Olie ipv waterkoeling niet beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.380 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nou niet snap en niet kan vinden is waarom ik nagenoed nooit oliekoeling zie, dat geleid toch beter. Maar ik zie nooit iets over oliekoeling?

Verwijderd

olie is stug... en grote troep als het gaat lekken oid...

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Als je pomp olie moet rond pompen zal dat amper gaan.
Voor betere transport capacitijd van het water kun je waterwetter gebruiken.
Maar als dat gaat lekken ben je ook niet blij want dat spul stinkt en is moeilijk op te ruimen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
weet er niet veel vanaf maar is niet mogelijk dat je gewoon warme olie laat opstijgen naar boven zodat vanzelf zonder pomp koud word (zei iemand keer tegen mij)

Verwijderd

water zal zo zn voordelen hebben he boven olie...
of olie daadwerkelijk beter geleid dan water weet ik niet zeker..
wel is het duidelijk dat olie meer troep geeft als het gaat lekken...
dat het duurder is...
en niet zo vloeibaar is als water...

Verwijderd

Een dergelijke discussie is kort geleden al gevoerd, sry da'k het zeg, en daar kwamen we tot 2 conclusies: 1. brand!!! }) 2. Troep!! :r

Doe ermee wat je wilt, maar ik raad je aan dit wel in acht te nemen! Good luck!

Verwijderd

Topicstarter
Op ander topic over pc in slaolie stond dit:

--------------------------------------------------------------------------------
Devil schreef op 03 augustus 2002 @ 22:30:
Wordt die proc niet heel erg heet Zo goed geleid sla olie nou ook weer geen warmte dacht ik.

--------------------------------------------------------------------------------

in ieder geval veel beter dan water. water heeft een warmtegeleidingscoëfficiënt van 0.0055 W/cm-K, olie ongeveer (loopt uiteen voor verschillende soorten) 0.3 W/cm-K

En dus geleid kennelijk veel beter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 22:56:
Een dergelijke discussie is kort geleden al gevoerd, sry da'k het zeg, en daar kwamen we tot 2 conclusies: 1. brand!!! }) 2. Troep!! :r

Doe ermee wat je wilt, maar ik raad je aan dit wel in acht te nemen! Good luck!
Is er dan niet een ofander olie dat niet snel brand, bij 40-60 graden brand dat toch niet zo snel?

• FragFrog
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 22:56:
in ieder geval veel beter dan water. water heeft een warmtegeleidingscoëfficiënt van 0.0055 W/cm-K, olie ongeveer (loopt uiteen voor verschillende soorten) 0.3 W/cm-K

En dus geleid kennelijk veel beter
Sorry, maar ik geloof je niet :P

Want wat lezen we in de almighty BiNaS?

water: warmtegeleidingscoefficient = 0.6 W/m/K
Soortgelijke warmte: 4180 J/Kg/K

Parrafineolie: warmtegeleidingscoefficient = 0.15 W/m/K
Soortgelijke warmte: 2130 J/Kg/K

Olijfolie: warmtegeleidingscoefficient = 0.17 W/m/K
Soortgelijke warmte: 1650 J/Kg/K

Siliconenolie: warmtegeleidingscoefficient = 0.10 W/m/K
Soortgelijke warmte: 1370 J/Kg/K

Of zit ik nu compleet fout te redeneren :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 22 augustus 2002 @ 23:47:
[...]
Sorry, maar ik geloof je niet :)

Want wat lezen we in de almighty BiNaS?

water: warmtegeleidingscoefficient = 0.6 W/m/K
Soortgelijke warmte: 4180 J/Kg/K

Parrafineolie: warmtegeleidingscoefficient = 0.15 W/m/K
Soortgelijke warmte: 2130 J/Kg/K

Olijfolie: warmtegeleidingscoefficient = 0.17 W/m/K
Soortgelijke warmte: 1650 J/Kg/K

Siliconenolie: warmtegeleidingscoefficient = 0.10 W/m/K
Soortgelijke warmte: 1370 J/Kg/K
Oftewel water kan gewoon meer energie opnemen maar doet dit trager. Dus als je je genoeg olie langspompt is olie beter maar als je het langzaam doet water, want die kan meer energie opnemen als olie.

Dezelfde hoeveelheid energie neemt olie sneller op maar is sneller op dezelfde temperatuur als de CPU daarom zla het weinig zin hebben. Het enige voordeel van olie is dat het slecht geleid. Iig slechter als water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 23:51:
[...]Oftewel water kan gewoon meer energie opnemen maar doet dit trager. Dus als je je genoeg olie langspompt is olie beter maar als je het langzaam doet water, want die kan meer energie opnemen als olie.

Dezelfde hoeveelheid energie neemt olie sneller op maar is sneller op dezelfde temperatuur als de CPU daarom zla het weinig zin hebben. Het enige voordeel van olie is dat het slecht geleid. Iig slechter als water.
Ik denk juist andersom, water neemt de energie sneller op, aangezien het beter geleid (de energie verdeelt zich sneller)

Of olie de energie sneller opneemt betwijfel ik eerlijk gezegd ook: per graadje kan olie minder energie opnemen, dus als water 1 graadje stijgt heeft het meer energie opgenomen dan wanneer olie 1 graadje stijgt. Gevolg: de olie wordt sneller warm, en door de slechtere geleiding kan het die warmte ook langzamer kwijt. Bovendien zal de vloeistof minder energie opnemen naarmate het temperatuurverschil tussen vloeistof en koelblok afneemt. Olie heeft daarbij ook nog eens het nadeel dat't langzamer weer wegstroomt (hogere viscositeit)

Dit alles onder het voorbehoud dat't voor mij ook laat is :+

In het andere olie-topic dat nu aan de gang is word een celly 166 op 200 stabiel gekregen, terwijl de proc geheel omgeven is door koelvloeistof. Meen me te herinneren dat er ook celly's rond die snelheid passief gekoeld werden met lucht, met een niet eens zo veel groter koelblok. De effectiviteit laat zich dus raden ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze discussie is al erg vaak gevoerd... Zie de Search.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.