Toon posts:

Reciever aansluiten op stereo versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik misschien een domme vraag, ik weet het eigenlijk niet :?

ik ben al een paar maanden aan het orienteren op een nieuwe muziek/ht set.
Omdat muziek veel belangrijker voor me is wou ik gaan voor een stereo set.
Nu vroeg ik me af of het in de toekomst mogelijk is om een surround reciever aan te sluiten op de stereo versterker.

Dus dat ik gewoon van het stereo geluid van mijn 2 kanaals stereo versterker kan genieten, maar voor films gebruik kan maken van mijn reciever.

Ja het is in principe mogelijk, dat als ik naar mijn reciever wil luisteren dat ik mijn front speakers omplug van stereoversterker naar reciever waar de rears en center ook op aangesloten zijn.

Dit lijkt me erg omslachtig en ook slecht voor de kabels en connectoren na loop van tijd.

Is er misschien een andere methode?

Verwijderd

de reciever kan ook prima stereo weergeven toch!!!!!

Mischien kan je een 5kanaal reciever met 7.1 preout .
Daarop kan je eventueel de gewone stereoversterker aanhangen voor die 2 extra kanalen

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Waarom geen dubbele bekabeling? dan kan alles aangesloten blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 00:29:
de reciever kan ook prima stereo weergeven toch!!!!!

Mischien kan je een 5kanaal reciever met 7.1 preout .
Daarop kan je eventueel de gewone stereoversterker aanhangen voor die 2 extra kanalen
Ik ben persoonlijk van mening dat een een stereo versterker beter audio weergeeft dan een reciever van dezelfse prijsklasse.
SEPP schreef op 23 augustus 2002 @ 00:38:
Waarom geen dubbele bekabeling? dan kan alles aangesloten blijven.
Damn dat ik daar niet aan gedacht heb |:(
Moet ik wel speakers aandschaffen die ik kan biwiren.

Hmm dan vallen wel de dynaudio's af die ik op het oog had.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-12 11:52

Metten

ik hou het graag simpel

dat is geen probleem. Je kan gewoon een HT amp nemen die pre-outs heeft voor links en rechts(voor). Die kan je dan op een line-in van je stereoversterker aansluiten en je gewone CD speler sluit je dus direct op je stereo aan en je DVD speler op je HT amp.

Verwijderd

voor stereo kan je ook :

De reciever gebruiken , en multiroom-mode gebruiken!

Maar daarvoor heb je een aparte set boxen nodig

Verwijderd

Topicstarter
Metten schreef op 23 augustus 2002 @ 01:22:
dat is geen probleem. Je kan gewoon een HT amp nemen die pre-outs heeft voor links en rechts(voor). Die kan je dan op een line-in van je stereoversterker aansluiten en je gewone CD speler sluit je dus direct op je stereo aan en je DVD speler op je HT amp.
Als ik dit doe heb ik dan kwaliteitsverlies bij stereo sound?

Heeft een reciever als bv een denon 2802 of een hk 4500 deze pre-outs?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nou slim bent spaar je even door, en koop je meteen een hele goede receiver. Scheelt je een hoop moeite

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ten eerste: Je kunt wel degelijk de door jou voorgestelde oplossing toepassen. De Denons hebben allemaal een pre-out voor de 2 frontkanalen en deze kun je dus naar de input (tape, video, whatever) van je stereo versterker leiden. Kost je dus maar een extra interconnect.

Ten tweede: Nevernooit de Dynaudio's laten afvallen. Zijn prachtspeakers en waarom zou je bi-wiren? De speakers blijven tenslotte gewoon aan je stereo versterker hangen, zowel in stereo als surround modus.

Ten derde: NEVERNOOIT dubbele bekabeling! Als beide versterkers aan staan gaan ze elkaar staan voeden en trust me, daahaag eindtrappen! Natuurlijk kun je er op letten dat er steeds een uit is voordat je de andere aanzet maar je zult zien dat dit een keer fout gaat en dat kost klauwen aan reparatiekosten.

Veel suc6 :-)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info greengras das precies wat ik wilde horen.

Nou ken ik alsnog voor de dynaudio's gaan :)

Ik heb weining zin om mijn eindtrappen op te blazen, lijkt me nogal zonde.

Oh ja heeft het van invloed op de stereo kwaliteit om de versterker door te lussen aan de pre-outs van de reciever?

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:07
Je kan ook gewoon een goeie stereo versterker kopen en later voor HT een surround processor bv Yamaha DSP E-800 om de Center en Rear en subwoofer channels aan te sturen. Je kan dan de stereo vesterker de fronts aan laten sturen en dan hou je gelijk een hoogwaardige set voor muziek.

