Uw/jouw mening over koelpasta.....

Pagina: 1
Acties:

• Ocelot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08-2011

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Binnenkort krijg ik een nieuw systeem, maar ik weet niet of ik me de moeite moet doen koelpasta te gebruiken. Ik heb ergens (weet niet meer waar) gelezen dat dat niet altijd goed is voor de CPU. (Ben wel van plan over te clocken.)

Meningen?

BTW: nieuw systeem is XP 2100+ (met een THERMALRIGHT AX7 Pro cooler), MSI KT3 Ultra ARU, en meer.....

System Specs

Verwijderd

Duh, ja tuurlijk wil je dat gebruiken, geeft mijns inziens een veel beter contact tussen de proc en de heatsink.

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Sorry, ik ben maar een N00B op het gebied van overclocken. Welke pasta moet ik dan gebruiken?

System Specs

Verwijderd

Ocelot schreef op 23 augustus 2002 @ 02:12:
Sorry, ik ben maar een N00B op het gebied van overclocken. Welke pasta moet ik dan gebruiken?
Arctic Silver 3 , zou mijn antwoord zijn :P

Verwijderd

Als de bovenkant van je CPU en de onderkant van je koeler perfect glad zouden zijn (dus echt op enkele atoomlagen nauwkeurig), zou het zonder koelpasta beter gaan (betere warmteoverdracht), maar omdat beide oppervlakken niet perfect glad zijn, ze bevatten altijd kleine onregelmatigheden, werkt het beter MET koelpasta omdat de koelpasta dan deze onregelmatigheden opvult, en hoewel koelpasta slechter warmte geleidt dan direct contact, geleidt het wel vele vele malen beter warmte dan lucht, dus koelpasta is echt nodig. Wel is het dus nuttig om maar heel weinig koelpasta te gebruiken: het moet alleen de microscopische onregelmatigheden opvullen en niet een dikke laag gaan worden. Succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 02:15:
Als de bovenkant van je CPU en de onderkant van je koeler perfect glad zouden zijn (dus echt op enkele atoomlagen nauwkeurig), zou het zonder koelpasta beter gaan (betere warmteoverdracht), maar omdat beide oppervlakken niet perfect glad zijn, ze bevatten altijd kleine onregelmatigheden, werkt het beter MET koelpasta omdat de koelpasta dan deze onregelmatigheden opvult, en hoewel koelpasta slechter warmte geleid dan direct contact, geleid het wel vele vele malen beter warmte dan lucht, dus koelpasta is echt nodig. Wel is het dus nuttig om maar heel weinig koelpasta te gebruiken: het moet alleen de microscopische onregelmatigheden opvullen en niet een dikke laag gaan worden. Succes!
Mooi antwoord, niks aan toe te voegen ;) Sorry voor mijn eerste "duh" ;)

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Oké, bedankt.

System Specs

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Wederom: bedankt.

:)

System Specs

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Oh ja! Nog 1 ding: Wat moet ik gebruiken om de Thermal Pad van de koeler af te halen?
(Uiteraard eerst schrapen met een mesje ofzo, maar dan?)

BTW, begrijp ik uit http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm dat ik pasta op de CPU EN de koeler moet doen?

System Specs

Verwijderd

Maar als je niet zoveel wilt uitgeven aan koelpasta, andere pasta's werken ook goed hoor. Als je maar niet de kauwgumachtige rotzooi gebruikt, die standaard op sommige heatsinks zit.

edit: lol, over die zooi had ik t net :) Gebruik een credit card of zo (niet met een mesje, maakt krassen op de heatsink-> slechtere warmte overdracht), en voor de rest wat aceton/nagellakremover en een doekje :)

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Oh ja! Nog 1 ding: Wat moet ik gebruiken om de Thermal Pad van de koeler af te halen?
(Uiteraard eerst schrapen met een mesje ofzo, maar dan?)

BTW, begrijp ik uit http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm dat ik pasta op de CPU EN de koeler moet doen?
Iemand?

