Kwaliteit laptop TFT en gewone TFT schermem

Pagina: 1
Acties:

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
De afgelopen jaren heb ik heel wat laptop schermpjes voorbij zien vliegen (TFT), maar ook veel gewone plasma schermen. In een laptopscherm heb ik nog nooit een kapotte pixel gezien, het zal vast wel eens gebeuren, maar het is me nog nooit opgevallen. In losse TFT schermen is het bij sommige merken (Iiyama) de gewoonste zaak van de wereld dat een aantal pixels stil staan. Ik vroeg me zomaar af, is er iemand die hier een verklaring voor kan noemen?

Zou het veroorzaakt kunnen worden doordat de schermen in laptops in het algemeen kleiner zijn en daardoor minder kans hebben op de door mij genoemde pixels? Toch kán dat niet het enige antwoord zijn...

Uit nieuwsgierigheid... ;)

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 19:49
k denk dat de laptop tfts sterker/beter worden gemaakt omdat ze zogenaamt meer moeten lijden

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Mijn laptopscherm heeft inderdaad 0 dode pixels, ik heb geen normaal TFT scherm. Maar wat ik wel heb is een LG 795FT Beeldkanon met een dode pixel! Het slaat nergens op, maar er is echt een stippie zwart :)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16
Rot fosfor? ;)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
me pa's 17" iiayama tft begint steeds meer dode pixels te krijgen :(

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb eventjes bij een apple repair centre gewerkt waar ze (Ti)IBOOKS fixen. Ongeveer van de 100 die binnen komen, hebben er ongeveer 8 dode pixels, en het waren allemaal maar 1 pixel. In Titanium IBOok, wat overigens maar uit titanium verflaagje bestaat, zitten samsung tft schermen in. Ibooks en powerbooks, een mix van NEC/LG/Samsung, waarvan LG het slechts is(ze moesten allemaal vervangen worden).

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Sick Nick
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

wat me naast de dode pixels opvalt is de kijkhoek/responstijd/resolutie enzo

ik heb in m'n laptop een 15.1" schermpje met een reso van 1400*1050 en ik kan zonder ghostproblemen ofzo er Q3/UT/enz op spelen. Ik heb met een lan achter verschillende 15" tft's gezeten maar die hadden allemaal een lagere resolutie (1024*786), hadden bijna allemaal last van ghosting en je moest niet verder dan 30 a 40 cm van het midden gaan zitten want het beeld is dan gewoon niet te zien.

Dus hieruit kan je denk ik wel stellen dat laptopschermen gewoon veel beter zijn, tenzij je een highend dekstop tftscherm pak die achterlijk duur zijn. Ter vergelijking, mijn scherm zit in een snelle laptop (check specs in sig) die slechts 4444 ouderwetse piek koste bij de lidl. Voor een vergelijkbaar dekstopmodel betaal je tegenwoordig nog steed 600 euro of meer.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn sony notebook :r :r :r :r heeft 1 dode pixel, mijn Sony 15" TFT daarentegen geen.
moet ik ook wel zeggen dat mijn Sony 15" niet bepaald goedkoop was. Met die goedkope dingen heb je dat vaak wel (iiyama, hercules). maar die schermen zijn kwalitatief ook gewoon minder

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mijn toshiba notebook heeft ook een dode pixel :( wel aan de zijkant gelukkig, maar het is soms wel irritant.

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
nog niet eentje ontdekt op lg 795 ftp +

als ik er eentje ontdek en die zit op een rot plek dan koop ik me een nieuwe monitor

Verwijderd

Ik heb twee laptops en één los LCD scherm en geen van alleen heeft (gelukkig) dode pixels :)) Misschien omdat het allemaal Dell computers zijn -> kwaliteit :*) Ik kan nou niet zeggen dat de laptop schermen veel beter zijn dan mn losse scherm. Volgens mij is mn losse 15" van Dell zelfs nog iets helderder van het laptop scherm waar ik nu achter zit (ook 15")....

Verwijderd

Mijn Compraq presario laptop heeft geen last van dode pixels.
Zelfs mijn oude Siemens Nixdorf laptop waar nog een Pentium 1 133 mmx in zit heeft ook geen last van dode pixels, en die is ongeveer van 1994/1995

Verwijderd

Ik heb een neovo 15" TFT, 0 dode pixels, ik heb ook 4 laptops hier liggen ook allemaal 0 dode pixels. Ook heb ik nog een paar oudere laptops en die beelden zijn ook nog helemaal perfect. Ik heb eerder ook al een 15" TFT gehad, die had binnen 1 jaar al 20 pixels en dat viel eigenlijk niet in de garantie maar omdat ik em bij een kennis had gekocht (eigen bedrijf) kreeg ik meteen een nieuwe.

• Xandrios
  • Laatst online: 17-08 17:33
m'n pa's toshiba laptops hebben beide dode pixels.

Een Sattelite Pro heeft 1 hele duidelijke die altijd rood is, de tecra heeft er eentje die wel een beetje meegaat in kleur, maar tochniet helemaal klopt zegmaar ;)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 24 augustus 2002 @ 02:04:
Mijn sony notebook :r :r :r :r heeft 1 dode pixel, mijn Sony 15" TFT daarentegen geen.
moet ik ook wel zeggen dat mijn Sony 15" niet bepaald goedkoop was. Met die goedkope dingen heb je dat vaak wel (iiyama, hercules). maar die schermen zijn kwalitatief ook gewoon minder
lite-on 15'' tft is goedkoop en lite on bied een 0 (ja nul) dode pixel garantie... :D :7

Verwijderd

Is puur toeval. De meeste laptop TFT's zijn behoorlijk brak, vooral van de zogenaamde b-merken. Mijn Acer laptop heeft 2 dodepixels. Mijn fantastische NEC 1550M heeft er 0.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 19:29:
[...]

lite-on 15'' tft is goedkoop en lite on bied een 0 (ja nul) dode pixel garantie... :D :7
Lite on monitoren blinken nu niet bepaald uit in beeldkwaliteit. Die TFT schermen zijn erg flets en hebben een matige helderheid en kijkhoek.
Laat was ik bij informatique en die Liteon TFT was echt bagger. Hij was inderdaad goedkoop maar daar is alles mee gezegd.

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op me werk hebben we ongeveel 60 15" NEC tft's staan waarvan ik er nog nooit een heb gezien met een dode pixel.. en mocht het voorkomen dan zou de gebruiker daarvan zeker wel al aan de telefoon hebben gehangen om te klagen.. ook hebben we een stuk of 20 17" nec tft's, geen ervan heeft dode pixels.
ook in de laptops die we hebben (ruwe schatting zo'n 80) allemaal dell latitude (verschillende types van cpi tot c600) nog geen gezien met dode pixels.

wel in mijn eigen laptop (topline) toen ik die op ging halen bij de winkel, kwam ik er thuis achter dat er een dode pixel midden in het scherm zat.. maar gelukkig is de kwaliteit van topline niet zo geweldig en begaf het ding het na een paar uur! dus kreeg ik een nieuwe, zonder dode pixel... :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

maar Lite-on schermen vind ik maar niets.
vind Lite-on als merk sowieso niet geweldig, maar de schermen die ik van hun gezien heb (de TFTs) zijn wel heel erg slecht.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

maar Lite-on schermen vind ik maar niets.
vind Lite-on als merk sowieso niet geweldig, maar de schermen die ik van hun gezien heb (de TFTs) zijn wel heel erg slecht.
Pagina: 1