[zalman]CNPS6000CU koelt niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
Hoi,

net de trotse vader van bovengenoemde koeler geworden. Alleen, mijn Athlon XP 1700+ draait nu op 45 graden en het blijft maar oplopen totdat ie vastloopt.

Wat heb ik al nagelopen:
- koelpasta: er zat eerst teveel op, nu (volgens mij) precies genoeg. Ik kan de core er net doorheen zien.
- De waaier (heatsink toch???) zit ook recht.
- De fan hangt er recht boven en draait op volle kracht.

Wat kan dit evt. zijn?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Dat oplopen, tot welke temp gebeurt dat? Dit is een cooler die je neemt om zijn geluidsprestaties (niets dus) en niet om zijn koelprestaties. Mijn XP2100 wordt met deze cooler 57c idle en max 63c stressed. Mijn systeem wordt ook niet instabiel.

• TeeDee
Hij knalde er net uit op 43 graden...

tot hoever kan ie ongeveer? graadje of 60?

Ik dacht dat deze zalman bekend stond om zijn stilte EN zijn koelprestaties!

Verwijderd

Bios flash wil ook vaak helpen, probeer dat eens.

• TeeDee
Een bios flash? Omdat je een nieuwe koeler erop hebt?

Verwijderd

Hij kan nog tot een graadje of 90 dus, geen probleem wat dat betreft

• TeeDee
Aquariusquintini : dan is ie wel rijp voor de sloop zeker?

/edit: hmm... volgens mij draait ie nu gewoon goed..
Alles er nog een keer opnieuw opgezet en nu draait ie weer stabiel @ 45 graden..

vaagsel..

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 18:46:
Dat oplopen, tot welke temp gebeurt dat? Dit is een cooler die je neemt om zijn geluidsprestaties (niets dus) en niet om zijn koelprestaties. Mijn XP2100 wordt met deze cooler 57c idle en max 63c stressed. Mijn systeem wordt ook niet instabiel.
Hoezo niet om zijn koelprestaties ??

Ik heb superorbs, volcano's, coolermasters en Spire koelers op mijn TB1400 gehad, maar de 6000Cu van Zalman overtrof ze allemaal, hij koelt veel beter _/-\o_ en is superstil _/-\o_ .

PS. Ik heb er zilverpasta tussen zitten.
TeeDee schreef op 22 augustus 2002 @ 19:12:
Aquariusquintini : dan is ie wel rijp voor de sloop zeker?

/edit: hmm... volgens mij draait ie nu gewoon goed..
Alles er nog een keer opnieuw opgezet en nu draait ie weer stabiel @ 45 graden..

vaagsel..
Dan heb je em er niet recht opgehad lijkt het.

Verwijderd

Heb ook de zalman 6000 cooler en koelt hier ook perfect, heb zelfs de bij geleverde regelaar er tussen gezet.
Temp varieert tussen de 40 en 45 graaden.

Verwijderd

Hij koelt hier ook gewoon hoor... ik heb net mijn fan boven die koeler iets hoger gezet en hij koelt als een tierelier nu dus... Daarvoor ook hoor... maar nu nog beter.. hehe

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 19:04:
EEN WAT??? DAT GA JE TOCH NIET MENEN??????????? Een bios flash omdat de temp. te hoog zou zijn?? HAHAHAHAHAHAHAHA

Verwijderd

Hmz. Even mijn ervaring van van de week.

Ik had dit dus ook. Toen bleek dat ik een ringetje van mijn koeler (Alpha Pal8045T) vergeten was en daarom stond hij iets scheef op de proc.
Elke minuut steeg hij 1 graad tot ergens in de 66C en toen hing hij.

Toen heb ik hem losgemaakt iets meer zilverpasta gedaan, plus het ringetje terug.
Nu loopt-ie op 43C en hooguit 46C. Heel koel, want hij liep daarvoor sowieso op 57C Idle.

Dus misschien iets meer pasta of even je koeler checken... My 2 cents...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 21:30:
[...]

