Raar probleem met opzetten nieuwe Arctic koeler

Pagina: 1
Acties:

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58
Ok voor de duidelijkheid eerst mijn specs, want dit wordt een lang verhaal:

Oude koeler: goedkope Smartcooler (4000 a 4500 RPM)
Nieuwe koeler: Arctic Super Silent koeler (2500 RPM)
CPU: AMD Athlon XP 1600+
Mobo: Asus A7V133

Verdere specs in signature.

Het probleem: mijn CPU werd ontzettend heet, 70 graden gemiddeld en met die hittegolf vorige week is ie 88 (!) graden geweest. Dus ik moest maar eens een GOEIE koeler kopen dacht ik.
Mijn keus viel op de Arctic, omdat ie zo stil is (20 decibel).

Oude koeler er dus afgehaald, nieuwe erop. PC aan. BIOS geeft BEEEP en PC schakelt zichzelf gelijk uit. Alsof het bios denkt dat er geen koeler opzit ofzoiets?
De koeler draait wel gewoon en zit met snoertje verbonden aan het mobo, net als de vorige koeler.

Ik was bang dat ik CPU of moederbord beschadigd had bij het monteren ofzo, omdat PC niet meer aan wou. Toen oude koeler er weer opgezet en toen ging de PC gelukkig wel weer aan. Terug bij af dus :)
CPU temp is nu 71 graden idle...

Iemand tips waarom de nieuwe koeler niet wil 'werken'?

Alvast bedankt *D

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hij wordt zekers te heet ja
gaat die fan wel draaien, misschien is die stuk en geeft die kortsluiting en gaat die niet aan :)
ik d8 dat de mijn eheet was met 60 grade stressed mara valt dus wel mee :P

Tweakers Discord

• QuestGamer
tweakduke schreef op 22 augustus 2002 @ 23:20:
hij wordt zekers te heet ja
gaat die fan wel draaien, misschien is die stuk en geeft die kortsluiting en gaat die niet aan :)
ik d8 dat de mijn eheet was met 60 grade stressed mara valt dus wel mee :P
Mijn CPU met oude koeler wordt te heet ja, dat wist ik al wel *D
Die koeler is gewoon slecht ofzo...
Maar de fan van de nieuwe koeler draait dus WEL, dus dat is het probleem niet, ook geen kortsluiting ofzo...

Maar de PC valt dus gelijk uit na aanzetten :(

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:51
zit er wel een rpm meeting op die nieuwe? en het kan ook zijn dat je pc automatisch uitgaat als er te weinig rpm zijn (aangezien je +- 2000 minder hebt)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• QuestGamer
Mad_Jack schreef op 22 augustus 2002 @ 23:27:
zit er wel een rpm meeting op die nieuwe? en het kan ook zijn dat je pc automatisch uitgaat als er te weinig rpm zijn (aangezien je +- 2000 minder hebt)
Daar heb ik ook aan gedacht ja, de nieuwe heeft veel lagere RPM.
Maar hoe controleer ik OF dat het probleem is en zo ja HOE los ik dat op :)
Ikkan namelijk niet het BIOS in ofzo om iets te checken :(

• Puc van S.
zet je eerst de oude erop en verander je dat in het/de bios, en daarna de nieuwe er weer op.

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 15:56
QuestGamer schreef op 22 augustus 2002 @ 23:29:
[...]

Daar heb ik ook aan gedacht ja, de nieuwe heeft veel lagere RPM.
Maar hoe controleer ik OF dat het probleem is en zo ja HOE los ik dat op :)
Ikkan namelijk niet het BIOS in ofzo om iets te checken :(
met je oude koeler kan je de bios wel in

• QuestGamer
Tielenaar schreef op 22 augustus 2002 @ 23:31:
[...]met je oude koeler kan je de bios wel in
Ja maar ik kan in mijn BIOS niet iets veranderen, ja misschien RPM meting UITZETTEN, da's een idee.
Maar wat ik bedoelde: ik kan met de NIEUWE koeler niet kijken hoeveel RPM hij is en wat CPU temp is enzo....

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 15:56
QuestGamer schreef op 22 augustus 2002 @ 23:32:
[...]

Ja maar ik kan in mijn BIOS niet iets veranderen, ja misschien RPM meting UITZETTEN, da's een idee.
Maar wat ik bedoelde: ik kan met de NIEUWE koeler niet kijken hoeveel RPM hij is en wat CPU temp is enzo....
kan je wel zien...
alleen hij gaat uit omdat ie te laaaaaaaag is... niet omdat ie er NIET is

• Puc van S.
cpu temp ook niet?? dat ligt toch aan je mobo en niet aan je fan?

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
weet je zeker dat je het koelblok niet verkeerd om hebt geplaatst ofzow?
het lijkt me ook sterk dat je fan zo langzaam draait dat je mobo het niet meer kan meten.

• Puc van S.
ik denk dat op die nieuwe koeler geen rpm meeting zit (hoeveel anders heeft het draadje van die fan?)

