Toon posts:

gescheurde gel accu

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een gel accu staan die ooit hard gevallen is (bijan op me hoofd mar da doet er nu niet toe)

sindsdien zit en een scheur onderin van ongeveer 7cm die van ondeop (3cm) tot de zijkant (4cm) loopt de scheur staat ongeveer een halve millimeter open

er loopt niets uit maar werkt d accu nu nog

als ie gemold blijkt te zijn lijkt het me link om op te laden
hhet is een gel accu en zoals ik al zei er loopt geen troep uit

gewoon klusseband overheen doen en lekker opladen of lijkt dit jullie gevaarlijk??

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

gewoon proberen, je kan moeilijk iets ernstig fout doen, niet te veel overladen iig...

ik zou em onder et laden ook in de gaten houden

Electronics development

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

3lmowww schreef op 22 augustus 2002 @ 21:19:
gewoon proberen, je kan moeilijk iets ernstig fout doen, niet te veel overladen iig...

ik zou em onder et laden ook in de gaten houden
Wees wel voorzichtig, want accu's kunnen ontploffen, verkeerd gebruikt :|

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

Verwijderd

Topicstarter
het is een gel accu die ik ooit uit een alarmset heb gesloopt altijd gewoon opgeladen met een trafo op 17.5 volt ging errug goed maar hoe kan ik dan zien waarneer hij overladen is??? na 12uur lladen vond ik het altijd wel oke en kon ik er weer mee vooruit

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 10:50
13.8V = vol na laden, zakt meestal terug naar rond de 12.6V

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon regelmatig opletten en als ik de 13,8 volt heb gehaald issie vol

maar kan het nu kwaad dattie gescheurd is er komt niets uit maar ist nog we veilig????

Verwijderd

een gel accu is zo gemaakt dat als hij kapot gaat er zo weinig mogelijk tot nix uit komt daarom zijn ze verplicht bij robotwars en batlebots bijv
je kan idd proberen hem op te laden maar ben voorzichtig hij kan idd kapot zijn en door het opladen de gel eruit latengaan maar dat zal wel mee vallen
ik zou gewoon een nieuwe halen

bij die bedrijven die noodverlichting aan leggen en beheren kan je ze zo gratis op halen
ik heb er laatst 4 gehaald van 17,5 ah en 12 volt geinige dingetjes en vooral niet te groot

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 21:26:
het is een gel accu die ik ooit uit een alarmset heb gesloopt altijd gewoon opgeladen met een trafo op 17.5 volt ging errug goed maar hoe kan ik dan zien waarneer hij overladen is??? na 12uur lladen vond ik het altijd wel oke en kon ik er weer mee vooruit
gel accu uit een auto?
dan is 17.5 best veeel
die krijg normaal maar zow ongeveer 14.2
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 13:13:
een gel accu is zo gemaakt dat als hij kapot gaat er zo weinig mogelijk tot nix uit komt daarom zijn ze verplicht bij robotwars en batlebots bijv
je kan idd proberen hem op te laden maar ben voorzichtig hij kan idd kapot zijn en door het opladen de gel eruit latengaan maar dat zal wel mee vallen
ik zou gewoon een nieuwe halen

bij die bedrijven die noodverlichting aan leggen en beheren kan je ze zo gratis op halen
ik heb er laatst 4 gehaald van 17,5 ah en 12 volt geinige dingetjes en vooral niet te groot
daarom zitten ze ook in autos met de accu onder een stoel

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:07:
[...]

gel accu uit een auto?
dan is 17.5 best veeel
hee wat heb jij een mooi icon *D

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op 23 augustus 2002 @ 14:09:
[...]

hee wat heb jij een mooi icon *D
wel ontopic blijven he Boerke :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:07:
[...]

gel accu uit een auto?
dan is 17.5 best veeel

[...]

daarom zitten ze ook in autos met de accu onder een stoel
hoezo begin jij nou over een auto???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:11:
[...]

had ik zin in
en het was maar een vraag :P
of het er 1 uit een auto was
want dan moetje em juist niet op 17.5 lade

owjah en me 2e quote is gewoon
onnuttige info :P

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:11:
[...]

omdat et en stomme boer is :D :D

maar ff een vraagje, hoe kan zo'n accu uit gel bestaan, is die gel bescherming van de accu, of is dat een soort van zwavelzuur, net als in auto accu's

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:14:
[...]

had ik zin in
en het was maar een vraag :P
of het er 1 uit een auto was
want dan moetje em juist niet op 17.5 lade

owjah en me 2e quote is gewoon
onnuttige info :P
ik bedoelde je eerste
hij schreef dat de accu uit een alarm installatie was

zulke accus zitten daar over het algemeen ook in maar ook in noodverlichting daar zijn ze in veel gevallen zelfs verplicht en om de 4 jaar moeten ze vernieuwd worden terwijl ze nog helemaal goed zijn en gaan dan dus terug naar degene die ze onderhoud
in mijn geval werden die dingen niet opgeladen maar weg geknikkerd en zo mocht ik er dus mee nemen als ik wou :)
heb er dus ff 4 gepakt
meer flikkerde uit me handen

Verwijderd

ow sorry heb ik overheen gekeke :)

Edit:
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:22:
[...]

eerste post staat zelfs nog in je quote
aaah Ik word gek
zal wel weer aan iets anders gedacht hebbe :(

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op 23 augustus 2002 @ 14:16:
[...]

omdat et en stomme boer is :D :D

maar ff een vraagje, hoe kan zo'n accu uit gel bestaan, is die gel bescherming van de accu, of is dat een soort van zwavelzuur, net als in auto accu's
der zit een ander soort zuur in en dat is dus die gel
hierdoor als je de accu open breekt heb je een of ander gel achtig goedje zodat het niet alle kanten in vliegt als het ontploft

(ontploffende accus zouden wel leuk zijnbij robotwars enzo :'()
maar als je ze bijv in de fik steekt komt er een gat in en loopt de gel eruit en heb je dus geen ontploffing
ze zijn ook nog eens onderhoud vrij (nouja op af en toe eens bijladen enzo na dan)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:20:
ow sorry heb ik overheen gekeke :)
eerste post staat zelfs nog in je quote

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon stukje duck-tape eroverheen en lekker opladen??

en waar kun je dan die accu's ophalen zit er ergens een bedrijfje daarin in de buurt van tilburg??? of in tilburg zelluf??

