Gotnet(een netwerk over het internet), mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Hoi,

Ik vraag mij al een tijdje af, of het niet mogelijk is om een netwerk voor en door tweakers op te zetten over het internet.
Zoiets als gewoon een vpn waar tweakers op kunnen aanmelden.
Volgens mij moet zoiets haalbaar zijn, door ergens een server met breedband te plaatsen om alle gebruikers te autoriseren,
het netwerk zelf moet p2p(peer2peer) zijn, alleen de controle zou via de server moeten lopen.

Waar moet het netwerk dan voor gaan dienen?
Gewoon voor educatieve doeleinden(om er van te leren dus!), misschien wat freewareuitwisseling enzo.

Hoe en of dit met vpn te realiseren is weet ik niet, maar ik geloof van wel(misschien alleen niet p2p, alleen via een server).
Het is voor mij een beetje moeilijk om hiermee te gaan beginnen, en wel om 2 redenen:

1: Het kabelabbo(@home) word pas 4 september aangesloten, en ik denk dat 16 kb/s up te langzaam is(als het p2p kan zou het genoeg moeten zijn)
2: Ik heb wel w2k(adv)server, alleen niet de kennis om een vpn op te zetten.

Ondanks 2 bovenstaande redenen ga ik toch proberen om zoiets te realiseren, iig om te testen of het kan.

En nu mijn vraag aan jullie, jullie mening over de haalbaarheid van dit project.
Dus, als je een mening hebt, posten(wel met argumenten, en niet alleen maar van, wel leukt/is niets).

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 22-08-2002 17:59 ]

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Technisch is het zeer zeker mogelijk wat jij wil.
Met de kennis van de gemiddelde Got-er is dit ook wel te realiseren. Het probleem zit hem denk ik in de hardware (wie gaat dat betalen?) en de bandbreedte(wie gaat dat betalen?). Educatief enzo is leuk, maar je weet net zo goed als ik dat er ook minder educatieve dingen uit te wisselen zijn. Onder de naam van Got kan/mag dat niet en je moet je dus afvragen hoe en of zoiets te controleren is.
Overigens moet het qua bandbreedte wel kunnen als een UT-er zo vriendelijk is zijn lijn ter beschikking te stellen >:) Nu de hardware nog.... :P
't Is een leuk idee, maar het uitvoerbaar maken voor een community als Got lijkt me onhaalbaar.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie snapt niet helemaal wat je nu wilt.
Je wilt dus een soort open VPM opzetten in projectvoorm.
OK, dan heb je na veel pijn en moeite een open VPN waar iedereen ook server in kan spelen, en dan ?
Lijkt me wel dat je dan een doel moet hebben om over die VPN heen te jagen .. of is het mogelijk maken van de VPN zelf al je doel, en wil je dus zelf de gehele VPN/Peer2Peer architectuur gaan schrijven ?

Verder lijkt het me niet echt zinvol om in zo'n project meteen al te beginnen met W2K(A)S, of beschik je daarvoor over de juiste licentie's ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Overleg het met femme en de rest van de crew :P misschien willen ze wel een servertje neerzetten :7 ;)

Maar het opzich een goed id, ik ga dit topic in de gaten houden :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Vorkie schreef op 22 augustus 2002 @ 17:21:
Overleg het met femme en de rest van de crew :P misschien willen ze wel een servertje neerzetten :7 ;)
lijkt me niet dat dat gebeurd, aangezien je nu al kan indenken dat er illegale software cq divx overheen gejaagd gaan worden :P

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En wie gaat de dingen die verstuurd worden dan controleren :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Win2kAS? Haha :D Moet je daar nou weer mee

Maare als je een goed doel kan bedenken ist misschien wel leuk, maar anders is het niet echt nuttig lijkt me.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Leuk maar als er nu 50.000 man willen inloggen op jouw open netwerk, ik zie je w2k as nu al zweten, die is echt niet gebouwd om 50.000 tunnel te supporten, dan moet je echt naar de heavy hardware. Of naar een p2p netwerk opzet, maar ik denk dat tweakers.net jouw plannen niet echt zal steunen, al is het alleen al vanwegen problemen met controle.

buit is binnen sukkel

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Tweakers.net gaat hier helemaal niet aan meewerken want dit wordt gewoon een GOT warez netwerk.
Goeie bedoelingen of niet.
Het is niet te controlleren

Mede daarom is dit een wervingsactie die volledig los staat van GOT en wat dan ook niet toegestaan is.
Ik zal even dat wervingsstukje uit je post edit'n :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Jorn
Predator schreef op 22 augustus 2002 @ 17:59:
Tweakers.net gaat hier helemaal niet aan meewerken want dit wordt gewoon een GOT warez netwerk.
Goeie bedoelingen of niet.
Het is niet te controlleren

Mede daarom is dit een wervingsactie die volledig los staat van GOT en wat dan ook niet toegestaan is.
Ik zal even dat wervingsstukje uit je post edit'n :)
Het is ook niet de bedoeling dat dit uit naam van tweakers gaat, had alleen een naam nodig.
En ik vermoed dat als het al gaat werken het maar voor een paar dagen, misschien een week zal zijn(dit ivm bandbreedte enzo).

