Aansturen van een motortje

Pagina: 1
Acties:

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Okee dit is misschien een lame vraag maar ik zit met het volgende probleem:

Ik ben een grote verzamelaar van K'nex. Nou zitten daar motortjes bij die je in twee standen kan zetten, eigenlijk drie. TW linksom, stop, en rechtsom. Ik wil deze nu zo gaan veranderen dat ik het met gewone schakelaars kan maken die terug springen naar de midden stand. maar vanaf het batterij blok(2 X 1,5 V) gaan er maar twee draaden naar het motortje. maar welke schakelaar moet ik nu hebben om dat te kunnen schakelen. ik denk zelf aan twee polig. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat dat moet aan sluiten. Het liefste wil ik ook nog twee ledjes aan kunnen sluiten zodat ik zie welke knop en aan staat.

Iemand die het ff voor me kan uit tekenen ? _/-\o_

Verwijderd

de 2 draden die erheen gaan zijn gewoon plus en min

het motortje draait naar rechts als op draadje 1 plus staat en op draadjes 2 min
het motortje draait naar links als op draadjes 1 min staat en op draadje 2 plus

precies andersom dus

zal ff in paint een schematje tekenen voor je mar je wou dus een schakelaar hebben en 2ledjes waaraan je kunt zien welke kant hij opgaat???

ik draw it for you

(ff vraagje voor de ledkenners IS HET SCHADELIJK OM EEN LEDJE VERKEEROM AAN TE SLUIETN ANDERS DOE IK NAMELIJK GEWOON HET ENE LEDJES ANDERS ZODAT ER ALTIJD MAAR 1 BRANDT)

Verwijderd

je moet in ieder geval een schakelaar hebben met 6 pinnetjes waarvan ze afzonderlijk per 3 geschakeld zijn (2polig)

Verwijderd

[/quote]
(ff vraagje voor de ledkenners IS HET SCHADELIJK OM EEN LEDJE VERKEEROM AAN TE SLUIETN ANDERS DOE IK NAMELIJK GEWOON HET ENE LEDJES ANDERS ZODAT ER ALTIJD MAAR 1 BRANDT)[/quote]

Ja dat kan zeker kwaad leds kunnen alleen aangesloten worden via de kathode de plus andersom dan werkt je led niet meer en goede kans dat je hem verklooit.

Je kunt het wel met een 2 polige dual led. Of je maakt gebruik van een 3 polige dual led. Het is maar wat je leuker vind

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

voor een ledje is et niet schadelijk om em andersom aan te sluiten...

Electronics development

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/knex.jpg

hopelijk snappie het en het klopt volgens mij ook nog

Verwijderd

oeps ledjes vergeten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 21:35:
(ff vraagje voor de ledkenners IS HET SCHADELIJK OM EEN LEDJE VERKEEROM AAN TE SLUIETN ANDERS DOE IK NAMELIJK GEWOON HET ENE LEDJES ANDERS ZODAT ER ALTIJD MAAR 1 BRANDT)
Een LED heeft niet voor niets een plus en een min (lang en kort pootje) Als je 'm andersom aansluit doet ie het niet... Voor zover ik weet gaat ie er niet kapot van... heb wel 's per ongeluk de + & - verwisseld... maar dat was maar heel kort, LED deed het nog gewoon...

Verwijderd

3lmowww schreef op 22 augustus 2002 @ 21:43:
voor een ledje is et niet schadelijk om em andersom aan te sluiten...
Okay maar oplichten zal ie zeker niet

Verwijderd

met ledjes

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/knexled.jpg

lekker amateuristisch getekend

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 21:46:
met ledjes

[afbeelding]

Waar om gebruik je geen dual led om de status aan te duiden is toch net zo gemakkelijk.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:55
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 21:46:
met ledjes

[afbeelding]

Linksom rechtsom werkt prima

alleen zul je de leds antiparallel moeten zetten dat werkt het

Repareren doe je zo.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
idd, een veel beter(lees: duurder) idee!!! :9~

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

BaRF

bijna kerst

een led gaat alleen kapot als je er een te hoge spanning op zet of langere tijd verkeerd aansluit, ook op teveel spanning dacht ik. het is mij nog nooit gelukt om een led met normale spanning kapot te krijgen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• fleppuhstein
Okee ik snap het nu, maar voor het gemak kies voor een 3 polige schakelaar apart gedeelte voor de leds, omdat ik er later nog wat uitbreiding aan wil doen.

• fleppuhstein
HMMMMMMMMMM ? is er wel een drie polig aan/uit/aan schakelaar ?

Verwijderd

2polig wel

maar hij moet automatisch terugklikken (soort veermechanisme) is dat er wel 3polig ben ik zelf ook nog nooit tegen gekomen

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 22 augustus 2002 @ 22:02:
HMMMMMMMMMM ? is er wel een drie polig aan/uit/aan schakelaar ?
Ja die bestaan zeker ga maar eens kijken op conrad.

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 22:09:
[...]

Ja die bestaan zeker ga maar eens kijken op conrad.
Heb ik gedaan maar ik kan ze niet vinden ?
Pagina: 1