Toon posts:

3com module wil niet laden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud pctje wat me inet moet gaan verdelen nu heb ik er 2 netwerkkaarten in zitten een pci kaartje(realtek) voor de internetverbinding en een 3com(3c503,isa) netwerkkaartje voor het lokale netwerk. De internetverbinding is al werkend via dat pci kaartje,maar het "lokale netwerkkaartje" werkt nog niet. Ik probeerde om hem te laten werken via

insmod 3c503

Maar dan krijg ik de volgende melding:

Using /lib/modules/2.2.25-4mdksecure/net/3c503.o
/lib/modules/2.2.25-4mdksecure/net/3c503.o: unresolved symbol ei_open
/lib/modules/2.2.25-4mdksecure/net/3c503.o: unresolved symbol ethdev_init
/lib/modules/2.2.25-4mdksecure/net/3c503.o: unresolved symbol ei_interrupt
/lib/modules/2.2.25-4mdksecure/net/3c503.o: unresolved symbol ei_close

De netwerkkaart werkt nog wel en de irq=9/2 en io=310-31F

Wat kan ik hier aan doen zodat hij die module wel laad?

Verwijderd

Probeer het eens met modprobe ipv insmod. Ik vermoed dat er nog een module moet worden geladen genaamd 8390.o .

Verwijderd

Topicstarter
met modprobe 3c503 krijg ik de volgende melding:

3c503.c: presently autoprobing(not recommended) for single card
3c503.c: v1.10 9/23/93 Donald Becker
eth0: 3c503 at i/o base 0x310, node 02 60 8c 3d 2f 28,using internal xcvr.
eth0: 3c503 - 8kB RRAM, 8kB shared mem window at 0xdc000-0xddfff.

Eth0 was me netwerkaart voor internet maar die moest ik eruit halen om op me andere pc deze reply te typen :(
Als ik dan ls mod doe zie ik dat zowel 3c503 als 8390 er bij zijn gezet.

Module: Used by
3c503 0 (unused)
8390 0 [3c503]
{overige modules}

Verwijderd

Dan is het toch goed, nu nog even een ipadres toekennen en zo. Als je je eth0 er bij zet en je zorgt dat je de module voor de andere kaart eerder laadt zal deze wel eth1 worden.

Verwijderd

Topicstarter
maar hij geeft aan unused? dus blijkbaar gebruikt hij deze module niet voor de eth0 of 1
Ook als ik modprobe 3c503 eth0 doe blijft hij unused.
Hoe zorg ik er dan voor dat hij ge-used wordt?

Verwijderd

Ah het is een isa kaart. Irq en io adressen als parameters specificeren bij het laden van de module.

Verwijderd

Topicstarter
janjanjansen bedankt voor je hulp het is nu deels gelukt

Hieronder heb ik maar even neergezet wat ik gedaan heb voor de mensen die deze vraag in de search tegenkwamen.

Ik heb in windows gekeken wat de io en irq van deze kaart is io 310-31F en irq 9/2
modprobe 3c503 io=310 irq=9/2

Echter als ik lsmod doe is hij nog steeds unused

Ik heb ook wat HOWTO's doorgelezen maar daar kwam ik niet echt verder mee.
Als ik cat /proc/ioports doe nadat ik ge-modprobed heb dan zie ik daarna wel in dit overzicht dat het ioadres geserveerd is:

0310-031F 3c503

Dus hij is daar dan wel bekend maar de kaart wordt verder nog niet ge-used.
Verder heb ik in /etc/conf.modules de regel "alias eth1 3c503 io=0x310 irq=9"
neergezet.

Als ik vervolgens ifup eth1 doe dan zegt hij dat ik "ifup <devicename>" moet doen.
Maar doe ik dan vervolgens ifup eth0 dan werkt de kaart in eens als zijnde eth0 terwijl in conf.modules had opgegeven dat het eth1 moest worden.

Dit laatste begrijp ik niet helemaal zou iemand dit kunnen uitlegen ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De eerste driver krijgt automatisch eth0 , als je dan ifup eth1 doet,
werkt dat niet. Je krijgt eth1 alleen als je een tweede netwerkkaart hebt.

Dat je kaart met ifup eth0 wel werkt is logisch , maar ik denk dattie dan de settings
(ip adress, netmask) voor eth0 pakt. Kun je checken met "ifconfig eth0" (of laat eth0 weg,
dan zie alle interfaces)

De regel in je /etc/modules.conf is blijkbaar niet strict noodzakelijk voor het laden van de modules,
maar wel aan te raden. Omdat je hier eth1 gespecificeerd hebt, gebruikt hij ze niet voor eth0.
Deze module wordt waarschijnlijk nog "autoprobing" geladen. Ik zie geen melding van irq 9
bij het laden van de driver, dus het kan zijn dat de driver nu niet eens de juiste irq gebruikt.
(veer "lost interrupt" in je messages (in /var/log/) )

