Toon posts:

wat is Radiosity Lighting nou eigelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wat is Radiosity Lighting nou eigelijkl wat doet het en hoe werkt
het ik heb ook al op google gekeken maar werd ik niet wijzer van
kan iemand dit vertellen

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

hoort dit niet in het gfx gedeelte? :)

edit:
achja, kán wel hier, als je zelf een engine wil schijven :?

[ Voor 0% gewijzigd door BaRF op 22-08-2002 18:48 . Reden: tja ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

P&W -> W&G

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
Kort samengevat: bij radiosity lighting worden de delen van de scene (de 'patches') waar licht op valt zelf ook lichtbronnen, die in een volgende rendering pass dus ook weer licht uitstralen op donkere patches, die daarmee ook lichtbronnen worden, enzovoorts. Hiermee wordt de diffuse weerkaatsing van licht gesimuleerd; in theorie houdt dit natuurlijk nooit op, maar in de praktijk wordt er gewoon een aantal passes gedaan tot de intensiteit van de lichtbronnen klein genoeg is.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Soultaker schreef op 22 augustus 2002 @ 22:20:
Kort samengevat: bij radiosity lighting worden de delen van de scene (de 'patches') waar licht op valt zelf ook lichtbronnen, die in een volgende rendering pass dus ook weer licht uitstralen op donkere patches, die daarmee ook lichtbronnen worden, enzovoorts. Hiermee wordt de diffuse weerkaatsing van licht gesimuleerd; in theorie houdt dit natuurlijk nooit op, maar in de praktijk wordt er gewoon een aantal passes gedaan tot de intensiteit van de lichtbronnen klein genoeg is.
meteen maar ff een voorbeeld: een kamer met slechts een klein raampje aan 1 kant beetje hoog boven, int echt zal de hele kamer verlicht worden door het ene raampje, omdat alle surfaces zelf ook weer licht uitstralen, in games zou je bijv per texture kunnen instellen hoeveel hij moet weerkaatsen in de toekomst als het goed uitgewerkt wordt

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Laten we Gladiool maar eens citeren in Atgast's belichtingsprobleem-topic:
gladiool schreef op 22 augustus 2002 @ 13:20:
Radiosity hebben ze van VIZ 4 en is het best bruikbaar in binnenscenes van architectonische aard. Redelijk snel, maar je moet met een hoop dingen rekening houden.
Radiosity valt onder "global illimination" Het berekend het licht vanuit de lichtbronnen als ik me het goed herinner.

De light tracer is meer zoals brazil, en vray, ze gebruiken een monte carlo (ofzo) GI model
om de GI te berekenen. Dit rekent vanuit de camera.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
oh ik wordt geciteerd! :)

Ik begrijp het zelf ook niet helemaal hoor, het is erg wiskundig, en de GI in brazil en vray en fR werkt bijvoorbeeld heel anders dan de radiosity in lightscape en VIZ 4. Maar wat ze willen is hetzelfde, een meer natuurlijke belichting.

Tijgertje,als beginnende 3d'er kun je beter het links laten liggen trouwens, en je concentreren op andere dingen. Het is een beetje gehyped de laatste tijd, het is niet de heilige graal, maar daar kom je vanzelf wel achter. Je hebt veel aan te weten hoe je zonder GI of radiosity een scene goed kan uitlichten.

specs

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
Uitstekende uitleg ( met veel plaatjes :] ) die ik onlangs gevonden had is deze:

http://freespace.virgin.n...s/radiosity/radiosity.htm
Pagina: 1