System Specs

Verwijderd

Lees m'n edit in de reply hierboven. En ja, op de heatsink wrijf je pasta in de microgroeven en haal je de rest er weer af. En op de proc laat je t lekker zitten ;)
Lees gewoon die howto nou es goed door. Niet te snel, staat er allemaal erg duidelijk hoor.

• Ocelot

Ocelot

What The Frag?

Topicstarter
Oké, sorry, bedank! :)

System Specs

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:28
die thermal pad haal je met terpetine en of spiritus eraf (ik gebruik allebij :D )
en gebruik niks krassend, dat is slecht voor het oppervlak. gewoon met de keukenrol goed poetsen, gaat het er vanzelf af.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 09:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

PMG > DOC

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

gewoon elcheapo koelpasta, ik merk echt het verschil niet met dure zilverpasta

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
sharkzor schreef op 23 augustus 2002 @ 08:09:
die thermal pad haal je met terpetine en of spiritus eraf (ik gebruik allebij :D )
en gebruik niks krassend, dat is slecht voor het oppervlak. gewoon met de keukenrol goed poetsen, gaat het er vanzelf af.
Hehe ik dacht ook dat dat plakkertje er wel af zou gaan met terpentine, nagellakremover enz. maar die van mij bleef dus mooi zitten terwijl hij er volgens een collega zo af zou moeten gaan met alles wat we er voor gebruikt hebben, dus vergis je er niet in mijn koeler is trouwens een PentAlpha nogwat waar het plakkertje evengoed van werkte als de ac3 die er nu op zit (met plakkertje restanten)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Beetje offtopic: is zilver eigenlijk de best geleidende stof op deze aarde? In mijn binas tenminste wel :)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

MBrulez schreef op 23 augustus 2002 @ 11:40:
[...]

Hehe ik dacht ook dat dat plakkertje er wel af zou gaan met terpentine, nagellakremover enz. maar die van mij bleef dus mooi zitten terwijl hij er volgens een collega zo af zou moeten gaan met alles wat we er voor gebruikt hebben, dus vergis je er niet in mijn koeler is trouwens een PentAlpha nogwat waar het plakkertje evengoed van werkte als de ac3 die er nu op zit (met plakkertje restanten)
Dan heb je toch iets fout gedaan.

Als je je koeler nou eerst eens goed schoonmaakt, en er dan een HEEEL DUN laagje AS3 op aanbrengt. Ik heb het verschil meerdere malen bij verschillende pc's getest. Varierend van een Athlon classic, een p3 slot, een p3 socket, een p4 en een XP 1800+

Bij alle configs maakte het wat uit. Bij de intels 1 tot 3 graden, bij de AMD's 3 tot 5 graden.

Telkens heb ik de gewone en de AS koelpasta op de zelfde manier aangebracht.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Ipv koelpasta hebben verschillende mensen op GoT ookwel andere mogelijkheden geprobeert. Ik kan het met de search ff niet vindne, maar vaseline was er dacht ik één van. Kan iemand dat misschien even bevestigen :? (ik zit hier namelijk bij SVL en daar moet een nieuwe koeler op een PIII 700.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
-=MOL=- schreef op 23 augustus 2002 @ 12:36:
[...]

Dan heb je toch iets fout gedaan.

Als je je koeler nou eerst eens goed schoonmaakt, en er dan een HEEEL DUN laagje AS3 op aanbrengt. Ik heb het verschil meerdere malen bij verschillende pc's getest. Varierend van een Athlon classic, een p3 slot, een p3 socket, een p4 en een XP 1800+

Bij alle configs maakte het wat uit. Bij de intels 1 tot 3 graden, bij de AMD's 3 tot 5 graden.