Verwijderd

in tilburg :)
bij ooms elektro op de besterd kun je ze kopen (nieuwe) en hijs nog goedkoop ook nog
en anders in eindhoven bij STORK (en nee niet Stevige Tieten Ontzettende Rot kop maar het bedrijf) daar kwamen de mijne vandaan

Verwijderd

en je kan ducktape proberen maar denk dat dat niet sterk genoeg is er komt namelijk nogal veel druk in als je ze op laadt

Verwijderd

mmm kunt je niet een stukje plastic erop lijmen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
zal stork wel ff bellen en vragen of ze nog ouwe accu's hebben die het nog een beetje doen en wat die moeten kosten en anders kijk ik eerst ff bij da andere bedrijf

Verwijderd

ze doen het allemaal nog de waren allemaal in nieuwstaat
komt omdat ze alleen gebuikt worden als de lichtnet uit valt en dat gebeurt niet zo vaak
maar ze zijn verplicht die dingen om de 4 jaar te vernieuwen dus er komen een hoop van die dingen

de mijne waren allemaal nog perfect niet eens iets van een krasje erop
alleen de klemmetjes voor de kabelschoentjes zaten 2 krasjes dat was alles

Verwijderd

Topicstarter
en die waren gratis ???? zal ze is ff bellen isser dan een speciaal iemand waar ik naar moet vragen???

Verwijderd

ik kende daar iemand die vertelde me dat en was er toen langs gegaan
maar denk dat als je belt en vraagt naar oude accus dat ze je dan wel meer kunnen vertellen

en ja die waren helemaal gratis omdat hun anders verwijderings kosten of hoe heet dat er voor moeten gaan betalen

Verwijderd

Robotwars???? Whehe nerd.

Gewoon opladen dat ding, kan niks mee misgaan. Prima accuutjes die gel dingen. Ik heb er ook een in m'n wagen liggen, ivm audio die nogal veel stroom trekt. Dat accuutje houdt 't heel wat uurtjes uit.

Verwijderd

of je audio trekt weinig stroom of je hebt een hele grote gel accu

Verwijderd

He? Hoezo dat? Ik bedoelde met de motor uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:15:
He? Hoezo dat? Ik bedoelde met de motor uit.
ja dat dacht ik al
17,5 ah is 1 zon accutje
een redelijke tot goede versterker trekt hem dan ruim binnen een uur leeg

heb je geen versterker dan trekt hij hem denk ik nog binnen 2 a 3 uur leeg
en jij zei heel wat uurtjes en dat is bij mij toch minstens meer dan 5

Verwijderd

Een 720 watt Magnat versterker met 2 * 200 watt boxen en 1 560 watt subwoofer flink open draaiden ruim 4 uur en toen heb ik 'm uitgezet. Een andere goedkope accu die ik er eerst in had liggen was binnen 10 min leeg.

En de accu is trouwens 60A.

Verwijderd

Bij opladen van accu's en batterijen gaat het niet om het voltage wat je erop zet, maar de stroom waarmee je hem oplaad. Pak dus een Ampére meter, voer vervolgens het voltage langzaam op en kijk hoeveel stroom gaat lopen.
Berekening:
Stel je hebt een accu van 10Ah (dat betekend 10 ampére voor 1 uur)
Je neemt bijvoorbeeld een laadstroom van 500 mA
10 Ah / 0,5A = 20 uur laadtijd.

Regel dus gewoon de spanning af dat er een stroom gaat lopen waardoor de accu binnen 10 en 20 uur vol is. Sneller mag ook wel ( niet te snel, dan ontploffen ze, maar in 2 of 3 uur zal het ook nog wel kunnen) en langzamer natuurlijk ook wel (maar dan duurt het zo f****** lang he)
Zorg er iig voor dat je laadstroom vermenigvuldigd met de tijd de capaciteit is.
1 A x 20 uur = 20Ah

Overigens is het makkelijker om gewoon een stroombron ipv een spanningsbron te nemen. Deze zorgt voor constante stroom, onafhankelijk van het voltage.
Want naarmate je accu verder vol is zal het voltage van je accu stijgen. Gevolg: Minder potentiaal verschil waardoor er minder stroom gaat lopen. Dan zou je dus om de zoveel tijd het voltage weer iets moet opschroeven. Het kan wel, maar is niet praktisch. Daarom is een stroombron veel makkelijker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:28:
Een 720 watt Magnat versterker met 2 * 200 watt boxen en 1 560 watt subwoofer flink open draaiden ruim 4 uur en toen heb ik 'm uitgezet. Een andere goedkope accu die ik er eerst in had liggen was binnen 10 min leeg.

En de accu is trouwens 60A.
ja en die in 10 min op is zon accu hebben we het hier over een 17,5 ah die muziek installatie van jou trekt heel wat maar dan 17,5 A per uur dus heb een grotere accu nodig en dus een andere als we het hier over hebben
denk dat die met een 60ah accu wel sneller leeg geweest moest zijn als ruim 4 uur en nog niet leeg dus denk dat je misschien een 120 of nog groter hebt

meet voor de gein eens hoeveel stroom er loopt
Pagina: 1