[EL] Discman op zonne energie

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
Probleem:
Altijd als ik op het strand zit zijn binnen een uur mn batterijen leeg van mn DM, dus ik zat eraan te denken een soort adapter te maken die de discman op zonne energie laat werken. Bestaan er al van die dingen of weet iemand een manier om het te maken? Het volgende heb ik zelf al bedacht:

Idee:
Zonnecellen geven geen constante stroom maar worden wel gebruikt om batterrijen op te laden (eenvoudige schemas, bestaande uit zonnecel, diode en batterij)

Maar is het dan mogelijk de batterijen waarop de discman op dat moment speelt op te laden?

Dit heb ik gevonden
Ik heb bij conrad een aantal verschillende paneeltjes gevonden (klein formaat) van 100 mA, 200mA, 400 mA en 700 mA (allemaal 450 mV).

Volgens http://www.vanalleswat.org/zonne-energie.html kan een batterij met maximaal 1 tiende van de kracht van een zonnecel (mA) opgeladen worden maar moet er wel meer spanning staan als die van de batterij (1,24V bij oplaadbare AA batterijen)

Twee in serie geschakelde cellen geven de dubbele spanning met dezelfde stroomsterkte en 2 parallel geschakelde cellen geven de dubbelde stroomsterkte met dezelfde spanning

Mijn vraag:
De adapter van de DM geeft het volgende aan: 4V, 400mA dus dat zou betekenen dat ik 10(!) paneeltjes van 0,45V 400mA nodig heb? Klopt dit of kan het ook anders?

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

dit klopt
Zonne energie is momenteel (en zeker in nl) niet erg rendabel qua oppervlakte en rendenment, het zou wel leuk zijn natuurlijk...

Electronics development

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

misschien is een extra setje oplaadbare batterijen een optie icm. een oplader op zonneenergie? Zo een heb ik hier ook liggen, en dat heb ik in de auto naar vakantie ook gedaan :P
Mijn discman heeft trouwens een ingang waarmee je kan opladen terwijl je speelt.. dat moet kunnen toch?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
m-m schreef op 22 augustus 2002 @ 21:23:
misschien is een extra setje oplaadbare batterijen een optie icm. een oplader op zonneenergie? Zo een heb ik hier ook liggen, en dat heb ik in de auto naar vakantie ook gedaan :P
Mijn discman heeft trouwens een ingang waarmee je kan opladen terwijl je speelt.. dat moet kunnen toch?
Daar had je vast iets meer zon-uren per dag dan hier :9

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

ik heb een zonnezel van 6v ?mA uit een oude tuinlamp
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan natuurlijk wel een klein paneeltje op je discman plakken om er voor te zorgen dat de batterijen net iets langer doorgaan als je tenminste oplaadbare gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin
  • Laatst online: 07-10-2022
Kan ook gewoon een nieuwe discman kopen die langer meegaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Neem dan gelijk een Boomblaster op zonne >:) cellen

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Kdenk niet dat dat gaat lukken aangezien stroom voor bewegeging noggal een groot zonneschermgeval nodig heeft en dat koest heel veel duiten.
Mod dan een betere accu erop ofzo...

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit heeft niks met computers te maken. Zie de CME FAQ.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.