(Video) TV-uitzendingen met pc bewerkt ?

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik ben net begonnen met video-bewerking, dus moet nog veel leren.

Zo heb ik onlangs een eerste home-video in elkaar geknipt en geplakt met
Premiere en dat resultaat wou ik bekijken als SVCD op mijn stand-alone
dvd-speler.
Dat omzetten vanuit Premiere naar MPG duurde een flink aantal uren.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe ze dat met TV uitzendingen doen.
Neem bijv eens studio-sport.
Zondag-middag worden de voetbal-wedstrijden gespeeld, die zijn om 16:15uur
afgelopen en s'avonds om 19:00uur zijn de samenvattingen al te zien op TV.
Voor hun is het dus niet handig om eerst een flink aantal uren te wachten
voordat de film is weggeschreven en gerendeerd.

Is er een site met info, of wil iemand mij wat uitleg geven hoe ze dat doen
??
Met wat voor apparatuur bijv. Ben er wel benieuwd naar.
En monteren ze de samenvattingen ook op de pc, of werken ze nog zonder pc ??

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24
Die gasten hebben natuurlijk professionele montage apparatuur waarmee je razendsnel kan knippen en plakken etc.

Dat kan je met een home pc niet zomaar ff nadoen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Wannapuf schreef op 23 augustus 2002 @ 01:43:
Die gasten hebben natuurlijk professionele montage apparatuur waarmee je razendsnel kan knippen en plakken etc.

Dat kan je met een home pc niet zomaar ff nadoen.
Inderdaad :)
Die werken niet met standaard pc'tjes...

En die gaan echt niet op renderen van de processor wachten, die doen dat gewoon in hardware.

edit:
Mogelijk helemaal geen pc's :P
http://www.tweakers.net/nieuws/23005

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Bij de "echte" TV heb je inderdaad duurdere machines.

Meestal wordt er nog steeds voor nieuws en sport met een player en een recorder gewerkt het zogenaame "Liniair monteren", dit houd dus in dan het bandje uit de camera gekopieerd word naar een band voor uitzending, hier tussen zit nog wel wat effect apparatuur, maar deze gaan allemaal realtime, en word ook nog eens meestal niet gebruikt.

Soms komt het ook wel voor dat ze via een NON-Liniair systeem werken, een van deze systeemen is de Avid Symfony, dit is een PC die echt bijna alles real time doet, je leest het matriaal in en zet het vervolgens achterelkaar en gebruikt de effecten die je wil hebben, en je kan het daarna eigenlijk meteen weer op band terug zetten.

In Avid heb je veel varianten, zo heb je ook de Avid Xpress DV, de nieuwste versie 3.5 doet ook bijna alles realtime, dus een cross en picture-in-picture enzo kan die allemaal zonder te renderen.

Kortom, meestal word er nog steeds Liniar gemonteerd, dit is het snelste, zeg maar als je een goede editor heb en programma maker dan je uiteindelijk in de montage per minuut uitzending 2-5 min nodig hebt voor de montage.

Non-Liniair, duurd altijd langer, je moet eerst je ruwe matriaal inlezen, dit kost tijd, dan moet je je montage maken, dit kan ietsje sneller, maar zal nooit echt veel uitmaken, en daarna moet het weer terug op een bandje. en dat inlezen en dumpen dat kost dus het meeste tijd.

en een VCD word niet gebruikt in de PROFI wereld, daar word Betacam SP,SX, of digibeta gebruikt, en tegenwoordig ook het veel minder duure (hier kan niet goedkoper staan, want zo goed is dat niet) DV of DVCPRO gebruikt.

Meestal word het gefilmt op Betacam SP en dan gemonteerd op Betacam SX of als je geluk hebt Digibeta (deze band schrijft ongeveer 250Mbit per seconde dat is 29,8 MB per seconde inclusief Audio, en dat is best wel veel he :) (een DVCpro bandje red zich met 25Mbit per seconde. en je hebt dus Computer systeemen die dit 1:1 kunnen verwerken :) dan praat je wel over dure sets, met snelle harddisken, en render hardware.

Verwijderd

Beetje late reactie misschien, maar tegenwoordig kun je bv een voetbalwedtrijd natuurlijk ook op Profile (harddisk) opnemen-bewerken en vervolgens via glasvezel vertsuren naar de profile van regie-studiosport, maar ik geloof niet dat de nos al zo ver is. Zal wel de toekomst worden denk ik. Zo gaan ook veel zenders werken, door de non-liniaire montageset te hangen aan het uitzendproces.
Trouwens nog een toevoeging aan de betacam sp,digi,sx is de nieuwe IMX (MPEGII) die ook FTP uit kan poepen.