EEN WAT??? DAT GA JE TOCH NIET MENEN??????????? Een bios flash omdat de temp. te hoog zou zijn?? HAHAHAHAHAHAHAHA
Kan volgens mij wel. Heeft met IDLE instructies te maken. Weet alleen of dat OS afhankelijk is.

En foei, niet zo denigrerend reageren!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Effe dimmen en niet zo schreeuwen graag. Er is in het verleden vaker gemeld dat een BIOS update voor een temp verlaging kan zorgen. Ik heb het zelf ook meegemaakt, dus het kan wel degelijk.
Voortaan eerst denken voordat je blaat graag.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 20:37
Vreemd dat hij op die temp er al mee stopt. Kijk even in je bios naar de temp die is ingeschakeld om automatisch uit te schakelen.
Die temps zijn trouwens niet extreem hoog voor een AMD, ik heb een AMD1900+XP en die wordt (met extra casefan) tussen 49 en 60 graden. De pc staat hier wel ingebouwd in een kast :'(

• TeeDee
Even een klein schopje ;)

Hij draait nu volop. Stil. Koeling zou evt. beter kunnen (tussen de 45 / 50 graden stressed :))

Ik denk dat het een combinatie was:

- teveel koelpasta
- misschien toch niet helemaal recht erop
- vastlopers zouden evt. ook door software kunnen komen

Thanks iig voor alle hulp

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
De fan moet ook, als ik me niet vergis, lucht tegen de heatsink blazen i.p.v. lucht weg zuigen zoals bij de gangbare koelers.

Zal wel duidelijk zijn, maar toch ff voor de volledigheid.

• TeeDee
Hehehe.... was ik ook achter gekomen jah!....

Verwijderd

[...]

wat heb ik hier op te zeggen:

n00b

bios flash kan helpen tegen VERKEERDE temp uitlezingen! enz enz enz

• Meister
  • Laatst online: 20-07 14:18
Ja, maar dat is tot nu toe alleen het geval geweest bij het naar beneden schalen van ivm andere mobofabrikanten te hoge uitlezingen op Asus borden (en dat was dus al gelul, als je denkt dat je temp echt lager is na een BIOS flash,...) en heeft hier dus niks mee te maken.
Bovendien, het systeem loopt vast nadat de temp een tijd stijgt, dus waarom zou je denken dat het verkeerde uitlezingen zijn :?

En nog zo'n mythe, een OS dat de CPU laat idlen als ie niks aan het doen is, is prima om de gebruiker zich fijn te laten voelen, maar een CPU die alleen stabiel is onder idle is niet stabiel. Dat is ie pas als hij 24/7 op 100% load runt...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wat raar.....Ik heb hier een AMD XP 2000+ en die zalman en wordt gewoon niet warmer dan 42 graden :)

Ik zou zeggen dat de heatsink (waaier) en niet goed op zit, maar jij zegt van wel dus zal wel....Welk progje gebruik je voor temp meting

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

bij mij koelt ie goed

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

ff een vraagje ik heb een asus A7V266 en ook dezelfde zalman op een amd xp 1600+ alleen die is overdag 60 graden `s avonds 54

Verwijderd

We Are Borg schreef op 23 augustus 2002 @ 14:12:
Wat raar.....Ik heb hier een AMD XP 2000+ en die zalman en wordt gewoon niet warmer dan 42 graden :)

Ik zou zeggen dat de heatsink (waaier) en niet goed op zit, maar jij zegt van wel dus zal wel....Welk progje gebruik je voor temp meting
Vaag. Ik heb een flinterdun laagje AS3, de waaier zit er extra strak op (iets het beugeltje verbogen), en de fan zit er recht boven op silence mode.

Ik neem aan dat je ook extra casefans gebruikt, en de fan niet op silence mode hebt draaien :)

• RiDo78
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:35:
Ik neem aan dat je ook extra casefans gebruikt, en de fan niet op silence mode hebt draaien :)
Beeeetje overdone...
Ik heb een athlonXP 1600 draaien met de zalman 6000 CU op de laagst mogelijke snelheid. Plus 4 casefans (2 in, 2 out) en een enermax voeding (out) ook allemaal op de laagste snelheid. Draait prima. Proc = 50 en mamaplank = 26 graden. En alles fluisterstil.