Telkens heb ik de gewone en de AS koelpasta op de zelfde manier aangebracht.
mwah die paar graden maakt mij niet zo heel veel uit hoor maar dat plakkertje wou er echt niet af hoor, maar nu in mn nieuwe Chieftec kast is hij nu 44 graden idle zonder extra casefans en een brakke voeding (originele voeding was dead on arrival, straks maar weer ff bellen voor de zoveelste keer)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

AS3 is gewoon het beste. Zeker vergeleken met std prut. Hoe minder hoe beter. Zeker als je een gelapte HS hebt.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 13:40
breinonline schreef op 23 augustus 2002 @ 13:09:
Ipv koelpasta hebben verschillende mensen op GoT ookwel andere mogelijkheden geprobeert. Ik kan het met de search ff niet vindne, maar vaseline was er dacht ik één van. Kan iemand dat misschien even bevestigen :? (ik zit hier namelijk bij SVL en daar moet een nieuwe koeler op een PIII 700.)
Tandpasta heb ik ook wel eens gelezen. Dat schijnt ook te helpen.
Maar ik geloof dat dat binnen een paar dagen helemaal was uitgedroogt, dus een tijdelijke oplossing. Dacht ik...

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:56

Maxow

Hidden Sound System

de nieuwste Arctic Silver zou ik zo zeggen, ik weet nie of dat nou 2 of 3 is :?

Verwijderd

Nou een gewone el-cheapo koelpasta werkt ook wel goed hoor, en die thermal pad die erop zit werkt ook redelijk. Een of andere vage gast had getest wat goed werkte, water werkte goed maar verdampte te snel, tandpasta droogte gelijk uit. Maar wat hij als goede oplossing had was een of andere sandwichspread, het stonk enorm maar zijn proc bleef lekker koud en hij heeft em enkele uren mee laten draaien totdat het uitgedroogt was. En het koelde allemaal nog beter als Artic ook...

Ik koop mijn koelers altijd bij www.exile.nl en die douwen een spuitje koelspul erbij, best een grote spuit je kan er volgens mij wel 10 cpu's mee monteren.

Maar probeer eerst een hoe goed die thermal-pad werkt... Misschien is het goed genoeg, vind je het tegenvallen probeer dan een een goedkope pasta, je hoeft niet meteen dure artic-silver te gebruiken hoor. Ik gebruik van die el-cheapo koelpasta en de reden dat ik niet verder kan overclocken heeft helemaal nix met de temp te maken dus...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
gabberjoost schreef op 23 augustus 2002 @ 23:59:
[...]Tandpasta heb ik ook wel eens gelezen. Dat schijnt ook te helpen.
Maar ik geloof dat dat binnen een paar dagen helemaal was uitgedroogt, dus een tijdelijke oplossing. Dacht ik...
Tandpasta is geen goed alternatief, omdat't inderdaad enorm snel opdroogt en juist gaat isoleren. Wat je er wel erg goed mee kan doen is je koeler polijsten :*)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Bij afschrapen van die thermal pad wel oppassen dat je geen krassen in je heatsink maakt, dus doe het met iets van plastic ofzo.

Verwijderd

FragFrog schreef op 24 augustus 2002 @ 10:55:
[...]
Tandpasta is geen goed alternatief, omdat't inderdaad enorm snel opdroogt en juist gaat isoleren. Wat je er wel erg goed mee kan doen is je koeler polijsten :*)
Je kan met tandpasta echt je koeler niet polijsten hoor (en ik neem aan dat je de heatsink bedoelt) Met tandpasta kan je zachte plastics oppoetsen maar het schuurt bij lange na niet sterk genoeg om je heatsink ermee glad te maken, of je moet echt 100 jaar poetsen, maar er zijn veel betere dingen voor je heatsink zoals een polijstschijf voor je dremel :)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gebruik altijd pasta, gelijk de welke. Als je gaat overclocken gebruik je best arctic silver, welke doet er de fuck nie toe. De 3 is makkelijk omdat het niet geleid, voor de rest is het allemaal zelfde hoor (We gaan niet op paar °C kijken, die temp meters zijn toch niet nauwkeurig genoeg).

