Toon posts:

Functies uit Paint Shop in PS 7.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK gebruikte vroeger altijd Paint Shop. Ik heb nu net Photoshop 7.0 gekocht (Nederlandse versie) en mis een aantal functies die ik altijd veel gebruikte in Paint Shop:

Effects - Enhance Photo - Clarify
Effects - Enhance Photo - Fade Correction

Hoe doe ik dit in Photoshop?

Verder erger ik me rot dat ik niet in één keer kan zien wat de afmetingen zijn van mijn plaatje als ik er met de muis overheen ga (zoals in Paint Shop). Ook heb ik vaak dat ik de afmetingen verander, en dit doe ik terwijl ik het plaatje in bijv 400 % grootte bekijk om goed te kunnen zien wat ik doe. Als ik het plaatje weer kleiner maak, is in Photoshop het venster om het plaatje heen nog wel groot maar het plaatje weer gewoon 100 %. In Paint Shop scroll ik het plaatje naar bijv. 500% en weer terug naar 100% en het venster is ook gewoon weer 100%. Wie weet hoe deze 'onhandigheden' van PS 7.0 omzeild kunnen worden?

Verwijderd

Topicstarter
Photoshop is een bijzonder rommelig programma, waar je weinig kunt vinden, zeker als je gewend bent aan Paint Shop. Dat blijkt wel omdat niemand een antwoord heeft op mijn vragen (zie boven). Heb ik toch nog een andere vraag: waar vind ik goede tutorials voor PhotoShop (ik heb de Nederlandse versie)?

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 17:33

DeFeCt

je wéét toch

begin eens met F1, is volgens mij hetzelfde als in Paintshop...

Verder heb je een info window met de afmetingen (ctrl-a) of je alt-clicked in je status bar (window -> statusbar). Wat betreft het in en uitzoomen, daarin heb je gelijk, in 6 was dit nog alt-v -v maar dat hebben ze er om onbegrijpelijke reden uitgegooid...

Wel merkwaardig dat je eerst een pakket koopt en dan er achter komt dat je het bijzonder rommelig vindt.... voldeed Paintshop niet meer dan?

[edit]

Wat betreft Clarify en Fade Correction... ik ken Paintshop niet dus weet ook niet wat die functies doen

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
We wilden een nieuwer fotobewerkingsprogramma en ons werd aangeraden om dan over te stappen op PhotoShop omdat dat professioneler zou zijn...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:19

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Photoshop rommeliger? juist niet... ik heb zelf met Paint Shop jarenlang gewerkt vanaf versie 2.0 ofzo tot ongeveer een jaar geleden, toen ben ik overgestapt op Photoshop... damn wat een verademing!

tip: koop en lees Photoshop voor Dummies ;)

daar heb ik het ook mee geleerd

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 17:33

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 14:07:
We wilden een nieuwer fotobewerkingsprogramma en ons werd aangeraden om dan over te stappen op PhotoShop omdat dat professioneler zou zijn...
Volgens mij is er niet zo lang gelden ook een nieuwe versie van PaintShop uitgekomen...

We hebben het hier toch wel over PaintShop Pro en niet over Paint ?

Flickr

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 13:53:
Effects - Enhance Photo - Clarify
Effects - Enhance Photo - Fade Correction

Hoe doe ik dit in Photoshop?
Als je ff uitlegd wat die filters doen? Clarify is denk ik 'Sharpen' :?
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 13:53:
Verder erger ik me rot dat ik niet in één keer kan zien wat de afmetingen zijn van mijn plaatje als ik er met de muis overheen ga (zoals in Paint Shop). Ook heb ik vaak dat ik de afmetingen verander, en dit doe ik terwijl ik het plaatje in bijv 400 % grootte bekijk om goed te kunnen zien wat ik doe. Als ik het plaatje weer kleiner maak, is in Photoshop het venster om het plaatje heen nog wel groot maar het plaatje weer gewoon 100 %. In Paint Shop scroll ik het plaatje naar bijv. 500% en weer terug naar 100% en het venster is ook gewoon weer 100%. Wie weet hoe deze 'onhandigheden' van PS 7.0 omzeild kunnen worden?
Ctrl-R voor rulers en 'Window -> Info' voor afmetingen e.d.
Rules kan je ook op cm of inches zetten (Ctrl-K)
Pagina: 1