Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
tuurlijk kan dat, die 230 ,3 Amp is het max wat dat ding kan schakelen
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Verwijderd
ik heb hier een aantal relais liggen met 4 pootjes en er staat op
24-30v 230v 3 a
betekend dit dat als ik plus min 25volt op 2bepaaldee pootjes zet dat het ding omspringt en de ander 2 verbonden zijn
??? en welke pootjes moet ik dan hebben
2staan er op de hoekpunten bij elkaar en 2 andere staat 1 ervan op de hoek en de andere wel tegen de buitenkant maar niet op de hoek
24-30v 230v 3 a
betekend dit dat als ik plus min 25volt op 2bepaaldee pootjes zet dat het ding omspringt en de ander 2 verbonden zijn
2staan er op de hoekpunten bij elkaar en 2 andere staat 1 ervan op de hoek en de andere wel tegen de buitenkant maar niet op de hoek
dus of er over de schakeldraad wisselspanning of gelijkspanning staat maakt niet uit !!
thanks.. ik had al zo'n vermoeden (ik heb 4 jaar geleden ook natuurkunde gehaald op HAVO examen
) maar zeker weten deed ik het niet.
Er komen vast later nog meer soldeer vragen hier.. jullie moeten me ff een stukkie opweg helpen. maarja daar zijn we toch tweaker-brothers voor niet ??
thanks.. ik had al zo'n vermoeden (ik heb 4 jaar geleden ook natuurkunde gehaald op HAVO examen
Er komen vast later nog meer soldeer vragen hier.. jullie moeten me ff een stukkie opweg helpen. maarja daar zijn we toch tweaker-brothers voor niet ??
nu ben ik GVD de temp sensor kwijt !!!alles zit erop.. had er een mobo stekkertje op gesoldeert zodat ik nog kon kiezen : onder een bep temp schakelen of erboven..
nu ben ik dat kutding kwijt... wat kost zo'n sensortje ?? (mijn bouwpakket wat €10, maar de relais is vast het duurste.. ?? toch ??)
htet missende onderdeel is een:
NTC-resistance 10K ohm
nu ben ik dat kutding kwijt... wat kost zo'n sensortje ?? (mijn bouwpakket wat €10, maar de relais is vast het duurste.. ?? toch ??)
htet missende onderdeel is een:
NTC-resistance 10K ohm
Vaak staat er op et relaisje iets als:Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 21:29:
ik heb hier een aantal relais liggen met 4 pootjes en er staat op
24-30v 230v 3 a
code:
1
2
3
| 1- 4 5 |---/ 2- 3 |
1= spoel
2= spoel
3= kontakt
4= kontakt
5= (evt.) kontakt (wissel)
op 1 en 2 zet je spanning van +/- 25 V, en op 3 en 4 wordt iets geschakeld...
Enneh, als er op staat 230V~ 3A, betekent dit de TESTSPANNINNING, niet de nominale, je kan beter een stukje hogere testspanning nemen...
Enneh, een temp sensor, (ik weet niet wat voor type) de meeste zijneen euro ofzo... je hebt ook speciale, preciese, hoge temps of digitale, die zijn duurder... nu wetik dat wel
die van jou is een euro oid...
je hebt een kemo kitje oid??? velleman maybe?
het ding zag er erg simpel uit.. hij ging van -15 - 120 graden ofzo..
conrad heeft er een voor 2,50, zo snel ik zie, ff zoeken op conrad.nl: 19 55 96
Staat er op dat relais A1 & A2? zoja, dan is dit de spoel en die stuur je aan met 220 Volt dus als k het goed hebt begrepen kan het wat je wil.xychix schreef op 22 augustus 2002 @ 21:22:
deze relais is gebouwd voor ~230V 3A, kan ik deze nu ook gebruiken om een 12V draad mee te schakelen (wel/niet sluiten van stroomkring) om zo een fan oid aan te sturen ???
gewoon om mee te testen want om er nou meteen 220 op te zetten.
de ralais word aangestuurd met 12v.
de schakel spanning is tot max ~230 vol 3A.
ik kan er dus probleemloos 12v mee schakelen. thanks all.
de schakel spanning is tot max ~230 vol 3A.
ik kan er dus probleemloos 12v mee schakelen. thanks all.
HET KAN NIET
ik heb een =12v ventilator aangesloten (achter een 12v adapter) en de relais als schakelaar laten werken, de temperatuur loopt op en op het moment dat de stroomkring gesloten word krijg je een hels getik (echt kabaal, misschien wel met een snelheid van 50 Hz per sec !!! is dat niet ongeveer de wisselsnelheid bij wisselspanning ?
)
ik ga het dus maar gewoon op 220v proberen...
kan ik over banaan stekkertjes 220 laten lopen of is het verstandiger om er een kroonsteentje aan te prutsen ??
----WACHT EENS-----
1 relay 12V 1xon, 3a
moet deze relais een constante 12v in hebben om aan te blijven of gaat deze aan op een puls ???
kan het dan zijn dat ik door te heeft solderen (lang pielen met mijn 30 wat bout) een van de 2 transistors BC 309 heb opgeblazen ?? zodat de relais geen pulsje meer krijgt maar een constante stroom waar door hij blijft schakelen ??
ik heb een =12v ventilator aangesloten (achter een 12v adapter) en de relais als schakelaar laten werken, de temperatuur loopt op en op het moment dat de stroomkring gesloten word krijg je een hels getik (echt kabaal, misschien wel met een snelheid van 50 Hz per sec !!! is dat niet ongeveer de wisselsnelheid bij wisselspanning ?

ik ga het dus maar gewoon op 220v proberen...
kan ik over banaan stekkertjes 220 laten lopen of is het verstandiger om er een kroonsteentje aan te prutsen ??
----WACHT EENS-----
1 relay 12V 1xon, 3a
moet deze relais een constante 12v in hebben om aan te blijven of gaat deze aan op een puls ???
kan het dan zijn dat ik door te heeft solderen (lang pielen met mijn 30 wat bout) een van de 2 transistors BC 309 heb opgeblazen ?? zodat de relais geen pulsje meer krijgt maar een constante stroom waar door hij blijft schakelen ??
Op de kant waarmee je je relais aanstuurt moet natuurlijk wel gelijkspanning staan, anders gaat het goed fout...
daar staat netjes 12V gelijk spanning op maar moet een relais aangestuurd worden met een korte puls voor aan en een korte puls voor uit ??Steven schreef op 23 augustus 2002 @ 19:20:
Op de kant waarmee je je relais aanstuurt moet natuurlijk wel gelijkspanning staan, anders gaat het goed fout...
of:
spanning erop (=12v) is aan en geen spanning erop = uit ???
probleem gevonden OPLOSSING NOG NIET
ik heb het probleem gevonden ! de spanning die het relais als voeding krijgt is minder dat 12v op een of andere manier word de spanning verminderd in de schakeling die de temperatuur meting doet...
moet ik dit bij transistoren of bij weerstanden zoeken ?
problem solved het bleek dat de invoer spanning geen zuivere 12V was...
daardoor "flipperde" hij.
heb nu een ??? (groot rond grijs ding) ?? om de spanning mee af te vlakken.. werkt nu perfect!
daardoor "flipperde" hij.
heb nu een ??? (groot rond grijs ding) ?? om de spanning mee af te vlakken.. werkt nu perfect!
Pagina: 1