Toon posts:

[VB] Chatprogramma met Winsock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is misschien best een interessant probleem.
Ik wil een chatprogramma maken met behulp van een winsock-control. Het is de bedoeling dat je er met zoveel personen mee kan chatten als je zelf wilt. Nu het volgende: Ik wil het programma zo maken dat als je het opstart, dat het programma eerst gaat kijken of er al een server-versie draait, zo ja. Dan connect het programma als client-versie daarmee. Zo nee, dan vormt het zelf een server. Door na winsock.connect de errors te vangen lukt het wel. Je kunt 10061 (gedwongen afgewezen) gebruiken als de computer aan staat en het programma niet draait. En de time-out error als de computer niet eens aan staat. Werkt op zich wel, het heeft een groot nadeel: Het duurt heel lang voordat er een time-out error optreed. Daardoor kunnen er (als er twee computers ongeveer tegelijkertijd worden opgestart) meerdere server-versies komen, die niet met elkaar geconnect zijn. Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Groetjes Rik

Verwijderd

Op het moment dat 1 server ziet dat er nog een server is, de servers laten samen werken en de client list samenvoegen.

edit:
De groeten doen we elkaar hier standaard.
FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2002 00:55 . Reden: Groeten :) ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan op zich wel, maar is het dan niet zo dat je eerst de winsock-control moet closen voordat je opnieuw kan proberen te connecten? Dat geeft weer andere nadelen: de andere computers op die server moeten ook weer gaan connecten, er is een kans dat de andere server dan ook geclosed is. Dit kan ik mis hebben hoor, ik kan het hier niet testen.

Rik :)

Verwijderd

Je kan ze toch elkaars status laten uitwisselen via 'n andere poort?

Verwijderd

Als er 2 servers zijn zullen de 2 server dat ook van elkaar weten. Sluit 1 van de 2 server af en start deze opnieuw op als client.
Stuur vervolgens over het hele 'chat-netwerk' dat er van server gewisseld moet worden als er ook al clients aanwezig zijn.
Kan op zich wel, maar is het dan niet zo dat je eerst de winsock-control moet closen voordat je opnieuw kan proberen te connecten?
Ja, maar dat doe je toch al de hele tijd....
Iedere keer als een server met een andere client praat moet de verbinding op nieuw gemaakt worden.

Check anders www.vbip.com/winsock
Een goede plek om te beginnen met winsock coden.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

of www.pscode.com, daar vind je minstens 100 chat programma's, volgens mij wel elke 2 dagen een.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

Vooral de laatste tijd is er iemand zn "24/7 Programmer Chat" aan het promoten... ziek wordt je drvan...

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Heh, Gerco, je bent zeker een regelmatige bezoeker daar? (zelf heb alles daar ongeveer gezien, heb ook een aantal mooie dingen staan, en heb zelfs meerdere prijzen gewonnen :D) Want je hebt echt helemaal gelijk :).. zijn ook nog meerdere personen die dat doen btw.

Overigens, aan de topic poster: Als je met UDP bezig wilt, zonder winsock control (vond zojuist een winsock class, werkt perfect, en werkt op 2 regels na (withevents) precies hetzelfde.) dan heb ik eventueel een heel simpel programma voor je die ik zo ga gebruiken of @Home echt UDP poorten blocked waardoor mijn deadline eraan gaat.. dit programma gebruikt udp, en ontvangt/verstuurd de tijd van de andere client.. zeer simpel

Als je gewoon simpel met TCP (geen packetloss e.d.) bezig wilt, dan moet je gewoon echt op www.pscode.com kijken...

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

41.6C.6D.61.72 schreef op 23 augustus 2002 @ 13:04:
Heh, Gerco, je bent zeker een regelmatige bezoeker daar?
Ik kom dr regelmatig, gewoon om te kijken of er nog wat interessants bijgekomen is. Ik heb zelf ook weleens wat gesubmit, maar echt geweldig zijn ze niet.

(let op de geheel geperfectioneerde Tel-Sell stijl van mn omschrijvingen :) )

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1