mbr probleem oplossen in linux

Pagina: 1
Acties:

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik heb een 3GB seagate waar ik helemaal niks meer op kan krijgen.
Er is iets mis met de MBR. Ik heb al via: dd if=/dev/zero of=/dev/hdd count=1 bs=512
geprobeerd het mbr te resetten, maar nog steeds kan ik er niks mee. Ik kan wel partities aanmaken, maar ze vervolgens niet formateren of activeren. Weet iemand een manier waarop ik het hele MBR kan resetten? Volgens mij zijn de problemen ontstaan toen ik de hd van lba op chs en weer terug zette.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DOS-flop: fdisk /mbr
(het is niet-windows :) )

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 22-08-2002 19:35 . Reden: typso ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

klopt volgens mij alter ego. zet trouwens je virus-shit in je bios uit, die zorgt ervoor dat er niet naar je mbr kan geschreven worden bij het opstarten. en dat wil je niet hebben.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Grappenmakers, hij zegt toch nergens dat hij de Windows-bootloader in z'n MBR wil hebben :)

FireAge, hoe probeer je je partities te formatteren cq activeren? Welk OS gebruik je en welke partitioner heb je daarvoor? Geef je de partities de goede typenummers mee, zoals 0x82 en 0x83 voor Linux Swap en Linux Filesystem, of wat jouw OS dan ook voor filesystem gebruikt? Hoe probeer je daarna een filesystem te 'formatteren'? Lukt het niet om met mkreiserfs, mkfs.xfs o.i.d. een filesystem te maken, of gebruik je een grafisch frontend dat een error geeft?

Meer info dus a.u.b. :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
install flop booten , naar een shell, je root partitie mounten en
lilo -C <mountpoint-rootdisk>/etc/lilo.conf draaien, om lilo terug te zetten.
Grub weet ik niet. MS Dos / windows: fdisk /mbr van een dosflop , zoals hierboven
genoemd.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Grub is bijna nog makkelijker :)
code:
1
2
3
4
blaat# grub
grub> root (hd0,0)   // is /dev/hda1, /dev/hdb4 zou bijvoorbeeld zijn: (hd1,3)
grub> setup (hd0)     // is /dev/hda, hdb = hd1, etc.
grub> quit

Alleen ik denk niet dat het niet kunnen maken van filesystems ook maar iets met je MBR te maken heeft.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

FireAge schreef op 22 augustus 2002 @ 17:28:
Ik heb al via: dd if=/dev/zero of=/dev/hdd count=1 bs=512
Als hdd je HD is, dan zou je MBR nu toch behoorlijk leeg moeten zijn.
geprobeerd het mbr te resetten, maar nog steeds kan ik er niks mee. Ik kan wel partities aanmaken, maar ze vervolgens niet formateren of activeren.
Partitioneren en formatteren, in welk OS doe je dat? En wat gaat er fout?

Verwijderd

Even afgezien van eventuele andere hints en tips, gebruik ik als laatste redmiddel altijd zap (ergens op de harddisk afdeling van IBM te downloaden). Geweldig proggie: schrijft gewoon nullen naar de eerste tig sectoren van je schijf. Dus ook je MBR en partitie tabellen...
Pagina: 1