formaat plaatjes in helpfile

Pagina: 1
Acties:

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik ben bezig met het maken van een online helpfile, uiteraard moeten daar ook plaatjes in. Dit zijn dan voornamelijk delen van screenshots. Slechts heel zelden is het nuttig een complete screenshot te gebruiken.

Nou zit ik met het volgende:
De stukjes screenshot zijn vaak te groot om zo in mn tekst in te passen daarom wil ik ze verkleinen. (Dit doe ik overigens met Paint Shop Pro 7 en dan resize (duh) )

Maar als ik mn plaatjes verklein dan word de tekst in het plaatje onleesbaar/vaag/onduidelijk terwijl het als referentie moet dienen voor wat ik met de tekst bedoel.

Ik heb al zitten denken aan een kleine thumbnail met een link naar een pagina grote afbeelding van de screenshot maar dat lijkt me ook niet geweldig, omdat het een helpfile is en de gebruiker toch het programma ook open heeft.
Bovendien is het een extra handeling en dus niet prettig of gewenst.

Het plaatje resizen met het tekstverwerkingsprogramma (framemaker) is ook geen oplossing omdat FM mn plaatjes dan vernaggeld.

Is hier misschien een oplossing voor of heeft iemand een idee hoe ik het beter zou kunnen doen?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

op welke manier zijn ze 'te groot'? je kunt over het algemeen relatief 'hoge' plaatje hebben - het probleem treedt pas op in de breedte. wat je kunt doen is een thumbnail-systeem gebruiken (klik voor vergroting) waarbij je een nieuw window opent waar de afbeelding in staat. of je zou de gebruiker kunnen laten scrollen. als je een screenshot hebt van je helpfile in progress (zodat we een idee hebben van de hoogte), dan kan er misschien wat verzonnen worden.

teveel zooi, te weinig tijd

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

misschien screenshots maken van de delen die belangrijk zijn ipv van het hele scherm?

Don't mind Rick

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Probeer (via beeldinstellingen) je standaard lettertype eens op bold en/of een puntje groter te zetten. Misschien lukt het resizen dan beter, en het kost maar een klein beetje extra breedte.

Zo scherp als een voetbal!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik loop ook wel eens tegen dit probleem aan.
Ik kies dan altijd maar voor een stevige jpg compressie en dan blur ik het plaatje zodat de "blokjes" niet zo opvallen. (60 - 70% compressie, 0.2 tot 0,25 blur)

Je ou denk ik wel, zoals je zelf aangeeft, de grotere plaatjes bijv helemaal onderaan kunnen plaatsen en er met een anchor heenspringen.

Wise enough to play the fool

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Yoozer: als ik de plaatjes niet zou resizen dan zijn ze zowel in hoogte maar vooral in breedte gewoon net te groot voor het mooi. Het helpsysteem wat ik gebruik heeft ook een navigatie pane (frame) aan de linkerkant. wat betekend dat ik 2/3e van het scherm overhou voor mijn tekst minus een marge aan beide kanten. Een plaatje wat te breed is wordt in framemaker afgesneden. Daarom moet ik ze wel resizen.

Ik probeer overigens inderdaad echt alleen maar dat wat belangrijk is in het plaatje te zetten alleen soms zijn dat dingen die in de applicatie (waar de helpfile over gaat) schermbreed zijn. (applicatie is 1024x786) in mijn helpfile heb ik dus zoals gezecht maar ruimte voor een plaatje van hooguit 2/3 van dat formaat.

Ik zal proberen of ik een screenshot van mijn helpfile online kan zetten om bovenstaand verhaal duidelijker te maken :)

Reptile: Dank voor deze tip! ik zal het proberen :)

edit: hier een voorbeeld van mijn helpfile met een plaatje erin.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Pagina: 1