voordelen matrox g400 tov ati rage 128 pro

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 10:09

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
ik kan erg goedkoop aan een matrox g400 kaart komen (16mb). ik heb nu een ati rage pro 32 mb, en ik ben niet echt blij met de 2d weergave. ik doe weinig tot niets met 3d (daar is de matrox weer niet zo goed in). waar ik erg benieuwd naar ben is het volgende: geeft de matrox beter resultaat bij het weergeven van divx dan de ati rage?
iemand ervaring?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn idee maakt het niets uit met een divx filmpje kijken.
Alleen als je naar tv out kijkt zal er verschil tussen zitten in het voordeeel van Matrox.
Heb ook nog een Matrox G400 32MB en ben er nog steeds content mee al is het voor spelletjes niet echt meer een aanrader, maarja... daarvoor heb je hem ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, ATi is de slechtste nog niet, maar als beeldkwaliteit je grootste zorg is kun je nauwelijks de G400 overtreffen op analoge aansluitingen.
DiVX is een lastige vraag- eigenlijk maakt het hoogstwaarschijnlijk niets uit omdat de beperkingen die jij ziet niets met de videohardware te maken hebben en alles met de encoding en decoding van die data. Allicht zou een nieuwere codec meer uitmaken. Hier heb ik ervaring met 1 generatie eerder, een ATi Rage Pro vs. Matrox G200. Conclusie: op 1024x768 op een 4 jaar oude 17" maakte het geen zak uit. Met een betere monitor en/of hogere resolutie was het wel te merken geweest (ondertussen bevestigd met m'n Ilyama 17"). En bij DiVX kon ik ook geen enkel onderscheid uitmaken.

Overigens zou de G400 de Rage128 met gemak in 3D gaming verslaan. Ze zijn van ongeveer dezelfde generatie en de G400MAX was de koning ervan. De gewone G400 moest in de TNT2 z'n meerdere erkennen, maar ATi liep flink achter

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houdt er wel rekening mee dat een Ati Rage 128 series wel hardwarematige MPeG ondersteuning heeft en de Matrox Gx00 niet. (hardwarematige DVD/MPEG-ondersteuning -> Motion Compensation en IDCT [Inverse Discrete Cosine Transform].)

Ook heeft de Matrox G-serie problemen met (DivX)streams die niet uit 16/32 meervouden bestaan (alhoewel daar wel een patch voor is die hetzij knipt danwel een vlakje eraan plakt).

Er kan dus wel performanceverschil optreden, in ieder geval merkbaar als je nu al op/bij de grens van je CPU zit.

Ik heb in ieder geval de switch van Matrox G200 naar Matrox G550LT een verbetering gevonden, zowel qua 2D (DualHead!) als 3D (gameperformance) alsook DivX-weergave op de monitor (mijn G200 had geen TVout). Films werden merkbaar vloeiender weergegeven.