• jona
  • Laatst online: 06-11 22:27
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 12:39:
Thanks voor de info greengras das precies wat ik wilde horen.

Nou ken ik alsnog voor de dynaudio's gaan :)

Ik heb weining zin om mijn eindtrappen op te blazen, lijkt me nogal zonde.

Oh ja heeft het van invloed op de stereo kwaliteit om de versterker door te lussen aan de pre-outs van de reciever?
In principe heeft het geen invloed op de kwaliteit omdat de receiver deze signalen onversterkt en onbewerkt doorgeeft op deze uitgangen. Maar helemaal waar is dit ook niet. Enige invloed zal het signaal wel hebben door alle processing, video switching en video technologie in de AV receiver. Maar dit effect is niet zo groot.

Wat ook kan is ipv een dure receiver gewoon een goede stereo versterker nemen voor het geld en dan een losse surround processor toe te voegen zoals de Yamaha dsp e800. Dat scheelt geld op de AC receiver die je kan pompen in een goede stereo versterker. Het is immers zonde een dure receiver te kopen die je eigenlijk alleen gebruikt als decoder en versterker voor de center en surroundboxen.

• DBA907
  • Laatst online: 14-10 20:07
_Jona_ schreef op 23 augustus 2002 @ 13:12:
Wat ook kan is ipv een dure receiver gewoon een goede stereo versterker nemen voor het geld en dan een losse surround processor toe te voegen zoals de Yamaha dsp e800. Dat scheelt geld op de AC receiver die je kan pompen in een goede stereo versterker. Het is immers zonde een dure receiver te kopen die je eigenlijk alleen gebruikt als decoder en versterker voor de center en surroundboxen.
Dat zei ik net ;)

• jona
  • Laatst online: 06-11 22:27
Sorry, je was me net voor... Toch maar sneller leren tikken :)

Verwijderd

Topicstarter
_Jona_ schreef op 23 augustus 2002 @ 13:12:
[...]

In principe heeft het geen invloed op de kwaliteit omdat de receiver deze signalen onversterkt en onbewerkt doorgeeft op deze uitgangen. Maar helemaal waar is dit ook niet. Enige invloed zal het signaal wel hebben door alle processing, video switching en video technologie in de AV receiver. Maar dit effect is niet zo groot.

Damn dat is echt een goed idee, wist helemaal niet dat er losse processors waren.

Heeft iemand ervaring met de Yamaha dsp e800?
Hoe is de kwaliteit van dit apparaat?

vergelijkbaar met denon avr 1802? (is ongeveer zelfde prijsklasse)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12 21:41
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:53:
[...]

Damn dat is echt een goed idee, wist helemaal niet dat er losse processors waren.

Heeft iemand ervaring met de Yamaha dsp e800?
Hoe is de kwaliteit van dit apparaat?

vergelijkbaar met denon avr 1802? (is ongeveer zelfde prijsklasse)
Ik ben ook wel geinteresseerd in zoiets, dus heb ff een review opgezocht:

http://www.homecinemachoi...maha/YamahaDSP-E800.shtml

Geef mij maar een Warsteiner.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 16:44
Kijk ook eens naar je budget, een half jaar geleden wilde ik exact hetzelfde doen als jij nu wil. Heel lang gezocht naar een oplossing, welke iets anders was als de oplossingen die ik hier zie, ik had namelijk gekozen om de luidsprekers met een joekel van een relais om te laten schakelen van de stereo naar de receiver. Dit was volgens mij de goedkoopste en meest effectieve manier. Totdat ik eens ging luisteren naar de huidige receivers. Ik praat overigens over de Marantz SR-7200, de receiver die ik nu heb is muzikaal gezien beter als de versterker die ik had (ook een Marantz, zelfs een KI als je dat iets zegt). De keuze was toen snel gemaakt, ik gebruik die receiver nu voor alles, de rest is verkocht. Heb toen ook maar een Marantz DV-6200 aangeschaft, heerlijk voor CD weergave en ook nog een goede DVD weergave.

