Toon posts:

Krijg Tb 1Ghz niet hoger als 750 (G7vrxp)

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb dus een probleempje. Mijn nieuwe mobo (Gigabyte G7vrxp) ziet mijn 1Ghz Athlon als een 750 Mhz cpu. Het verhogen van de multiplier middels de schakelaartjes naast de cpu werkt niet (alleen bij ge-unlockte cpu's)......

Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen en mijn cpu op 1000 Mhz kan laten lopen, ik verlies nu 250 Mhz tov mijn oude 133Mhz Via mobo :(

Iets in de bios misschien ?, Jumpers ??

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bios updaten?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Ik betwijfel het. Het is een supernieuw bordje en die biosupdates slaan nergens op. Er wordt niks noemenswaardigs geupdate. Als het goed is zit er op die rev. 2.0 al de F7 bios, oftewel de op 1 na laatste. Dateert uit juni dit jaar volgens mij.

Er moet toch iets anders mogelijk zijn, of is het alleen te verhelpen met het unlocken van die Thunderbird ?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
1000/133 * 100 = 750 oftewel je bussnelheid zit op 100 mhz

Leeg

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 20:56

jAnO!

lalalavanillevla

bussnelheid naar 133 ipv 100?
7.5 *133 = 1000

edit:
damn net te laat

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Verwijderd

Je 1 Ghz tb loopt dus op 750 mhz.
Dus je fsb is 200 ipv 266 :?
edit: verdorie, te laat :(

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
jAnO! schreef op 23 augustus 2002 @ 00:29:
bussnelheid naar 133 ipv 100?
7.5 *133 = 1000
Juist :)

Leeg

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Uhm, wat ik mijn post zette ... De FSB in de bios staat al op 133.
Dat simpele rekensommetje waar wij dan ook op 1000 uitkomen gaat gewoon niet op.

Ook op het moederbord de switch veranderen helpt niet, want als die naar 133 wordt gezet, boot de PC niet meer.

En die Thunderbird is gelocked. Normaal gesproken 10*100 ... IK vind het een beetje vreemd.

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Mee terug naar de winkel en een andere vragen.

Verwijderd

Dat rekensommetje van jullie slaat nergens op ! Sjees. Maar je MP zal wel gewoon de laag staan, LMFD

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Smarron schreef op 23 augustus 2002 @ 10:46:
Dat simpele rekensommetje waar wij dan ook op 1000 uitkomen gaat gewoon niet op.

Ook op het moederbord de switch veranderen helpt niet, want als die naar 133 wordt gezet, boot de PC niet meer.

En die Thunderbird is gelocked. Normaal gesproken 10*100 ... IK vind het een beetje vreemd.
Heb je het over jouw eigen probleem of over die van de topicstarter? Ik volg het nu effe niet meer :?

Maar probleem van de topicstarter is dus duidelijk het welbekende FSB@100 -> FSB@133 probleempje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 10:53:
Dat rekensommetje van jullie slaat nergens op ! Sjees. Maar je MP zal wel gewoon de laag staan, LMFD
dat is dit weer voor een dom gepraat het klopt toch ?

7.5x100 = 750
7.5x133 = 1000

leg mij maar eens uit hoe jij met een andere multipleyer op 750 wil komen! dat word altijd 733 of 766 ! en BTW als de CPU nog gelockt is gaat het ook niet lukken om de multipleyer te laag in te stellen

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 11:01:
Heb je het over jouw eigen probleem of over die van de topicstarter? Ik volg het nu effe niet meer :?

Maar probleem van de topicstarter is dus duidelijk het welbekende FSB@100 -> FSB@133 probleempje :)
Nou, Timyo is een vriend van mij. Hij heeft dus de Gigabyte 7VRXP gehaald (rev 2.0) en hij krijgt zijn Tbird niet op 1000Mhz. Ik heb hetzelfde plankje, maar met een 1800+. Ik heb verder geen probleem.

Ik zei ook al om die FSB op 133 te zetten, maar dan boot de PC niet. Is dat aan de ene kant niet logisch? Die Tbird 1Ghz is toch een CPU met een standaard mulitplier van 10? Dan kan het volgens mij onmogelijk op 7,5*133 draaien. Hij is niet ge-unlocked!

Correct me if I'm wrong.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn twee versies van TB@1GHz op de markt gebracht, eentje voor 266MHz DDR en eentje voor 200MHz DDR :)

Welnu, als hij nog gelockt is, dan zou ik eens de multiplier checken in de BIOS. Staat deze (automatisch) op 10x of op 7,5x? Hoe wordt de CPU herkend in Windows? Ook als zijnde 1GHz of toch 750MHz? Draai eens een paar CPU checker proggies (WCPUID, CPU-Z, Sandra, etc..) en check of de CPU ook echt op 1GHz loopt.

