OSses op een PowerMac G4?

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Welke OSses kun je op een mac draaien? Alleen MacOS of zijn er meer die erop kunnen?? (ik ben een totale apple/mac mongool, excuses B) )

Verwijderd

Enkel MacOS (gebaseerd op Unix) draait op een PowerMac G4.
Voor meer informatie, zie http://www.apple.com/nl/powermac/.

Verwijderd

Linux (yellowdog, debian, mandrake, enz.).

NetBSD.

En uiteraard macos 9 / X.

Misschien ook nog wel wat andere exotische os'en, maar dit zijn de bekendste.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Wat is het nou jongens? De een zegt alleen MacOS, de ander zegt Linux en NetBSD (wat ik erg gaaf zou vinden, en me mogelijk ooit tot apple zou kunnen bekeren ;) )

Verwijderd

Stan schreef op 22 augustus 2002 @ 20:07:
Wat is het nou jongens? De een zegt alleen MacOS, de ander zegt Linux en NetBSD (wat ik erg gaaf zou vinden, en me mogelijk ooit tot apple zou kunnen bekeren ;) )
Ik vrees het laatste. ;)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Stan schreef op 22 augustus 2002 @ 20:07:
De 2e klopt ;)
En anders zoek je zelf eens op google :? --> google search

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Mandrake Linux 8.2 PPC provides Apple G3 and G4 owners with MandrakeSoft's user-friendly reference tools as well as the famous graphical user interfaces KDE and GNOME.

Kijk gewoon even op de website's van deze producten. Ze bieden allemaal goede informatie hoe te installeren naast macos e.d.

Verwijderd

moto-moi schreef op 22 augustus 2002 @ 20:12:
[...]

De 2e klopt ;)
En anders zoek je zelf eens op google :? --> google search
als we 't toch over google hebben:
http://www.google.com/mac
http://www.google.com/linux

Als ik een mac had zou ik hier voor gaan:
http://www.debian.org/releases/woody/powerpc/release-notes/

Verwijderd

BeOS gaat volgens mij ook werken :)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
op je mac G4 zal werken:

Linux PPC (dus elke linux voor de ppc proc. zoals yellow-dog)
MACos
MACosX
NetBSD

genoeg? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 23:27:
BeOS gaat volgens mij ook werken :)
BeOS Pro not compatible with G3, G4 Macs
by Dennis Sellers, dsellers@maccentral.com
March 30, 2000, 7:00 am ET

Yesterday we speculated that BeOS Pro would run on Power PC systems (see http://www.maccentral.com/news/0003/29.be.shtml for details), based on information in a new press release. Be Inc., has not responded to our queries, but it seems we were only partially correct in our assumptions.

MacCentral reader, Kevin Mullins, a user of the Be OS, says that the Be press release doesn't contain enough information. The BeOS has been available for the Power PC for sometime now. However, it will only run under the older Power PC's systems (pre G3s), "at best" and even then some of the older Power PC systems are not supported completely, he says.

"According to the story we've heard for some time, Apple has not helped the situation since they will not release specs needed by Be to allow the development of a newer release that support the new machines," Mullins says.

Click here for a list of today's stories
aarch.. niet dus!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 15:24

Beaves

Usque ad Finem

Als ik een G4 had (had ik dat maar) zou ik lekker OS X 10.2 draaien, wat is dat een mooi, fijnwerkend OS, echt om je vingers bij af te likken. Ik zou dus lekker OS X draaien, is ook Unix, is ook erg veel software voor en je kan het helemaal naar je eigen hand zetten, zeker als je Linux ervaring hebt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
als je MacOSX ziet wil je dat gewoon>> het is zo mooi/gebruiksvriendelijk en ondertussen open je een xterm, tja het blijft toch een unix beest

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Ga naar google en type fink in en zoek daarnaar. Dit geeft je de mogelijkheid om x-window te draaien onder macos X.. De verschillende pakketten instaleren gaat ongeveer hetzelfde als bij debian. Dus apt-get install (pakket). od sudo deselect. Krijg je te zien welke pakketten er zijn. Je kan kiezen voor stable maar ook voor unstable. Zo heb ik zelf bv gimp lopen onder macos X en ook xmms. Als window-manager heb ik window-maker lopen. Je kan kiezen voor full-screen x-window, maar wat veel leuker is, is wat men rootless noemt. Nu kun je bovenop je Macos X desktop dus x-programma's draaien.
Gnome werkt ook. KDE wordt aan gewerkt. Dit is gewoon open-source en draait bovenop darwin (kernel). Ook kun je zonder de desktop inloggen. Dit doe je door als inlog naam >console in te typen. Log dan in met je naam en geef paswoord. Daarna kun je met startx gewoon x-window starten en bijvoorbeeld gnome draaien. Dit werkt echt goed. Enigste wat ik nog aan het uitzoeken ben is hoe ik onder x-window mijn netwerk moet laten werken.
Dus er is met de mac echt meer te doen dan alleen maar Macos. Overigens heeft het fink project ervoor gezorgd dat ik op mijn mac geen behoefte meer heb aan linux of een ander unix variant. Ik kan bijna alles doen vanuit het macos zonder te reboote,.

Denk je toch aan Linux op je mac. Kijk dan ook eens naar mac on linux. Dan kun je classic macos (dus Macos 9) in een venster draaien vanuit Linux. Dit kan ook full-screen. Zelfs netwerk werkt dan. Je kan met hetzelfde ip-nummer als je linux naar buiten, of met een ander ip-nummer. Helaas kan je geej Macos X draaien onder mac on linux.

Zoek je een eenvoudig te installeren linux versie voor je mac. Neem yellowdoglinux. Kijk trouwens toch op www.yellowdoglinux.com . Klik op support en klik op installatie. Daar wordt nl iets uitgelegd over yaboot. Op de pc gebruik je lilo om linux te booten, maar op de mac, zekers een G4 moet je yaboot gebruiken. Op die site kun je ook een filmpje downloaden over de installatie. Bekijk die goed. Dan zie je nl dat yaboot een eigen partitie bodig heeft van 10Mb.

Lang verhaal, maar misschien heb je er iets aan.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 14:22

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

kzou hier es kijken:

http://www.linuxiso.org/

Staan alle PPC-linux distro's (maar Timmestein blijft bij OS X Jaguar :*) )

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Pagina: 1