[ Voor 0% gewijzigd door Puc van S. op 22-08-2002 23:44 . Reden: typo ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56

Valkyre

Kitesurf FTW!

zitten er niet 2 aansluitingen voor koolers op je mobo anders doe je die nieuwe op de 2de en je orginele zonder op je CPU te zetten op de 1ste zodat de rpm wel hoog lijkt, hoewel tog de nieuwe koeler d'r op.

en dan naar de bios te gaan en die rpm ding veranderen?

iRacing Profiel

• alm
  • Laatst online: 15-08 22:02

alm

Ik heb toevallig vandaag ook zo'n Arctic Super Silent Pro binnen gekregen (wilde graag een stillere PC), maar voor dat ik 'm op m'n CPU zet heb ik 'm eerst aangesloten op de SFAN aansluiting van m'n MSI 6380 mobo (en daarna op de PSFAN aansluiting). Zowel in Windows met PC Alert III van MSI als in de BIOS zag ik geen RPM indicatie. Ik dacht dat dat toch wel iets zou moeten aangeven en dat de PC alleen zou uitschakelen als het minder dan 3000RPM zou zijn.
Zie je wel een RPM indicatie als je 'm aansluit op een andere FAN aansluiting? En zo ja, wat zie je dan?
Ik heb met een universeelmeter op de RPM aansluiting van mijn koeler gemeten en ik meette wel signaal, dus kapot zal hij niet zijn denk ik.
Ik kan in mijn BIOS wel de CPU RPM indicatie uitzetten, zodat ik de koeler kan gebruiken, maar wat als de fan kapot gaat...

Wat ook wel vreemd is dat PC Alert III voor de fans een minimale snelheid van 2000 RPM als standaard instelling heeft. Dan zou je toch verwachten dat de fan van de koeler wel gezien zou worden...

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:47
erm voor de gene boven mij download effe laatste bios updat daar word deze klacht mee verholpen ...

Ik had het zelfde probleem met een zalman cooler.

Topic starter hang eens de ouwe fan los in de kast en de nieuwe cooler op de cpu maar het power stekkertje op andere poort.

• alm

alm

Ik heb al de laatste BIOS, namelijk versie 1.9 voor de MS-6380. Dat helpt dus niet, behalve dan dat de CPU fan detectie uitgezet kan worden. Zie jij wel een bepaalde speed, lager dan 3000RPM, van je fan in je BIOS?

• Biertjuh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11-2023

Biertjuh

Biertjuh?!

Tielenaar schreef op 22 augustus 2002 @ 23:34:
[...]

kan je wel zien...
alleen hij gaat uit omdat ie te laaaaaaaag is... niet omdat ie er NIET is
Waaruit haal jij dat?
mijn gigabyte mobo heeft nl een fanguard. Zodra die geen stroomafname meet van mijn koeler, dan doetie gelijk nix meer (Lekker iets om na een dag kloten achter te komen O-) ).

Wat de desbetreffende persoon kan doen is kijken OF er een fanguerd op zit.
zo niet, dan idd maar eens die rpm gaan meten.

The object of war is not to die for your country, but let the bastard die for his.

• QuestGamer
alm schreef op 22 augustus 2002 @ 23:49:
Ik kan in mijn BIOS wel de CPU RPM indicatie uitzetten, zodat ik de koeler kan gebruiken, maar wat als de fan kapot gaat...
Ja inderdaad, dat zou erg k*t zijn.

Maar ik ga maar wel eens proberen of dat werkt bij mij, RPM indicatie uitzetten en dan de nieuwe koeler er opzetten.

Verwijderd

Het kan zijn dat het een fan-spin up probleem is. als de fan niet binnen x seconden op RPM waarde X is dan geen doorboot en gelijk de stroom eraf. Heb het gister nog meegemaakt en geconcludeerd met een ECS kt333 Mobo. Andere fan erop (60mm ipv 80mm) en ding kon doorbooten, toen dikkere (meer Ampere) fan erop (80MM) en gaan met die banaan. :)

• alm

alm

Ik heb mijn Arctic Super Silent Pro ingebouwd en eerst de CPU koeler detectie uitgezet en hij draait prima, behalve dan dat ik geen RPM indicatie zie. Ik heb wel met een universeelmeter de frequentie op de RPM aansluiting gemeten en die geeft wel wat weer (ca. 200 Hz; terwijl de oude CoolerMaster koeler zo'n 230 Hz geeft; het verschil is niet zo groot, maar blijkbaar groot genoeg zodat het moederboard het niet ziet).
Ik heb een Athlon 1400 (niet overclocked) en de maximale temperatuur die ik vandaag gezien heb is 58 graden Celcius onder full load met een Linux kernelcompilatie. Lijkt me niet verkeerd.
Qua herrie scheelt het wel een stuk met die CoolerMaster koeler (met Delta Electronics fan; 37dBA), maar als ik ook m'n voeding aanpas of vervang dan wordt het nog stiller (heb nu een AOpen 300W).
Pagina: 1