[delphi/bde] krijg het niet werkend onder xp

Pagina: 1
Acties:

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Als eerste, ik zat te twijfelen of ik dit hier moest posten of bij SA, na veel wikken en wegen post ik het hier.

Ik heb zojuist Delphi 3 Pro volledig geinstalleerd onder Windows XP Home, hij doet het prima, compilen executen etc.
Alleen de BDE werkt echter niet, ik krijg als ik de admin open deze error:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=8123

Heb ik iets fout gedaan of komt het doordat XP niet samen kan werken met de BDE?
Als XP niet kan samenwerken, hoe kan ik dan een ODBC connectie (MySQL) maken zodat ik toch met mijn database kan communiceren? Volgens mij moest dit altijd via de BDE, maar zeker weet ik dat niet meer, het is al zo lang geleden dat ik met databases onder delphi heb gewerkt :)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

P&W -> SA

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Download eens de nieuwest versie van BDE bij Borland.com, en doe eens een upgrade.

Siditamentis astuentis pactum.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Varienaja schreef op 22 augustus 2002 @ 15:35:
Download eens de nieuwest versie van BDE bij Borland.com, en doe eens een upgrade.
maar werkt een nieuwere BDE wel met Delphi 3?

edit:

op het gevaar af dat het eventueel niet zou werken heb ik toch de nieuwste BDE gedownload en geinstalleerd, echter nog steeds dezelfde foutmelding

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
ff een schop, want het werkt nog steeds niet :(

is er misschien een manier om die BDE niet te hoeven gebruiken?

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 08:26

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Kun je geen andere engine gebruiken als de BDE engine. Interbase is bijvoorbeeld voorgekomen uit de BDE. Deze werkt samen met XP (let op interbase versie 6.5, 5.6 en verder zou eventueel ook kunnen werken maar ik weet uit ervaring dat 6.5 zeker samenwerkt met XP).

*empty*

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
MR_VIPER schreef op 23 augustus 2002 @ 16:33:
Kun je geen andere engine gebruiken als de BDE engine. Interbase is bijvoorbeeld voorgekomen uit de BDE. Deze werkt samen met XP (let op interbase versie 6.5, 5.6 en verder zou eventueel ook kunnen werken maar ik weet uit ervaring dat 6.5 zeker samenwerkt met XP).
ik gebruik een MySQL database server, dus geen Interbase (ook geen geld voor die licenties) ik wil dus eigenlijk de ODBC driver van MySQL gebruiken (die werkt) en die moet ik gebruiken via de BDE.

• Han
  • Niet online

Han

Na overleg:

--> P&W

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 22:31

Belgar

Archmaster ranzige code..

Zover ik weet gebruikt CBuilder de zelfde engine en die werkt gewoon onder XP (zover ik hem gebruik). Gaat de KDE-manager in de fout, of het moment dat je de connect aanroept vanuit delphi?

...Als het maar werkt

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Belgar schreef op 26 augustus 2002 @ 11:07:
Zover ik weet gebruikt CBuilder de zelfde engine en die werkt gewoon onder XP (zover ik hem gebruik). Gaat de KDE-manager in de fout, of het moment dat je de connect aanroept vanuit delphi?
Het punt is dat ik die hele BDE niet meer wil gebruiken, kan ik rechtstreeks een ODBC connectie maken met mySQL?
Ik vind het nu namelijk nogal omslachtig (onder w95 werkt alles prima, via de BDE met een ODBC koppeling naar mySQL)
Onder XP werkt die BDE niet, ook de nieuwste versie niet ik krijg bovenstaande foutmelding, dit is zodra ik de BDE Admin open, dus ook zodra ik een DB component toevoeg aan een Delphi project.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Onder XP werkt BDE wel, dus het is toch echt een probleem bij jouw.

Met Delphi 3 zonder toevoegingen kan je niet zo heel erg veel kanten op.
Je kan kijken of je een (freeware) 3rd party component vind die dat wel kan in de BDE Alternatives Guide (http://www.kylecordes.com/bag/)
Zeos Library is zo'n component voor mySQL met een GPL license (http://www.zeoslib.org/)

Latere Delphi's hebben ADO of dbExpress als vervanger van BDE.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 22:31

Belgar

Archmaster ranzige code..

Goede kans dat het een probleem met Delphi 3 zelf is. wat er, mijns inziens, mogelijk is:

delphi 3 herinstalleren
delphi upgraden
Microsoft ODBC gebruiken (of andere vendor)
3rd party plugin gebruiken / kopen (prijs 0 - 100 euro)

Hiertussen zit een heel scala van oplossingen natuurlijk. Heb even op de Borland user groups gekeken en het lijkt geen 'known issue'.

...Als het maar werkt

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Belgar schreef op 26 augustus 2002 @ 11:45:
Goede kans dat het een probleem met Delphi 3 zelf is. wat er, mijns inziens, mogelijk is:

delphi 3 herinstalleren
was net opnieuw geinstalleerd, en de nieuwste bde van borland site
delphi upgraden
had al geupgrade naar v3.02, maar dat maakte verder niets uit.

LordLarry: Ik zal eens kijken naar Zeos Library
Pagina: 1