Maar er zijn veel topics over wireless netwerken met gotters, dat is meestal niet haalbaar, misschien dat dit leuk is om een keer (proberen te) te realiseren.

En warez eroverheen, zou kunnen dat dat gebeurd ja, maar met 16 kb/s up is ook niet echt vrolijk.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

j_iscool schreef op 22 augustus 2002 @ 21:33:
Het is ook niet de bedoeling dat dit uit naam van tweakers gaat, had alleen een naam nodig.
En ik vermoed dat als het al gaat werken het maar voor een paar dagen, misschien een week zal zijn(dit ivm bandbreedte enzo).

Maar er zijn veel topics over wireless netwerken met gotters, dat is meestal niet haalbaar, misschien dat dit leuk is om een keer (proberen te) te realiseren.

En warez eroverheen, zou kunnen dat dat gebeurd ja, maar met 16 kb/s up is ook niet echt vrolijk.
Warez hoeft niet GTA3 of Divx te zijn.
MP3's & cracks / serials zijn al even illegaal. :)
tweakers.net kan en mag dan ook niet aan zo'n project gelinkt worden :)

Maar even over de implementatie.
Je moet dan wel nog een klein programma schrijven met bv een ftp server ingebouwd zodat je dan kan zoeken in de lijst op de server en daarna een p2p sessie kan opbouwen met de andere kant.
Dan wordt client soft & server soft schrijven :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Jorn
Predator schreef op 23 augustus 2002 @ 10:08:
[...]

Warez hoeft niet GTA3 of Divx te zijn.
MP3's & cracks / serials zijn al even illegaal. :)
tweakers.net kan en mag dan ook niet aan zo'n project gelinkt worden :)

Maar even over de implementatie.
Je moet dan wel nog een klein programma schrijven met bv een ftp server ingebouwd zodat je dan kan zoeken in de lijst op de server en daarna een p2p sessie kan opbouwen met de andere kant.
Dan wordt client soft & server soft schrijven :)
Zoiets moet te doen zijn in delphi, alleen dan vrij basic, ik denk dat het dan een soort ftp-client/server in 1 zou moeten zijn, en dat alle servers die on-line zijn in een db op 1 of 2 centrale servers zouden moeten staan(of als het echt snel moet worden op alle servers, dan is het ook echt p2p)
En dat er dan elke minuut een ping over de poort van het progje gaat om te kijken of ie nog online is, ik denk dat dit het makkelijktste met een "masterserver" gaat, die alle gegevens bijhoud, omdat het denk ik anders net als met een nieuwe dns-entry gaat, dat het wel ff kan duren voordat het op allle servers bekend is.

Het lijkt me te doen, alleen de details zijn veel werk, maar ik zal me eens gaan verdiepen in de ftp van delphi :)

Verwijderd

ik heb idd niet het idee dat t.net hier erg hard aan mee gaat werken, maar ik ben zeker geinteresseerd en available om mee te werken aan zo'n project(niet dat ik zo'n netwerk master ben hoor...)
j_iscool schreef op 22 augustus 2002 @ 17:04:

[...]
misschien wat freewareuitwisseling enzo.
[...]
LOL

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 09:53

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik snap ut nog niet helemaal wat jullie van plan zijn. In eerste instantie dacht ik een soort van netwerk, waarbij bepaalde dingen (geen warez uiteraard) op een centrale server worden opgeslagen waar iedere gotter kan kijken, maar nu hebben jullie het over een ftp programma dat in delphi geschreven moet worden. Kun je dan niet beter zoiets als Kazzaa maar dan speciaal voor gotters maken?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
j_iscool schreef op 22 augustus 2002 @ 21:33:
[...]
*stukje tekst*
Niet alle tweakers hebben 16kb/s upload. Er zijn vast wel mensen die een lijntje hebben in Delft, Twente, Eindhoven.. En die hebben wel veel upload :9

• Jorn
kareltje_de_grote schreef op 24 augustus 2002 @ 11:38:
Ik snap ut nog niet helemaal wat jullie van plan zijn. In eerste instantie dacht ik een soort van netwerk, waarbij bepaalde dingen (geen warez uiteraard) op een centrale server worden opgeslagen waar iedere gotter kan kijken, maar nu hebben jullie het over een ftp programma dat in delphi geschreven moet worden. Kun je dan niet beter zoiets als Kazzaa maar dan speciaal voor gotters maken?
Het gaat ook op kazaa lijken, elke pc is tegelijk client en server.
En het makkelijkste is het ftp-protocol daarvoor te gebruiken denk ik, omdat deze al geschreven is en makkelijk in delphi is te gebruiken.

Pagina: 1