poing schreef op 25 augustus 2002 @ 10:32:
Polijsten is slecht voor je koeling hoor, je laat het ding goed spiegelen dus denk je dat het vlak is. De reden waarom het spiegelt is dat het boller word, wat negatief is.
Wat een onzin zeg.. Hoe kom je erbij dat het boller wordt? En waarom haalt iedereen dan lagere temps met polijsten? Ik heb er ervaring mee en het werkt als een trein.
Resistor schreef op 25 augustus 2002 @ 15:20:
[...]
Als je gepolijst hebt moet je geen koelpasta gebruiken.
Je polijst iets om er voor te zorgen dat er geen 'luchtbellen' tussen de 2 te verbinden materialen zitten. AS III vult die 'bellen' op met stukjes zilver, er zaten dacht ik grotere en kleinere korrels in. Daarom moet je AS dun uitsmeren. Als je polijst EN je doet AS er op dan staat de koeler op 'stelten', de korreltjes.
In het ideale geval heb je gelijk. In de praktijk moet je echter nog steeds AS3 gebruiken. Ik heb met en zonder geprobeerd. Zonder was toch 1 graad hoger. Dit komt door de proc zelf.
Maar verder klopt het. Als je 2 materialen oneindig vlak zou krijgen is AS3 slechter. Ik heb wel eens gezien dat 2 platen kopen tegen elkaar gedrukt werden. Allebei gladder dan glad. Ze kwamen bijna niet meer van elkaar af (heel hard trekken). De moleculen "weten" niet meer bij welke plaat ze horen. Vanderwaalskracht was het geloof ik.. De moleculen komen dus zo dicht bij elkaar dat ze elkaar gaan aantrekken.
Sommige denken ook nog steeds dat grof beter is omdat er dan meer oppervlak zou zijn. Duidelijk een denkfout. Het moet natuurlijk _contact_ oppervlak zijn. Dat is natuurlijk alleen het grootst als je gepolijst hebt. Meer contact = meer overdracht van energie.
Edit: Wat natuurlijk wel zo is, is dat je minder AS3 moet gebruiken na polijsten. Wat natuurlijk zo logisch als wat is.
Edit: Over teveel en te weinig pasta:
Als je een goede druk hebt tussen core en HS of waterblok kun je niet teveel gebruiken. Alles wat teveel is wordt er tussenuit gedrukt. Kijk maar eens naar de onderkant van je HS. Dan zie je gewoon dat het ertussenuit gelopen is. Tenminste, bij mij wel..
Waarom dan toch weinig gebruiken? Nou, beetje zonde anders. Troep is best duur