Wanneer ik (een van) de fans hoger zet, keltert de temp ook, maar 50 graden met dit geluid vind ik een mooi compromis.

Verwijderd

Je zegt dat je computer vastloopt op 45 graden ? Dan ligt het probleem niet bij je processor zelf lijkt mij, aangezien een computer niet freezed bij een proc. temp van 45. Gooi d'r een een schone install overheen. Laatste via4in1 drivers ( deze zijn HEEL belangrijk ). En niet teveel oc'en he :)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dus het is een goeie cooler?
Ik moet ook een nieuwe op mijn XP1800+ strax dus ik denk dat ik deze maar koop dan
Ook met een EnerMax Voeding.
Dus das ook wel stilletjes :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
-Leg je pc ff op z'n kant zodat de koeler rechtop staat
-Haal hem eraf
-Haal coolprut er af
-Breng het opnieuw aan, met een stukje plastic om je vinger een heeeeel klein drupje coolpasta erop aan brengen, zo smooth mogelijk
-Zet de koeler er goed op en druk hem een beetje aan (pc nog op z'n kant)
-Ga de bios in en kijk bij welke temp ie blijft hangen, kan ongeveer alleen boven de 70 graden als het aan de temp ligt

* kutkip heeft gesproken ;)

Verwijderd

Waar kan ik die Zilverpasta kopen? Ik heb ook een zalman en daar veel problemen mee gehad. Waarschijnlijk zat die ook scheef.
Nu ff een Coolermaster draaien. Lawaaiding. Maar koelt goed. Suczal allemaal.

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

XLerator schreef op 23 augustus 2002 @ 15:55:
Dus het is een goeie cooler?
Ik moet ook een nieuwe op mijn XP1800+ strax dus ik denk dat ik deze maar koop dan
Ook met een EnerMax Voeding.
Dus das ook wel stilletjes :)
ik ben er iig erg tevreden over

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

mlevd schreef op 23 augustus 2002 @ 09:34:
De fan moet ook, als ik me niet vergis, lucht tegen de heatsink blazen i.p.v. lucht weg zuigen zoals bij de gangbare koelers.

Zal wel duidelijk zijn, maar toch ff voor de volledigheid.
Nou, volgens mij werkt zuigen beter. Maar daar verschillen nogal wat meningen over. Blazen deed het bij mij iig duidelijk minder. Misschien erg afhankelijk van de heatsink.

• TeeDee
Hehehe, helemaal niet in de gaten gehad dat jullie doorgingen :)

Maar goed:

Ben inmiddels zeer tevreden. Zoals gezegd MET koetje, draait ie goed. +/- 50- 51 graden. Owke, toegegeven, geen extra fans etc. etc. Standaard systeem eigenlijk. Ik denk dat als ik mijn koe uitzet, dat ie dan nog koeler wordt.
De fan draait volop.

Met deze geluidsproductie, en de koeling mag ik toch echt niet klagen! Lijkt me.

Verder is het vrij warm op mijn kamer, dus ach, hij doet het prima. De airflow in mijn bak is ook niet optimaal, dus ik denk dat het meer een samenloop van alles is. Ik kan deze in ieder geval aan iedereen aanraden!

• zwiebel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Dan heb ik ook nog een vraag bij dit topic. Ik heb hier al eens vaker over gezeurt. maar toch om erop terug te komen. Ik heb een 1800+ XP. Met een Volcano 7 erop. Stond eerst andere cooler op. Maar nou is hij nog steeds idle 50 en stressed ergens in de 73. (kast open). Kast dicht word hij nog warmer (Graadje of 5).
Welke cooler zou ik erop kunnen zetten zodat hij nog koeler word?? Geluid maakt me geen flikker uit, maar centjes wel. Dus waterkoeling valt buiten het budget. Dus gewoon een Fan.
Reacties graag

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:09:
ff een vraagje ik heb een asus A7V266 en ook dezelfde zalman op een amd xp 1600+ alleen die is overdag 60 graden `s avonds 54
Ik heb dus de Asus A7A266 met een XP1600+ overgeclocked of niet, de temperatuur komt NOOIT onder de 60graden, heb ook nu een SuperOrb maarja komt nog andere, ook Coolermaster van mijn broer (beste blok) trekt hem niet onder de 60 graden....
iemand nog suggesties voor een cooler?
ik zat te denken aan de Coolermaster HHC-001 ?

