Internet verbinding delen met Zeelandnet

Pagina: 1
Acties:

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik heb zeelandnet :( maar nu wil ik mn internet verbinding delen, zeelandnet werkt dus met DHCP, netwerkkaartten werken goed, internet doet het, ik ben een n00b met linux dus ik zou graag willen weten hoe dat moet, uit de link die in de faq staat wordt ik ook niet echt veel wijzer van.

Twitter | Linkedin

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Een Google-zoekje leverde o.a. dit op..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Slackware was het geloof ik ? Er is een script gShield genaamd wat na wat configureerwerk in de goed gedocumenteerde configfile dat voor je kan regelen. Het script is in Slackware-package formaat.
http://muse.linuxmafia.org/gshield.html

• Mavvie
Hij wil niet echt volgens mij, internet op de linux pc werkt, netwerk werkt goed, alleen als ik

code:
1
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

invoer werkt het nog niet, het internet moet naar windows pc's ik weet niet of dat nog wat uitmaakt.

Ip_forward staat aan.

Op eth0 zit het internet (werkt via DHCP) en op eth1 zit dus het netwerk, ik heb alleen het ip ingesteld en het netmask.

Op de windows pc's heb ik bij gateway het ip van de linuxbak ingevuld, en bij dns ook.

Wat doe ik fout??

Twitter | Linkedin

Verwijderd

dns moet van je provider zijn, niet van je Linux bak. Tenzij je daar een dns server hebt draaien, maar daar ga ik maar even niet van uit :)

• Mavvie
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 11:08:
dns moet van je provider zijn, niet van je Linux bak. Tenzij je daar een dns server hebt draaien, maar daar ga ik maar even niet van uit :)
ik bedoel bij het instellen van de clients.

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Dan ook. Als je zelf geen dns server hebt draaien moet je op clients ook de dns nummers van je provider opgeven.

• Mavvie
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 11:18:
Dan ook. Als je zelf geen dns server hebt draaien moet je op clients ook de dns nummers van je provider opgeven.
Thnx, het werkt. Alleen nu 1 ding. Hoe krijg ik dit zo ingesteld bij het opstarten? Ik moet eerst altijd nog het ip adres van eth1 invullen, en iptables configgen

Twitter | Linkedin

Verwijderd

In /etc/rc.d/rc.inet1 kun je beide kaarten laten configureren. Dus even mcedit /etc/rc.d/rc.inet1 en daar de juiste gegevens invullen. Heb je gShield geinstalleerd of heb je iets anders gedaan met een firewall script ?
Als er een executable script /etc/rc.d/rc.firewall bestaat wordt deze tijdens het opstarten automatisch uitgevoerd of je zet de commando's in /etc/rc.d/rc.local, dan wordt het ook automatisch bij het opstarten uitgevoerd. In geval van gShield maak je een regeltje in rc.local als
code:
1
/etc/firewall/gShield.rc   start
Pagina: 1