Toon posts:

Ja of nee hdd koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet,. heeft het nou echt zin om mijn HDD te koelen, hij word wel erg heet, maar wat heeft het voor zin?
specs:
Maxtor 80gb liquid bearing

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
het is bevordelijk voor de levensduur van je HD...

Verwijderd

Ik neem aan dat-ie op 7200 rpm werkt, en dan mag je hem best wel koelen ja. Ik heb van de week bij CompTech World zo'n dubbele cooler a €6,- gehaald die aan de onderkant moet. Werkt perfect.
PS wat is liquid bearing?

Verwijderd

SH007 schreef op 22 augustus 2002 @ 17:19:
het is bevordelijk voor de levensduur van je HD...
En [rml][ OM] wel/niet HD coolen[/rml] voor de levensduur van dit topic :P

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Vloeistof gelagerd.

Verwijderd

Topicstarter
Oh jah, dat liquid bearing is voor de stilte

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik heb twee 40 IBM 70-GXP HD's (ja die hdd des doods) 24/7 ongekoeld vlak boven elkaar draaien. Zitten nu 6 maanden, 1 vd 2 heeft inmiddels 8 kB aan bad sectors maar verder prima ... ze worden zo'n 54 graden btw ...

Verwijderd

Check even hoe heet je hd's worden met Speedfan.

Als ze 50+ worden dan zou ik ze lekker koelen..

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 20:57
Raziel schreef op 22 augustus 2002 @ 17:29:
Ik heb twee 40 IBM 70-GXP HD's (ja die hdd des doods) 24/7 ongekoeld vlak boven elkaar draaien. Zitten nu 6 maanden, 1 vd 2 heeft inmiddels 8 kB aan bad sectors maar verder prima ... ze worden zo'n 54 graden btw ...
en over 2 jaar????

TheS4ndm4n#1919

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32

Rocketkoen schreef:

en over 2 jaar????
Does it matter?? Denk je dat ik over twee jaar nog op diezelfde schijven draai?

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik zou het toch maar koelen voor de zekerheid. Dat kan namelijk heel stil en niet al te duur of ingewikkeld. Je HDD gaat zo wat langer mee en natuurlijk is koeler meestal beter :)

* PhatFish koelt zijn beide HDD's met een 120mm stille Y.S. Tech fan voor de HDD's, werkt perfect en is lekker stil :)

...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Als je em niet koelt (wat volgens mij best kan, kijk ff naar de temp met 'hdd temperature') zou ik em in z'n eentje in een rek zetten zodat ie veel ruimte heeft om ze warmte kwijt te kunnen. Zelf heb ik een Papst 8412NGL fan op 7v voor me hdd en dan wordt ie maar 32 graden ofzo. (maakt op 12v 12dB dus op 7v vrijwel geruisloos :))

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik koel mijn seagate barracude IV 40gig met 2 * 4cm fannetjes op 7 volt. zeer stil en me HD wordt nog maar 32 graden zo :)

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Raziel schreef op 22 augustus 2002 @ 17:36:
[...]

Does it matter?? Denk je dat ik over twee jaar nog op diezelfde schijven draai?
Zeker weten, een HDD gaat nou eenmaal langer mee dan een mobo/cpu/videoplank oid.

Ik heb mijn oude 8.4GB Fujitsu/Siemens pas na ruim 3 jaar weg gedaan. Een 80GB gaat toch wel wat langer mee denk ik.

edit:

Had ffe niet goed gelezen, zag niet dat het over jouw schijfjes ging, maar goed. De topicstarter doet er misschien wat langer mee.

...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Leipo schreef op 22 augustus 2002 @ 17:41:
ik koel mijn seagate barracude IV 40gig met 2 * 4cm fannetjes op 7 volt. zeer stil en me HD wordt nog maar 32 graden zo :)
Lauw.. ik heb dus ook die schijf en zoals je misschien gezien hebt in een post van mij hierboven wordt de mijne ook 32graden :D

Verwijderd

8 KB in zes maanden dat is 16 per jaar * 5 jaar = niet de moeite om je druk over te maken. Maar die moet je straks we met de hand opwinden hoor die Hdd's

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:45

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb totaal geen harddisk koeling, gewoon killer airflow in me kast, speedfan geeft 34 graden aan. Dan vind ik het niet nodig om er iets op te zetten, heb een ibm 60 GXP 60- gig
Snap sowieso niet hoe die mensen hun plaat zo warm krijgen, ik verplaats ook vaak veel films.
En als ik es leip ga doen en 400 mb aan tif plaatjes open, en een swapfile van 2 gig heb, dan is het nog altijd niet echt warm. Als in 37 graden.

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

'k heb een WD 60GB 7200 RPM, na half jaar gecrashed.. met cooling, boven & onder... :(
Maar 't gebeurt gewoon he..:)

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Verwijderd

ken hier een computer boer die maxtor 7200 rpm schijven alleen maar met koeling verkoopt
anders krijg je geen garantie

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit soort topics hebben we al vaak gehad.. Gebruik de search even, dan kun je een heleboel verschillende meningen vinden..
En ook kun je vinden hoe je de temperatuur van een schijf kunt meten, en hoe warm het ding mag worden.. Daar kun je zelf wel je conclusies aan verbinden..

succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.