Er is namelijk een redelijke kans dat Gigabyte is 'vergeten' om de TB 1GHz@200 ook in de BIOS CPU microcode bestand op te nemen, waardoor de CPU verkeerd wordt weergeven (ja, weergeven, als je er zeker van bent dat de MP 10x is en dat de FSB op 100MHz loopt, dan hoef je je niet druk te maken om de 'verkeerde' identificatie van de BIOS). Indien dit het geval lijkt te zijn, dan zou een mailtje richting Gigabyte afdoende zijn. Ze zullen dan de aangepaste CPU microcode meenemen in de volgende BIOS update :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben weer terug van werk dus kan weer even wat knutselen ;)

Ok, ik ben er dus net achter gekomen dat het een Rev 1.1 mobo is. Ik stuur hem dus sowiezo terug voor een 2.0 Maar ik weet niet of het probleem dan opgelost is :S

Als ik dus Of in de bios Of op het mobo zelf, de fsb naar 133 Mhz gooi (wat idd op 1000Mhz uitkomt) boot de pc niet, dat wil zeggen hij komt niet eens voorbij de herkenning van de grafische kaart :(

Denken jullie dat ik dit kan oplossen door een 2.0 te ontvangen, of vinden jullie dat ik het eerst nog met een andere cpu moet proberen (deze was totaal niets mee aan de hand, dus....)

Thanx voor de reacties zover

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 12:54:
Er zijn twee versies van TB@1GHz op de markt gebracht, eentje voor 266MHz DDR en eentje voor 200MHz DDR :)

Welnu, als hij nog gelockt is, dan zou ik eens de multiplier checken in de BIOS. Staat deze (automatisch) op 10x of op 7,5x? Hoe wordt de CPU herkend in Windows? Ook als zijnde 1GHz of toch 750MHz? Draai eens een paar CPU checker proggies (WCPUID, CPU-Z, Sandra, etc..) en check of de CPU ook echt op 1GHz loopt.

.......
In windows ziet ie de proc dus ook als 750 Mhz, het lijkt gewoon of hij hangt op 133 Mhz, vaag....

• jAnO!

jAnO!

lalalavanillevla

ben ik nou kippig???

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Verwijderd

Topicstarter
jAnO! schreef op 23 augustus 2002 @ 18:13:
[...]

ben ik nou kippig???
Dat zegt hij jah, maar als ik in bios op 133Mhz zetten, ging ie ook niet booten, net nog geprobeerd .......

Verwijderd

Misschien Proc te oud ten opzichte van 't mobotje?

Verwijderd

anders flikker je ff de batterij eruit en reset je de bios.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens

Mijn cpu kan alleen maar op 100 Mhz FSB lopen, daarvoor is het een Athlon (geen XP !!)

Ik moet dus de multiplier veranderen, maar dit doet ie niet :S

Iemand weet hoe ? Resetten ofzo ??

• jAnO!

jAnO!

lalalavanillevla

Vaag allemaal hoor..

Als je zegt dat het een oude TB is en MP locked dan denk ik dus dat ie 10X 100 is..
maar omdat je zegt dat ie op 750 loopt denk ik toch echt dat ie 7.5 X is..

Ik zou gewoon maar ff teruggaan naar de shop met je prob..

succes

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Op je vorige bord liep 'ie zeker weten wel met 10*100MHz? En je hebt 'm niet ge-unlocked? Ik denk dat hier gewoon wat simpels over het hoofd wordt gezien; als het een 1GHz is met een MP van 10 (de 'B' versie) zal 'ie onmogelijk zomaar op 750MHz kunnen draaien, ja, met een FSB van 75MHz (maar da's geen standaard instelling). Als het de 'C' versie is heeft 'ie een MP van 7.5 en zul je écht voor de 133MHz moeten gaan. Dat jouw bord niet wil booten met een 133MHz FSB kan ook een andere reden hebben. Wees er eerst 100% zeker van met wat voor cpu je het van doen hebt (ik zou denken de 'C' versie), check om mijn part de core.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik dus ook, ik heb namelijk net stap voor stap de FSB verhoogd in de bios (101 --> 110 --> 125) en toen bleef ie gewoon booten. Nadat ik em om 130 Mhz had gezet, bleef ie echter hangen en moest ik dus weer terug naar 100 Mhz, hierna nog een keer verhogen geprobeerd, maar zonder effect :S Ene keer doet ie het wel dus, andere keer niet (mobo kaput, fout ?) De Multiplier is dus gelocked, maar het mobo wil niet op 133 Mhz draaien.