De status "unused" als je lsmod doet na het laden van de driver,
maar voordat je "ifup eth0" gedaan hebt is ook logisch , een niet geconfigureerde interface
gebruikt de driver nog nog niet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Hmm, ik had je eerste post even te vlug doorgekeken , maar blijkbaar heb je ook nog een pci kaart,
maar als je met die isakaart eth0 krijgt , lijkt me dat dan de module voor de pci kaart nog niet geladen is ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 22 augustus 2002 @ 20:40:
De eerste driver krijgt automatisch eth0 , als je dan ifup eth1 doet,
werkt dat niet. Je krijgt eth1 alleen als je een tweede netwerkkaart hebt.
dat vermoede ik al maar nu weet ik het tenminste zeker
Dat je kaart met ifup eth0 wel werkt is logisch , maar ik denk dattie dan de settings
(ip adress, netmask) voor eth0 pakt. Kun je checken met "ifconfig eth0" (of laat eth0 weg,
dan zie alle interfaces)
Klopt had ik al gecontroleerd hij neemt de settings voor eth0(eigenlijk voor me inet) en vraagt via dhcp een ip op, wat opzich ook wel logisch is alleen is het niet wat ik wilde. Maar hij kiest bij de dhcp dan zelf wel voor 192.168.0.1 automatisch dus eigenlijk is dat geen probleem.
De regel in je /etc/modules.conf is blijkbaar niet strict noodzakelijk voor het laden van de modules,
maar wel aan te raden. Omdat je hier eth1 gespecificeerd hebt, gebruikt hij ze niet voor eth0.
Deze module wordt waarschijnlijk nog "autoprobing" geladen. Ik zie geen melding van irq 9
bij het laden van de driver, dus het kan zijn dat de driver nu niet eens de juiste irq gebruikt.
(veer "lost interrupt" in je messages (in /var/log/) )
kan dat kwaad als er veel "lost interupts" zijn?
De status "unused" als je lsmod doet na het laden van de driver,
maar voordat je "ifup eth0" gedaan hebt is ook logisch , een niet geconfigureerde interface
gebruikt de driver nog nog niet.
Dit is achteraf gezien heel logisch maar voor een onervaren iemand als ik :) niet zo logisch op voorhand. Ik bedoel als ik in windows een netwerkdriver laad dan zorgt windows ervoor dat hij hem gebruikt voor het netwerkkaartje. Hier moet je die verbinding zelf leggen. Opzich best logisch allemaal maar je moet het maar net weten.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 22 augustus 2002 @ 20:44:
Hmm, ik had je eerste post even te vlug doorgekeken , maar blijkbaar heb je ook nog een pci kaart,
maar als je met die isakaart eth0 krijgt , lijkt me dat dan de module voor de pci kaart nog niet geladen is ?
Klopt ik heb 1 pci kaart voor me internet verbinding die ik nu telkens wissel tussen me linuxmachine en me windowsmachine dus op het moment zit die kaart er ook niet in. Vandaar dat hij eth0 niet reserveert voor die kaart maar beschikbaar stelt voor de 2e kaart. Onder windows kan je een kaart verwijderen en dan blijft hij gewoon staan in je apparaatbeheer, wat eigenlijk natuurlijk heel stom is, linux is daar blijkbaar wat nauwkeuriger in.

Ik ben alleen niet de enige die deze internet verbinding gebruikt dus ik moet nog even wachten voordat ik de pci kaart weer in me linux machine kan doen zodat ik kan testen of dan beide kaartjes werken.

• u_nix_we_all
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 20:48:
[...]

[...]

Ja , dat geeft lousy performance op je netwerk interface. :r
Je kan voor de grap een een grote file oversturen,
dan die interrupt in /etc/modules.conf erbij zetten (bij eth0)
module opnieuw laden (ifdown eth0 , rmmod 3c503 , insmod 3c503 ,
ifup eth0 ) en dan nog eens proberen :*)

Suc6 !

Verwijderd

Topicstarter
[quote]u_nix_we_all schreef op 22 augustus 2002 @ 21:05:
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 20:48:
[...]

[...]

Ja , dat geeft lousy performance op je netwerk interface. :r
Je kan voor de grap een een grote file oversturen,
dan die interrupt in /etc/modules.conf erbij zetten (bij eth0)
module opnieuw laden (ifdown eth0 , rmmod 3c503 , insmod 3c503 ,
ifup eth0 ) en dan nog eens proberen :*)

Suc6 !
Aangezien ik morgen avond pas weer de kans krijg om de internetverbinding uittegooien en de netwerkkaart in me linuxpc te hangen kan ik dit nu niet gelijk proberen. Maar zodra ik morgen uit me werk kom ga ik het gelijk proberen, in iedergeval bedankt voor de tips.

EDIT: het is nu wel gelukt en het werkt net als me connection sharing via ip masquarading. bedankt allemaal voor de hulp
Pagina: 1