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Polijsten is slecht voor je koeling hoor, je laat het ding goed spiegelen dus denk je dat het vlak is. De reden waarom het spiegelt is dat het boller word, wat negatief is.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

poing schreef op 25 augustus 2002 @ 10:32:
Polijsten is slecht voor je koeling hoor, je laat het ding goed spiegelen dus denk je dat het vlak is. De reden waarom het spiegelt is dat het boller word, wat negatief is.
Als je gepolijst hebt moet je geen koelpasta gebruiken.
Je polijst iets om er voor te zorgen dat er geen 'luchtbellen' tussen de 2 te verbinden materialen zitten. AS III vult die 'bellen' op met stukjes zilver, er zaten dacht ik grotere en kleinere korrels in. Daarom moet je AS dun uitsmeren. Als je polijst EN je doet AS er op dan staat de koeler op 'stelten', de korreltjes.

[ Voor 0% gewijzigd door Resistor op 25-08-2002 15:21 . Reden: kromme zin ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

poing schreef op 25 augustus 2002 @ 10:32:
Wat een onzin zeg.. Hoe kom je erbij dat het boller wordt? En waarom haalt iedereen dan lagere temps met polijsten? Ik heb er ervaring mee en het werkt als een trein.
Resistor schreef op 25 augustus 2002 @ 15:20:
[...]

Als je gepolijst hebt moet je geen koelpasta gebruiken.
Je polijst iets om er voor te zorgen dat er geen 'luchtbellen' tussen de 2 te verbinden materialen zitten. AS III vult die 'bellen' op met stukjes zilver, er zaten dacht ik grotere en kleinere korrels in. Daarom moet je AS dun uitsmeren. Als je polijst EN je doet AS er op dan staat de koeler op 'stelten', de korreltjes.
In het ideale geval heb je gelijk. In de praktijk moet je echter nog steeds AS3 gebruiken. Ik heb met en zonder geprobeerd. Zonder was toch 1 graad hoger. Dit komt door de proc zelf.
Maar verder klopt het. Als je 2 materialen oneindig vlak zou krijgen is AS3 slechter. Ik heb wel eens gezien dat 2 platen kopen tegen elkaar gedrukt werden. Allebei gladder dan glad. Ze kwamen bijna niet meer van elkaar af (heel hard trekken). De moleculen "weten" niet meer bij welke plaat ze horen. Vanderwaalskracht was het geloof ik.. De moleculen komen dus zo dicht bij elkaar dat ze elkaar gaan aantrekken.

Sommige denken ook nog steeds dat grof beter is omdat er dan meer oppervlak zou zijn. Duidelijk een denkfout. Het moet natuurlijk _contact_ oppervlak zijn. Dat is natuurlijk alleen het grootst als je gepolijst hebt. Meer contact = meer overdracht van energie.

Edit: Wat natuurlijk wel zo is, is dat je minder AS3 moet gebruiken na polijsten. Wat natuurlijk zo logisch als wat is.

Edit: Over teveel en te weinig pasta:
Als je een goede druk hebt tussen core en HS of waterblok kun je niet teveel gebruiken. Alles wat teveel is wordt er tussenuit gedrukt. Kijk maar eens naar de onderkant van je HS. Dan zie je gewoon dat het ertussenuit gelopen is. Tenminste, bij mij wel..
Waarom dan toch weinig gebruiken? Nou, beetje zonde anders. Troep is best duur ;)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 15:56:
[...]Wat een onzin zeg.. Hoe kom je erbij dat het boller wordt? En waarom haalt iedereen dan lagere temps met polijsten? Ik heb er ervaring mee en het werkt als een trein.
[...]
Spenks Fewture, geen zin zelf tegenin te gaan. Is lang topic over geweest, met tientalle mensen die er positieve ervaring mee hebben. Polijsten helpt, face it :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:50
lappen van je heatsink helpt zeker :) meestal zijn die dingen niet helemaal glad als je ze koopt, en hoe gladder, hoe beter de geleiding ....

btw Artic Silver 0wnage >:)
Pagina: 1