Ik ga morgen even naar Rotterdam (Yorcom) een nieuwe halen (r2.0), daarmee zou het dan opgelost moeten zijn :)

Wat denk jij nu ? Als ik de jumpers voor Multiplier verhoog, heeft dit namelijk geen effect, de fsb moet dus omhoog toch ?....

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 23 augustus 2002 @ 21:49:
Op je vorige bord liep 'ie zeker weten wel met 10*100MHz? En je hebt 'm niet ge-unlocked? Ik denk dat hier gewoon wat simpels over het hoofd wordt gezien; als het een 1GHz is met een MP van 10 (de 'B' versie) zal 'ie onmogelijk zomaar op 750MHz kunnen draaien, ja, met een FSB van 75MHz (maar da's geen standaard instelling). Als het de 'C' versie is heeft 'ie een MP van 7.5 en zul je écht voor de 133MHz moeten gaan. Dat jouw bord niet wil booten met een 133MHz FSB kan ook een andere reden hebben. Wees er eerst 100% zeker van met wat voor cpu je het van doen hebt (ik zou denken de 'C' versie), check om mijn part de core.
Multiplier is dus gelocked op 7.5, weet ik nu zeker. Als ik FSB namelijk naar 101 Mhz zette werd clockspeed 758 Mhz (101*7.5=757,5).

Wat voor een reden kan het dan hebben dat het mobo niet op 133 Mhz wil draaien, maar de ene keer wel op 130 Mhz, en de andere keer niet eens op 101 Mhz :? ??

Verwijderd

die dipswitch naast je processor moet alleen de laatste op on staan, dan staat ie op auto

voor de rest die ander switch bij je bios moet op off staan voor 133 fsb.

Verwijderd

Topicstarter
[b]....

Bekend probleem met de 1.1 ??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 23:19:
die dipswitch naast je processor moet alleen de laatste op on staan, dan staat ie op auto

voor de rest die ander switch bij je bios moet op off staan voor 133 fsb.
Als ik die dus op OFF zet, boot ie niet meer, lees voorgaande onderzoekjes :) Af en toe vanuit bios bootte ie wel op 130 Mhz, maar nog geen 1 keer op 133 Mhz :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 23:22:
[...]

Bekend probleem met de 1.1 ??
Je kan hem zo omruilen voor een 2.0

meschien doet die het wel???

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 23:26:
Je kan hem zo omruilen voor een 2.0

meschien doet die het wel???
Timyo heeft al goedenacht gezegd ... Watje he. >:)

Maar goed. Morgen wordt dat ding inderdaad ingeruild voor een 2.0 dan weten we wel meer. Maar ik blijf het vaag vinden.

Pluspunt van de 1.1 is verder wel dat hij compleet stabiel loopt.

Verwijderd

ik draai nu nog met een 1.0

heel stabiel nog

maar hij gaat wel terug :)

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat komt dus 9 van de 10 keer omdat je geheugen het niet bij kan benen. Je moet dus OF je latency en andere timings voor je geheugen eerst omlaag zetten voor je naar 133 gaat OF je zet er geheugen in die wel goed op 133MHz draait met jouw timings. Het is zelfs nog mogelijk dat officieel 133MHz geheugen er eigenlijk niet stabiel op kan draaien. zal niet de eerste keer zijn dat ik dat zie.

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Klinkt misschien beetje weird maar fan (van je proc) misschien aangesloten op je moederbord of een case-fan .. probeer ze eens via je 12V, heb namelijk eens zon probleem gehad met een ASUS A7M266

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Vastloper schreef op 23 augustus 2002 @ 23:48:
Dat komt dus 9 van de 10 keer omdat je geheugen het niet bij kan benen. Je moet dus OF je latency en andere timings voor je geheugen eerst omlaag zetten voor je naar 133 gaat OF je zet er geheugen in die wel goed op 133MHz draait met jouw timings. Het is zelfs nog mogelijk dat officieel 133MHz geheugen er eigenlijk niet stabiel op kan draaien. zal niet de eerste keer zijn dat ik dat zie.
Er zit Samsung PC2700 in, 2 dimms van 256. Lijkt me aan de ene kant sterk dat die een FSB van 133 niet aankunnen. Die timings kan misschien wel, maar ik heb exact hetzelfde geheugen en deze lopen op de hoogste waarden wel stabiel tot een FSB van 147.