Moraal van het verhaal, eerste gaan luisteren, is je budget groter als die van mij, ze hebben tegenwoordig hele vette apparaten bij Marantz, kijk maar eens naar de SR-9200.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Ik weet niet of je ervan op de hoogte bent, maar veel van de betere receivers hebben een functie om het hele DSP-gebeuren inclusief toonregeling etc uit te schakelen, waardoor de receiver dus in feite als een pure stereo eindversterker werkt. Denon noemt dat geloof ik "Pure-direct", ik heb zelf een Marantz SR8200 en daar noemen ze het "Sound-direct". Je moet soms echt even in de pdf-folders kijken om te zien of zo'n functie erop zit. Bij mijn Marantz kan ik ook nog de video-circuits uitschakelen. Ik hoor daar geen verschil in, maar de Sound-direct functie geeft echt een duidelijke verbetering in geluid. Een verschil met een gewone stereo-eindversterker is dan alleen dat die vaak als dubbel monoblok opgebouwd zijn met gescheiden trafos voor optimale kanaalscheiding, en bij een receiver het altijd 1 trafo is. Genoeg mensen zullen zeggen dat dat uitmaakt, maar je moet het zelf maar gaan beoordelen of je het verschil echt hoort. Deze Marantz van mij klinkt in ieder geval ongelooflijk zuiver met muziek, ik heb er geen spijt van. :) (en ik wilde ook eerst met relais omschakelaars werken etc). Misschien is het een idee.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Laatst heb ik ook in which hifi gelezen dat Marantz had gezegd date "normale" stereo versterkers dood waren.

edit:
Owkay, Glimi is vergeten uit te loggen: Dit was Darius

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 16:44
Ik wil niet zeggen dat ze dood zijn, ken nog genoeg "betere" stereo versterkers dan die receiver die ik heb, maar daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan, dan peins je er niet eens over om je stereo via een receiver te laten lopen.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
2e geluidskaart is de mooiste oplossing

Verwijderd

Gerritjuh schreef op 23 augustus 2002 @ 16:39:
Ik wil niet zeggen dat ze dood zijn, ken nog genoeg "betere" stereo versterkers dan die receiver die ik heb, maar daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan, dan peins je er niet eens over om je stereo via een receiver te laten lopen.
Dat een stereo versterker van een hogere klasse beter geluid geeft dan een goedkopere receiver is vrij logisch denk ik. De vergelijking is niet echt eerlijk. :)
Het kan altijd beter.. maar dat wil niet zeggen dat een topkwaliteit receiver niet goed muziek kan weergeven.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2002 17:14 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan toch maar een keertje naar een volledige av-reciever gaan luisteren :)

2 sets die ik zowieso wil gaan beluisteren zijn:

Van Medevoort MA340
Van Medevoort PA230
Van Medevoort CD230
Dynaudio Audience 52

Arcam FMJ A22
Arcam FMJ p25
Arcam FMJ CD23
Dynaudio Audience 52

Oh ja dit schaf ik niet allemaal in 1 keer tegelijk aan :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Er is ook nog een Qed schakelkastje voor 1 paar speakers tussen 2 versterkers
http://www.qed.co.uk/main.htm

Maar als je nog moet beginnen met aanschaf is een goede processor (met apart stereo circuit) uitgebreid met goede discrete eindversterkers mooier.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een tijdje met het volgende idee aant rondlopen en ik zou graag de mening van wat "experts" hier op het forum willen horen.

Ik was aant denken om in inplaats van direct met "high-end" apparatuur zoals arcam of van medevoort te beginnen, misschien wat kleiner te beginnen.

ik was aant denken aan:

ROTEL RA 971 MK 2 VERSTERKER +- €275 demo
ROTEL RB 971 MK 2 VERSTERKER +- €275 demo
ROTEL RCD 975 €400
Tuner???
Dynaudio Audience 42 € ??

Ik heb de ROTEL RA 971 MK2 al eens gehoord en moet zeggen was erg onder de indruk en zeker voor die prijs.

Kijk ik dacht dus gewoon wat kleiner te beginnen en eerst eens genieten van zo'n setje en dan in de toekomst als ik mijn gehoor en mijn smaak qua geluid misschien wat meer heb ontwikkeld langzaam uptegraden naar een hogere kwaliteit.

In plaats van nu vet veel geld neer te leggen terwijl ik nu van een gaar sony setje afkom.

Het is net als je je rijbewijs haalt, ga je ook niet direct een nieuwe auto aanschaffen, nee je begint met een 2de handsje en kijkt rustig wat je wel en niet bevalt en koopt dan misschien in de toekomst een nieuwe auto die op jou precieze wensen en ervaring is afgestemd.

