal over RAID gepubliceerd. Ik het zelf 2x 80 GB IBM Deskstar 120 GXP ingebouwd en ben zeer onder de indruk van de performance (Sysoft Sandra score van ruim over 51000). Ik weet zo niet wat de Western Digital drives doen, maar er is in het disks forum een thread met allerlei scores.
Had het verhaal bij over raid bij ome tom al gelezen, maar vond het wel erg basic eigenlijk !!!! :)

Ik weet trouwens geen sysoft scores van die wd schijf, maar een schrijfsnelheid van bijna 50 mb/s is volgens mij niet verkeerd :) Het voordeel is dat ik ongeacht wat, deze performance altijd haal (gemiddeld dan). Dat kan ik van raid niet zeggen.

review wd:
http://www.tomshardware.com/storage/02q1/020305/index.html