• RiDo78
  • Niet online
The_Dart:
Dit komt mij heeeeel bekend voor, ik had dezelfde fout gemaakt. De SuperOrb is geschikt voor XP's tot 1500. Dus NIET de 1600+. Dol_Fijn was zo vriendelijk om mij hier even op te wijzen in deze post.

Iedere tweaker heeft zo zijn voors en tegens voor een bepaalde koeler. Momenteel is mijn A7V266-E bordje met XP1600 (no-oc) 26 graden, en de proc 47. De airflow in mijn chieftec kast (lees ook mijn vorige post in dit topic) is zeer goed, aangezien de temp. in de kast bijna gelijk is als de temp buiten de kast (kast is gesloten).

Je kunt idd. een zalman 6000 CU nemen. Dit is een prima koeler, maar vereist wel een goede doorstroom in de kast, wil die optimaal werken. Dan kun je ook de thermaltake 7, 7+ of 9 nemen, maar die maken wat meer lawaai.

Mijn ervaring met Coolermaster is dat die relatief veel kracht nodig hebben bij de bevestiging. Dat heeft mij waarschijnlijk een mobo gekost. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik per ongeluk een extreem stugge klem gekregen heb.

Voordat je een keuze maakt voor een koeling, zoek dan even op got naar andere ervaringen.

• kutkip
zwiebel schreef op 23 augustus 2002 @ 17:49:
Dan heb ik ook nog een vraag bij dit topic. Ik heb hier al eens vaker over gezeurt. maar toch om erop terug te komen. Ik heb een 1800+ XP. Met een Volcano 7 erop. Stond eerst andere cooler op. Maar nou is hij nog steeds idle 50 en stressed ergens in de 73. (kast open). Kast dicht word hij nog warmer (Graadje of 5).
Welke cooler zou ik erop kunnen zetten zodat hij nog koeler word?? Geluid maakt me geen flikker uit, maar centjes wel. Dus waterkoeling valt buiten het budget. Dus gewoon een Fan.
Reacties graag
http://www.dansdata.com/coolercomp_p3.htm :)

Verwijderd

RiDo78 schreef op 24 augustus 2002 @ 14:30:

Voordat je een keuze maakt voor een koeling, zoek dan even op got naar andere ervaringen.
The Alpha 8045 is an excellent low noise/high performance heatsink. Power users might consider a very aggressive fan with a rheostat as one way to "dial in" noise.
http://www.overclockers.com/articles454/

• kutkip
Nee niet persee. Hij zij nl niet dat ie een Zalman zocht, maar gewoon een goede, goekope koeler waarbij geluid geen rol speelt. Zou ik hem geen Zalman aanraden omdat die meer voor mensen is die veel geld kunnen missen voor een stille koeler :) Eerder iets van een goedkope heatsink met een Delta fan erop.

• elgringo
  • Laatst online: 14:20
kutkip schreef op 24 augustus 2002 @ 19:13:
[...]

Nee niet persee. Hij zij nl niet dat ie een Zalman zocht, maar gewoon een goede, goekope koeler waarbij geluid geen rol speelt. Zou ik hem geen Zalman aanraden omdat die meer voor mensen is die veel geld kunnen missen voor een stille koeler :) Eerder iets van een goedkope heatsink met een Delta fan erop.
of een swiftech mcx462 met een papst, minstens zo stil als een zalman

if broken it is, fix it you should

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 19:04:
Wat moet die bios flash dan doen, verklaar je nader :? :?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• TeeDee
Stond in de draad :)

- kunnen helpen tegen verkeerde temp. uitlezingen :)

/edit: ff wat vriendelijker gemaakt :+

Pagina: 1