Maak ik mezelf een beetje duidelijk? of ben ik maar wat slap aant lullen.

wat denken jullie van het bovengenoemd idee?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Die 971 eindversterkers zijn zeker erg goed, zeker voor het geld. Ik begrijp alleen niet helemaal de bedoeling. 2 eindversterkers, een tuner en een normale CD speler? Misschien bedoel je met de tuner een voorversterker/tuner combinatie (eventueel met DTS processor)? Deze zijn over het algemeen vrij prijzig. Waarschijnlijk kom je dan wel over de 1500 euro voor versterkers en pre/tuner, waarvoor je toch ook een hele aardige DTS receiver kan kopen, die het ook goed doet in stereo. Bovendien mis je dan niet een 5e eindversterker voor het middenkanaal.

Zou Arcam ook in gedachten houden, de Diva A75+ en A85 zijn voorbereid om te worden uitgebreid met een (losse?) DTS processor (en bovendien erg goede versterkers). En wat te denken van gewoon een Arcam AVR100 vvoor 1175 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.arcam.co.uk/diva/images/avr100.jpg

Die Dynaudios zijn erg lieve speakertjes (rond de 280 euo per stuk).

Veel succes met je zoektocht.

Btw. Sony maakt ook best kwaliteits apparatuur.
Deze versterker veegt bijvoorbeeld de vloer aan met de meeste gerenomeerde merken (Marantz, Denon, etc. >:) )
Afbeeldingslocatie: http://www.sony-europe.com/resources/image/tafa777esh.gif
Mag ook wel voor 2900 euro.

Verwijderd

Topicstarter
ROTEL RA 971 MK 2 VERSTERKER +- €275 demo <-- integrated amp
ROTEL RB 971 MK 2 VERSTERKER +- €275 demo <-- poweramp

zodat ik kan biampen.

en de bedoeling is dat ik er later een Yamaha DSP E-800 aan toevoeg voor surround.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 13:00:
ROTEL RA 971 MK 2 VERSTERKER +- €275 demo <-- integrated amp
ROTEL RB 971 MK 2 VERSTERKER +- €275 demo <-- poweramp

zodat ik kan biampen.

en de bedoeling is dat ik er later een Yamaha DSP E-800 aan toevoeg voor surround.
Aha, ik had die 1e letter verschil niet gezien :)

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 16:52
Inderdaad duck, die sony zit gewoon in de klasse marantz pm 14 ki, krell kav 300i, meridian 511,vincent sv-238, topklasse dus, alleen velen kunnen niet tegen dat er sony op staat.

Ik zou btw wel een moord doen voor hun 777 es of scd 1 cd spelers :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:13
Ik zit ook met dit dilemma. Ik ga een paartje B&W CDM7NTs aanschaffen, in combinatie met een CDM CNT en waarschijnlijk twee 601 S3s. Ik heb de CDM7 gehoord op mijn SR4200 en dat was niks. Ook geluisterd op een NAD C160/C270 combi, en dat klonk wel heel mooi. Daarna er een NAD T761 naast gezet, dat was weer minder. Ik ga binnenkort de T762 eens luisteren, die heeft nog wat meer power dan de 761. Maar dan heb je het alweer over 1500 euro, en voor dat geld wil ik andere merken ook nog een kans geven. De Arcam A85 was ook erg mooi, maar die zit al op 1400 euro en dan heb ik nog geen DTS... en de AVR heeft wat te weinig power en features (multi-room, speaker A/B).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Sony ES rules......... Heb hier met veel geluk voor Fl. 300 (ja ja, 300 ballen) de ES XS33 cd speler kunnen kopen....... (2e hands). Na een week kapot.......... Garantie dus, heel het loopwerk, laser etc. vervangen: Weer zo goed als nieuw dus! Die gaat echt niet weg. Ze zijn gewoon af. Nu nog een goede ES 7.1 / 6.1 receiver en dan zijn we er!

Heb niet het genoegen gehad om de 77 te horen, wel gezien, erg strak design.

Verwijderd

Glimi schreef op 23 augustus 2002 @ 16:33:
Laatst heb ik ook in which hifi gelezen dat Marantz had gezegd date "normale" stereo versterkers dood waren.

edit:
Owkay, Glimi is vergeten uit te loggen: Dit was Darius
Dit hebben ze nooit gezegd, ze zeiden juist dat ze in surround sound meer de toekomst zien, en dat ze zich meer zullen concentreren op receivers en a/v apparatuur ipv stereo alleen. Vandaar dat er nu de 3 serie komt voor receivers, dus je had de 4200,5200,6200,7200 etc deze worden nu opgevolgd door de 4300,5300,6300en 7300. Bovendien blijven de Marantz receivers in Stereo modus altijd weer fantastisch muzikaal klinken, dus wat ze ook zeggen over stereo, ze blijven er een kei in.
Pagina: 1