Maar aan de andere kant zat ik het volgende te denken:
Als de CPU op een FSB van 100 staat (7.5*100) (100%), draait het geheugen die in de bios op 333 staat dan ook werkelijk al op 333Mhz ? Want als je dan de FSB op 133 gaat zetten, zou het geheugen het inderdaad niet meer aankunnen lijkt mij.

Het vreemde is dat bij mij het geheugen al wel standaard op een FSB van 133 (is dit dan bij mij 100%) draait en ik die nog veel hoger kan zetten. Ik heb wel een Athlon XP. Ik snap er zelf even niks meer van ... 8)7

Verwijderd

ergens op het mobo zit ook een dip switch met een on en een off stand deze overzetten wil ook nog wel eens helpen. Maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt. Ik zal morgen op me werk eens even naar dat mobo kijken. Wij hebben ze namelijk nog liggen.

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 00:19:
ergens op het mobo zit ook een dip switch met een on en een off stand deze overzetten wil ook nog wel eens helpen. Maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt. Ik zal morgen op me werk eens even naar dat mobo kijken. Wij hebben ze namelijk nog liggen.
Precies, dat was het eerste natuurlijk waar aan gedacht was. Even een kleine opsomming:

- On/Off switch rechtsonder op het mobo omgezet naar 133 (On) -> geen boot, op Off wel boot, maar CPU op 750Mhz.
- Switches bij de CPU veranderd, maar dit maakt weinig uit, vanwege de CPU nog gelocked is.
- In bios de FSB verhoogd naar 133 (133*7,5) dan boot de PC niet.
- De Multiplier moet wel op 7,5 staan, want als de FSB op 101 wordt gezet, staat de CPU op 758Mhz en boot hij wel. Het is dus zeker zo'n 133*7,5 geval.

Het enige wat nog kan is het geheugen op 266 zetten ipv van 333, en dan de FSB op 133. Als dat niet werkt, is het echt een gaar plankje.

Zijn er trouwens veel mensen die nog een Duron of een Thunderbird hebben zitten op een KT266 of een KT333 mobo ? En zijn die CPU's dan gelocked of niet ?

Verwijderd

Smarron schreef op 24 augustus 2002 @ 01:08:
[...]

Precies, dat was het eerste natuurlijk waar aan gedacht was. Even een kleine opsomming:

- On/Off switch rechtsonder op het mobo omgezet naar 133 (On) -> geen boot, op Off wel boot, maar CPU op 750Mhz.
- Switches bij de CPU veranderd, maar dit maakt weinig uit, vanwege de CPU nog gelocked is.
- In bios de FSB verhoogd naar 133 (133*7,5) dan boot de PC niet.
- De Multiplier moet wel op 7,5 staan, want als de FSB op 101 wordt gezet, staat de CPU op 758Mhz en boot hij wel. Het is dus zeker zo'n 133*7,5 geval.

Het enige wat nog kan is het geheugen op 266 zetten ipv van 333, en dan de FSB op 133. Als dat niet werkt, is het echt een gaar plankje.

Zijn er trouwens veel mensen die nog een Duron of een Thunderbird hebben zitten op een KT266 of een KT333 mobo ? En zijn die CPU's dan gelocked of niet ?
De switch moet op off staan voor 133, en die andere alleen 5 op on dat moet het werken want dan staat ie op auto mp 133 =1000

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik em dus op staan, maar als ik dan boot, boot ie dus niet :)

Staat nu al op auto (XXXXO)
Vanmiddag terug, dan zal het wel verholpen zijn denk ik

en anders wordt het een andere proc proberen/kopen

Ik wil sowiezo de 2.0 hebben dus....

Verwijderd

Topicstarter
Vastloper schreef op 23 augustus 2002 @ 23:48:
[...]

Keb net dus even mijn geheugen op 266 Mhz laten draaien en toen de FSB naar 133 Gegooid, met een fail-boot tot gevolg. Dit helpt dus niet, en ligt het ook niet aan.

Ik vind het uberhaupt vaag dat de pc soms wel boot als ik de FSB trapsgewijs omhoog zet, maar op een gegeven moment niet meer boot (bij 130 Mhz), dat moet dan toch echt aan het mobo liggen. Immers, als je de FSB op bijvoorbeeld 110 zet, wordt dat de 100%-grens, en gaat het geheugen niet opeens boven de 333Mhz draaien.

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Ok, probleem is opgelost.
Bordje omgeruild voor een 2.0 en de Thunderbird loopt nu wel vrolijk op 1000Mhz :z

Het lag dus echt aan die rev. 1.1

Verwijderd

Topicstarter
Jah, kewl he !!

draait echt als een zonnetje :)

• Smarron
  • Nu online

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 17:34: